| Author |
Topic  |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 15:31:00
|
| Mina QRS Saturnus. De har allt som jag söker hos en högtalare. Inte ens QRS Neptunus skulle förmodligen låta lika bra i mitt lyssningsrum. MvhKristofer |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 16:12:41
|
| Bästa högtalare jag hört är Dynaudio Evidence F1 (650.0000:-Anläggningen kostade totalt 1.13 miljoner!(Körde ihop med Gryphon antileon och audioquest dyraste kablar..) och B&W Nautilus 801 och 802. Min farbror har turen (Den jäveln!) att kunna para ihop en Mark Levinson No.383 med ett par Nautilus 802......*Suck* |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 16:22:26
|
Det bästa jag någonsin hört är de numera avlidna Acoustic Energy:s AE 5 med Coplandutrustning att driva dessa "monster" med. Sannerligen en uppsättning att få våta drömmar av. Å andra sidan är smärtgränsen passerad för länge sedan, åtminstone för min del när priset för dess burkar landade på ca 120000 sek och resten av utrustningen hamnade på ungefär lika mycket. Men satan vad det spelade. Voj, voj. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
MAGR
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 17:44:54
|
Innan tyckte jag att Quad 57 var svårslagna trots vissa svagheter, men nu tycker jag kolboxarna är sååå mycket bättre, jag har ett par 57'or moddade av Bosse Hansson med tillhörande B.H moddade Dynaco steg och de låter inte alls så bra som mina boxar (de kräver dock ett mycket bra rum), tala om naturtroget ljud... |
Magnus Granberg |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 18:40:09
|
| Linn Keltik drivna av 6 Klimax solo och Cd 12. Det fanns absolut ingen känsla av att det var hifiprylar man satt och lyssnade på. Musiken blev liksom fysikt närvarande. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 18:46:19
|
| Det råder ingen tvekan, Dynaudio Contur 1.3 SE. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 19:46:17
|
| NN nej jag skämtar inte dom låter grymt bra det lät dock inte helt perfekt på mässan men potential finns där och mer så än nån annan stans |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 23:22:07
|
quote: Originally posted by MAGR
Innan tyckte jag att Quad 57 var svårslagna trots vissa svagheter, men nu tycker jag kolboxarna är sååå mycket bättre, jag har ett par 57'or moddade av Bosse Hansson med tillhörande B.H moddade Dynaco steg och de låter inte alls så bra som mina boxar (de kräver dock ett mycket bra rum), tala om naturtroget ljud...
Kolboxar snälla upplys en ovetande
Tackar, M. |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 23:28:45
|
får nog bli infinitys irs V, de med en herrans massa element, drevs av MLs värsting cd, plus en trave annan svindyr elektronik på Lyric HIFi i New york, får allt annat jag lyssnat på att blekna. förutom denna upplevelse får jag nog säga mina dynaudio hemmabyggen
h micke |
 |
|
|
TB
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 00:02:40
|
Hej Mats.
Några av mina favoriter, som passar min smak Totem Model One Signature, öppen ljudbild i ref klass Revel Studio, moget ljud med alla parametrar som jag känner till  Wilson,   
Snart är jag framme vid mitt slutmål  Om det nu inte var något mer jag önskade  Ja, det kommer nog alltid finnas nått som man vill förbättra lite. Men det är väl det som är kul, vägen till sina drömmars mål. Samtidigt gäller det att vi inte glömmer att "rigga" våra system så bra det bara är möjligt, Det är inte alltid det behövs nya prylar för att vi skall uppleva förbättringar i ljudet 
/ tb
|
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 00:14:03
|
Det beror ju lite på vad man själv tycker om såklart... men utifrån min smak så är de anläggningar jag njutit mest av:
1. Mina egna renoverade Sonab OD11, ihop med min Edison 22 rörförstärkare och kompisens Denon DCD-1450AR cd-spelare. Dessa högtalare är nu sålda till kompisen och själv har jag ett par Sonab OA116 på väg som ska renoveras 
2. Carlsson OA52.3 vid höstens Arkenmässa. Tror jag var i det rummet 4-5 gånger och lyssnade.
Men som sagt det är ju en smaksak... själv älskar jag det otroligt oansträngda, avslappnade ljudet hos 70-talets Carlssonhögtalare. Det är via dessa JAG njuter mest av musik. Väntar även spänt på OA59 och OA60 som är på väg.
/Erik |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 00:36:18
|
Now show me the way to the next Whiskey bar... Mvh DJ PJ |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 13:02:32
|
| Mina Ryssar med öppen baffel. Grymmmmm dynamik+ allt annat och löjligt billiga. FEnda nackdelen är storliken. |
|
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 18:10:59
|
Avalon acoustics Eidolon Diamond. Helt överlägsna.
/Marcusoft |
No hay banda!! |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 18:57:18
|
quote: Originally posted by mats
Hej!! Skulle vara kul att höra vad ni tycker.. Jag har själv inte så mycket lyssnarerfarenheter (de bästa som jag har hört är ML Ascent och mina Dynaudio Contour 3.0 (kommer förhoppningsvis få lite mer imorgon på sheraton :)..
/Mats
Hej Mats!
1. Magneplanar Tympani 1D med Jenis "subba" 70-tal 2. Beveridge största 80-tal 3. Allison Aucustic One 80-tal 4. Martin Logan SL3 90-tal 5. Infinity Kappa 90 00-tal
Dvs de enkla "burkar" som jag fortfarande har kvar och lyssnar på ibland. Hade tidigare ett par Quad ESL-57:or som jag tyvärr sålde för 500 "bagis" förra året, dessa var/är också mycket bra! Mvh Kenth

|
 |
|
|
Apinator
Member

311 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 20:14:22
|
Har också lyssnat på Wisdom Audio Adrenaline, har aldrig hört en sådan grymt djup bas, den gick ner till ca 10-11 Hz. Alting var jävligt bra med de högtalarna, förutom priset då!
MVH |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
 |
|
|
Cohiba
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 21:04:31
|
| Mezzo Utopia |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 00:53:19
|
Amphion Xenon. De spelar på ett så musikaliskt(kan en högtalare göra det?) vis, högtalaren liksom andas djupt & försätter själen i ro...   
//Jakob  |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 02:44:16
|
| Blir nog Wisdom Audio M-75 med AudioNet-referenselektronik för min del, helt sanslös upplevelse. Läskig närvaro, dynamik och renhet, listan skulle kunna göras lång. Minst sagt fysik upplevelse.. knakade i taket vid några tillfällen vilket var något annorlunda... |
 |
|
|
MAGR
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 10:10:59
|
Till Mace... Stig Carlssons första högtalare, aktiv med två rörsteg i botten. Ett driver 8" bredbandselement och de fyra diskanterna, det andra driver 10" bas som sitter i botten. http://www.carlssonplanet.com/kolboxen.html
|
Magnus Granberg |
 |
|
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 10:34:27
|
bästa man lyssnat på?. Efter som man bor i umeå och tung hifi är obefintlig i butikerna och de som äger tung hifi inte direkt märks av på något sätt så får jag krypa under bordet och säga att det bästa jag hört (vilket jag skulle villja jämföra igen idagsläget) är Nautilus 802 med tact förstärkare och Silverline cd här på hifiklubben. Rummet var minst sagt kasst.. värdelöst.. men men. Skulle vara roligt att prova de skapelserna hemma. Dels för att de tilltalar mig väldigt mycket etetiskt och dels för att de ska kunna låta rikgit bra med rätt elektronik.
MVH Samuel Rönnqwist |
 |
|
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 10:44:02
|
Under 90-talets första hälft hörde jag ett par transmissionlinehögtalare; stora, tvåvägshögtalare, med lite rundade former och ljust faner... Tunga som f-n var de (jag var med och flyttade dem). Som jag minns det var fabrikatet Ecoton eller något liknande och var gjorda i tyskland...
En tung, mycket fysisk upplevelse gav de. Troligen det bästa jag hört.
Är det nogon som känner igen beskrivningen och kan hjälpa mig med fabrikatets namn |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 11:00:26
|
Förutom Proson Fatboy!!  nädå.. Enligt min ringa åsikt så skulle jag kunna leva länge och lycklig med Monitor Audio GR60,Mycket högtalare, och så nära mina ljud ideal man kan komma, för sansade pengar! (man är ju dalmas!) Tyvärr är mitt lilla torp för litet för denna britt, så vi siktar på GR 20. |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
|
HLindgren
Member

1144 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 11:08:42
|
Det är ju en svår fråga...men Quad Elektrostater, Apogee Diva, Mordaunt-Short 442 och många fler...men kul är det ju alltid... :-) |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
|
Ulf Lilja
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 11:22:17
|
LINN KELTIK  |

|
 |