HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kora mässan bästa ljud.....nääää det går inte.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/03 :  10:01:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Led Zepp!

Jo, det kallas lunch/middag för några och inhopp av mig på ett system jag aldrig hört eller kunde priser/prestanda på. Något jag nämnde den timmen jag körde i detta rum med innantillläsning av prislista och allt Möjligtvis bättre att det varit tyst och stängt i rummet under tiden men jag tror inte du varit nöjdare då......

Angående bästa ljud kan jag omöjligt göra anspråk på den titeln med Krell/Kef-combin.

I mina öron var mässans bästa ljud (det jag hörde) Coltrane natten till lördag samt Magnepan och Gamutelektronik i Audionords lilla demorum på vån 2.

Sämsta ljud fanns det en hel del men jag är förhindrad att göra något uttalande i denna fråga. Fråga Dole vad han anser om Svamp förresten

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/03 :  10:05:05  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Något som var coolt gjort, var att Sontec som körde en demo skiva med ett förutbestämt program som de avslutade men KORN Klart fränt

Jag, Nicklas Nord och Stahlberg fick demat rage againsttha mashine, metallica och ramstein tokhögt med Martinlogan och deras tokfeta sub.

Dom ville verkigen visa att det gick spela starkt och det måste jag säga det gick fint. Tror dom låg på gränsen av vad dom klarar faktiskt och spelade lätt högst på mässan =))))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/02/03 10:06:15
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/03 :  10:39:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nattspelningen var bäst. 3 personer i rummet och tyst i rummen bredvid. På dagarna avar det stor skillnad. 25 personer sittandes och 35 ståendes runt om i rummet. Maximaldämpat kan man säga.
Det är synda att inte fler har möjlighet att vara med på en sådan nattspelning. Gåshuden som inte ville infinna sig på dagen kom på natten när ljudet släppte loss i rummet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/03 :  10:43:18  Show Profile Send dole a Private Message
Svamar växer inte bara i skogenutan finns representerade även på hifi mässori form av stora sjabrak till högtalare.Som spela stor och svullen bas.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/02/03 11:40:27
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/03 :  10:49:18  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:

I mina öron var mässans bästa ljud (det jag hörde) Coltrane natten till lördag samt Magnepan och Gamutelektronik i Audionords lilla demorum på vån 2.

Så dom demade 3.6:orna? Faen att dom inte gjorde det på Arken, dom har jag velat höra. Iofs så har jag bara två timmar med tåg till Sthlm nu så det är väl ingen romresa att åka ner och lyssna runt lite...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/02/03 :  11:34:53  Show Profile Send Revisorn a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

molson visst lät det lite ljust med Cyrus men annat var ju inte att vänta så som högtalarna var byggda... Nä i händerna på en konstruktör med andra prioriteringar så tror jag nog de elementen skulle kunna låta fint i en högtalare för halva priset...

Visst var det dx25:an i farten? Jag sprang runt i rummet för att lyssna på spridning och vägrade att sätta mig i soffan till demomannens stora förtret.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/03 :  11:34:55  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Nattspelningen var bäst. 3 personer i rummet och tyst i rummen bredvid. På dagarna avar det stor skillnad. 25 personer sittandes och 35 ståendes runt om i rummet. Maximaldämpat kan man säga.
Det är synda att inte fler har möjlighet att vara med på en sådan nattspelning. Gåshuden som inte ville infinna sig på dagen kom på natten när ljudet släppte loss i rummet.

Tyvärr har ju inte alla den förmånenlyckans ost.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/02/03 :  12:13:09  Show Profile Send Per100 a Private Message
Min favorit var ML+ Revel.
Sen kommer kanske Coltrane rummet.
Martin logan och bach orgel var ett perfekt giftemål.
Krell och Audio Physics mindre golvare gav bas som
var en riktig hammare. Men att de måste spela så högt att
högtalarna distar ibland.
Tyckte även om Linn anläggningen, om man tar hänsyn till priset för dessa HT.

Hade däremot höga förväntningar på Rogue Audio. Var det bara jag som tyckte att en hel del saknades i denna anläggning för 150 000kr?
Hi-fi klubben demade ett par dali högtalare för ca 100 000 kr med Denon 3800 som är en klart sämre cd än min nad s500 (har båda hemma).

per s
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/03 :  13:29:56  Show Profile Send dole a Private Message
Något som slår mig också när man är på mässor är att de som demar låtar i ca 2-3 minuter, är de demo´s som jag uppskattar mäst.
Då hinner man med lite fler stilar, och det är inte en plåga om man inte tycker om musik valet.
Sladd är bra på det, lika Erik från steensens(Madrigal)
Jag verkligen ogillar dessa 7-8 minuter per låt demo´s.

TacT rummet var en orgie att byta musik högst 30sek per låt

Sen har vi Björn från Audionord som är otroligt på läst på producterna. Och villigt men inte tröttsamt berättar vad det är han demar, och vad det kostar. Plus att även där är det inte 10 minuter långa låt demo´s per låt.

Stort plus i kanten pojkar.

Mvh dole

Edited by - dole on 2003/02/03 13:30:36
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/03 :  13:57:06  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Två frågor inställer sig efter helgen:
1. När får vi en jazz-fri mässa (heja Audio Physics och Rick på Hifi-klubben!)?
2. Varför är det så få utställare som vet hur man ställer upp ett par högtalare (invinklat i stället för pekande rakt fram - Linn hade t o m sina utvinklade)?
Visst var det en oerhört trevlig mässa. Kalasgoda kanelbullar i entrén. Trevligt folk och ovanligt lämpade lokaler. All heder åt arrangören Gignos!
Mvh
Pekka
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/02/03 :  14:28:06  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Hej Led Zepp!

Jo, det kallas lunch/middag för några och inhopp av mig på ett system jag aldrig hört eller kunde priser/prestanda på. Något jag nämnde den timmen jag körde i detta rum med innantillläsning av prislista och allt Möjligtvis bättre att det varit tyst och stängt i rummet under tiden men jag tror inte du varit nöjdare då......

Angående bästa ljud kan jag omöjligt göra anspråk på den titeln med Krell/Kef-combin.

Sämsta ljud fanns det en hel del men jag är förhindrad att göra något uttalande i denna fråga. Fråga Dole vad han anser om Svamp förresten

Nädå Sladd så dåligt var det inte att det varit bättre med tystnad!!
Hadde bara Göteborgsmässan i minne där jag tyckte du höll i en av dom bättre demonerna!! Åså var det sista dagens avslutande timmar för dej och jag kom dit pigg på Söndagen efter spa-vistelse!
(en deal med min fru - ett dygn på spa och en halv dag på mässa för mej!!)

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/03 :  14:50:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

nej, högst spelade KEF då jag bad engelskmannen att "crank up the
volume lad".

hiskligt. och utan märkvärdig dist också.

fyllde rummet bäst gjorde kanske dynaudio.

quote:
Originally posted by n00b

quote:
Originally posted by dole

Något som var coolt gjort, var att Sontec som körde en demo skiva med ett förutbestämt program som de avslutade men KORN Klart fränt

Jag, Nicklas Nord och Stahlberg fick demat rage againsttha mashine, metallica och ramstein tokhögt med Martinlogan och deras tokfeta sub.

Dom ville verkigen visa att det gick spela starkt och det måste jag säga det gick fint. Tror dom låg på gränsen av vad dom klarar faktiskt och spelade lätt högst på mässan =))))

//jonas

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/03 :  14:58:03  Show Profile Send n00b a Private Message
Dynaudio passade mig utmärkt tycker jag....

Nu så kanske man blir fattig om man måste köpa 25år modellen =((

Iofs så kanske det inte skiljer lika mycket om man delar dom högre och kör med basmoduler, men det får man ju testa p något klurigt vis

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:01:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

du bor ju i stockholm, kan låna hem från ref. audio!
och testa i hemmet - perfekt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:17:36  Show Profile Send David A a Private Message
Jag vill oxå ha ett par 25:or..... men i ROSEWOOD!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:19:12  Show Profile Send David A a Private Message
n00b:
Med brant delning på 1.3se kan du spela grymt mycket högre kan jag lova dig
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:39:02  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by David A

n00b:
Med brant delning på 1.3se kan du spela grymt mycket högre kan jag lova dig

HAhahah ...

Jag vill med ha dom ju, men fan jag tror att jag kör på basmoduler och aktivt filter först faktiskt. Öhmans basar ligger ju högt upp i "villhalistan". Funderar på ett oar tokfeta PAsteg utan fläktar till att driva dom med =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:51:56  Show Profile Send markih a Private Message
Jag tycker att Peter Lyngdorf verkar f-baskat trevlig! Det var mitt bestående intryck.(Apropå hifi?)

markih
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:54:57  Show Profile Send David A a Private Message
nog för att 25:orna ligger högt på min önskelista... men jag måste även provlyssna nya Cremona Auditor för dom var så jäkla snygga! SonusFaber GÖR världens vackraste högtalare punkt slut.
På bassidan så blev jag lite sugen på Tacts moduler, eftersom dom kunde köpas som byggasats. Vore kanske nåt för dig n00b
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:59:31  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Jag tycker att Peter Lyngdorf verkar f-baskat trevlig! Det var mitt bestående intryck.(Apropå hifi?)

Han var garanterat den snabbaste att dema jag tror att vi han med en 10 15 låtar på 10 minuter men trevlig var han.

Edited by - dole on 2003/02/03 15:59:52
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:00:45  Show Profile Send David A a Private Message
Han körde med volymen i botten på trumspåret iallafall. En av nackdelarna vid kompensering.....
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:05:14  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by David A

Han körde med volymen i botten på trumspåret iallafall. En av nackdelarna vid kompensering.....

Jo jag märkte det satt längst fram det var garanterat mer än vad TacT:en orkade med, jösses elementen levde ett helt eget liv.
Plopp...plopp...plopp...etc

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:24:32  Show Profile Send David A a Private Message
2.2x driven till maxnivå klipper inte, men det gör nog däremot slutstegen.
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:49:12  Show Profile Send mva a Private Message
Bäst och sämst finns det verkligen på en mässa? Det handlar mest om marknadsföring av produketer att väcka nyfikenhet hos allmänheten. Att hitta bästa ljud när folk springer benen av sig mellan rummen är väldigt störande, där lyckades Hifi-Art bäst med sin bokning och där man sedan kunde i lugn och ro lyssna ljudet var väldigt luftigt. Rogue rummet hade en fantastisk vinylspelare Avid Volvere likaså högtalerna Living Voice där tyckte jag att förstärkeriet var lite vekt. ML var fantastiskt bra.
De är svårt och jämföra utan sin egen musik sen är ju rummen olika, sök upp återförsäljare för den eller dom produkter man tyckte lät bra för en djupare bedömning.
Sedan tycker jag att Living Voice är trevligt namn på en högtalare.

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:55:25  Show Profile Send drgreen a Private Message
Tyvärr låter det ju mera om rummen än om själva grejorna på såna här mässor...skulle inte tro att dynaudios anläggning skulle låta så eländigt i ett "normalt" rum. De som lät bra ska man gratulera och att det lät dåligt på vissa håll är som sagt nog mer beroende på rummet /antal besökare och ev dålig tid för uppställning (en del högt tar säkert mer tid än andra att ställa upp rätt och har svårare i vissa typer av rum). Roligt att titta på allt var det ju iaf:-)
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000