| Author |
Topic  |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 15:40:08
|
Ja du dole, Evidence har inte övertygat... Skall dom aldrig få till det...   |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 16:15:05
|
quote: Möjligtvis finns det utställare som skiter i vilket men de torde vara i minoritet.
Jag tror att det snarare handlar om att dom flesta tror att rakt fram ger bättre för många lyssnare än vad invinklat ger. Rakt fram kan nog intuitivt ge en bild av att ljudet når många på grund av att högtalarna inte siktar på en punkt i mitten utan snarare på en punkt långt bort. Med helt rakt fram siktar dom på en punkt oändligt långt bort kan man säga. Det blir sämre för alla på det viset. Att tåa in mer än normalt är den rätta medicinen i dom normal-fall jag kan fantisera ut. Om det skulle finnas undantag så är det egentligen inte det vi talar om utan om den generlla uppställningen man kan se.
Jag finner det snarare att teori och praktik följs åt väldigt väl i dom fall jag testat och jag har testat ett antal gånger. Jag har aldrig varit med om att intåning inte ger bäst resultat. Det stämmer med logiken alltså.
Jag håller inte med Pekka om att denna mässa var sämre på¨denna punkt än vanligt men har givetvis ingen statistik. Mitt minne säger mig dock att det brukar vara på detta sätt på dom mässor jag varit på tidigare. Folk tror nog helt enkelt att rakt fram är bra. Då kan man få för sig att detta är ännu en åsiktsfråga. Det är det inte. Testa på grupper av människor och det dom säger blir svaret. Målet är ju så bra som möjligt för så många som möjligt och inte så bra för mig eller dig som möjligt.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 16:28:41
|
quote: Originally posted by Timbre
Ja du dole, Evidence har inte övertygat... Skall dom aldrig få till det...  
Kan bara hålla med, det var inte så kul på arken mässan 2000 häller. Skulle vara kul att få lyssna i ett bra rum. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 16:31:06
|
Om det nu kan göra gott för nattsömnen så har jag aldrig kört högtalare som varit ovinklade, vare sig hemma eller på mässa. Min reflektion gällde alla de "baksätesförarkommentarer" man så ofta hör om hur allt egentligen skulle ha varit ordnat.
Sedan tas detta upp och görs till en åsiktsfråga vilket är en annan sak och egentligen helt motsatt min åsikt i ämnet, dvs man måste lyssna ut på plats för varje mässa, beroende på golv, tak, rumsstorlek, basens kraft i olika positioner, hur många förväntas stå långt bakom i lokalen och hur låter det där, takets höjd, aktuell högtalares karaktär samt spridningskarakteristik etc. Detta görs under tiden lokalen är tom (man gissar hur det kommer att bli med mycket folk) och sedan får man justera eftersom. Praktiskt hantverk.
Ibland blir det maximalt invinklat, ibland endast lite, ibland är det så många kockar som är inblandade att det garanterat rasar.....
Men det är skoj med åsikter.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 16:34:07
|
John, Det är möjligt att jag glorifierar tidigare mässor, men jag kan inte minnas att jag tidigare reagerat över en sådan stor dominans för framåtriktade högtalare. Oavsett vilket får vi hoppas att det blir bättre nästa gång. Mvh Pekka |
Edited by - pekka.j on 2003/02/04 16:40:44 |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 17:21:14
|
Hur man en gör så finns det bara en sweetspott! Allt annat är en kompromiss. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 17:30:58
|
"Kan bara hålla med, det var inte så kul på arken mässan 2000 häller. Skulle vara kul att få lyssna i ett bra rum."
För egen del är det redan gjort... Det var på Stadshotellet i Hässleholm och Contour 1.3SE stal hela showen... I samma rum... |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 19:49:09
|
quote: Originally posted by Timbre
"Kan bara hålla med, det var inte så kul på arken mässan 2000 häller. Skulle vara kul att få lyssna i ett bra rum."
För egen del är det redan gjort... Det var på Stadshotellet i Hässleholm och Contour 1.3SE stal hela showen... I samma rum...
Det är ju synd för i den prisklassen ska invändningar vara akademiska. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 21:44:48
|
| Bara en rättelse till dom som säger att Linn spelade på Ninkor. Högtalarna på bilden är av allt att döma Espek, en högtalare som ersätter 5140 och som vi kan se på bilden är dom portade inte slutna som Ninka. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 23:05:20
|
quote: Originally posted by oliver
quote: Originally posted by oliver
Personligen tycker jag att mässan var bortkastad tid,alla spelade sina super analytiska skivor med ****** i stäm sång ingen skugga skall falla över detta folkslag men det är inte skivor jag skulle köpa i alla fall.Att det skall vara så svårt att spela normala skivor på en sån här mässa.Eller är man rädd att anläggningen inte ska kunna hantera vanlig musik som 90% av Svenska befolkningen lyssnar till.Risken är att man tappar kunder i det långa loppet genom sitt musik val.
Inte trodde jag att ett folkslag skulle jämställas med en svordom,ber så mycket om ursäkt om jag stött mig på nåt vis ,det var absolut inte min mening.Om det är nåt folkslag som kan sjunga så är det svarta människor.
människor kan sjunga..inte folkslag...dom har väl rytmen i blodet oxå? |
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 08:05:39
|
suck...vita människor
|
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 08:25:57
|
Ang invinklat eller inte... Jag kör mina relativt ovinklade (kanske 1cm max). Har testat att vinkla in dem mer men då vrids ljudbilden felaktigt. Bandet skall stå framför mig.. inte runt mig (vilket händer om jag vrider dem för mycket). En annan sak som händer om jag vinklar in högtalarna för mycket är att själva ljudbilden blir lidande.. helt enkelt för många instrument som försöker få plats imellan högtalarna. Jag kör diagonalt i ett 19.5kvm rum, Mini Utopior.
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 10:07:25
|
| Angående invinkling. Linns högtalare skall invinklas måttligt och stå nära vägg. För mycket invinkling och ljudbilden blir för smal. Därvidlag skiljer dom sig från många amerikanska highendhögtalare som är anpassade till andra miljöer. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 12:11:31
|
Detta hade uppenbarligen Linn-utställarna tagit fasta på och vinklat högtalarna utåt... Inte en millimeter från centerpositionen kunde man flytta sig utan att den bortre högtalaren försvann ur ljudbilden. Fungerar vid monolyssning, men annars inte särskilt praktiskt. Någon som vet hur Linn motiverar denna exotiska placeringsfilosofi? Mvh |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2003/02/05 12:12:15 |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 22:42:37
|
quote: Originally posted by pekka.j
Detta hade uppenbarligen Linn-utställarna tagit fasta på och vinklat högtalarna utåt... Inte en millimeter från centerpositionen kunde man flytta sig utan att den bortre högtalaren försvann ur ljudbilden. Fungerar vid monolyssning, men annars inte särskilt praktiskt. Någon som vet hur Linn motiverar denna exotiska placeringsfilosofi? Mvh
nu var jag inte där, men har svårt att tro att man vinklat högtalarna utåt. Jag gissar på att du blev lurad att tro det för att högtalarna inte är helt fyrkantiga utan är kilformade.
Linn rekommenderar 0-15 graders invinkling. Ibland är det bra med vinklat innåt ibland inte. Man ska inte vara så snabb och hoppa på folk när det gäller placering, när man inte varit med och placerat själv.
edit: kollat på bilderna nu. Och om något, så är linnhögtalarna vinklade innåt, verkligen inte utåt! |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
Edited by - LCohen on 2003/02/05 22:54:35 |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 22:59:52
|
Kan det verkligen vara riktigt att ställa upp högtalarna efter vad tillverkaren rekommenderar och inte efter vad man själv tycker låter bäst. Missriktad reespect eller? Ropen skalla: "Vi för faschismen måste sätta stopp, ju större slutsteg ju mindre..........." |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 23:03:14
|
quote: Originally posted by Brosk
Kan det verkligen vara riktigt att ställa upp högtalarna efter vad tillverkaren rekommenderar och inte efter vad man själv tycker låter bäst. Missriktad reespect eller? Ropen skalla: "Vi för faschismen måste sätta stopp, ju större slutsteg ju mindre..........."
jag vet inte vem du pratar med här.. men pratar du med mig så svarar jag att Linn bara rekommenderar att mellan 0-15 graders invinkling är bra.. _rekommenderar_, alltså man kan börja att kolla om det låter bra i den regionen... självklart ska man inte låsa sig vid det för det |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
|
x2000
Member

411 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 08:11:01
|
hi
topicen lyder: Kora mässan bästa ljud.....nääää det går inte.
tycker det var enkelt i mina öron, mitt ljudideal ... tyvärr inte i fas med min plånbok så var det ingen tvekan Mark Levinson/Revel combon mvh thomas |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 10:10:14
|
Två personer i denna tråd har nu hävdat att den som inte är utställare inte ska uttala om högtalarplacering. Men principerna för hur man ställer upp ett par högtalare är ju allmängiltiga (och har redogjorts för på detta forum). Som utställare skulle jag måna om mina potentiella kunder och försöka ordna maximalt välljud åt så många som möjligt. Konstruktiva råd till utställare som uppenbart inte har optimerat placeringen bidrar förhoppningsvis till bättre medvetande om sakernas tillstånd inför nästa mässa - och bidrar kanske till att människor får goda idéer för placeringen hemma. Jo, det är sant: Linnhögtalarnas fronter pekade lätt utåt. Jag har själv sett Linn spela med högtalarna framåt i sina egna butiker. Det blir lika tokigt där med monolyssning så fort man rör sig det minsta åt sidan (och onödigt mycket sidoväggsreflexer). Bästa ljudet? Min röst faller på Hifi-klubbens stora rum (jag hann dock inte höra alla). Med vänlig hälsning Pekka |
Edited by - pekka.j on 2003/02/06 10:11:20 |
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 10:38:42
|
| hifiklubbensstora rum lät ju bättre än förra året, trots billigare elektronik...lite antytt dovt men jag stod inte jättebra till. Hmmm..hur kan man veta att t.ex linnkillarna inte provat med invinklat men förkastat detta pga att det just i detta rum enligt deras "smak" lät bättre? Visst personligen vinklar jag ju gjärna in mina men måste det vara helt allmängiltigt? |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 11:02:22
|
Jag tyckte TacT var bra. Jag upplevde dock ljudet något i det ljusa laget.
Linn var också förvånansvärt bra. Om man lyssnade på ljudet så var det varken bättre eller sämre än någon annan av utställarna. "Stampa-takten-faktorn", var var den?, knappast bättre eller sämre än någon annan tyckte jag.
Best Sound/Revel/ML var också OK. Kanske hade varit trevligt med en eller flera basmoduler, men musiken som spelades just då krävde ej det.
De stora Dynaudio och Sonus Faber missade jag, tyvärr.
Jag tyckte inte heller att KEF var så dåligt som några tyckte.
Sämst var nog ett litet Totem 5.1-system i ett av HiFi Arts rum där uppe. Men de var ju billiga så annat var väl knappast att vänta.
HiFiklubbens stora rum tyckte jag inte gav några bestående goda intryck. Däremot deras lilla rum med B&W 805 signature var väl hyfsade, mmen rummet var efterklangsrikt och det var lite basoutput från dem, annars helt ok ljud.
|
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 11:17:37
|
Stampa takten faktorn är väl ngt som infaller endast när en redan frälst "Linnie" lyssnar på just en linn eller naim anläggning? Kef lyckades ju bättre än Dynaudio iaf...svårt rum tror jag.. Tyckte oxå att 805 lät ok-möjligen lite stort rum och det lät bättre på småskaligare musik. Revel: Mkt ljud ur små lådor...tydligen hade man provat de större f50 högtalarna men fick inte till basen-byte till gem. Du har helt rätt knoppen inte mkt bas i de fem låtar som spelades om å om å om å.....igen.zzzz |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 11:40:41
|
quote: Originally posted by Knoppen
Jag tyckte TacT var bra. Jag upplevde dock ljudet något i det ljusa laget.
Linn var också förvånansvärt bra. Om man lyssnade på ljudet så var det varken bättre eller sämre än någon annan av utställarna. "Stampa-takten-faktorn", var var den?, knappast bättre eller sämre än någon annan tyckte jag.
Best Sound/Revel/ML var också OK. Kanske hade varit trevligt med en eller flera basmoduler, men musiken som spelades just då krävde ej det.
De stora Dynaudio och Sonus Faber missade jag, tyvärr.
Jag tyckte inte heller att KEF var så dåligt som några tyckte.
Sämst var nog ett litet Totem 5.1-system i ett av HiFi Arts rum där uppe. Men de var ju billiga så annat var väl knappast att vänta.
HiFiklubbens stora rum tyckte jag inte gav några bestående goda intryck. Däremot deras lilla rum med B&W 805 signature var väl hyfsade, mmen rummet var efterklangsrikt och det var lite basoutput från dem, annars helt ok ljud.
Hihihi
Hur kunde du missa dom stora dynaudio, du var ju precis utanför =))
Det borde fylt LTS "montern" med välljud. Kan bara säga att det lät bra enligt mig till ch med väldigt bra, men inte fan kan någon säga att dom är prisvärda direkt. Hörde du dynaudios jubileumsmodell föresten ?
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 12:26:21
|
Det kanske är så det är, man måste vara Linnfrälst för att kunna stampa takten på det rätta sättet? Kanske om man som jag äger en LP12:a sedan slutet av åttiotalet, kanske man vet vad taktkänslan handlar om? Blajblaj...  
|
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 16:52:45
|
quote: Originally posted by pekka.j
Två personer i denna tråd har nu hävdat att den som inte är utställare inte ska uttala om högtalarplacering. Men principerna för hur man ställer upp ett par högtalare är ju allmängiltiga (och har redogjorts för på detta forum). Som utställare skulle jag måna om mina potentiella kunder och försöka ordna maximalt välljud åt så många som möjligt. Konstruktiva råd till utställare som uppenbart inte har optimerat placeringen bidrar förhoppningsvis till bättre medvetande om sakernas tillstånd inför nästa mässa - och bidrar kanske till att människor får goda idéer för placeringen hemma. Jo, det är sant: Linnhögtalarnas fronter pekade lätt utåt. Jag har själv sett Linn spela med högtalarna framåt i sina egna butiker. Det blir lika tokigt där med monolyssning så fort man rör sig det minsta åt sidan (och onödigt mycket sidoväggsreflexer). Bästa ljudet? Min röst faller på Hifi-klubbens stora rum (jag hann dock inte höra alla). Med vänlig hälsning Pekka
som sagt.. bilderna visar att högtalarna klart pekar innåt. Högtalarna är kilformade och kan ge illusionen att de pekat utåt.
Och sen KAN man inte klaga på uppställningen om man inte själv varit med och fipplat. Alla rum är olika, så hur kan du säga att en uppställning är fel genom att bara titta? Det är lite "jag-vet-bättre-än-alla-andra"-syndrom över det hela. |
 |
|
Topic  |
|