HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Peakade den hårda rocken i början av 90-talet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/05/23 :  13:57:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Satt i bilen och funderade lite över vilka skivor/blandskivor jag skulle kunna ta med för att variera lyssnandet när jag pendlar...

Det är inga problem för mig att inom den hårdare rocken (alltså inte den extremare metallen) att hitta alster från 70-80 talet. Sen har jag en radda med klassiker från början av 90-talet. Sen blir det tomt... Jag får vända mig till andra mer extrema genrer inom hårdrocken, alternativt byta musikstil helt för att hitta musik som är nyare än "början av 90-talet". ... Alltså det är inga problem att hitta ny musik som är bra - men inom den typen av musik som kan kallas hårdare rock verkar det omöjligt. Görs det inte tidlösa klassiker längre?

Vad jag menar är alltså album i denna genre som är fyllda med starka låtar från början till slut. Album som tidlöst lever kvar och egentligen aldrig tappar sin status som "favoriter" i samlingen...

Några exempel på vad jag menar från nämnda epok:
Nirvana - nevermind (-91)
Metallica - Black Album (-91)
Pearl Jam - Ten (91)
Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik (91)
Soundgarden - Superunknown (-93)
Guns & Roses - Use your Illusion (-91)
Alice in Chains - Dirt (-92)
Smashing Pumpkins - Siamese Dream (93)

Var och en av dessa album är ju moderna klassiker och oomstridligen sprängfyllda med skitbra låtar från början till slut... (även på en objektiv skala..)

Jag får en känsla av att det efter -95 har blivit en tråkig utveckling där efterföljare bara urvattnar recept från 70-90-talen till att mer och mer bara bli blaskig radiorock. Typ Takida, Creed och annat jag inte vill lyssna på...

Det är inte egentligen så att jag gör detta inlägg för att få skivtips, snarare tycker jag att det är intressant att höra och diskutera om det bara är jag som ser detta fenomen. Eller beror det tex på att jag tog studenten -91 och var inne i en väldig intensiv musikperiod runt de åren? Vad hände sen? Själv började jag med trip-hop efter -95, och lite exrremare och/eller progressiv rock/metall runt 2000... typ Opeth och Tool..





Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2011/05/23 14:02:39

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/23 :  14:25:17  Show Profile Send Hornta a Private Message
Vet inte om Hardcore räknas som Hård Rock men är helt klart en klassiker som påverkat 2000-talets musik väldigt mycket är Umeå gruppen Refused!

Refused - The Shape of Punk To Come (1998)

Detta album anses än idag vara modern trots att den är över 10 år gammal.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/23 :  16:10:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Studenten 91 - det var tiderna det!

Ser dina exempel som hårdare hårdrock än "vanlig" hårdrock typ Bon Jovi, Whitesnake etc. Där finns det mycket bra idag som går under beteckningen AOR -Adult Oriented Rock. Har du letat där?

De exempel du nämner är verkligen höjdpunkten på 90-talet redan 91. Vad hände egentligen sen? Idag är det väl proggresivt som gäller för min del och då blir det ofta konceptalbum som ofta har mellanakter som inte fyller någon funktion för sig själva, så episka album som är bra från början till slut är det nog färre av idag. Allt verkar dra åt dagssländehållet.

Något osammanhängande, men mina tankar i ämnet.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2011/05/23 :  18:54:19  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Glöm inte 70-talet! Jag är väldigt förtjust i klassiska band som Deep Purple etc. Inte exakt musik som dina exempel, men väldigt bra! Gäller det Whitesnake så föredrar jag "Starkers in Tokyo"- akustiskt, lågmält och mycket känsla.
Annars tycker jag inte bara att det är den hårda rocken som verkar ha peakat. Väldigt mycket av det man hör idag är sämre kopior av vad som varit. Det är dags för den unga generationen att komma på något nytt istället.
(Usch, nu låter jag lastgammal)

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2011/05/23 18:54:50
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2011/05/23 :  19:04:48  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Den peakade om du anser att den hårda rocken tog slut när grungen eller trashen dog. Det gjorde den inte.

/Pnotus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/05/23 :  19:40:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant att höra era tankegångar.. jag tänker också så här... det jag menar är nog också att genom 70-80-90 talet(s början) så fanns det band som både klarade av att sätta en prägel på efterkommande musik, vara tillräckligt "edgy" och egna för att behålla sin cred, men samtidigt också vara så pass kommersiella att det handlar om "var mans musik"... alltså inte enbart nåt för nördar, konnässörer eller genrebitare.

Görs sånt längre? Senast det hände kraftfulla saker i så motto enligt ovan (vad jag kan minnas) var rapsörjan som härjade i slutet av 90 början av 00-talet med sådana som Limp Bizkit, Korn och Linkin Park (nu är ju Korns skivor rätt bra men..) Men tycker nog ändå inte att det är "klassiker" jag har framför mig när jag tar fram de skivorna..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/23 :  20:43:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Intressant frågeställning minsann!

Inte för att genren Hård Rock (utan bindestreck ) är min cup of tea direkt, jag föredrar ju oftast musik som håller till i skalans båda utkanter.
Metallica och Alice In Chains skulle inte jag kalla för något annat än Metal, men det är ju en smaksak...

De enda band jag kan komma på är Mustasch och kanske Audioslave?
Men hela album vete sjutton, nej du är helt klart nått på spåret Guy - den genren verkar ha svalnat rejält sedan det tidiga 90-talet.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2011/05/23 :  21:53:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, jag tycker inte det. Jag har i alla fall hittat album som uppfyller kriterierna av en klassiker ifrån 2000 talet och som jag spelar återkommande.

Mer rak rock kanske har en tillfällig dipp men det finns ju så många andra stilar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/23 :  22:09:15  Show Profile Send Hornta a Private Message
Ett annat fantastisk Hårt Rock/metal album är Type o Negatives "Bloody Kisses" från 1993, så egentligen tillhör albumet början av 90-talet.

Men håller helt klart med dig, det finns få klassiker från 2000-talet. En del album kan känns nytt och fräscht ett tag, men det blir aldrig någon riktig klassiker. Nu har jag dålig koll på Hard Rock utan mest koll på Metal och det är lite av samma fenomen där. Jag tror dock det har en del med hur man vuxit upp till musiken som, musik som man har bra minnen av håller man oftast mycket närmare hjärtat än ny musik som man kanske inte hunnit få minnen till/av.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/24 :  09:35:49  Show Profile Send huzze a Private Message
Kanske sättet att lyssna bidrar? Själv hade jag freestyle med samma band i flera dagar och då blev det per automatik att alla låtar spelades lika mycket och därför gillades alla.

EDIT: Ekonomin gjorde även att det var glest mellan inköpen.

Edited by - huzze on 2011/05/24 09:45:39
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/05/24 :  11:37:32  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag har funderat på 'supergrupper' i allmänhet. Förr fanns det mycket mindre antal grupper som kunde få skivkontrakt och bli lanserade av de stora bolagen. Detta ledde till att utbudet musik var mera begränsat och valmöjligheterna mindre när man ville digga musik. Allt detta ledde till att 'supergrupper' uppstod. I dag finns det ett oändligt antal band som kan producera egna 'skivor' eller 'demon' som man själv kan leverera till musikkonsumenter via nedladdning och internet. Med mera valmöjligheter för musikdiggarna blir det mycket svårare för banden att få enorma mängder lyssnare och anses som 'supergrupper'. Det här är mina personliga tankar om 'det var bättre förr'.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/05/24 :  13:51:34  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Queensr˙che - Empire (1990)
Dream Theater - Images and Words (1992)
Dream Theater - Awake (1994)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2011/05/24 :  14:08:14  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nej det gjordes inte speciellt mycket bra hårdrock skivor efter 1991 faktiskt. Av dom som inte räknats upp kan jag bara komma på:
Cinderella - Still Climbing (1994)
WASP - Crimson Idol (1992)

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/05/24 :  15:58:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag vill bara flika in att det är samma sak med film. Var är dagens Leon, Pulp Fiction, Amadeus, Gökboet, Dansa med Vargar, Braveheart, T2 mfl mfl mfl ???

Kanske lite OT, men det följer samma utveckling tycker jag.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/05/24 :  18:14:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Eller beror det tex på att jag tog studenten -91 och var inne i en väldig intensiv musikperiod runt de åren?
Där tror jag du är något på spåren. Jag tog studenten 1978 och anser att hårdrockmusiken peakade då. Black Sabbath, det var grejer det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2011/05/24 :  18:35:04  Show Profile Send benekm a Private Message
Ayreon - The Human Equation (2004)
Ayreon - 01011001 (2008)
Seventh Wonder - Mercy falls (2008)
Dream Theater - Black Clouds And Silver Linings (2009)
Avenged Sevenfold - Nightmare (2010)
Seventh Wonder - The Great Escape (2011)

Där har du ett axplock, som är nog så bra som skivorna du har nämnt.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/24 :  20:21:14  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Många förslag på Metal och Progrock/metal (OT?), de genrerna tycker jag nog har haft sina "toppar" dels 1980-88 dels 2000-2010.
Sett till all slags rockmusik så tycker jag att 90-talets mitt var den svagaste perioden, då passade jag på att utforska gammal Reaggae och Trallpunk.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2011/05/26 :  23:30:46  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Inte för att jag vill vara negativ, men den tesen finns det ju inget som helst belägg för.

Och vad gäller till exempel Use Your Illusion I och II så är de klockrena exempel på album fyllda av sk fillers, utöver singelspåren som även jag anser vara klassiker.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/06/13 :  12:44:15  Show Profile Send mangs a Private Message
Intressant tråd som jag även diskuterar flitigt med mina kompisar. Som det redan påpekats är inte fenomenet enbart kopplat till Hårdrock utan även till annan musik och film. Trorligtvis beror alltihop på en kombination av många grejor.

* På det personliga planet spelar ju ens egna ålder in. Musik man lyssande på i ffa tonåren har ju alltid en stark plats i ens framtisa lyssnande. I denna ålder var man mycket mottaglig och influerades även mer av vad andra tyckte, en skiva som ansågs bra av kompiskretsen var man ju bara tvungen att lyssna in sig på. Det faktum att man också umgicks mer gjorde att man även blev påtvingad diverse musik som man inte själv valde att lyssna på.

* Hur man lyssnade på musik. Ofta var det hela CDs på repeat elelr via freestyle vilket gjorde att man ofta "var tvungen" att lyssna igenom hela skivorna och därmed fick dem till att bli odödliga klassiker.

*Utbudet, Pga att internet inte blommat vid tidpunkten och att musik distribuerades via CD-skivor eller taskiga demo-tapes så var utbudet av bra musik en aning begränsat. Detta fick till följd att de som lyckades verkligen lyssnades på av alla. Lite grann som lördagsunderhållningen på TV1 på 80-talet, pga att inga alternativ fanns tittade alla på Nöjesmassakern/Razzel mm.

*Musikens utveckling, vi får inte heller glömma att den moderna musiken trots allt är ganska ny och Hårdrock i synnerhet uppkom ju på sent 60 tidigt 70-tal. Den finputsades under ett antal år och sedan började den utvecklas åt ett flertal olika håll. De skivor som nämndes i första posten är ju alla helt olika stil men som råkar falla in under kategorin hård rock. I samband med internet, reklamradio, MTV etc. krävdes att man som artist var tvungen att förnya sig och hitta nya grepp. Det är väl egentligen bara de som är stora sedan länge som förväntas låta som back in the days. Dagens band väljer snarare ett nytt sopund på varje skiva.

*Nostalgi, allt var inte bättre förr även om vi kommer ihåg det så. I ärlighetens namn fanns det ett gäng svagare kort på de flesta skivorna som nämnts även om vi pga alla punkter ovan tycker att skivan var ett mästerverk. På samma sätt tas det idag fram en hel del bra skivor med men pga den korta tiden i etern är det mer på individbasis som vi väljer att lyssna på en artist. Väldigt sällan idag som alla runtomkring en pratar om en ny Nirvana - Nevermind. Skivan med omslaget med en simmande bebis som alla sett på topplistan i skivaffären. kanske något att lyssna in sig på?


Summering, i ärlighetens namn tror jag mer det är vårt beteende som konsumenter som tvingat fram denna utveckling. För egen del så har jag mängder av favoritalbum från åren 91-94. För mig odödliga klassiker. Kan ju bero på att jag vid tillfället var i yngre tonåren.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/06/18 :  17:22:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ursäkta min okunnighet, men vad är egentligen skillnaden på hårdrock och metal? Jag trodde det var samma sak.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/06/18 :  18:56:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hårdrock = Bluesbaserad hård rock = Motörhead, Led Zeppelin, Mustasch osv...
Metal = Vidareutveckling av ovanstående, Blusen puts väck = Metallica, In Flames, Slayer osv...

Som jag ser det

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000