HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD vs DVD transport
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/11/29 :  16:02:34  Show Profile Send Klingan a Private Message
Har läst på olika forum att dvd spelare ska vara bättre transport än cd spelare om man vill koppla den till en extern DAC. Hur kan det vara så?

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/29 :  16:14:03  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Stämmer inte! En CD-spelare är gjord för att spela CD-skivor och har en laser med en våglängd som är anpassad till detta.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2010/11/29 :  16:33:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det sägs att digitalutgångarna är bättre på DVD-spelare eftersom de är gjorda för att användas.
Men självklart finns det cd-spelare med seriösa digitalutgångar.
Man kan helt enkelt inte generalisera så.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2010/11/29 :  18:06:33  Show Profile Send Twilighter a Private Message
DVD spelare har ofta dubbla lasrar , en för varje våglängd.

Det som läggs som vanligaste argument är att dvdtransporten måste vara av högre nogranhet då det rävs betydligt högre precision att läsa en dvd skiva jämfört med en cd skiva.

En del väljer då att bygga renodlade cdtransporter av en dvd läsare som dvd delen har tagits bort från.

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/11/29 :  22:03:56  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hm, år 2010 använder man väl ändå någon slags hårddiskbaserad lösning som transport?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/11/30 :  06:49:41  Show Profile Send svanbo a Private Message
Mattias Stridbeck på harmony design brukar rekommendera att använda en dvd-spelare som man moddar digitalutgången på som transport. Han påstår att det blir bäst.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/11/30 :  08:52:31  Show Profile Send Klingan a Private Message
Kommer också att använda en hårddiskbaserad lösning, men jag vill även använda mig av en transport för film och musik för mina silverskivor som jag har idag. Handlar fortfarande cd och dvd skivor och kommer att fortsätta med det. Det näst bästa med hobbyn tycker jag är att leta och samla.

Så dvd är att föredra! Då får man också med filmen i samma spelare utan att tappa fokus på musiken. Låter kanoners

Tipps på bra och erkända dvd/multimaskiner som transport?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/11/30 :  10:44:36  Show Profile Send svejk a Private Message
Denon och Pioner har gjort tunga stabila apparater som går att få billigt.Cambridge har en maskin som fixar rubbet av format, BD SACD osv är nog värd en lyssning.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/11/30 :  11:36:46  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Ja, varför lyssna på en skiva när man kan lyssna på transport, Dsc, Bd, Dubbla lasrar och inte minst digitalutgången

Ja hoppas man får skoja lite (även om det ligger lite sanning i det)

Menar ni att ni hör skillnad på transport och om spelaren har dubbla lasrar osv

Ja även om jag skulle höra skillnad så skulle jag inte lägga min lyssningstid på detta utan istället spela ren och skär musik.

Mvh

Ps, ibland känner jag sorg med alla musiker, kan inte vara lät och spela in musik när man sedan vet att folk kommer inte lyssna på den utan på diitalutången istället
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/30 :  11:43:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Ajdå, jag som stängt av digitalutgången på en av mina CD-spelare
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/11/30 :  11:44:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Ja hoppas man får skoja lite (även om det ligger lite sanning i det)

Jo visst, men det blir lite tröttsamt i längden. Undrar varför man hänger på ett HiFi-forum om man är ointresserad av detta och/eller dissar de som även är intresserade av ljudkvalitet och teknik.

För övrigt vill jag säga att vi var ett gäng som jämförde två olika transporter kopplade via RCA digital till en Benchmark DAC för ett par veckor sedan. Och den skillnaden var inte liten, avsevärd vill jag påstå.
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2010/11/30 11:47:29
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/11/30 :  12:06:46  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Ja nu är det ju som så att ingen har dissat någon, ja förutom du då AlfaGTV.

Ja du verkar ju tycka att alla som lyssnar på musik istället för,,,, ja allt utom just musik, dom verkar ju vara fel ute.

Men jag beklagar mig så mycket att jag som hifi & musik intresserad har ett överhäng åt musiken.

Lovar att skärpa mig, skall genast springa i väg och köpa en transport så jag kan testa den mot den jag redan har.
Sedan att jag är nöjd med den som jag redan har, det har ju ingen betydelse

Mvh

Aj då nu kom det lite skivor med posten , får nog sända tillbaka dom för vad skall jag med dom till
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/11/30 :  12:50:19  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jag gjorde ett test för skoj skull för ett tag sedan med mina grejor och just via digitalutgången in i min biostärkares dac för att se (höra) om det var någon skillnad, använder någon billig digitalkabel av no-name typ.
Testade en Panasonic DVD RA-71, deras toppmodell för några år sedan med fortfarande grym bild och 5.1 ljud (8000:-), en Denon DCD 1720, em billig sak (1600:-) och sanslöst plastigt hölje, väger som ett frimärke, den är knappt använd pga att jag tyckte bilden var rätt dålig, samt en Rega Planet, toppmatad ren cd (pris okänt) och en Denon gammal typ 15 år DCD-nåntig modell maffig (3500:- på den tiden).
Denon CD:n lät väldigt bra klart tillräckligt i mina öron, Regan lät betydligt bättre, det kändes som att digitalutgången på den hade en högre utnivå än dom andra, bra tryck, Panasonicen som är klart dyrast i sammanhanget lät faktiskt inget vidare med ett platt ljud och då hade jag själv redan innan testet utropat den som min klara segrare, kanske pga utseendet (så läcker) och priset.
Den maskin som lät klart bäst av dessa 4 var faktiskt den plastiga Denon DVD:n, just på CD via digitalutgången så briljerade den, HAKSLÄPP rakt ner i golvet!!!.
Att prova är rätt kul
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/11/30 :  13:03:39  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Att prova är kul. Men att lyssna är ännu roligare

Mvh
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2010/11/30 :  13:11:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Ja du verkar ju tycka att alla som lyssnar på musik istället för,,,, ja allt utom just musik, dom verkar ju vara fel ute.

Men jag beklagar mig så mycket att jag som hifi & musik intresserad har ett överhäng åt musiken.

Hur står det till själv egentligen?
Du inte startat en enda tråd i musikforumet eller skrivit i någon annan tråd än "Vad lyssnar ni på just nu".
Stoppa bokstäverna där munnen är, eller nåt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/11/30 :  13:39:13  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Okeeeeej??? Hur var det med snälla visa ödmjukhet i diskussionerna?

Tydligen en känslig punkt detta med att lyssna på musik istället för prylarna.

Inte visste jag att en del skulle bli så arga för att någon/några på hififorum gilla musiken mer än prylarna

Ja man kan ju likna det vid jakt eller fiske, jag brukar jaga och fiska (får man ju tycka vad man vill om) men skulle jag då bara köpa massa vapen och fiskespö/drag för att sedan aldrig använda dem??

Ja jag menar man har ju sin bössa för att jaga med, inte bara hålla på vecka ut och vecka in och testa, man måste ju använda grejerna vad dom är tänkta för/till. Eller har jag fel??

Min stereo har jag för att spela skivor på, min bössa för att jaga med, mina fiskespö för att fiska med.

Men jag är inte sämre än att jag kan ha fel.

Mvh

Ps, att jag inte startar/skriver egna trådar, ja det är ju helt fel, då jag skriver ganska mycket på forumet. Men det kanske man borde sluta med då det inte passar alla vad man skriver
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/11/30 :  13:52:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Men det är ett konstigt antagande du gör att man inte skulle lyssna på musik bara för att man ger sig in i ett forum med specifika frågor kring utrustningen som spelar denna musik? Var finns motsatsförhållandet i detta? Ödmjukhet i diskussionerna? Jo, det är bra, särskilt när man ger sig in i någons tråd om cd/dvd-transporter med undertonen "ni tänker fel kring musik och hifi" - vilket i alla fall jag ser som en smula provocerande approach.

Jag håller med dig läktarörnen att musiken står i centrum (för mig personligen), men om jag någon gång får ett spörsmål kring min utrustning hoppas jag att kunna diskutera den på forumet utan att bli ombedd att gå tillbaka och lyssna på musik istället.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2010/11/30 :  13:59:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Okeeeeej??? Hur var det med snälla visa ödmjukhet i diskussionerna?

Tydligen en känslig punkt detta med att lyssna på musik istället för prylarna.

Inte visste jag att en del skulle bli så arga för att någon/några på hififorum gilla musiken mer än prylarna

Jag vet inte vem och vad du åsyftar, men jag tycker att inte att det håller att raljera över att folk diskuterar HiFi-prylar och teknik för att sedan bli förvånad över att man får viss kritik för detta. Särskilt som du inte själv bidragit med något på musikfronten utan, vad jag sett, skriver främst i trådar under HiFi. Det går helt enkelt inte ihop. Sedan är det faktiskt så att man inte konstant måste upprepa sin ståndpunkt om och om igen i trådar som på något sätt inte passar den egna övertygelsen. Det är inte Kartago som skall rivas.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/11/30 :  14:04:56  Show Profile Send svanbo a Private Message
Lägg ner pajkastningen nu pojkar och ägna er åt trådens innehåll. Jag tror alla här inne kan skriva under på att musiken alltid är viktigare än de redskap med vilka den reproduceras. Nog om det.

Jag har för mig att nämnde Stridbeck brukade rekommendera Denons dvd-spelare som transport (fast man måste modda digitalutgången, enligt honom). Bland annat därför som jag skaffade en dylik Nu har jag inte jämfört A-B med någon annan transport men jag tycker det låter väldigt bra
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/11/30 :  14:06:28  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
1-0 till guy gadbois. Håller självklart med om att det ena inte behöver utesluta det andra.

Håller också med om att det är bra att kunna diskutera en fråga.

Men om man läser mitt första inlägg i denna tråd så var det på skoj jag skrev, varför lyssna på en skiva osv osv

sedan följde min fråga, hör ni skillnad på transport o dubbla laser??

ingen svarar på denna fråga utan antar istället att man är imot hifi och bara för musik.

Nä nu är det dax att starta en tråd.

Är det bättre ljud på svarata högtalare än vita och är det någon som vet om ljudet blir bättre om man startar skivan med fjärren än på cd-spelaren

Mvh
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/11/30 :  14:51:30  Show Profile Send Levator a Private Message
För att återgå till detta om transport ;-)
Enligt vad som skrevs i tidigare inlägg, att en DVD spelare har nytta av sin mer exakta avläsning, så borde väl en BD spelare vara ännu bättre?.
Men det kanske faller på att den skickar ljudet med HDMI som första val?
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/30 :  15:59:28  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Ja även om jag skulle höra skillnad så skulle jag inte lägga min lyssningstid på detta utan istället spela ren och skär musik.

Ojojoj, jag har lagt ner många lyssningstimmar på att jämföra musik genom olika apparater, högtalare och kablar. Det är en del av nöjet, hobbyn, för att JAG ska hitta det JAG tycker låter bäst för den budget JAG har att disponera över. Jag har även lagt ner lyssningstimmar på Spotify när jag letat efter musik som JAG gillar, då med helt urusla förutsättningar för att höra om det är bra inspelat eller inte, men då är det musiken jag är ute efter. Jag har flera lägen på mitt lyssnande, finlyssning, kritisk lyssning, musiklyssning, röja-loss-lyssning etc. Allt beroende på humör, musikval och sällskap.

Ibland blir det inte ens några jämförelser gjorda fast möjligheten finns. När jag bytte från multispelare till ren CD/SACD i NAD's Maser-serie, så tyckte jag nog att det blev en förbättring. Nu har jag även en Cambridge BD650 BluRay-spelare och ändå har jag inte tagit mig tid att jämföra den mot NADen. Jag kanske inte vågar?

Apropå liknelsen med andra hobbys, t ex jakt, nog vill man väl provskjuta ett gevär, eller provkasta en haspelrulle för att se om det passar ens preferenser?

IMHO
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/11/30 :  17:25:16  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
just på CD via digitalutgången så briljerade den, HAKSLÄPP rakt ner i golvet!!!.

Nu blev jag inspirerad att testa DVD-spelaren som jag nästan aldrig använder, måste bara köpa en lång koaxialkabel först.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/30 :  17:38:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Flytta på DVD'n istället. Du kommer inte att kunna använda D/A'n till filmer, möjligvis musik-DVD med 48kHz PCM-spår.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/30 :  18:20:15  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Ojojoj, jag har lagt ner många lyssningstimmar på att jämföra musik genom olika apparater, högtalare och kablar. Det är en del av nöjet, hobbyn, för att JAG ska hitta det JAG tycker låter bäst för den budget JAG har att disponera över. Jag har även lagt ner lyssningstimmar på Spotify när jag letat efter musik som JAG gillar, då med helt urusla förutsättningar för att höra om det är bra inspelat eller inte, men då är det musiken jag är ute efter. Jag har flera lägen på mitt lyssnande, finlyssning, kritisk lyssning, musiklyssning, röja-loss-lyssning etc. Allt beroende på humör, musikval och sällskap.

Bra skrivet huzze!

Låter balanserat och bra, även om andra sätt är precis lika bra, för andra människor.

Vad det gäller transporter har jag inget att bidra med, så det här var tyvärr OT. Jag ska inte kludda ner tråden något mer.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/30 18:20:56
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2010/11/30 :  22:31:06  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
DVD spelare har ofta dubbla lasrar , en för varje våglängd.

Det som läggs som vanligaste argument är att dvdtransporten måste vara av högre nogranhet då det rävs betydligt högre precision att läsa en dvd skiva jämfört med en cd skiva.

Detta har jag också läst.
quote:
Jag har för mig att nämnde Stridbeck brukade rekommendera Denons dvd-spelare som transport (fast man måste modda digitalutgången, enligt honom). Bland annat därför som jag skaffade en dylik Nu har jag inte jämfört A-B med någon annan transport men jag tycker det låter väldigt bra

Det är Onkyo DVD-spelare som han plussar för och han säljer även två modeller som har moddade digitalutgångar. Har själv kontaktat honom angående detta med skillnaderna mellan moddad DVD och CD-spelare utan framgång, frågade då vad det är som gör att moddad DVD-spelare alltid ska vara bättre än moddad CD-spelare och det svarade han ej på och det skulle jag gärna vilja ha lite mer matnyttig info kring om det är annat än det som Twilighter skrev ovan.
quote:
Jag gjorde ett test för skoj skull för ett tag sedan med mina grejor och just via digitalutgången in i min biostärkares dac för att se (höra) om det var någon skillnad, använder någon billig digitalkabel av no-name typ.
Testade en Panasonic DVD RA-71, deras toppmodell för några år sedan med fortfarande grym bild och 5.1 ljud (8000:-), en Denon DCD 1720, em billig sak (1600:-) och sanslöst plastigt hölje, väger som ett frimärke, den är knappt använd pga att jag tyckte bilden var rätt dålig, samt en Rega Planet, toppmatad ren cd (pris okänt) och en Denon gammal typ 15 år DCD-nåntig modell maffig (3500:- på den tiden).
Denon CD:n lät väldigt bra klart tillräckligt i mina öron, Regan lät betydligt bättre, det kändes som att digitalutgången på den hade en högre utnivå än dom andra, bra tryck, Panasonicen som är klart dyrast i sammanhanget lät faktiskt inget vidare med ett platt ljud och då hade jag själv redan innan testet utropat den som min klara segrare, kanske pga utseendet (så läcker) och priset.
Den maskin som lät klart bäst av dessa 4 var faktiskt den plastiga Denon DVD:n, just på CD via digitalutgången så briljerade den, HAKSLÄPP rakt ner i golvet!!!.
Att prova är rätt kul
Intressant! Men du menar DVD1720 va? Jag gjorde en likande jämförelse, min nuvarande transport Denon 3910 emot Pioneer 668,Denon DVD1730 och en äldre Sony CD-spelare Sony CDP-XB930 (som anses var en bra transport..) Och där var min nuvarande Denon 3910 bäst på alla parametrar och den äldre Sony Cd-spelaren som ska vara en bra transport hamnade sist jämte den billiga Denon DVD:n.
quote:
För övrigt vill jag säga att vi var ett gäng som jämförde två olika transporter kopplade via RCA digital till en Benchmark DAC för ett par veckor sedan. Och den skillnaden var inte liten, avsevärd vill jag påstå.
/Micke

Vilka modeller var det som ni jämförde AlfaGTV

För övrigt som Klingan skrev så mottages gärna tips på maskiner som verkligen funkar bra som transporter. För egen del så skulle jag helst vilja ha en CD-spelare som transport då de är snabbare i inläsning osv allmänt än DVD-spelare och en CD-spelare med balanserad digitalutgång skulle vara intressant att koppla till min DAC då den har XLR ingång och ibland så kan det ju skilja i ljudkvalite mellan RCA och XLR ingångar. Men är DVD alltid bättre ljudmässigt så får man vika sig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000