Author |
Topic  |
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/09/26 : 12:55:22
|
Här ombedes den samlade erfarenheten och expertisen på Hififorum att komma med bidrag och tips. Jag har börjat spana efter försteg och har vissa specifika önskemål som avgränsar urvalet något.
Det ska dock inte vara någon omöjlighet att få till det på något sätt, det visar till exempel denna tråd där Opethic ställde en liknande fråga. Här kommer dock mina krav och önskemål:
- neutralt=Nej!, här är jag ute efter något som ska vara varmt och gosigt - billigt, helst under 3000:-, begagnat är intressant. Ekonomiska utrymmet är i stort sett obefintligt, och här måste förhandling också ske med fler i hushållet..  - Fjärrkontroll... helst.., jag erkänner... jag sitter och meckar med volymen i låtar, drar upp när det blir favoritpartier osv.. Jag är dock inte orubblig på fjärren. - balanserade utgångar ser jag som en fördel. Annars får jag lösa det med adapters.
Skjut från höften och kom med förslag, vad finns där ute, vad är bra, vad är billigt? |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2010/09/26 13:22:24 |
|
TNT
Member

204 Posts |
Posted - 2010/09/26 : 15:39:00
|
Köp en Denon AVR-2105. Den är snäll.Köpte ett just för 1800. |
Jag postar, alltså finns jag |
 |
|
Beat
Member

1505 Posts |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/09/26 : 16:02:08
|
Beat: Till exempel Trends audio verkar fylla upp de flesta kriterier utom fjärren... PA-10 Tube Headphone/Pre-amp Verkar moddningsvänlig... också. Någon som hört den?
TNT: tackar för tipset, inte dum idé egentligen att köpa gammal hemmabiostärkare, de brukar sjunka snabbt i pris. Däremot är jag inte så säker att jag gillar känslan av att ha en så stor burk bara för förstegsfunktionen... Hur står sig förstegsdelen på dylika mot "lösbits"-försteg? Är Denon kända för att ha varm ljudkaraktär? Jag har för mig att tex NAD har det...?
Edit;lennartj - quote: Väääldigt begagnat
njaaae... vill nog ha nyare grejer... men som sagt tack även för det tipset... |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2010/09/26 16:05:24 |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/09/26 : 16:11:52
|
quote: här måste förhandling också ske med fler i hushållet..
som sagt... det lär sannolikt dyka upp högst irrelevanta och underliga argument som "du har ju redan flera förstärkare..." o dyl... 
Sitter som sagt inte utan grejer, tänkte bara att det vore kul att experimentera lite med alternativ..
Har tittat lite på Advance Acoustics Mpp-205/206 som ibland dyker upp begagnat, samt det nya Mpp-202. Någon som har erfarenheter av dessa, Advance är väl kända för "varm" karaktär? |
Min anläggningstråd |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2010/09/26 : 16:36:15
|
Rogue Metis, med både hörlursutgång och Riaa. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
emanuelgbg
Member

743 Posts |
Posted - 2010/09/26 : 17:51:31
|
Denna ADVANCE ACOUSTIC MPP 505 på hifistallet.se kanske? Kostar ifs 4000:- men det går kanske att pruta?
DAC, balanserat, fjärr... |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2010/09/27 : 08:10:47
|
Tycker Lennart J kom med ett klockrent förslag. Annars finns väl alltid nåt tillverkat av glada kinesiska barn? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2010/09/27 : 09:47:15
|
Det kanske skulle vara en idé att ta en titt på en gammal Musical Fidelity X-Pre? Har för mig att de var ganska gosiga i ljudet? Borde gå att hitta riktigt billigt idag. |
 |
|
Örjan
Member

98 Posts |
Posted - 2010/09/27 : 10:19:00
|
1: Dared SL-2000A är en kinesisk förförstärkare med fjärr, helt rörbestyckad. Har använt den som uppvärmning till en klass D- förstärkare med utmärkt resultat. Fjärr med motordriven Alps-pot. Två ingångar med val på baksidan. Kan förfinas med Nos-rör om man vill ha ut mesta möjliga ur den. Jag gav 2000kr begagnad för den.
2: Little Dot mkIII som man kan beställa direkt från tillverkaren i Kina, ung 2200kr. Helt rörbestyckad hörlurs och förförstärkare. Ingen fjärr tyvärr. Håller just nu på att spela in den och den känns mycket lovande. Hög komponentkvalitet och gediget bygge, behändigt format. Jag har inte prövat den som försteg än men den är konstruerad för det med en egen utgång. Omställbar för olika drivrör vilket gör att man kan välja rör som passar den ljudkaraktär man vill ha ut. Den låter mycket bra som den är också. Inget märkbart brum eller brus i lurarna. Stereophile har lyssnat på den och var mycket positiva. Se vidare www.littledot.net
Örjan |
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/09/27 : 11:57:59
|
Tackar för intressanta inlägg, fortsätt gärna... keep 'em coming... |
Min anläggningstråd |
 |
|
Io
Member

473 Posts |
Posted - 2010/09/27 : 16:23:29
|
Jag betalade ca 1.800 inkl tull för denna DAC/försteg/hörlursdrive men rör på ena utgången. |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/09/27 : 16:53:20
|
Io, finns det en länk eller namn till ditt försteg? :-) |
Min anläggningstråd |
 |
|
Io
Member

473 Posts |
Posted - 2010/09/28 : 09:54:30
|
Ooops... Jag glömde...
Tyvärr hittar jag inte hemsidan, men googla på "maverick audio tube magic d1 dac".
Du hittar massor med länkar, t ex http://forums.audioholics.com/forums/showthread.php?t=61250 |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2010/09/28 : 10:05:44
|
Xindak 3200MKII, finns för ca 3000kr begagnade |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2010/09/28 : 12:30:11
|
quote: Advance är väl kända för "varm" karaktär?
Mnjae, snarare loudness-karaktär isf. Ett glimmande mellanregister har i alla fall inte min MAP 303 II
Dock har jag också en Little Dot Mk III som jag testat att köra som försteg och där tror jag du har en vinnare faktiskt! Du får som sagt klara dig utan fjärr och balanserat men det tror jag nog är kompromisser du kan leva med när du hört den! 
Nu vill jag inte påstå att den är extremt "rörig" i ljudet men den har ett fantastiskt mellanregister och är så långt ifrån påfrestrande lyssningsmässigt man kan komma.
Att du får en redigt bra hörlursstärkare är en bonus!
Jag har förresten Mullard 8161 drivrör i min LD MkIII...
MVH /Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/09/28 : 14:00:22
|
Jag har ett kenwood L-1000C står o skräpar. Det är från tiden när Accuphase var inblandad i deras produkter. Detta har ett ganska varmt ljud,tycker jag iaf. Balanserade utgångar,ingångar samt fjärr.
Kan det va nåt? |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/09/28 : 16:31:35
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Advance är väl kända för "varm" karaktär? --------------------------------------------------------------------------------
Mnjae, snarare loudness-karaktär isf. Ett glimmande mellanregister har i alla fall inte min MAP 303 II
Jag hade just ett intressant samtal med en hifihandlare om just advance-förstegen. Han menade att de inte var fullt så bra och lite "skrikiga" - vilket ju är långt ifrån det jag vill åstadkomma.
Edit: Tube Magic känns intressanta, där får jag som sagt en dac också, hörlursstärkare... 
Ska kolla upp Little dot också/slut edit
Corpsegrindern, jag avvaktar för tillfället, tackar för tips och återkommer via pm ifall det blir aktuellt.  |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2010/09/28 21:08:59 |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/09/30 : 13:39:28
|
Förstegsfrågan ser ut att ha blivit löst. Tackar för alla tips i denna tråd - de har gett resultat...  |
Min anläggningstråd |
 |
|
Beat
Member

1505 Posts |
|
läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts |
Posted - 2010/09/30 : 15:48:42
|
Är bara lite nyfiken på vad AlfaGTV menar med ett rörigt ljud? Tycker det är mycket myter kring rörprylar. Jag tror att om en rörstärkare låter så som många tror att dom skall låta så är den felkonstruerad. En rörstärkare behöver inte nödvändigt låta varmare än en transistorförstärkare eller ha en avrullad diskant osv osv. Ofta låter dock rör mer naturligt tycker jag.
Men skulle vara kul och veta vad ett rörigt ljud är eller hur det låter.
Mvh Läktarörnen. |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/09/30 : 17:06:48
|
quote: Ofta låter dock rör mer naturligt tycker jag.
Jag ska inte svara för AlfaGTV eftersom din fråga riktades mot honom, men i det som kan kallas "naturligt" så ligger det (enligt mig) nog en del att ljudet inte är "hårt".
Inte hifi, men relaterat: mina erfarenheter när jag under ett antal år spelade elgitarr och då gick över till rena rörstärkare från transistordito, vara att ljudet blev behagligare, mer dynamiskt och inte lika hårt. Detta trots färre watt och utan att ge avkall på något register egentligen. Det duger ju inte att bara rulla av en diskant för att få "rörkaraktär" på en stärkare, men det är nog inte det AlfaGTV menade heller..
Edit: Beat - jag väntar på DHL och ser att grejerna kommer och låter innan jag säger för mycket... håll utkik efter min systemtråd, bilder och intryck lär komma. Men det dröjer nog ett litet tag. |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2010/09/30 17:08:30 |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2010/09/30 : 21:28:52
|
Jag menade nog ganska precis vad det tolkades det som!  Därav citattecknen för att tydliggöra "myten kring rörljud"
Min uppfattning om det "klassiska" rörljudet är ett fantastiskt varmt och lent mellanregister och kanske en lätt svullen mellanbas. Till detta kommer lite lätt avrullat övre register och en ganska slapp återgivning av de lägre bastonerna. Ett par exempel kanske vore på sin plats; Dynaco 70, vissa Edison osv.
Rent generellt tycker jag nog att rörförstärkare är mera lättlyssnade och har ett behagligare mellanregister (där vår hörsel har sin största känslighet vad jag läst..) än transistorförstärkare i klass AB ffa.
Men å andra sidan har transistorförstärkare andra fördelar; för motsvarande pengar får du (om du väljer rätt ) lägre brusnivåer, mindre distorsion (åtminstone på papperet) bättre kontroll på basen, mera kraft och pondus, renare och tydligare diskant osv osv.
Till sist och syvende handlar det nog om din personliga smak och vad som får just dig att "svänga på rumpan" Jag vill nog inte måla in mig i nåt hörn utan njuter av det som ger mig en upplevelse och det har både rör, transistorer och switchande digitalteknik gjort!
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
Topic  |
|