HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare! vilken är den bästa ni har lyssnat på??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:19:40  Show Profile Send drgreen a Private Message
fast hm...rubriken skulle kanske vara: vilka högtalare användes i bästa anläggningen du har hört?
Go to Top of Page

räven
Member

3654 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:16:19  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Mina egna Oskar Heil Kithara http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0701/heil.htm (numera med bybees monterade på amt elementen)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:19:36  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hmmm, bland de bästa hittas väl:

Acapella Campanile
Acapella Violon
Dunlavy SC-VI
Revel Ultima Studio

och en del andra.........

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/08 :  00:50:46  Show Profile Send lennartj a Private Message
B&W Nautilus 801 med största möjliga Krell-slutsteg - SÅ mycket kraft och ändå Hi-Fi, kräver dock större rum än de flesta har för att fungera väl.
I ett mindre rum har JMLabs Mini Utopia gjort mycket gott intryck på mig, fast då får man ju inte ha för stora förväntningar på djupbas.
Om man ändå är inne på kompromisser så tycker jag att mina Carlsson OA52-II är oöverträffade för sitt pris (men som alltid är ju en sådan bedömning beroende på musiksmak, rum och kringutrustning).
Jag har hört diverse superdyra högtalare på mässor och demonstrationer, men de har aldrig lyckats övertyga mig fullt ut (kanske p.g.a. dåliga omständighteter, men stora högalare är ofta lika med STORA problem när det gäller att förmedla musik på ett naturtroget sätt i ett vanligt rum).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/08 :  10:59:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by lennartj

B&W Nautilus 801 med största möjliga Krell-slutsteg - SÅ mycket kraft och ändå Hi-Fi, kräver dock större rum än de flesta har för att fungera väl.
I ett mindre rum har JMLabs Mini Utopia gjort mycket gott intryck på mig, fast då får man ju inte ha för stora förväntningar på djupbas.
Om man ändå är inne på kompromisser så tycker jag att mina Carlsson OA52-II är oöverträffade för sitt pris (men som alltid är ju en sådan bedömning beroende på musiksmak, rum och kringutrustning).
Jag har hört diverse superdyra högtalare på mässor och demonstrationer, men de har aldrig lyckats övertyga mig fullt ut (kanske p.g.a. dåliga omständighteter, men stora högalare är ofta lika med STORA problem när det gäller att förmedla musik på ett naturtroget sätt i ett vanligt rum).

"men stora högalare är ofta lika med STORA problem när det gäller att förmedla musik på ett naturtroget sätt i ett vanligt rum"

Ja, just det och därmed så har jag inte plats för Neptunus, även trots att jag funderade på dem, innan mitt val föll på Saturnus. MvhKristofer
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/02/08 :  12:55:04  Show Profile Send Rishna a Private Message

1. Carlsson OA50.3 och OA51.3. Dessa fantastiska skapelser bara växer med uppgiften, dock gärna i sällskap med ordentlig kringutrustning. Spelar det dom får utan att lägga till eller dra ifrån. Får de en skränig signal så låter de också hemskt. Med rätt material så är det bara att njuta.

2. På Hifiklubben i Helsingborg lyssnade jag på ett par B&W modell... ?? ... CDM7 hette de nog. De lät mjuka och fina med en varm klang. Elektroniken bakom var Nad:s Silver-Line med ett 218 slutsteg.

3. PÅ Hifi-Skåne i Malmö lyssnade jag i våras på ett par Audiovector S6 Signature som lät kanon med Primare förstärkeri och CD. Enormt detaljerat och med en snabbhet som utmanar de blixtsnabba Carlssonhögtalarna ovan.

4. Slutligen vill jag minnas ett besök på Tonläget i Göteborg våren 2000. Nere i en liten ombonad halvkällarlokal avnjöt jag och några vänner ett par Linn tillsammans med förstärkeri och vinylsvarv från samma tillverkare. Mjukt och varmt i ett litet rum med en alldeles förträfflig soffa.

När det så kommer till pengar är Carlsson billigast och enklast för den lilla plånboken.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/02/08 :  13:22:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Dyrt: Tannoy TD-12 och JM-Lab Mezzo Utopia.

Överkomligt: Mina egna och Amphion Xenon.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/08 :  14:26:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
En av de bästa fanns på Arkenmässan -96. Jim Aud på Purist hade med sig en egen skapelse, en stativhögtalare i stendött material som sedan hamnade i Göteborg. Ett år senare hörde jag den i en Krellanläggning (med Infinitys stora bastorn). Spöklikt! Försvann till 100% ur ljudbilden.

På samma mässa -96 kunde man lyssna på JM Lab Grand Utopia. Den hörde jag bara under mässförhållanden. Det jag minns är den trevliga basen. Den högtalaren bor nu också i Göteborg, några trappor upp i Vasastaden.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/02/08 :  15:20:47  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
de absolut bästa jag lyssnat på är mårten design som var uppställda inne hos ljudmakaren på hifimässan. har aldrig hört något så detaljerat och öppet och kontrollerat. blev chockad. och dem kommer man aldrig ha råd med *suck*
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/08 :  15:26:05  Show Profile Send NtR a Private Message
Quad 63, Magnepan. Men vem har plats för paneler?

Måste de vara dynamiska så blir det Sonus Faber Electa Amator!

Hemma är mina Sonus Faber Minima bäst hittills.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/08 :  15:43:58  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Hemma är mina Sonus Faber Minima bäst hittills."

Det där är en riktig liten pärla!!! Francos egen favorit läste jag i Stereophile. Sonus faber provade själva att byta ut elvacentimerselementet mot ett större. Gick inte så bra och högtalaren förlorade sin fantastiska klang...
Minima bör vara eftertraktad på begagnatmarknaden...
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/02/08 :  16:00:25  Show Profile Send markih a Private Message
Slående många i tråden som sätter Carlsson högt!!?! Det lät ju bra på Arken sist tyckte jag.

Annars minns jag, när Sladd nämner det, också Purist Audio på Arken 96. Små stativare med 4 subbasar och krellslutsteg om jag inte minns fel, ganska stort rum med fri placering. Väldigt illusoriskt och nästan spöklikt frigjort. Märklig närvarokänsla med musiken verkligt svävandes i rummet. Nog den bästa mässupplevelsen, men det är så svårt att jämföra. Martin Logan 98 var också schysst. Bara för att nämna några.

Upplevelsen på Studio Blue var verkligt speciell på sitt sätt, rasande oansträngt...

Sen finns det många fler upplevelser...

markih

Edited by - markih on 2003/02/08 16:01:36
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/02/08 :  18:12:01  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Måste de vara dynamiska så blir det Sonus Faber Electa Amator!

Hemma är mina Sonus Faber Minima bäst hittills.

Jag

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/02/08 18:13:23
Go to Top of Page

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/24 :  10:56:37  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message
Jag tycker att dynaudio contour 3.0 tillsammans med elektronik från elektrocopagniet är en himmelsk kombination.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/24 :  11:31:20  Show Profile Send Rebo a Private Message
Tyvärr så har man inte hört så många dyrgipar på sistonde så det får bli Audiovector M3 Avantgarde och Revel Studio.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000