HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är högtalarkablar färskvara?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/05/24 :  21:28:01  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Ja, är de det?

Eller är det bara kontaktytorna som behövs rengöras?

Jag tänker på plasten och metallen innanför plasten m.m

Sjunker prestandan med åren eller vad?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/24 :  21:42:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ingn fara, plasen kommer fortfarande skyda dina kablar från kortslutning.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/05/24 :  23:07:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Ja du JWO, det tycker jag faktiskt är en ganska bra frågeställning.
Även om PetterPersson här ovan "snoppar" av dig lite respektlöst tror jag att de flesta här är överens om att egenskaper för våra kära kablar förändras efter en viss tids "inkörning" eller vad du nu vill kalla det. Samma sak givetvis för övrig elektronik även om det är i mindre mängd än då det är mekaniska aspekter med i spelet såsom t.ex. högtalare, pickuper och dylikt,.

Och om vi är överens om att egenskaperna förändras med "inbränning" så borde väl kablarna fortsätta att förändra sina egenskaper under dess levnadstid i anläggningen?

Dessutom tycker jag du pekar på andra intressanta aspekter avseende om oxidering av enskilda ledare pga syrepåverkan påverkar? Eller om isoleringen påverkar om den torkar eller kanske hårdnar?

Bra fråga! Inget svar från mig dock, bara ytterligare frågor!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2010/05/24 :  23:33:03  Show Profile Send -AG- a Private Message
quote:
Även om PetterPersson här ovan "snoppar" av dig lite respektlöst tror jag att de flesta här är överens om att egenskaper för våra kära kablar förändras efter en viss tids "inkörning" eller vad du nu vill kalla det. Samma sak givetvis för övrig elektronik även om det är i mindre mängd än då det är mekaniska aspekter med i spelet såsom t.ex. högtalare, pickuper och dylikt,.

Och om vi är överens om att egenskaperna förändras med "inbränning" så borde väl kablarna fortsätta att förändra sina egenskaper under dess levnadstid i anläggningen?

Jag är tveksam till att de flesta är överens med dig om att kablar bränns in.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/25 :  06:35:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Respektlöst, nja, jag trodde faktiskt att det frågades om något
sådant eftersom det inte går att göra så mycket mer åt kabeln än
just rengöra kontaktytor. Så då gäller det att lita på att
materialet innanför skalet håller för att kabln ska behålla sin
funktion.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/25 :  07:17:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag är inte heller överens om det som AlfaGTV påstår att "de flesta" är.

Jag vill bara klargöra att jag inte hör till en sådan där stor men väldigt otydlig grupp som "de flesta" utgör.
Jag tycker det är slarvigt skrivet för i praktiken kanske det kan visa sig att "de flesta" egentligen bara råkar vara "ett fåtal".

-No offense -
Skriv bara inte på mig åsikter jag inte har, genom att med ett svepande ordval låtsas om att jag ingår i den gruppen.

Ursäkta för detta, och det är inte menat som startskott till någon kabeldebatt. Jag skriver inte ett ord till nu.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/05/25 :  08:02:30  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jag förstår vad du menar, när jag bytte mina Supra Ply 3,4 som hade suttit där i kanske 2-3 år så såg den tvinnade änden lite "mörk" ut, såg faxtiskt ut som oxid, dock upplevde jag inget konstigt med ljudet, i vanlig hemma miljö borde oxidering vara sällsynt, fast olika material oxiderar olik fort.
Ta bilen eller båten som exempel, en kabelsko som har lossnat, man klipper och klipper/skalar i kabeln för att försöka hitta en frisk yta för ny kabelsko, oxideringen kan krypa långt in under isoleringen, jag misstänker att en kabel får vara bra "röten" innan den påverkar ljudet.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/05/25 :  08:33:14  Show Profile Send poppen a Private Message
Koppar oxidarer ganska fort i hemma miljö. Avgaser och luft föroreningar oxiderar.

Kontakter bör nog rengöas om de inte ärplätterade i 24 K Guld som oxiderar bara i Kungsvatten

Plast kan teoretiskt spricka med åldern och kortsluta men det sker nog inte under anlägningens livstid.

Att en kabel har inbräningstid har jag själv ppleft kan inte förklara varför.

Har du oxid på kontakterna putsa bort dem.

Jag hade Linn kablar som oxiderade och jag kapade dem så jag fick en ren yta : Resultatet blev bättre ljud. Det var 20 år sedan.

Har kabeln lödda kontakter tror jag inte att oxidering på verkar ljudet om kopparen eller silvret innanför plasten skulle oxidera.
Visserligen så leder oxiderat material ström sämre.

Men frågan är intressant. Men jag tror inte man hör så små variationer.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/05/25 :  09:51:26  Show Profile Send Vox a Private Message
Svar på topic: Nej

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2010/05/25 :  10:16:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Om man håller känslorna lite åt sidan och tittar på "åldrande kablar" rent teknisk så visst sker det förändringar i kabeln med åren.

Det är först och främst isolatorn som förändrar sina egenskaper. Nu för tiden är det mest olika plastmatrial som används som isolator och visst åldras plast. Åldringen påverkar både mekaniska och elektriska egenskaper.

Men, det är egentligen inget att oroa sig för eftersom plasten åldras väldigt långsamt. Åldringstakten beror på plastmatrialet i sig.

Då är kontaktytan mer att bry sig om. De oxiderar mycket snabbare än plasten åldras. Eftersom det är rent kemiska processer som påverkar kontaktytorna så skall man vara försiktig med kemikalier runt kontaktdonen. För att skapa nya "fräscha" kontaktytor räcker det för det mesta att rent mekaniskt koppla ur och i.

quote:
Är högtalarkablar färskvara?
Nej

Jag personligen lägger väldigt lite tid på åldrande och kontaktytor. Jag tycker att det finns annat som är viktigare att prioritera.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/05/25 :  10:23:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag personligen lägger väldigt lite tid på åldrande och kontaktytor.

Du lägger väl lika mycket tid på åldrandet som alla andra?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/05/25 :  10:44:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Svar: ja
Men det går mycket långsamt och beror på hur kabeln är konstruerad.
Det viktigaste är att hålla kontakter rena, så en rengöring med några års mellanrum är nog inte fel. Att köpa beggade kablar är inget problem sålänge man kollar att kontakterna är ok och sitter som de ska. Dåliga lödningar kan göra att någon anslutning släpper, det har jag själv upplevt. Annars inga problem. Bra prisvärdhet på beggade kablar helt klart.
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2010/05/25 :  10:44:47  Show Profile Send CC a Private Message
Rengöring utav kontaktytor ska räcka om inte kabeln utsätts för något utöver ett vanligt vardagsrum... Och bortsett från oxidering (vilket inte gör gott för ljudet) så har jag bara upplevt kablar bättre ju mer e använts. Bortsett från Supra Ply vilken jag har dåliga erfarenheter utav...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/05/25 :  12:54:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Efter långvarigt användande av en kabel ändras kristallstrukturen i ledarmaterialet vilket kan förklara att en kabel låter bättre efter "inbränning", men det är också destruktivt i längden. Några uppgifter på hur lång tid det tar vid en given belastning har jag inte på rak arm, med det borde gå att finna på nätet.
Kan även tänka mig att Invar.Ahlberg här på forumet sitter på mycket information om kabelmaterial, om jag inte minns fel sysslar han med bla röntgeninstrument.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/05/25 :  14:49:57  Show Profile Send lindvall a Private Message
quote:
... Bortsett från Supra Ply vilken jag har dåliga erfarenheter utav...

Underligt. Jag har också den vaga förnimmelsen av att Supra inte riktigt åldras med behag när den fått vara inkopplad ett tag. Kan de behöva kopplas ur och hängas på vädring ett tag för att låta bra igen tro? (Min lilla teori är att det är nåt skumt med isolationsmaterialet som laddas upp och bidrar till ett försämrat ljud.)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2010/05/25 :  16:01:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Uppladdning av isolermaterial brukar ske ganska snabbt.

Jag funderar på hur oxidation av ledarnas ytor kan påverka.
P.g.a. skinn-effekten färdas de högre frekvensarna vid ytan på ledarna och då kan det kanske påverka.
Vad tror ni?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/05/25 :  16:02:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Till Mickel-mackel och -AG-:

Inte alls min mening att ni skulle känna er utpekade som att ni stod för en viss åsikt. Men jag uttrycker enbart vad jag tror samt utifrån detta ställer en hypotetisk fråga. Detta är också kristallklart om man läser mitt första inlägg igen.

Och jag tror fortfarande att många, om än kanske inte de flesta , håller med om att elektronik likväl som kablar förändrar sina egenskaper under sin livslängd.

Om ni håller med eller inte spelar mindre roll, jag har lik förbaskat rätt till en åsikt. (Även om den är fel i era ögon/öron )

Så åter till topic:
Ja, självklart! Jag tror dock att det är försumbart i frågan om kablar!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2010/05/25 16:45:20
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/05/25 :  17:29:29  Show Profile Send B-200 a Private Message
oxid bör fixas resten klarar sig mycket länge. Vid normalt användande.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/05/25 :  17:49:30  Show Profile Send 24U a Private Message
Oxid har ju egenskaper också. Mig veterligen leder silveroxid lika bra som silver i sin metalliska form, utan att ha konsulterat mitt gamla lexikon över konduktivitet nånstans i källaren. Plasters egenskaper vill jag minnas är sådana att de ändras "dramatiskt" under den första tiden, medan ändringen/åldringen avklingar logaritmiskt. Enligt den kunskap jag erhållit består det i att mjukgörarna i plasten utdunstar fort när plasten är ny, som om vore den "övermättad". Man ser det i nya bilar där den första tiden luktar den fränt och drabbas av fogging = kondensat av mjukgörare som en grå hinna på insidan rutorna.

Sedan vill jag sätta mig på AlfaGTV's sidan på gungan om kablars "inbränning", men nöjer mig med oavgjort = jämvikt = terrorbalans. Detta är en match av kalibern religiösa krig och mig veterligen har vi religionsfrihet, varför jag tillber profeten PAD.

Så JWO, vi tar ett nytt snack om 30 år, då du säkerligen själv har svaret på om kablars prestande är bestående. Endast Ian Fleming vet vad som varar för evigt...

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2010/05/25 17:50:56
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/25 :  18:10:46  Show Profile Send Eref a Private Message
Kabeldebatt på gång? Här gäller det att kasta sig in!

Tänkte bara säga att jag tycker Supra Ply 3,4 är en väldigt bra högtalarkabel och jag har inte märkt att den har försämrats med tiden.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/05/25 :  18:49:58  Show Profile Send conny_a a Private Message
Om det är något som inbränns när man byter kabel så är det hjärnan ... där händer det saker hela tiden.

Behöver kablar brännas in? Nej - de har inga egenskaper som kräver inbränning. Isolering, dielektrikum ändras i viss mån med tiden, men det börjar bli intressant med sådana frågor när vi pratar 100-tals megahertz eller gigahertz, dvs 50 000 ggr högre frekvenser än audio ...

Oxid då? Ja, det påverkar om oxidskiktet blivit tjockt på grund av alla nitrösa gaser och saltdimma man har i sin lägenhet ... om det skulle råka bli lite oxid är det bara att vrida lite på kontakterna så är det kontakt igen.

Det som har betydelse är att hålla kablar korta, ledarna grova (koppar) och nära varandra. Sedan ska man hålla nätkablar, högtalarkablar och signalkablar (RCA/XLR etc) så långt från varandra som möjligt. Detta "tweak" kan göra underverk och är helt gratis.

Nätkablar och RCA-kablar som följer med en apparat är bara att kasta - de är ofta bara skräp.

ESL-57
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/05/25 :  19:03:35  Show Profile Send 24U a Private Message
Det finns en person här på forat som har en underbar signatur. Jag tror den går ungefär något liknande detta: "Innan man är säker är man ofta tvärsäker". Det skulle vara så skönt att vara just det, tvärsäker. Så att man kan tala om för alla här att det som behöver brännas in är hjärnan. Jag var det också förr. Tvärsäker. Det gick över...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/05/25 :  19:30:04  Show Profile Send conny_a a Private Message
Alltid spännande med lite mer bränsle i debatten ...

Är det någon som kan bekräfta eller motbevisa hypotesen att det är hjärnan som påverkas?

T ex, är det någon som kan visa på gjorda blindtester med en inbränd kabel och en icke inbränd kabel?

Bara det att oenigheten i ämnet är så "stor" betyder att skillnaden måste vara oerhört liten - eller hur?

ESL-57
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2010/05/25 :  19:53:39  Show Profile Send Bardis a Private Message
Tänkte provköra föräldrarnas gamla skivspelare för ett tag sedan. En Dual 1019. En ganska stabil spelare med direktdrift och fjädrande chassie från Centrum.
Det lät inget vidare. Tonarmskablaget var grönt av oxid efter att ha varit undanställd ett antal år. Inköpsåret var förresten 1968!
Bytte med någon kabelvariant från van Den Hul. Vips så lät den mycket bra igen.

Det är min erfarenhet av gamla kablar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/25 :  20:53:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det förekommer metallvandring i metaller. Lägger man två metallplåtar på varandra kommer atomer att vandra mellan plåtarna och de kommer inom sinom tid att klibba ihop lite - kolla!
Om jag har en kopparkabel (alla kablar är syrefria, även kopparkablar som inte är märkta OFC) kommer det att ske en viss metallvandring i kabeln men atomerna i kabeln är kopparatomer och dessa har specifika egenskaper och om atom 1 sitter till höger eller vänster om atom 2 spelar liksom ingen roll - alltså händer absolut inget i kabeln med tiden - effekten inbränning finns inte i verkliga världen, det finns ingenting som kan förändras med tiden - PUNKT!

Det skickas heller ingen signal genom isoleringen, varför isoleringens egenskaper också kan ändras utan att något händer.
Är kablar färskvara??? Absolut inte, lika lite som transistorer, rattar till volymkontroller eller transformatorer.

Nu pratar jag ren fysik, alltså naturvetenskapliga fakta.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/05/25 :  21:56:08  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
För att förflytta ström i en kabel måste man trycka på en spänning vilket får dom fria atomerna i kabeln att röra sig, dom fria elektronerna i koppar rör sig med väldig hög hastighet konstant i en kabel oavsett påtryckt spänning eller inte. När man lägger på en spänning i kabeln tvingar man dom fria elektronerna att röra sig i en viss riktning, hur lätt dom flyttar sig beror till stor del på kristallstrukturen i materialet.
Med tiden kommer en kabel att oxidera, detta medför att kristallstrukturen bryts ner.
Huruvida detta är hörbart kan jag ej uttala mig om.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2010/05/25 23:43:08
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000