| Author |
Topic  |
|
Per2
Member

241 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 11:59:35
|
1. JmLab Utopia 2. JMLab Mezzo Utopia 3. Magneplan 4. Wilson Watt Puppy
|
Simon Sachs Ståhl |
 |
|
|
JaLa
Member

92 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 14:56:54
|
Inte bäst(kanske då), men roligaste demon var för många år sen på Park hotel i stockholm. Det var Mark Levinson som presenterade ett supersystem, det var innan CD fanns och man tyckte inte vinylen räckte till,(förlåt alla vinylälskare) så dom körde på en studiobandspelare med entumms mastertejp. Aktiva delningsfilter och ett slutsteg till varje element. Dom hade två stackade Quadar som fick hjälp i botten och högst upp. En Electrovoice diskant och en sluten baslåda på 2 kubikmeter som monterades ihop på stället. Det satt ett 70 centimeters baselement i och jag tror det var ett Lowther. Om det lät bra, på den tiden trotsade man inte hifiguden.
/Janne |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 15:14:09
|
Ino i56 och Profundus Z4 uppställda på Studio Blue. Renhet, kraft och tonal balans.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 15:36:58
|
Dessa tillhör det bästa jag har hört...
QUAD ESL 57
DYNAUDIO EVIDENCE (Med deras egna elektronik, Arbeitung, på mässan i Stockholm för övrigt)
SONUS FABER CREMONA (På mässan i Stockholm)
|
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 17:46:45
|
| Ja iofs så är det ju svårt att svara på en sådan här fråga eftersom det har gått lång tid emellan man lyssnat på en stor del av de högtalare som verkligen låtit bra, men de som jag skrev hör helt klart till de bättre. Mvh Kristofer |
 |
|
|
editman
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 13:12:35
|
| Min röst faller då på Magneplanars elektrostater. Annars är jag barnsligt förtjust i Mirages omnipolära högtalare. |
 |
|
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 14:00:29
|
JMlab Utopia Mezzo Wilson MAX Jmlab Miniutopia
|
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 14:04:25
|
Hmmmmm...
Många favoriter under åren...
Minnesvärda:
* Kompisens Magnepan Tympani 1D
* Apogee (användes 11 ggr av 10 ihop med Krellförstärkeri, inget annat kunde driva dem)
* Carlsson OA51 första gången jag hörde dem, dem SKULLE JAG HA! Så blev det och jag behöll dem i 18 år (!)
* Martin Logan Ascent (heter de väl?)
* QRS Saturnus
* Mina egna QRS Callisto (naturligtvis!)
m. fl.
/P
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 14:13:31
|
quote: Originally posted by Per Berger
Hmmmmm...
Minnesvärda:
* Apogee (användes 11 ggr av 10 ihop med Krellförstärkeri, inget annat kunde driva dem)
* Carlsson OA51 första gången jag hörde dem, dem SKULLE JAG HA! Så blev det och jag behöll dem i 18 år (!)
* QRS Saturnus
m. fl.
/P
Per, har du också QRS Saturnus? Vi har under de senaste åren blivit några stycken. MvhKristofer |
 |
|
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 14:28:30
|
| Hmm, har två svårslagna favoriter: JM Lab Grand Utopia och Carlsson OA51. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
 |
|
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 14:49:14
|
På 70-talet hörde jag dem som har gjort störst intryck någonsin på mig. Det var herr Sperrling, som demade sina hornhögtalare. Det var en chockartad upplevelse för mig, så bra ljud hade jag aldrig hört. Annars de bästa,...måste vara de på en premiärbiograf (Odeon) i London för några år sedan, suveränt ljud! Hörde även Totem-1 hos Hifi Art, som överraskade med sitt "STORA" ljud. F.ö. är det intressant att så många nämner Carlsson-högtalare. Hade själv ett par OA-51:or under många år, men tyckte oftast att de lät för tunt och vasst, så de är sålda. Annars var de djävulskt välbyggda. |
Edited by - bassman on 2003/02/04 14:54:52 |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 15:42:41
|
quote: Originally posted by whiskyman
Hmmmmm...
Minnesvärda:
* QRS Saturnus
m. fl.
/P
Per, har du också QRS Saturnus? Vi har under de senaste åren blivit några stycken. MvhKristofer
Nu läste du lite fort... 
"Mina egna QRS Callisto..."
/P
|
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 15:44:59
|
| Quad ESL989... |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 15:59:52
|
Revel Ultima Studio Mårten Design Coltrane Martin Logan Prodigy Sonus Faber Amati Homage
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 18:32:10
|
quote: Originally posted by editman
Min röst faller då på Magneplanars elektrostater. Annars är jag barnsligt förtjust i Mirages omnipolära högtalare.
Ursäkta men Magneplanar är inga elektrostathögtalare |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 18:38:47
|
| Allt som är dyrt låter bra i mina öron! |
sound pollution |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 18:40:53
|
quote: Originally posted by whiskyman
Hmmmmm...
Minnesvärda:
* QRS Saturnus
m. fl.
/P
Per, har du också QRS Saturnus? Vi har under de senaste åren blivit några stycken. MvhKristofer
Nu läste du lite fort... 
"Mina egna QRS Callisto..."
/P
Ja visst, tänkte bara att du också hade Callisto som center,men tydligen inte. Mvh Kristofer |
 |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 22:31:16
|
Mina är bäst, självklart! (säger väl alla) I mitt fall är "Mina" = QRS Neptunus. Lyssnade runt lite grann och hade begränsad budget som de flesta. Valet var självklart, men allt har man ju inte hört så det kan ju finnas bättre även om jag inte stött på något. / K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 22:55:49
|
quote: Originally posted by dole
Revel Ultima Studio Mårten Design Coltrane Martin Logan Prodigy Sonus Faber Amati Homage
hehe skulle kunna leva med vilken av dessa som helst (har dock aldig hört amatin) Bland det bästa oxå beveridge SW2 med inbyggd rörelektronik, acuston 125 (slutet av 80talet-kom nog aldrig i produktion) och i vissa register esl 57orna |
 |
|
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 23:19:02
|
| Mina SL3:or tycker jag funkar bäst i mitt rum,åtminstone det jag jämfört med |
Skeptiker |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 22:42:27
|
quote: Originally posted by MAGR
Till Mace... Stig Carlssons första högtalare, aktiv med två rörsteg i botten. Ett driver 8" bredbandselement och de fyra diskanterna, det andra driver 10" bas som sitter i botten. http://www.carlssonplanet.com/kolboxen.html
Tackar & Bugar |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
fredde_67
Member

92 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 23:27:41
|
Mina QRS Saturnus givetvis! Annars hade jag inte köpt dem...
Men jag har hört ett par JmLab Utopia som lät ännu bättre, men det ska man väl ändå kräva, för en sådan prislapp. |
 |
|
|
David S.
Member

55 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 10:19:06
|
80-talet: Carlsson OA51 hos grannen, avis i flera år  90-talet: Martin Logan och Jamo Oriel (mässan på Norra Latin...nån som minns den?) 00-talet: ....än så länge leder AudioPhysics Avanti....
|
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 14:13:39
|
Jag har inte varit så mycket ute på mässor och hört! Men det som sitter i baksidan av hjärnan, var en demo på B&W Natulius 802 med tillkopplad DVD audio eletronik på Hifi-Klubben i Stockholm ( hälsade på brossan) basen var kontrollerad och rösterna var avslappnande! Helt enkelt underbart att höra på! Det var ett års sedan! Så det hade kanske inte hörts lika bra idag, men då var jag helnöjd
Såklart så har man sin egen anläggning som nr2! |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 17:14:51
|
| Linn Komri, både i butik och hemmamiljö. |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
Topic  |
|