HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kora mässan bästa ljud.....nääää det går inte.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/03 :  22:26:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

TacT subbar är avstämmda till 34hz, spela en ton under 34hz på
hög volym (inte speciellt högt då) så fladdrar det ur lådan!
ganska läskigt, de verkar tappa andan rätt snabbt.

skulle vara roligt att testa dessa HEMMA!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/03 :  22:41:55  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

Tyvärr låter det ju mera om rummen än om själva grejorna på såna här mässor...skulle inte tro att dynaudios anläggning skulle låta så eländigt i ett "normalt" rum. De som lät bra ska man gratulera och att det lät dåligt på vissa håll är som sagt nog mer beroende på rummet /antal besökare och ev dålig tid för uppställning (en del högt tar säkert mer tid än andra att ställa upp rätt och har svårare i vissa typer av rum). Roligt att titta på allt var det ju iaf:-)

Alltså jag tyckte att dynaudio lät kanonbra när jag lyssnade faktiskt =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/02/03 :  22:48:17  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Originally posted by yoko

Jag såg några kablar som tydligen var snabbare än ljuset (enligt demaren) konstigt nog tyckte jag mig skymta dem bakom dem små högtalarna i det spacade rummet....he he...det var ju kul att dem lyckats skapa ett par kablar som överför elektriska signaler snabbare än ljuset!!!!!!!!!!! (observera ironin)

HAHA Då kan vi ju resa i tiden!!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/03 :  23:14:14  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

quote:

Tyvärr låter det ju mera om rummen än om själva grejorna på såna här mässor...skulle inte tro att dynaudios anläggning skulle låta så eländigt i ett "normalt" rum. De som lät bra ska man gratulera och att det lät dåligt på vissa håll är som sagt nog mer beroende på rummet /antal besökare och ev dålig tid för uppställning (en del högt tar säkert mer tid än andra att ställa upp rätt och har svårare i vissa typer av rum). Roligt att titta på allt var det ju iaf:-)

Alltså jag tyckte att dynaudio lät kanonbra när jag lyssnade faktiskt =))

//jonas

Smaken är som baken Det kanske var annan inspelning du lyssnade på? Jag å mitt sälskap trodde båda att de försökte spela på 25orna i ett alldeles för stort rum men det visade sig vara evidence högtalarna som spelade...som sagt jag har inget emot dynaudio- funderade seriöst på ett par c4or innan jag valde revelerna. Tyckte dynaudio i det rummet med den musik de spelade lät simmigt,mullrigt, rejält otight.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/03 :  23:26:48  Show Profile Send mace a Private Message
Undrar om NordOst hade demo av sina kablar?, om så var fallet, var det den tokroliga Dansken som höll i det???

Ser fram emot varje demo han håller i här i England, ENTUIASM

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/04 :  08:19:58  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej mace!

Jodå, den tokrolige Lasse Christensen från Nordost höll kabel/högtalardemo på 2:a vån i ett av de mest välbesökta rummen. (alltid knökat) Han hade dessutom den goda smaken att köra en hel del tyngre rockrökare och annat. Audio Physic Virgo 2 var en synnerligen trevlig bekantskap. Jösses vilken bas och dynamik det fanns i de ganska små lådorna. Elektronik från Krell.

Att kopppla upp en anläggning med jättedyra kablar på ganska modesta högtalare är väl knappast vad en butik skulle ge sig på att rekommendera. I Audionords fall så handlar det om vilka demokablar som finns att tillgå över en viss kvalitetsnivå. Sonus Faber/Krell-rummet hade Valhallakablage för 200 papp i anläggningen. Ibland kördes detta med SF Cremona Auditor för 30.... Obalans, javisst, men inte gör det ont i öronen.... Gamut/Magnepan 3.6 kördes med Red Dawn 2, en smula mer balans kanske.

Se alltså inte de ingående komponenterna som ett exempel på vad utställaren har för policy gentemot kund.

Läste också att utställarna "inte lärt sig att sätta upp ett system ordentligt" (eftersom man inte vinklat in högtalarna).
Författaren till den raden har enligt mig inte någon erfarenhet alls av att rigga ett system till en mässa. Huvudregeln när man skall spela för alldeles för många människor är att det skall vara så lite dåligt ljud till så många som möjligt om ni fattar. Att justera in ett system så det låter "som hemma" på några platser gör att ljudet rasar helt för merparten av besökarna.

På lördagen tittade jag in till Linn förresten. De körde en cellokonsert på ett system med ganska små högtalare(Ninka?). Lät jättebra! Synd att de sedan skulle headbanga sönder grannrummet, men det är som det är på mässor.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/04 :  08:33:56  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag frågade Björn Wiman om vilka högtalare som var "bäst" av SF Cremona och Audio Physic Virgo 3. Han svarade att dom har helt olika ljudkaraktär och att det handlar om ens eget ljudideal vilken man väljer så inte blev jag klokare av det. Så vilket ljudideal har jag då, vet inte än men jag tänker ge SF Cremona en chans först mot mina Xenon så får vi se om även Virgo 3 måste provlyssnas innan köp. Virgo 3 liknar förmodligen mina Amphion Xenon mer i ljudkaraktär än vad SF Cremona gör! Vad väljer man av dessa 2, vad tycker ni? // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/04 :  09:47:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
Måste säga emot dig Sladd på två punkter. Det var inte 'alltid knökat' i AudioPhysics/Krell/Nordost-rummet. Jag fick sitta där själv och njuta under ett par låtar på Söndagen. Men jag kan ju säga som så det BORDE var knökat där.

Sedan håller jag med att en mässuppställning bör ge så lite dåligt ljud till så många som möjligt men det är just vad invinklade högtalare brukar göra! Man får generellt större frihet att placera sig åt sidorna och längsled utan att ljudbilden faller samman. Varför det är så går utanför denna tråsd rubrik.
Jag noterade att Peter Lyngdorf (som härmed får tillägget 'den trevlige') som hade högtalarna vinklade rakt fram på arkenmässan hade vinklat in dem en del nu. Och detta med högtalaren som han på arkenmässan sa ett de var gjorda att ställas rakt fram med tanke på energitonkurvan och direktonkurvans utseende....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/04 :  09:49:45  Show Profile Send ekman a Private Message
enligt audio physics hemsida så ska man vinkla in högtalarna så mkt så att dom korsar varandra innan lyssnarna om man är fler än 2 fast det kanske bara gäller när man är normalt antal folk dvs under 10 så på mässa kanske det är annorlunda
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/04 :  09:52:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
ekman: Audio Physics-högtalarna var vettigt uppställda. Ljudbilden var fantastisk! Och precis! Själv så vinklar jag in mina högtalare så att jag ser yttersidan precis.

Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/02/04 :  10:02:57  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Måste säga emot dig Sladd på två punkter. Det var inte 'alltid knökat' i AudioPhysics/Krell/Nordost-rummet. Jag fick sitta där själv och njuta under ett par låtar på Söndagen. Men jag kan ju säga som så det BORDE var knökat där.

Sedan håller jag med att en mässuppställning bör ge så lite dåligt ljud till så många som möjligt men det är just vad invinklade högtalare brukar göra! Man får generellt större frihet att placera sig åt sidorna och längsled utan att ljudbilden faller samman. Varför det är så går utanför denna tråsd rubrik.
Jag noterade att Peter Lyngdorf (som härmed får tillägget 'den trevlige') som hade högtalarna vinklade rakt fram på arkenmässan hade vinklat in dem en del nu. Och detta med högtalaren som han på arkenmässan sa ett de var gjorda att ställas rakt fram med tanke på energitonkurvan och direktonkurvans utseende....

Jag fick oxå en stund själv inne i AudioPhysic/Krell/Nordost-rummet, och frågade om det var han som spelade Joe Satriani tidigare som jag hört från rummet bredvid, Oh ja- säger denne trevlige Dansk, det kan vi gott göre igen, och sedan börjar han berätta om de gånger han sett Joe borta i USA.
Och sedan i med CD:n och gasen i bott!!!
Har aldrig sett en demare som nästan spelar luftgitarr under sin demo, en sann Musiclover!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/04 :  10:19:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

...

Läste också att utställarna "inte lärt sig att sätta upp ett system ordentligt" (eftersom man inte vinklat in högtalarna).
Författaren till den raden har enligt mig inte någon erfarenhet alls av att rigga ett system till en mässa. Huvudregeln när man skall spela för alldeles för många människor är att det skall vara så lite dåligt ljud till så många som möjligt om ni fattar. Att justera in ett system så det låter "som hemma" på några platser gör att ljudet rasar helt för merparten av besökarna.

...

Hej Sladd!

Jag har suttit och filat lite på detta svar och sett att Nagref och Ekman redan inkommit med en förklaringar. Nu är min förklaring färdigskriven.

Akustiskt sett är det är faktisk ingen tokig idé att vinkla in högtalarna om du tror det.

Låt oss anta detta:
De flesta högtalare på marknaden minskar nivån i sidoriktningen jämfört med rakt fram.

Då tar vi sådana högtalare och placerar dem i en mässlokal med en massa stolar i bredd och i djupled.

För de lyckliga som råkar sitta rakt mitt emellan högtalarna spelar det inte så jättestor roll hur de är riktade, man kommer att höra båda högtalarna med samma nivå och fantommittljudbilden hamnar i mitten om bara lyssningsvinkeln till högtalarna inte är för stor. Dvs det låter ofta inte så bra allra längst fram. Det brukar bli bättre ljudbild längre bak. Men då får man nackdelen att det oftast sitter folk framför och skymmer högtalarna.

Nu antar vi vidare att högtalarna placerats på det sätt som de stod i cirka 90% av demorummen på Highend03, dvs med högtalarna riktade ungefär "rakt fram".

För de personer som är placerade mitt mellan högtalarna inträffar då följande: Diskanten kommer att låta aningen dämpad i det högsta registret. Reflexerna från sidoväggarna är något starkare i nivå jämfört med vad de hade varit om man vinklat in högtalarna. Det stör ljudbilden och den blir inte lika tydlig.

Och vad händer med de lyssnare som sitter bredvid mitten, kanske rakt framför en högtalare, dvs inte någon ovanlig plats då det ofta är fullsatt?

Jo, den personen kommer på grund av det närmre avståndet till den ena högtalaren att höra densamma med starkare nivå, samt att Haas-effekten gör sig gällande såsom att man uppfattar den högtalare som vars ljud kommer tidigast, att den totalt dominerar varifrån ljudkällorna lokaliseras. Han kommer i stort sett bara att höra en enda högtalare och en trovärdig ljudbild lyser med sin frånvaro.

Nu tänker vi oss detta istället. Vi vinklar in högtalarna. Vi kanske vinklar dem lite ytterligare så att skärningspunkten mellan dem infallar någon bit framför lyssnigsplatsen där lyssningstoppvinkeln är runt 46 grader, t ex raden framför bästa platsen. Vad händer då?

Lyssnaren som är placerad rakt framför en högtalare, kommer att upppleva att ljudbilden fortfarande är förskjuten närmre den närmsta högtalaren, men han kommer att uppleva en ljudbild som breder ut sig även bort mot den andra högtalaren. Varför? Jo, ljudtrycksnivån från den närmsta högtalaren låter lite svagare i och med att den inte är riktad rakt mot han/hon. Han kommer också att hamna mer "i fokus" från den bortre högtalaren och kommer att höra den bättre. Fortfarande gör sig dock Haas-effekten sig gällande i viss mån. Men totalt sett så hjälper det ljudmässigt mycket bra att vinkla in högtalarna för att erhålla en acceptabel ljudbild för fler lyssnare.

I och för sig blir detta ett störande moment för demonstrationspersonalen eftersom denna kan råka ut för frågor angånde högtalarplaceringen. Då kan demontsratören inte köra sitt "race" som han/hon tänkt sig. Men det öppnar för en trevlig dialog som besökarna troligen finner intressant och ärlig. T ex Peter Lyngdorfs demonstrationer (TacT) är mycket bra, han både svarar på frågor och ger sin syn på saken. Vissa andra bara maler på utan att man vågar fråga någonting, sedan tappar man intresset och går, om inte ljudet var mycket bra förstås. Kanske ser det inte utseendemässigt lika snyggt ut heller. Men jag tycker att det hellre ska vara en så bra ljudupplevelse för så många som möjligt, än att de som råkar hamna snett blir besvikna, det är knappast mer säljande.

Vissa högtalare är medvetet gjorda med icke rak frekvensgång på nollgradersriktningen (förhöjd diskant med ökad frekvens), för att ge rakare frekvensgång i sidoriktning ca 15 - 20 grader. Jag tycker inte att den metoden är fördelaktig på något sätt, men det är även då en mycket bättre metod att vinkla högtalarna inåt så att de korsar varandra framför lyssnaren än att ställa dem "rakt fram".

Även tidningen HiFi & Musik brukar rekommendera invinkling av högtalarna till en punkt något framför lyssnaren, så det är inget nytt uttalande från föreningen med den trestaviga bokstavsförkortningen.

Hälsningar Johan

Edit i grönt

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/02/04 10:23:58
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/04 :  10:24:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
Bra förklaring Knoppen!

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:45:33  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Håller med Nagref.

Det är faktiskt lite småiriterande att just uppställningen vållar så stora problem. Om man bara råkar sitta aningen från sweet-spot så sitter man och lyssnar på en enda högtalare. Mono är trist!

Näe, vinkla in och är det många som lyssnar så vinkla in ännu mer!

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/02/04 :  14:11:33  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Uppställning i all ära, men "lite" irriterande med alla självgoda experter som ska tala om sina egna högt värderade åsikter sins emellan mitt under demos eller när utställaren berättar om grejorna, något som även min sambo reagerade på, flera gånger!! hon har verkligen inte mitt stora intresse men tyckte att klart jobbigt

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/04 :  14:44:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Mitt inlägg skall inte tolkas som om det alltid är rätt att ha högtalarna ovinklade. Möjligtvis finns det utställare som skiter i vilket men de torde vara i minoritet. Skillnaden i teori och praktik (efter ett otal mässor) är - som vanligt - inte nödvändigtvis överensstämmande......

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/04 :  14:46:27  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag ser att andra forumdeltagare lämnat förklaringar till varför invinkling är extra lämpligt vid en mässa där flera personer ska kunna lyssna samtidigt. Tilläggas kan att man med invinklade högtalare också minskar inverkan av tidiga reflexer från sidoväggarna.
Vid tidigare mässor har ju många haft lämpligare uppställningar. Frågan är vad som orsakade skiftet vid denna mässa.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2003/02/04 14:48:24
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/04 :  14:55:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Kanske den där Whiskybaren du yrade om häromnatten....

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:03:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Mitt inlägg skall inte tolkas som om det alltid är rätt att ha högtalarna ovinklade. Möjligtvis finns det utställare som skiter i vilket men de torde vara i minoritet. Skillnaden i teori och praktik (efter ett otal mässor) är - som vanligt - inte nödvändigtvis överensstämmande......

Mitt inlägg ska tolkas som att det i de allra flesta fall är bra med ordentligt invinklade högtalare i mäss-sammanhang.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:09:55  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Jag ser att andra forumdeltagare lämnat förklaringar till varför invinkling är extra lämpligt vid en mässa där flera personer ska kunna lyssna samtidigt. Tilläggas kan att man med invinklade högtalare också minskar inverkan av tidiga reflexer från sidoväggarna.
Vid tidigare mässor har ju många haft lämpligare uppställningar. Frågan är vad som orsakade skiftet vid denna mässa.
Med vänlig hälsning

hej! det var nog få av dom stora rummen som led av tidiga reflexer från sidoväggarna...vill oxå ha ett större rum med längr till sidoväggen
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:10:57  Show Profile Send ayayay a Private Message
Måste bara fråga: Lät inte Krell ihop med Sonus Faber oförskämt bra?

Underbart ljud!
Nu vill man ha Krell då, dyrt

Krell-frälst

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:25:03  Show Profile Send pekka.j a Private Message
quote:
hej! det var nog få av dom stora rummen som led av tidiga reflexer från sidoväggarna...vill oxå ha ett större rum med längr till sidoväggen

Hej Gröne Doktorn!
Rummen i sig led nog inte, men kanske de lyssnare som satt längst ut åt något håll och som bara hörde den närmaste högtalaren och dess sidoreflex... :-) Skämt åsido, flera av rummen på första plan hade ju trevliga madrasser inbyggda i väggarna som tog hand om en del av detta problem. Därav min tidigare kommentar om ovanligt lämpade rum vid årets mässa.
Annars är ju detta det ständiga problemet när man möblerar för hifi i ett rektangulärt rum: Man riskerar antingen problem med sidoväggsreflexer (vid möblering på längden) eller med bakväggen (vid möblering på bredden). Hemma är jag drabbad av det senare.
Reflektioner från en glad

Pekka Johansson

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:33:16  Show Profile Send dole a Private Message
Som sagt var det är helt omöjligt att kora bästa ljud på mässan.
Lika många åsikter som besökare.
Fast det fanns det som lät lite bättre (Madrigal rummet: Mark Levinson,Revel Ultima Gem, Audionord: Krell+ cremona auditor tex)
och det som lät lite sämre (Reference audio rummet: Dynaudio Evidence med slutsteg och Linn rummet)
Ljudmakarns rum var också bra men mycket folk.
Om detta berodde på rummen låter jag vara osagt, plus att att det är min högst personliga uppfattning.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/02/04 15:36:56
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:35:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Med vänlig hälsning

Just det, SIDOVÄGGSREFLEXERNA!!! De kom bort i min förklaring. Jag satt och skrev och tänkte samtidigt på det. Och sedan plötsligt så var det något som jag visste att jag hade tänkt på och så kom jag sedan inte ihåg vad det var, grrr!

Taskig bortförklaring?

Precis som du skriver senare också, det var ovanligt väldämpade väggar i dess alyssningsrum. De hade dock mycket liten tjocklek vilket gjorde att de bara absorberade vid höga frekvenser. Detta gjorde att rummen på bottenvåningen lät "mörkt" och de vanliga rummen på våningen ovanför som inte hade några absorbenter (förutom gardiner och de väggfasta sängavlarna med stoppat tyg på) som i samtliga fall lät betydligt livligare, ofta med drag av "ljushet". Är det någon mer som reflekterat() över det?

Synd att jag missade Sonus Faber-rummet, låg det bredvid Audio Physic/Nordost där på hörnet på övervåningen? Jag såg ingen skylt.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:39:43  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:

Med vänlig hälsning

Just det, SIDOVÄGGSREFLEXERNA!!! De kom bort i min förklaring. Jag satt och skrev och tänkte samtidigt på det. Och sedan plötsligt så var det något som jag visste att jag hade tänkt på och så kom jag sedan inte ihåg vad det var, grrr!

Taskig bortförklaring?

Precis som du skriver senare också, det var ovanligt väldämpade väggar i dess alyssningsrum. De hade dock mycket liten tjocklek vilket gjorde att de bara absorberade vid höga frekvenser. Detta gjorde att rummen på bottenvåningen lät "mörkt" och de vanliga rummen på våningen ovanför som inte hade några absorbenter (förutom gardiner och de väggfasta sängavlarna med stoppat tyg på) som i samtliga fall lät betydligt livligare, ofta med drag av "ljushet". Är det någon mer som reflekterat() över det?

Synd att jag missade Sonus Faber-rummet, låg det bredvid Audio Physic/Nordost där på hörnet på övervåningen? Jag såg ingen skylt.

Längst in raktfram på våning 2 i hörnet. Nja kanske så här i efter hand att det var skarpare där uppe, men det var mindre med folk där också.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/02/04 15:40:26
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000