| Author |
Topic  |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 10:01:09
|
Hej Led Zepp!
Jo, det kallas lunch/middag för några och inhopp av mig på ett system jag aldrig hört eller kunde priser/prestanda på. Något jag nämnde den timmen jag körde i detta rum med innantillläsning av prislista och allt Möjligtvis bättre att det varit tyst och stängt i rummet under tiden men jag tror inte du varit nöjdare då......
Angående bästa ljud kan jag omöjligt göra anspråk på den titeln med Krell/Kef-combin.
I mina öron var mässans bästa ljud (det jag hörde) Coltrane natten till lördag samt Magnepan och Gamutelektronik i Audionords lilla demorum på vån 2.
Sämsta ljud fanns det en hel del men jag är förhindrad att göra något uttalande i denna fråga. Fråga Dole vad han anser om Svamp förresten  |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 10:05:05
|
quote: Originally posted by dole
Något som var coolt gjort, var att Sontec som körde en demo skiva med ett förutbestämt program som de avslutade men KORN Klart fränt  
Jag, Nicklas Nord och Stahlberg fick demat rage againsttha mashine, metallica och ramstein tokhögt med Martinlogan och deras tokfeta sub.
Dom ville verkigen visa att det gick spela starkt och det måste jag säga det gick fint. Tror dom låg på gränsen av vad dom klarar faktiskt och spelade lätt högst på mässan =))))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
Edited by - n00b on 2003/02/03 10:06:15 |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 10:39:28
|
Nattspelningen var bäst. 3 personer i rummet och tyst i rummen bredvid. På dagarna avar det stor skillnad. 25 personer sittandes och 35 ståendes runt om i rummet. Maximaldämpat kan man säga. Det är synda att inte fler har möjlighet att vara med på en sådan nattspelning. Gåshuden som inte ville infinna sig på dagen kom på natten när ljudet släppte loss i rummet. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 10:43:18
|
Svamar växer inte bara i skogen utan finns representerade även på hifi mässor  i form av stora sjabrak till högtalare.Som spela stor och svullen bas. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
Edited by - dole on 2003/02/03 11:40:27 |
 |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 10:49:18
|
quote:
I mina öron var mässans bästa ljud (det jag hörde) Coltrane natten till lördag samt Magnepan och Gamutelektronik i Audionords lilla demorum på vån 2.

Så dom demade 3.6:orna? Faen att dom inte gjorde det på Arken, dom har jag velat höra. Iofs så har jag bara två timmar med tåg till Sthlm nu så det är väl ingen romresa att åka ner och lyssna runt lite...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 11:34:53
|
quote: Originally posted by Nagref
molson visst lät det lite ljust med Cyrus men annat var ju inte att vänta så som högtalarna var byggda... Nä i händerna på en konstruktör med andra prioriteringar så tror jag nog de elementen skulle kunna låta fint i en högtalare för halva priset...
Visst var det dx25:an i farten? Jag sprang runt i rummet för att lyssna på spridning och vägrade att sätta mig i soffan till demomannens stora förtret. |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 11:34:55
|
quote: Originally posted by Jorma
Nattspelningen var bäst. 3 personer i rummet och tyst i rummen bredvid. På dagarna avar det stor skillnad. 25 personer sittandes och 35 ståendes runt om i rummet. Maximaldämpat kan man säga. Det är synda att inte fler har möjlighet att vara med på en sådan nattspelning. Gåshuden som inte ville infinna sig på dagen kom på natten när ljudet släppte loss i rummet.
Tyvärr har ju inte alla den förmånen lyckans ost. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 12:13:09
|
Min favorit var ML+ Revel. Sen kommer kanske Coltrane rummet. Martin logan och bach orgel var ett perfekt giftemål. Krell och Audio Physics mindre golvare gav bas som var en riktig hammare. Men att de måste spela så högt att högtalarna distar ibland. Tyckte även om Linn anläggningen, om man tar hänsyn till priset för dessa HT.
Hade däremot höga förväntningar på Rogue Audio. Var det bara jag som tyckte att en hel del saknades i denna anläggning för 150 000kr? Hi-fi klubben demade ett par dali högtalare för ca 100 000 kr med Denon 3800 som är en klart sämre cd än min nad s500 (har båda hemma).
per s
|
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 13:29:56
|
Något som slår mig också när man är på mässor är att de som demar låtar i ca 2-3 minuter, är de demo´s som jag uppskattar mäst. Då hinner man med lite fler stilar, och det är inte en plåga om man inte tycker om musik valet. Sladd är bra på det, lika Erik från steensens(Madrigal) Jag verkligen ogillar dessa 7-8 minuter per låt demo´s.
TacT rummet var en orgie att byta musik högst 30sek per låt
Sen har vi Björn från Audionord som är otroligt på läst på producterna. Och villigt men inte tröttsamt berättar vad det är han demar, och vad det kostar. Plus att även där är det inte 10 minuter långa låt demo´s per låt.
Stort plus i kanten pojkar.
Mvh dole |
Edited by - dole on 2003/02/03 13:30:36 |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 13:57:06
|
Två frågor inställer sig efter helgen: 1. När får vi en jazz-fri mässa (heja Audio Physics och Rick på Hifi-klubben!)? 2. Varför är det så få utställare som vet hur man ställer upp ett par högtalare (invinklat i stället för pekande rakt fram - Linn hade t o m sina utvinklade)? Visst var det en oerhört trevlig mässa. Kalasgoda kanelbullar i entrén. Trevligt folk och ovanligt lämpade lokaler. All heder åt arrangören Gignos! Mvh Pekka |
 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 14:28:06
|
quote: Originally posted by sladd
Hej Led Zepp!
Jo, det kallas lunch/middag för några och inhopp av mig på ett system jag aldrig hört eller kunde priser/prestanda på. Något jag nämnde den timmen jag körde i detta rum med innantillläsning av prislista och allt Möjligtvis bättre att det varit tyst och stängt i rummet under tiden men jag tror inte du varit nöjdare då......
Angående bästa ljud kan jag omöjligt göra anspråk på den titeln med Krell/Kef-combin.
Sämsta ljud fanns det en hel del men jag är förhindrad att göra något uttalande i denna fråga. Fråga Dole vad han anser om Svamp förresten 
Nädå Sladd så dåligt var det inte att det varit bättre med tystnad!! Hadde bara Göteborgsmässan i minne där jag tyckte du höll i en av dom bättre demonerna!! Åså var det sista dagens avslutande timmar för dej och jag kom dit pigg på Söndagen efter spa-vistelse! (en deal med min fru - ett dygn på spa och en halv dag på mässa för mej!! ) |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 14:50:09
|
nej, högst spelade KEF då jag bad engelskmannen att "crank up the volume lad".
hiskligt. och utan märkvärdig dist också.
fyllde rummet bäst gjorde kanske dynaudio.
quote: Originally posted by n00b
quote: Originally posted by dole
Något som var coolt gjort, var att Sontec som körde en demo skiva med ett förutbestämt program som de avslutade men KORN Klart fränt  
Jag, Nicklas Nord och Stahlberg fick demat rage againsttha mashine, metallica och ramstein tokhögt med Martinlogan och deras tokfeta sub.
Dom ville verkigen visa att det gick spela starkt och det måste jag säga det gick fint. Tror dom låg på gränsen av vad dom klarar faktiskt och spelade lätt högst på mässan =))))
//jonas
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 14:58:03
|
Dynaudio passade mig utmärkt tycker jag....
Nu så kanske man blir fattig om man måste köpa 25år modellen =((
Iofs så kanske det inte skiljer lika mycket om man delar dom högre och kör med basmoduler, men det får man ju testa p något klurigt vis
//jonas |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 15:01:45
|
du bor ju i stockholm, kan låna hem från ref. audio! och testa i hemmet - perfekt. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 15:17:36
|
Jag vill oxå ha ett par 25:or..... men i ROSEWOOD!
|
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 15:19:12
|
n00b: Med brant delning på 1.3se kan du spela grymt mycket högre kan jag lova dig |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 15:39:02
|
quote: Originally posted by David A
n00b: Med brant delning på 1.3se kan du spela grymt mycket högre kan jag lova dig
HAhahah ...
Jag vill med ha dom ju, men fan jag tror att jag kör på basmoduler och aktivt filter först faktiskt. Öhmans basar ligger ju högt upp i "villhalistan". Funderar på ett oar tokfeta PAsteg utan fläktar till att driva dom med =))
//jonas |
 |
|
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 15:51:56
|
Jag tycker att Peter Lyngdorf verkar f-baskat trevlig! Det var mitt bestående intryck.(Apropå hifi? ) |
markih |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 15:54:57
|
nog för att 25:orna ligger högt på min önskelista... men jag måste även provlyssna nya Cremona Auditor för dom var så jäkla snygga! SonusFaber GÖR världens vackraste högtalare punkt slut. På bassidan så blev jag lite sugen på Tacts moduler, eftersom dom kunde köpas som byggasats. Vore kanske nåt för dig n00b |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 15:59:31
|
quote: Originally posted by markih
Jag tycker att Peter Lyngdorf verkar f-baskat trevlig! Det var mitt bestående intryck.(Apropå hifi? )
Han var garanterat den snabbaste att dema jag tror att vi han med en 10 15 låtar på 10 minuter  men trevlig var han. |
Edited by - dole on 2003/02/03 15:59:52 |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 16:00:45
|
| Han körde med volymen i botten på trumspåret iallafall. En av nackdelarna vid kompensering..... |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 16:05:14
|
quote: Originally posted by David A
Han körde med volymen i botten på trumspåret iallafall. En av nackdelarna vid kompensering.....
Jo jag märkte det satt längst fram det var garanterat mer än vad TacT:en orkade med, jösses elementen levde ett helt eget liv. Plopp...plopp...plopp...etc |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 16:24:32
|
| 2.2x driven till maxnivå klipper inte, men det gör nog däremot slutstegen. |
 |
|
|
mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 16:49:12
|
Bäst och sämst finns det verkligen på en mässa? Det handlar mest om marknadsföring av produketer att väcka nyfikenhet hos allmänheten. Att hitta bästa ljud när folk springer benen av sig mellan rummen är väldigt störande, där lyckades Hifi-Art bäst med sin bokning och där man sedan kunde i lugn och ro lyssna ljudet var väldigt luftigt. Rogue rummet hade en fantastisk vinylspelare Avid Volvere likaså högtalerna Living Voice där tyckte jag att förstärkeriet var lite vekt. ML var fantastiskt bra. De är svårt och jämföra utan sin egen musik sen är ju rummen olika, sök upp återförsäljare för den eller dom produkter man tyckte lät bra för en djupare bedömning. Sedan tycker jag att Living Voice är trevligt namn på en högtalare.
|
Världen har musik för dom som lyssnar! |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 19:55:25
|
| Tyvärr låter det ju mera om rummen än om själva grejorna på såna här mässor...skulle inte tro att dynaudios anläggning skulle låta så eländigt i ett "normalt" rum. De som lät bra ska man gratulera och att det lät dåligt på vissa håll är som sagt nog mer beroende på rummet /antal besökare och ev dålig tid för uppställning (en del högt tar säkert mer tid än andra att ställa upp rätt och har svårare i vissa typer av rum). Roligt att titta på allt var det ju iaf:-) |
 |
|
Topic  |
|