HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kora mässan bästa ljud.....nääää det går inte.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:11:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

quote:
Originally posted by Knoppen

Jag tyckte TacT var bra. Jag upplevde dock ljudet något i det ljusa laget.

Linn var också förvånansvärt bra. Om man lyssnade på ljudet så var det varken bättre eller sämre än någon annan av utställarna. "Stampa-takten-faktorn", var var den?, knappast bättre eller sämre än någon annan tyckte jag.

Best Sound/Revel/ML var också OK. Kanske hade varit trevligt med en eller flera basmoduler, men musiken som spelades just då krävde ej det.

De stora Dynaudio och Sonus Faber missade jag, tyvärr.

Jag tyckte inte heller att KEF var så dåligt som några tyckte.

Sämst var nog ett litet Totem 5.1-system i ett av HiFi Arts rum där uppe. Men de var ju billiga så annat var väl knappast att vänta.

HiFiklubbens stora rum tyckte jag inte gav några bestående goda intryck. Däremot deras lilla rum med B&W 805 signature var väl hyfsade, mmen rummet var efterklangsrikt och det var lite basoutput från dem, annars helt ok ljud.

Hihihi

Hur kunde du missa dom stora dynaudio, du var ju precis utanför =))

Det borde fylt LTS "montern" med välljud. Kan bara säga att det lät bra enligt mig till ch med väldigt bra, men inte fan kan någon säga att dom är prisvärda direkt. Hörde du dynaudios jubileumsmodell föresten ?

//jonas

Hej Jonas!
Alltid när jag var inne där så spelade de på KEF, det måste varit dålig tajming från min sida + att jag stod och pratade mycket i montern. 25 special hörde jag inte heller, dock har jag hört dem förut på Reference Audio. + att jag gick runt i alla rum (utom då Dynaudio och Sonus Faber) på mässan för kommande mässreportage.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/06 :  19:35:11  Show Profile Send pekka.j a Private Message
quote:
Originally posted by LCohen
som sagt.. bilderna visar att högtalarna klart pekar innåt. Högtalarna är kilformade och kan ge illusionen att de pekat utåt.

Och sen KAN man inte klaga på uppställningen om man inte själv varit med och fipplat. Alla rum är olika, så hur kan du säga att en uppställning är fel genom att bara titta? Det är lite "jag-vet-bättre-än-alla-andra"-syndrom över det hela.

Då talar vi inte om samma högtalare vid samma tillfälle, vilket är helt OK för min del.
De i tråden tidigare uppräknade förklaringarna till varför högtalare bör stå invinklade är universiella. Jag påstår inte detta enbart efter att ha tittat på framåtriktade högtalare utan för att lyssningen blir lidande - inte bara i Linns rum, som sagt.
Ja, alla rum är olika, men de har oftast sex begränsningsytor som förenar dem. Man kan i någon mån förutse hur dessa ytor påverkar musikåtergivningen beroende på hårdhet, avstånd mm. Eftersom det finns ett antal universiella regler för uppställning av högtalare (det finns fler tips än invinkling!) så är mitt förslag att du granskar dem och tar till dig dem. Du kan ju enkelt pröva själv hemma. Vad händer om du varierar avståndet (både ditt eget och högtalarnas) till väggarna? Vad händer om du dämpar vägg- och golvreflexer? Vad händer om du sitter långt åt sidan med framåtriktade högtalare? Vad händer om du vinklar in dem och rör dig i sidled? Om du prövar kommer du fram till att teori och praktik, föga förvånande, stämmer mycket väl överens. Det är dessutom lättare att nå bra resultat om man går metodiskt tillväga.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2003/02/06 19:50:18
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:12:49  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

quote:
som sagt.. bilderna visar att högtalarna klart pekar innåt. Högtalarna är kilformade och kan ge illusionen att de pekat utåt.

Och sen KAN man inte klaga på uppställningen om man inte själv varit med och fipplat. Alla rum är olika, så hur kan du säga att en uppställning är fel genom att bara titta? Det är lite "jag-vet-bättre-än-alla-andra"-syndrom över det hela.

Då talar vi inte om samma högtalare vid samma tillfälle, vilket är helt OK för min del.
De i tråden tidigare uppräknade förklaringarna till varför högtalare bör stå invinklade är universiella. Jag påstår inte detta enbart efter att ha tittat på framåtriktade högtalare utan för att lyssningen blir lidande - inte bara i Linns rum, som sagt.
Ja, alla rum är olika, men de har oftast sex begränsningsytor som förenar dem. Man kan i någon mån förutse hur dessa ytor påverkar musikåtergivningen beroende på hårdhet, avstånd mm. Eftersom det finns ett antal universiella regler för uppställning av högtalare (det finns fler tips än invinkling!) så är mitt förslag att du granskar dem och tar till dig dem. Du kan ju enkelt pröva själv hemma. Vad händer om du varierar avståndet (både ditt eget och högtalarnas) till väggarna? Vad händer om du dämpar vägg- och golvreflexer? Vad händer om du sitter långt åt sidan med framåtriktade högtalare? Vad händer om du vinklar in dem och rör dig i sidled? Om du prövar kommer du fram till att teori och praktik, föga förvånande, stämmer mycket väl överens. Det är dessutom lättare att nå bra resultat om man går metodiskt tillväga.
Med vänlig hälsning

vilka högtalare pratar du om då? Om jag får fråga. Inte de som visades på bilderna i andra forumet på den här sidan? Så jag vet vad jag ska tro och tycka

Än en gång.. var du där och satte upp installationen?

Jag har ett flertal ggr kommit fram till att vissa högtalare låter bäst UTAN vinkling. Så jag måste fråga dig, vad ger dig rätten att döma en uppsättning efter att titta på den? Har du själv varit fram och justerat uppställningen?

Vad har du för kriterier när du bedömer vad som är bra och inte? Linn strävar efter musikalitet och inte ljudbild.

För att kommentera bilderna som visats på Linn Espek och dess uppställning. Jag har själv ungefär samma vinkling (svårt att se), kanske mindre vinkling. Och det låter bäst här. Vem är bäst att döma? Jag som bor här hemma och ställt upp det hela och justerat? Eller nån som tror sig vara allvetare och anser sig kunna bedöma allt utifrån att titta?

Mina tidigare högtalare (Linn Ninka) vinklade jag inte alls utan hade dem rakt framåt med kanske 25 cm från väggen, det lät bäst. Hur kan nån säga att jag har fel? Det är jag som lyssnar på det, det är jag som satte upp det hela, det är jag som har justerat och jämfört. Vill nån här påstå att jag hade fel och att de kan ställa upp bättre genom att titta så varsågod, step forward.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past

Edited by - LCohen on 2003/02/06 21:17:45
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:18:02  Show Profile Send jajon a Private Message
Jag såg en bild från Linn-rummet där det visst var Ninka som var uppställda (aktiva med
tre 2250).

Kanske hade de olika högtalare uppställda vid olika tillfällen?

Ninka har dubbla baselement på framsidan, Espek har bara ett baselement på framsidan. Espek
har också en stor basreflexport alldeles ovanför foten.

Ninkorna jag såg på bild var i varmare körsbärsträ, Espek var i ljus lönn. Vad jag kunde bedöma var
inte Ninkorna riktade utåt, snarare några grader inåt. Precis som Espek har ju Ninka en form som kan
luras lite.

Vi kan ju inte utesluta att Linn-folket experimenterade med placeringen under mässans gång heller.

Båda uppställningarna var tydligen mycket trevliga har jag hört från fyra av mina vänner
som var på mässan. Två av de var tidigare mycket kritiska mot allt som hette Linn :-)

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:24:53  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Visst får du ställa upp dina högtalare precis som du vill LCohen. Men du verkar missa poängen med diskussionen: vad som är bäst positionering om man vill 1) få ett ljud som är så oförstört av rummets påverkan som möjligt (främst sidoväggarnas reflexer) och 2) få bästa möjliga ljud för så många lyssnare som möjligt. Båda sakerna borde vara av största vikt för en utställare på en mässa. Hur detta görs styrs av fysikaliska lagar om hur ljudet uppför sig i ett rum. I verkligheten tappar man inte ena halvan av ljudbilden om man rör sig en bit åt sidan. Det bör man inte göra vid högtalarlyssning heller om man ska ha illusionen att man lyssnar på verklig musik.
Jag vill ha en ljudåtergivning där jag hör så mycket som möjligt av inspelningen, dvs det direktljud och det reflekterade ljud som finns i inspelningslokalen. För att inte lyssningsrummets egen akustik ska dränka inspelningens akustik vill jag ha en uppställning som minimerar lyssningsrummets egen påverkan. Det innebär invinklade högtalare och kraftig dämpning av tidiga reflexer från väggar och golv.
Om man vill bedöma sin hifi-anläggning enligt andra kriterier, t ex "musikalitet" (som om apparaterna vore musiker själva) är man fri att göra det. Men då handlar det inte om high fidelity, dvs hög trohet mot ursprungsoriginalet. Tyvärr är ett sådant betraktelsesätt inte ovanligt i hifi-branschen i dag.
För min egen del får jag en kick av att höra musikinspelningen så oförvanskad som det någonsin är möjligt. Om fler delade inställningen att musikernas arbete bör kunna avnjutas så oförvanskat som möjligt i hemmen så hade vi automatiskt en högre standard på ljudåtergivning. Det skulle i sin tur skänka fler människor glädjen att komma närmare musiken. Men var och en blir förstås salig på sin egen tro.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2003/02/06 22:39:07
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:14:21  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:

Visst får du ställa upp dina högtalare precis som du vill LCohen. Men du verkar missa poängen med diskussionen: vad som är bäst positionering om man vill 1) få ett ljud som är så oförstört av rummets påverkan som möjligt (främst sidoväggarnas reflexer) och 2) få bästa möjliga ljud för så många lyssnare som möjligt. Båda sakerna borde vara av största vikt för en utställare på en mässa. Hur detta görs styrs av fysikaliska lagar om hur ljudet uppför sig i ett rum. I verkligheten tappar man inte ena halvan av ljudbilden om man rör sig en bit åt sidan. Det bör man inte göra vid högtalarlyssning heller om man ska ha illusionen att man lyssnar på verklig musik.
Jag vill ha en ljudåtergivning där jag hör så mycket som möjligt av inspelningen, dvs det direktljud och det reflekterade ljud som finns i inspelningslokalen. För att inte lyssningsrummets egen akustik ska dränka inspelningens akustik vill jag ha en uppställning som minimerar lyssningsrummets egen påverkan. Det innebär invinklade högtalare och kraftig dämpning av tidiga reflexer från väggar och golv.
Om man vill bedöma sin hifi-anläggning enligt andra kriterier, t ex "musikalitet" (som om apparaterna vore musiker själva) är man fri att göra det. Men då handlar det inte om high fidelity, dvs hög trohet mot ursprungsoriginalet. Tyvärr är ett sådant betraktelsesätt inte ovanligt i hifi-branschen i dag.
För min egen del får jag en kick av att höra musikinspelningen så oförvanskad som det någonsin är möjligt. Om fler delade inställningen att musikernas arbete bör kunna avnjutas så oförvanskat som möjligt i hemmen så hade vi automatiskt en högre standard på ljudåtergivning. Det skulle i sin tur skänka fler människor glädjen att komma närmare musiken. Men var och en blir förstås salig på sin egen tro.
Med vänlig hälsning

hur många ggr måste man upprepa sig. Du var inte där när de justerade in högtalarna eller hur? Högtalare rakt fram eller endast lite invinklade är bäst enligt "linnlyssnandet" sen får du ju vagga hur mycket du vill på huvudet, men du kan ändå inte döma uppställningen förrän du vet vad utställarna vill få fram (musikalitet) och varit med på uppställningen. Oavsett hur mycket teori du har kan du inte titta och sen döma, har du mätt? räknat? tagit prover från väggar, golv, tak. Undersökt ritningar på bygget? kollat mattor, fönster, högtalare och allt som spelar roll? har du gjort det? invinkling ÄR inte ett måste för att det ska låta bra. Jag har hört många exempel som visar det.

tack för mig.

kul att höra din kommentar jajon! alltid trevligt när folk hittar nåt nytt :)

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:40:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Linn strävar efter musikalitet och inte ljudbild.

Finns det någon motsättning????

Om de inte eftersträvar någon egentlig ljudbild kanske mono vore ett priseffektivare alternativ till stereo

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:58:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
Mer allvarligt så var jag inne i Linns rum ett antal gånger under de båda dagarna och noterade (reflexmässigt i bakhuvudet ) att högtalaran stod rakt fram. Det är lättare att se i verkligheten speciellt med den fasningen som Linn har.
Det lät inte jättedåligt men det lät lite höger-vänster beroende på var man satt. Eller mono-höger eller stereo eller mono-vänster. Som normalt är när man ställer högtalarna rakt fram eller för svagt invinklade. Stampatakten-känslan infann sig i hela rummet men men men det är ingen nackdel tycker jag att man även kan få sig lite stereoperspektiv till livs i ett lite större område. Eller vad säger ni?

Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:02:26  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

quote:

Linn strävar efter musikalitet och inte ljudbild.

Finns det någon motsättning????

Om de inte eftersträvar någon egentlig ljudbild kanske mono vore ett priseffektivare alternativ till stereo

om jag säger såhär då. För att förtydliga :)

Linns första prioritet är musikalitet och lätthet att följa med.

Själv har jag aldrig haft nåt problem med ljudbilden.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:13:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
LC; jag förstår och är inte emot dig!

Jag har faktiskt haft två Linn-produkter själv...

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:42:28  Show Profile Send mag a Private Message
quote:

Jag kan klaga på uppställningen då jag lyssnat och tillsammans med John konstaterat att flyttade man sig en plats åt höger från mitten så faller hela sterio bilden vilket var väldigt synd då det var bland dom bättre rummen i övrigt. Jag är övertygad att det låtit bättre för flertalet lyssnare om högtalarna vinklats mera, detta gäller förövrigt mässan överlag. Jag satt tyvärr ofta och lyssnade på bara vänster eller höger högtalare .

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:55:25  Show Profile Send LCohen a Private Message
mag: det kanske hade varit sämre om det var vinklat?

"into the mess that scalpels make"

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/07 :  08:51:46  Show Profile Send dole a Private Message
Finns det någon regel för det här med invinkling?
Nja jag tror inte det, om man tar mina Electrostater så står det till och med i instruktionsboken att man får prova sig fram.
Beroende på rum:Stort rum, litet rum, hårda väggar,mjuka väggar, högt till tak, lågt till tak, mycket glas lite glas osv.
Så jag tror inte att man kan generallisera och säga så här ska det vara, utan det är bara att prova sig fram till det som passar en själv bäst. Plus att tillverkaren säker har någon ide´om hur de är tänkt att vara.

Mina gamla Dali 800 tex var designade att stå rakt ut i rummet enl instruktionsboken. Om man inte hade väldigt mjuka väggar då skulle man vinkla in dem lite.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/07 :  09:44:33  Show Profile Send pekka.j a Private Message
LCohen: Precis som ett antal personer försökt säga i den här tråden: det hade tvärtom blivit bättre med invinkling eftersom den bortre högtalaren kommer närmre lyssnaren och därmed inte försvinner ur ljudbilden när man rör sig åt sidan. Den mänskliga hörseln diskriminerar a) ljud som är svagare b) ljud som anländer senare. Det senare är en förutsättning för vårt riktningsbestämmande som i sin tur varit en förutsättning för människans överlevnad genom historien.
Dole: Visst finns det flera bra tips! Testa följande:
- Högtalarna 46 grader isär. Det får man om avståndet från lyssnaren är 1,18 ggr en tänkt linje mellan högtalarnas mitt.
- Från denna position vinklar man in högtalarna så att man inte ser högtalarnas sidor. Man kan med fördel testa ytterligare invinkling så att man precis ser yttersidorna från lyssningsplats. Då får man, pga huvudets form, bäst stereoverkan. Du vinner också de fördelar som diskuterats tidigare i tråden.
- Kanske är det så att elektrostater, med dess begränsade spridning, vinner extra mycket på att vinklas mot lyssnaren. Så var åtminstone fallet med mina Quadar.
- Elektrostater vinner också extra mycket på dämpning av väggreflexer, eftersom de strålar ljud även bakåt. Långt avstånd till bakväggen är fördelaktigt om man inte har en extremt effektiv dämpvägg.
- Tjock matta, eftersom golvreflexen kommer kort tid efter direktljudet och grötar till det!
Ett litet tillägg: Det är förstås möjligt att man upplever en högtalare med subjektivt vass diskant (diskanthöjning och/eller distorsion) som mindre påträngande om man lyssnar off axis - med alla andra nackdelar det medför.
Med vänlig hälsning
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/02/07 09:50:09
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  09:56:14  Show Profile Send LCohen a Private Message
pekka: en sådan uppställning hade säkerligen inneburit att det hade låtit sämre. Eller tror du verkligen att alla utställare är så dåliga att de inte kan ställa upp högtalare bra? Du var väl inte där när de ställde upp? En invinkling hade kanske lett till att musiken hade kommit fram sämre. För det är ju ändå musiken du ska lyssna på. Vill du fortfarande hävda att högtalarna var vinklade utåt?

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:07:20  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tycker det luktar lite krut... är det krig på gång???

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:28:09  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by jojje_guitar

Tycker det luktar lite krut... är det krig på gång???

Militanta hifi-fakulteten

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:28:55  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag tror jag ger upp...:-) Ja, jag är helt övertygad om att ljudbilden hade varit bättre med en annan placering, inte minst för min medlyssnare som satt bara en stol bort och som knappt hörde vänster högtalare. Ljudbilden föll även för mig när jag lutade mig bara en aning åt höger. Den lätta vasshet i diskanten som jag upplevde hade förvisso kanske varit ännu något tydligare med invinkling. Men det ska ju skyllas på högtalarkonstruktionen. Annars stördes jag mest av den bumliga basen i Linn-rummet.
Vad menar du med att musiken skulle "komma fram bättre" med framåtriktade högtalare? Eftersom diskanten faller av off axis blir resultatet, särskilt med högtalare med liten spridning, ett detaljfattigt ljud där de högsta frekvenserna INTE kommer fram.
Nej, alla utställare är inte okunniga om högtalarplacering, men vid den här mässan såg det generellt så illa ut att det var värt att påpekas. Jag är heller inte den ende som haft invändningar.
Men det här är inget som stör min nattsömn - så jag tror jag stannar här.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:37:14  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
->dole: liiite off-topic men jag måste bara fråga: kör du HD?

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:39:50  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Sa du LITE off topic???
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/07 :  11:06:21  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Du har ett PM

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/07 :  11:11:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej LeonardCohen!
Du kan ju läsa mitt inlägg som jag skrev ovan, det gäller faktiskt generellt ur akustisk synvinkel. Jag skrev inte speciellt om Linn. Dock finns det högtalare, som jag redan skrivit, som har förhöjd diskant på nollgradersriktningen, då kan det vara olämpligt att rikta dem rakt mot lyssnaren. Jag vet inte om jag fattat rätt, men det verkar som om du beskriver hur ljudbilden blir bra om man sitter mitt emellan högtalarna med högtalarna rakt frem eller vinklade. Då spelar det inte lika stor roll hur man vinklar högtalarna än om man sitter bredvid. Själklart är det skillnad, och oftast är det bättre med invinkling. Om jag har förstått dig rätt så skriver vi därmed om ollika saker. Du skriver om hur det låter om man sitter mitt emellan högtalarna, och jag m el skriver om hur det låter i en mässmiljö där det av diverse olyckliga omständigheter alltid kommer att sitta folk felplacerade. Det gäller då att försöka erhålla en så god lyssningsmiljö för så många som möjligt.

/Johan L
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/07 :  12:15:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

LCohen: Precis som ett antal personer försökt säga i den här tråden: det hade tvärtom blivit bättre med invinkling eftersom den bortre högtalaren kommer närmre lyssnaren och därmed inte försvinner ur ljudbilden när man rör sig åt sidan. Den mänskliga hörseln diskriminerar a) ljud som är svagare b) ljud som anländer senare. Det senare är en förutsättning för vårt riktningsbestämmande som i sin tur varit en förutsättning för människans överlevnad genom historien.
Dole: Visst finns det flera bra tips! Testa följande:
- Högtalarna 46 grader isär. Det får man om avståndet från lyssnaren är 1,18 ggr en tänkt linje mellan högtalarnas mitt.
- Från denna position vinklar man in högtalarna så att man inte ser högtalarnas sidor. Man kan med fördel testa ytterligare invinkling så att man precis ser yttersidorna från lyssningsplats. Då får man, pga huvudets form, bäst stereoverkan. Du vinner också de fördelar som diskuterats tidigare i tråden.
- Kanske är det så att elektrostater, med dess begränsade spridning, vinner extra mycket på att vinklas mot lyssnaren. Så var åtminstone fallet med mina Quadar.
- Elektrostater vinner också extra mycket på dämpning av väggreflexer, eftersom de strålar ljud även bakåt. Långt avstånd till bakväggen är fördelaktigt om man inte har en extremt effektiv dämpvägg.
- Tjock matta, eftersom golvreflexen kommer kort tid efter direktljudet och grötar till det!
Ett litet tillägg: Det är förstås möjligt att man upplever en högtalare med subjektivt vass diskant (diskanthöjning och/eller distorsion) som mindre påträngande om man lyssnar off axis - med alla andra nackdelar det medför.
Med vänlig hälsning
Pekka

Pekka:
Det är inte säkert att en matta kommer att göra underverk om man har Martin Loganhögtalare, dessa är ju linjekällor för frekvenser över basområdet!! En viss ökad allmänn absorption i lyssningsrummet sker ju, men det är inte säkert att den upplevs i nämnvärd grad med linjekällor som strålar mycket lite ljud i golv och tak. Martin Loganhögtalare är speciella på andra vis också i och med att de är rundstrålande i basen och linjekällor i mellanregister och diskant. Då måste basnivån justeras beroende på lyssningsavstånd, eftersom nivån från de olika källorna avtar med avståndet på olika sätt.

/Johan
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/02/07 :  12:57:27  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
quote:

Jag tror jag ger upp...:-) Ja, jag är helt övertygad om att ljudbilden hade varit bättre med en annan placering, inte minst för min medlyssnare som satt bara en stol bort och som knappt hörde vänster högtalare. Ljudbilden föll även för mig när jag lutade mig bara en aning åt höger. Den lätta vasshet i diskanten som jag upplevde hade förvisso kanske varit ännu något tydligare med invinkling. Men det ska ju skyllas på högtalarkonstruktionen. Annars stördes jag mest av den bumliga basen i Linn-rummet.
Vad menar du med att musiken skulle "komma fram bättre" med framåtriktade högtalare? Eftersom diskanten faller av off axis blir resultatet, särskilt med högtalare med liten spridning, ett detaljfattigt ljud där de högsta frekvenserna INTE kommer fram.
Nej, alla utställare är inte okunniga om högtalarplacering, men vid den här mässan såg det generellt så illa ut att det var värt att påpekas. Jag är heller inte den ende som haft invändningar.
Men det här är inget som stör min nattsömn - så jag tror jag stannar här.
Med vänlig hälsning

Humm.. har ägt ett par aktiva Nink:or i snart 2år, och efter kontinuerlig justeringar av högtalarna,(även flytat en gång), har jag alltid kommit fram till att de låter bäst ca 25-30cm från bakväg, samt med liten/ingen vinkling inåt. denna placering ger även fördelen att man inte behöver en exakt lyssningsposition, man får "stereo" även om man befinner sig mitt framför ena högtalaren, vilket jag inte upplevt vid andra placeringar.
Har även varit på en demo, när en representant från LINN demonstrerade hur musiken "förstörs" vid invinkling(Espek). Melodin/rytmen grötades ihop och förändrades, när högtalarna vinklades in 30-35*, när han sedan stälde dem rakt igen, lät allting självklart igen. vi var ett tiotal personer närvarande och alla förvånades över hur mycket bättre det blev, utan invinkling.

Men visst kan man spekulera vilt, i hur man tror det ska vara, och hur det borde vara. Om man aldrig provat själv.

mvh/
siffernisse
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:23:56  Show Profile Send Staffan a Private Message
Väldigt off topic Dole,men den
ser väldigt rolig ut den där
smilegubben som plinkar på
datorn.
Man känner änna igen sig.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000