HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kora mässan bästa ljud.....nääää det går inte.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:55:05  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Tillbaka igen, pigg och glad tack vare endorfinerna efter träningen!
Siffernisse, hur melodin och rytmen kan förändras genom olika placering av högtalare övergår mitt förstånd. De egenskaperna, som härrör från musiken och inte från anläggningen, kan för övrigt uppfattas ganska väl även från en klockradio som står i ett annat rum... Det påminner mig om en lirare som demade hifi-rack och efter ett par upprepningar av samma sång utbrast: "Nu sjunger hon mycket bättre!". Det är förvisso trevligt att det finns humor i hifi-branschen...
Mer seriöst verkar en invinkling på 30-35 grader vara i överkant.
Väldigt glada eftermiddagshälsningar,
Pekka :-)

Edited by - pekka.j on 2003/02/07 13:56:44
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:02:54  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Ursäkta att jag tränger mig på, i den livliga debatten. Pekka vad sa du och killen med humor efter inlägget "Nu sjunger hon mycket bättre!" jag vill höra resten.

/Janne
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:51:30  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Faktum är att så mycket mer blev det inte sagt vid det tillfället. Vi satt alla som förstummade... :-) Dock ska det sägas att racket i fråga var både snyggt och praktiskt.
Mvh
Pekka
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:11:22  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"denna placering ger även fördelen att man inte behöver en exakt lyssningsposition, man får "stereo" även om man befinner sig mitt framför ena högtalaren, vilket jag inte upplevt vid andra placeringar."

Det är konstigt, eftersom bästa möjligheten att få bra stereo vid olika placering i sidled borde uppstå med högtalarna invinklade.
Go to Top of Page

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:51:25  Show Profile Send Bandpass a Private Message
Jag tycker ni är alldellesss för invinklade, jag hänger inte med i denna mycket invinklade debatt.
Men själv är jag bara en strait forward down to earth kind of guy..................
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:16:57  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Hur man kan höra båda högtalarna bra om man sitter på ena flanken och har den närmsta riktad rakt mot sig och den bortre högtalaren riktad mot den person som sitter på bortre flanken blir för mig svårt att förstå. Att rikta bort den närmaste lite och rikta in den bortre borde medföra att båda högtalarna tillsammans borde bilda ett mer homogent par. Det bör bli mer stereo då.

Att Linn eller någon annan säger något är inte alls viktigt. Det är mycket viktigare om det finns någon substans i det som sägs oavsett vem som säger det. Jag menar inte med detta att det jag säger innehåller ovanligt mycket substans men någon tankemodell för hur det kan fungera har jag i alla fall presenterat. Om Linn, ML eller något annat utgör undantag må det vara hänt. Jag pratar om något så oexakt som "vanligtvis". Att pröva sig fram är för mig närmast axiomatiskt. Klart att man ska pröva!

Just i Linn-rummet upplevde jag att ljudet uppförde sig på det sätt man kan förvänta sig av rakare-framåt-uppställningar enligt ovanstående resonemang. Kanske Linns grejor funkar som högtalare vanligtvis gör enligt min erfarenhet. Inget konstigt med det i sådana fall.

Vanligtvis brukar nog invinkling ge bättre resultat för en grupplyssning än rakt fram.

Mer musikalisk upplevelse bör det bli om ljudet blir så bra som möjligt om man inte biter sig fast i semantiken för hårt. Därmed är "musikaliskt" enligt mig ett "flum"-begrepp. Blir det någonsin mer musikaliskt om man degraderar ljudet? Om inte går det bra att använda begreppet bra ljud som så många andra om man vill.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:32:40  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Tillbaka igen, pigg och glad tack vare endorfinerna efter träningen!
Siffernisse, hur melodin och rytmen kan förändras genom olika placering av högtalare övergår mitt förstånd. De egenskaperna, som härrör från musiken och inte från anläggningen, kan för övrigt uppfattas ganska väl även från en klockradio som står i ett annat rum... Det påminner mig om en lirare som demade hifi-rack och efter ett par upprepningar av samma sång utbrast: "Nu sjunger hon mycket bättre!". Det är förvisso trevligt att det finns humor i hifi-branschen...
Mer seriöst verkar en invinkling på 30-35 grader vara i överkant.
Väldigt glada eftermiddagshälsningar,
Pekka :-)

jo jag kan få ganska bra ljudbild av en 5000kronors OnOffstereo också.

Allt kommer från inspelningen.. givetvis.. men anläggningen och uppställningen försämrar... takt, rytm, melodi kan alla påverkas.. jag tror personligen det handlar om "grötighet"... om uppställningen är dålig så blir det grötigt.. svårt att skilja melodier ifrån varandra osv osv.. då försvinner takt, melodi, rytm osv osv..

att säga "nu sjunger hon bättre" är inte så konstigt. Om det låter bättre och tydligare så låter det även som om hon sjunger bättre. Fattar inte hur du kan klaga på en sån kommentar? Den är ju klart bättre än "nu flyttades trumman lite åt vänster".. hennes sång och hur bra den framställs är ju bra mycket viktigare än var trumman är placerad.

stalberg: det har ju inte bara med ljudbild att göra.. det finns mycket som en uppställning kan påverka.. jag sitter ofta vid sidan av vid lyssningar och det blir sämre om du vinklar in högtalarna... nu stämmer ju det bara i vissa fall. Vad jag vill få fram är att man inte kan döma alla uppställningar bara för att man har fått för sig att vinklat ska vara bättre.

begriper inte heller hur "musikaliskt" kan vara flum? Är det inte det man är ute efter? Vill du flytta trumman eller vill du förbättra den musikaliska presentationen?

Om jag sitter och lyssnar och justerar uppställningen och kommer fram till att 0 graders vinkel blir bäst (varit med om det flera ggr), vem kan då komma och säga (genom att bara titta på det hela) "det där ska vara vinklat, allt blir bättre då".. jag ser verkligen inte logiken..

och ljudbilden kan vara bra men musikaliteten vara dålig. Haft flera såna exempel.. kommer fram till det ganska snabbt om jag justerar högtalaruppställningen hemma.... om folk vill tro att något sådant är omöjligt så får man väl tycka det. Men då missar man något....

Jag har varit på ett dussintal grupplyssningar där man under tiden har justerat uppställning. Hittills har jag ALDRIG varit med om att något som blir bättre för den i mitten blir sämre för den på kanten, eller tvärtom.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past

Edited by - LCohen on 2003/02/07 17:37:11
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:44:22  Show Profile Send jajon a Private Message
Försök att undvika långa quotes, det räcker med att infoga namnet på den du håller med

Jag håller med dig LCohen till hundra procent. Men det hjälper inte hur
mycket du än tjatar, det måste upplevas för att man ska förstå det,
och man måste vara mottaglig för det för att det ska upplevas. Alla
är inte ute efter samma upplevelse, och ingen av oss har rätt att
säga att något är "rätt" eller "fel". En sak är dock säker, du och
jag pratar samma språk! :-)

Edited by - jajon on 2003/02/07 18:46:41
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:59:32  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja nu har jag hittat light cherry Ninkan på bilden. Bredvid i "avbytarbåset" står några svarta högtalare som jag inte riktigt kan identifiera. Men dom som står och spelar (rakt fram) är iaf Espek.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:11:45  Show Profile Send LCohen a Private Message
bra jajon :). Håller med dig.

brumel: de svarta som jag kan se är också Espek.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/07 :  21:33:57  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Vad jag vill få fram är att man inte kan döma alla uppställningar bara för att man har fått för sig att vinklat ska vara bättre.

Det har framgått med all tydlighet vad du vill få fram. Man skulle kunna se det så här. Om man kom in i ett rum och högtalarna uppenbarligen står upp och ner och bak och fram så kan man genast misstänka att denna uppställning är galen. Särskilt om det just låter så som man kan förvänta sig från en sådan uppställning. Man kan vända högtalarna och vrida dom ungefär ett halv-varv och då övergår det till en mer normal uppställning. Någonstans på vägen börjar dom hamna såpass rätt att det börjar bli svårare att avgöra exakt hur dom ska stå. För vissa kan det handla om ett större område som inbegriper möjliga placeringar medans för andra inbegriper det ett mindre område. Om jag hårddrar det så kan jag säga som du. Hur kan någon avgöra att bak och fram och upp och ned är fel? Man måste testa själv! Det är enkelt att inse att man faktiskt inte måste testa denna felaktiga uppställning själv.

quote:
begriper inte heller hur "musikaliskt" kan vara flum? Är det inte det man är ute efter? Vill du flytta trumman eller vill du förbättra den musikaliska presentationen?

Jag menade att begreppet musikalitet i samband med hifigrejor är ett flumbegrepp. Inte musikalitet i vidare bemärkelse. Vem har sagt något om att flytta trummor? Fråga: Om ljudet blir bättre, ökar då musikaliteten enligt dig, allt annat oaktat? Kan ljudet bli bättre och samtidigt minskas musikaliteten?

quote:
Om jag sitter och lyssnar och justerar uppställningen och kommer fram till att 0 graders vinkel blir bäst (varit med om det flera ggr), vem kan då komma och säga (genom att bara titta på det hela) "det där ska vara vinklat, allt blir bättre då".. jag ser verkligen inte logiken..

Här har vi den springande punkten. Du verkar tro att vi talar om någon personlig sak. En sak att ha åsikter om. Det gör vi inte. Vi talar om vad som blir bäst för en grupp människor. I regel så funkar invinklat bäst för grupplyssning. Detta är varken din eller min sak att avgöra utan det undersöks bäst på ett flertal människor. Undantag finns från regler ibland och säkert även här. Hurvida Linnrummet är ett undantag vet vi inte säkert. Jag med flera kan bara intyga att det lät precis som man förväntar sig från för lite invinkling. Andra kanske har andra erfarenheter men tydligen så är vi en hel del som misstänker för lite invinkling. Det uttrycks kanske lite tvärsäkert men jag tolkar det som misstankar baserade på iaktagelser.

quote:
och ljudbilden kan vara bra men musikaliteten vara dålig. Haft flera såna exempel.. kommer fram till det ganska snabbt om jag justerar högtalaruppställningen hemma.... om folk vill tro att något sådant är omöjligt så får man väl tycka det. Men då missar man något....

Du "snävar" ner det till enbart ljudbild. Jag talar om ljudkvalitet i vidare bemärkelse. Bra eller dåligt ljud som det heter i folkmun. Jag har frågat det tidigare men kan det vara bra ljud men dålig musikalitet?

quote:
Jag har varit på ett dussintal grupplyssningar där man under tiden har justerat uppställning. Hittills har jag ALDRIG varit med om att något som blir bättre för den i mitten blir sämre för den på kanten, eller tvärtom.

Då har vi motsatta erfarenheter.

Appropå Linns större strävan efter musikalitet och mindre strävan efter ljudkvalitet. Det verkar som om "Linnare" lägger mer vikt vid anläggningen och mindre vikt på musiken än många andra. Jag lyssnar igenom en anläggning och kan höra rytmik, melodi med mera trots att ljudet är mediokert. Faktiskt påverkar anläggningen inte dessa parametrar alls för mig om ljudet nu inte når någonstans under klockradionivå. Det verkar som om jag alltså lägger mindre vikt vid apparaternas påverkan av musiken än många "Linnare". Ni är lite mer apparatfixerade kanske? Jag med flera är kanske mer inne på musiken? Vet inte. Inget fel eller så i något av inriktningarna men det kanske ska poängteras att vi möjligen har lite olika stuk!? Vissa hör musikaliska parametrar bra med skruttgrejor medans andra behöver värsting utrustning för att det ska svänga? Upplevelsen av välbehag ökar dock med bättre ljud men det är en helt annan femma.

John

Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  22:47:07  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

quote:
Vad jag vill få fram är att man inte kan döma alla uppställningar bara för att man har fått för sig att vinklat ska vara bättre.

Det har framgått med all tydlighet vad du vill få fram. Man skulle kunna se det så här. Om man kom in i ett rum och högtalarna uppenbarligen står upp och ner och bak och fram så kan man genast misstänka att denna uppställning är galen. Särskilt om det just låter så som man kan förvänta sig från en sådan uppställning. Man kan vända högtalarna och vrida dom ungefär ett halv-varv och då övergår det till en mer normal uppställning. Någonstans på vägen börjar dom hamna såpass rätt att det börjar bli svårare att avgöra exakt hur dom ska stå. För vissa kan det handla om ett större område som inbegriper möjliga placeringar medans för andra inbegriper det ett mindre område. Om jag hårddrar det så kan jag säga som du. Hur kan någon avgöra att bak och fram och upp och ned är fel? Man måste testa själv! Det är enkelt att inse att man faktiskt inte måste testa denna felaktiga uppställning själv.

det är en viss skillnad på om högtalarna är placerade bak och fram , upp och ned och att placera högtalarna utan vinkling. Det är ungefär som att säga "mellan 10 och 20 grader ska man inte vinkla högtalarna.."

quote:

Jag menade att begreppet musikalitet i samband med hifigrejor är ett flumbegrepp. Inte musikalitet i vidare bemärkelse. Vem har sagt något om att flytta trummor? Fråga: Om ljudet blir bättre, ökar då musikaliteten enligt dig, allt annat oaktat? Kan ljudet bli bättre och samtidigt minskas musikaliteten?

"ljudet" kan ju innebära så himla mycket. Det enda jag hört på sistone är faktiskt snack om ljudbilden och huvuden som vaggar fram och tillbaka. Om jag säger såhär, ljudbilden kan verka större/bättre men musikaliteten ändå bli klart sämre.

quote:

Här har vi den springande punkten. Du verkar tro att vi talar om någon personlig sak. En sak att ha åsikter om. Det gör vi inte. Vi talar om vad som blir bäst för en grupp människor. I regel så funkar invinklat bäst för grupplyssning. Detta är varken din eller min sak att avgöra utan det undersöks bäst på ett flertal människor. Undantag finns från regler ibland och säkert även här. Hurvida Linnrummet är ett undantag vet vi inte säkert. Jag med flera kan bara intyga att det lät precis som man förväntar sig från för lite invinkling. Andra kanske har andra erfarenheter men tydligen så är vi en hel del som misstänker för lite invinkling. Det uttrycks kanske lite tvärsäkert men jag tolkar det som misstankar baserade på iaktagelser.

uppenbarligen har folk olika uppfattningar om vad man tycker är viktigt. Linn har prioriterat en sak som kanske inte tilltalar merparten av befolkningen, därför ska man respektera deras uppställning eftersom det är vad DOM vill få fram. Om de anser att musiken presenteras bäst på det sättet så är det ju inget att klaga på? Vi har snackat Linn/annat tidigare så vi ska nog undvika något sådant igen.

quote:

Du "snävar" ner det till enbart ljudbild. Jag talar om ljudkvalitet i vidare bemärkelse. Bra eller dåligt ljud som det heter i folkmun. Jag har frågat det tidigare men kan det vara bra ljud men dålig musikalitet?

jamen vad är då bra ljud? Hifi innehåller oerhört många parametrar.. för att en parameter ökar så innebär det ju inte att en annan ökar också. Jag ogillar att ta ordet "ljud" och säga att det är bättre eller sämre, det går så lätt att missuppfatta. Men som jag sagt tidigare, en ljudbild kan verka bra men musikaliteten kan vara kass.

quote:

Då har vi motsatta erfarenheter.

Appropå Linns större strävan efter musikalitet och mindre strävan efter ljudkvalitet. Det verkar som om "Linnare" lägger mer vikt vid anläggningen och mindre vikt på musiken än många andra. Jag lyssnar igenom en anläggning och kan höra rytmik, melodi med mera trots att ljudet är mediokert. Faktiskt påverkar anläggningen inte dessa parametrar alls för mig om ljudet nu inte når någonstans under klockradionivå. Det verkar som om jag alltså lägger mindre vikt vid apparaternas påverkan av musiken än många "Linnare". Ni är lite mer apparatfixerade kanske? Jag med flera är kanske mer inne på musiken? Vet inte. Inget fel eller så i något av inriktningarna men det kanske ska poängteras att vi möjligen har lite olika stuk!? Vissa hör musikaliska parametrar bra med skruttgrejor medans andra behöver värsting utrustning för att det ska svänga? Upplevelsen av välbehag ökar dock med bättre ljud men det är en helt annan femma.

John

Jo jag kan höra rytmik och melodi i en klockradio också. På samma sätt som jag kan höra ljudet genom en klockradio. Men det innebär ju för sjutsiken inte att det är bra! Eller hur? Förstår inte detta med "allt eller inget"-attityden. "jag hör takten.. alltså är det perfekt med det"..

jag tycker att icke-linnare koncentrerar sig mer på hur apparaterna låter än musiken. Istället för att tänka på hur bra musiken kommer fram (du har väl märkt att linnare hela tiden snackar om musiken?) så snackas det om rymd, ljudbild, färgning, djup, luft osv osv... så tvärtom, linnare är mindre apparatfokuserade och tänker mer på att komma åt musiken. Jag förstår verkligen inte din logik. Vi snckar om rytmik, melodier, takt men du säger att vi inte tänker på musiken? Du säger att ni tänker på musiken men snackar hela tiden om "ljudet". Så du får nog förtydliga om du ska få linnare till att inte lyssna på musiken, för det är just musiken vi vill åt, inte något speciellt sorts ljud.

Så förklara.. varför lägger vi mer vikt vid anläggningen än vid musiken när vi hela tiden snackar om rytm, melodi och takt.. vad i detta får dig att säga att vi lägger mer vikt vid anläggningen än vid musiken? Speciellt om man jämför med folk som byter anläggningen för att trummorna ska låta lite annorlunda eller göra ljudbilden större, är det inte dessa som lägger ner mer vikt på anläggningen än på musiken? De flesta som beskriver hur nya prylar är, nämner inte ens något som påverkar musiken. Men VI blir anklagade för att lägga mer vikt vid apparaterna än vid musiken? var kom den logiken ifrån? bara undrar....

Edited by - LCohen on 2003/02/07 22:50:40
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:37:15  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
det är en viss skillnad på om högtalarna är placerade bak och fram , upp och ned och att placera högtalarna utan vinkling. Det är ungefär som att säga "mellan 10 och 20 grader ska man inte vinkla högtalarna.."

Vad jag ville få fram var att det som kan vara en enklare sak att bedömma för en person kan vara svårare för en annan. Du kanske inte kan avgöra vad andra kan avgöra i denna fråga så att säga. Vi kan båda inse att när det är rejält fel så är det fel. Vissa kanske ser att det är rejält fel med större precision än du och jag? Därmed kommer kravet om att nödvändigtvis testa själv i lite klarare dager. För att vara hundra på att bak och fram inte är bra måste man testa själv. Alltså är testa-själv kravet alltid där. Man kan dock använda erfarenheter och kunskaper och vara tämligen pricksäker trots att det man inte alltid är hundra. I vardagen brukar man ibland uttrycka sig tvärsäkert om saker som man inte är hundra på. Vissa har större precision i sina bedömningar om vissa saker. Man måste då veta att man själv besitter minst samma kunskap för att kunna bedömma vad en annan kan eller inte kan bedömma. Därmed är det bättre att tala om hur saker fungerar och så vidare än att tala om hur andra bedömmer saker. Du har dina erfarenheter att komma med och inte så mycket mer vad jag har sett. Det är intresanta saker. Hur du bedömmer att andra inte kan bedömma är mindre intresant för mig.

quote:
Om de anser att musiken presenteras bäst på det sättet så är det ju inget att klaga på?

Det handlar inte om klagomål på Linns ideér. Det handlar om hur det ställs upp och hur det funkar bäst för grupper. Linns ideér har inget med saken att göra.

quote:
jamen vad är då bra ljud? Hifi innehåller oerhört många parametrar.. för att en parameter ökar så innebär det ju inte att en annan ökar också.

Det ligger i det abstraktas natur att inte vilja bli fångat på ett enkelt sätt. Jag tror att du förstår vad någon menar med att han tyckte att ljudet var bra. I alla fall så där mellan tumme och pekfinger.

quote:
Jo jag kan höra rytmik och melodi i en klockradio också. På samma sätt som jag kan höra ljudet genom en klockradio. Men det innebär ju för sjutsiken inte att det är bra! Eller hur?

Håller inte med. Rytmiken och melodin kan vara suveräna båda två genom en klockradio. Däremot kan ljudet medföra att andra saker ger en något begränsad upplevelse. Just melodin och rytmiken påverkas väldigt lite. Möjligen kan det bli svårt att uppfatta svaga ljud vilket gör att vissa rytmiska element ej uppfattas men så länge man hör något så fattar jag hur det är spelat i princip.

quote:
(du har väl märkt att linnare hela tiden snackar om musiken?)

Nej. Jag har dock tyckt mig märka att dom tror att dom snackar om det. Dom säger oftast saker som mer eller mindre musikalitet, stampa takten och sådant. Svepande saker som just inte säger så mycket. Jag fattar också att man inte drar igång ett dansgolv med en klockradio. Det handlar dock om psykoakustiska fenomen som hur vi påverkas av ljudstyrka och bredbandighet och liknande. Inte om bättre rytmik och melodi.

quote:
Så förklara.. varför lägger vi mer vikt vid anläggningen än vid musiken när vi hela tiden snackar om rytm, melodi och takt.. vad i detta får dig att säga att vi lägger mer vikt vid anläggningen än vid musiken? Speciellt om man jämför med folk som byter anläggningen för att trummorna ska låta lite annorlunda eller göra ljudbilden större, är det inte dessa som lägger ner mer vikt på anläggningen än på musiken?

Jag ska erkänna att jag sa det tendensiöst. Att Linnare snackar musikalitet och så vidare leder osökt till tanken att man kan tro att dom tror att apparaterna besitter musikaliska kvaliteter. Ungefär som att ett liveframträdande skulle må bättre av att spelas in och sedan spelas upp genom (helst en Linn) anläggning. Då måste apparaterna vara väldigt viktiga. För mig och många andra så kan bara anläggningen försämra en inspelning. En perfekt fantasianläggning försämrar inte men alla andra gör det. Någon musikaliskt kavlité har inte ens den perfekta fantasianläggningen. I vardagligt tal talar man dock om mer eller mindre bra ljud men menar egentligen mindre eller mer försämringar av ljudet. Anläggningen är bara apparater som spelar upp ljud. Detta ljud var organiserat till musik från början och just budskapet, det vill säga hur musiker förmedlar sin musikalitet med rytmik och melodi som byggstenar och förmedlar verket påverkas i väldigt liten grad. Då blir apparaterna inte lika viktiga utan deras kvaliteter handlar mer om såpass i sammanhanget oviktiga saker som ljudkvilteten. Musiken som är det viktigaste förvanskas tydligen mer för Linnare och därmed bör apparaterna vara viktigare. Detta är ju egentligen inte så viktigt att reda ut men det kan vara på sin plats att se myten om Linnarnas större musikintresse ur ett annat perspektiv än deras eget.

John

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:46:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är något konstigt med Linn, inte med deras produkter men deras angängare. Om kritiken av högtalarplaceringen gällt någon annan högtalare än Linn hade det säkert inte blivit någon upphettad diskussion om detta.
Linn prioriterar vissa parametrar i ljudåtergivningen som rytm och melodi. En del kan tycka att detta är viktigare än ljudbild och att man kan höra varje intrument separerat i en egen rymd. Men det blir konstigt när man definierar Linns styrkor som musikaliska och att när det gäller Linn handlar det om musik.
Jag tvivlar på att Linn har någon annanstans har en lika övertygad supporterskara som i Sverige, särkilt vissa delar av landet. Känns litet som att hålla på AIK i stället för Hammarby till varje pris.
PS. Jag har själv haft en Karik som jag var nöjd med tills den blev föråldrad prestandamässigt. Jag menar inte att alla som har en produkt från Linn hör till supporterskaran.

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/08 :  00:03:14  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det blir alltid så med grupperingar att dom sticker ut mer en enstaka individer. Jag är ju själv med i några sådana grupperingar. Mest känt här är att jag är så kallad LTSare. Jag är dessutom Hammarbyare, stockholmare, musiker, audiofil med mera. Alla dessa grupper sticker ut ur mängden. Det finns bra mycket mer konstiga prickar i hifisvängen än en vanlig Linnare. Dock så blir dessa sällan lika uppmärksammade eftersom en grupp alltid reprensenteras ofta på grund av antalet.

Det ligger i sakens natur att man helst pratar sig varm för det egna och försvarar det mera. Linnarna har ju en del ovanliga ideér och syns ganska mycket. Dom har ju faktiskt haft en ledargestalt i Ivor som till och med åkte runt och utbildade säljare och indoktrinerade flera av dom att bli rena Linnare. Vad vore det annars som skulle kunna förena Linnare än dessa ideér? Jag tror inte om att det handlar om ett speciellt ljud. Hur låter en typisk Linnanläggning till exempel? Det är nog mer en idésak som förenar än något annat. Jag respekterar detta till fullo. Vissa av tankegångarna har dock varit felaktiga men att vara grupperade kring någon idé är inget fel.

John

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/08 :  00:06:28  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Håller inte med. Rytmiken och melodin kan vara suveräna båda två genom en klockradio. Däremot kan ljudet medföra att andra saker ger en något begränsad upplevelse. Just melodin och rytmiken påverkas väldigt lite. Möjligen kan det bli svårt att uppfatta svaga ljud vilket gör att vissa rytmiska element ej uppfattas men så länge man hör något så fattar jag hur det är spelat i princip.

Hmmm jag håller inte med dig helt men samtidigt så avslutar du stycket med en subjektivitet som jag inte kan bemöta...

Min erfarenhet är att rytmiken kan påverkas väldigt mycket beroende på frekvensgång och nivå. Spelar man lågt på en basfattig anläggning så låter takten helt annorlunda än om man spelar på en normalhög nivå med en anläggning som går djup. Jag är inte helt ensam om det för en demo av en låt på min gamla högtalare (som går djup och kan spela högt) för en kille av U2's sista låt på Achtung Baby fick honom att undra vad det var för låt trots att han hade hört den massvis av gånger tidigare... Rytmiken uppfattades helt annorlunda. Spelar man den med en basavskuren anläggning så kan den uppfattas ha ett något högre tempo än om man spelar den på en anläggning med djup bas. Jag tror det sistnämnda är mer rätt i vad de (U2) ville uppnå. Det ska inte vara svängingt utan musiken ska mer vaja fram som vattenväxter i bränningar...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/08 :  00:39:55  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Nagref, jag antar att vi talar om nivåer av både styrka och kvalitet som ligger över det som möjliggör att vi hör det tillräckligt tydligt. Klockradio hamnar ibland under denna nivå men andemeningen kanske går fram ändå.

Ovana att höra en låt med helt annan ljudkvalitet kan göra att det blir en ahaupplevelse även för mig. Dock ändras inte rytmiken samtidigt som det givetvis blir mer dansvänligt till exempel med djup bas samt starkt ljud.

Jag kan hitta på teoretiska fall där rytmiken faktiskt kommer att ge annan rytmisk innebörd även för mig. Om man spelar till exempel raka fjärdedelar och låter ettan ligga i ett annat frekvensregister än övriga slag så att det medföra att i en viss anläggning kommer det att vara möjligt att spela ettan starkare än dom andra slagen. Då kan det vara möjligt att få till en upplevelse av att ettan kommer tidigare. Det kommer sig av att om man i tex en fyr-fyra spelar ettan starkare än övriga slag, allt annat lika, så kommer vi uppleva att ettan är tidigare än övriga slag. Tempot ändrar sig inte men slagens inbördes förhållanden kommer att upplevas som ändrat fast dom inte är det. Man kan med detta resonemang inse att det finns fall där rytmiken även ändrar sig för mig. Det handlar varken om vanliga saker eller stora saker mellan olika hifianläggningar eftersom dom skiljer sig för lite mellan varandra.

Om tempot upplevs att ändra sig med mer eller mindre bas så kanske det har med andra saker att göra. Upplevelsen är oklanderlig men det skulle vara intresant om ni testade lite A-B-aktigt. Jag har aldrig upplevt något sådant. Jag har dock upplevt helt annorlunda vad gäller annat med mer eller mindre bra ljud. Jag tillskriver det dock inte som annan rytmik. Bättre stuns i kaggen skulle jag snarare säga kanske.

John

Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/08 :  15:53:38  Show Profile Send HPW a Private Message
Högtalare är antingen konstruerade för att stå intill bakre vägg eller inte för att få stödet med 6 -12 Db högre ljud styrka i basen .

Dom flesta svenska säljare och i svenska tester tester är ovilliga att berätta om högtalarna är konstruerade för placering mot bakre vägg eller fristående ut i rummet. Dom flesta seriösa intrnationella tidningar testare ger ngn form av information av detta.

Högtalare som ska stå intill väggen kan inte ge 3D om man inte har tänkt på detta typ Carlsson och andra. Andra ska stå en bit ut i rummet för att inte få fetbas och ge en 3D känsla.

Om man ex vis väljer Linn & Naim så är man låst till att ställa högtalarna nära bakre vägg och då får man ta nackdelen att man tappar 3D, valet är altid ditt och vad man prioriterar.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/08 :  16:03:05  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:

Vad jag ville få fram var att det som kan vara en enklare sak att bedömma för en person kan vara svårare för en annan. Du kanske inte kan avgöra vad andra kan avgöra i denna fråga så att säga. Vi kan båda inse att när det är rejält fel så är det fel. Vissa kanske ser att det är rejält fel med större precision än du och jag? Därmed kommer kravet om att nödvändigtvis testa själv i lite klarare dager. För att vara hundra på att bak och fram inte är bra måste man testa själv. Alltså är testa-själv kravet alltid där. Man kan dock använda erfarenheter och kunskaper och vara tämligen pricksäker trots att det man inte alltid är hundra. I vardagen brukar man ibland uttrycka sig tvärsäkert om saker som man inte är hundra på. Vissa har större precision i sina bedömningar om vissa saker. Man måste då veta att man själv besitter minst samma kunskap för att kunna bedömma vad en annan kan eller inte kan bedömma. Därmed är det bättre att tala om hur saker fungerar och så vidare än att tala om hur andra bedömmer saker. Du har dina erfarenheter att komma med och inte så mycket mer vad jag har sett. Det är intresanta saker. Hur du bedömmer att andra inte kan bedömma är mindre intresant för mig.

grejjen är den att du anser dig kunna döma genom att titta.. andra har lyssnat sig fram, men du tittar och dömer direkt ut det hela pga vinkling. DET är ologiskt. Det är ungefär som att jag ska döma ut en formel1-bil genom att titta på den..

quote:

Det ligger i det abstraktas natur att inte vilja bli fångat på ett enkelt sätt. Jag tror att du förstår vad någon menar med att han tyckte att ljudet var bra. I alla fall så där mellan tumme och pekfinger.

om nån säger att ljudet var bra kan det för mig betyda att det var dåligt.. nån kan mena att ljudet var bra för att det var mjukt, själv så anser jag att det var fruktansvärt grötigt. För att ta ett exempel. Så att säga "ljudet blev bättre" eller "ljudet var bra" betyder ingenting för mig.

quote:

ok.. du anser att det inte är skillnad på rytmik, takt och sammanhållning. Men i mina öron kan det vara enorma skillnader. Kan du acceptera att jag hör det och sedan utgå ifrån det i fortsättningen? Eller ska du bestämma vad jag hör eller inte hör?

quote:

Nej. Jag har dock tyckt mig märka att dom tror att dom snackar om det. Dom säger oftast saker som mer eller mindre musikalitet, stampa takten och sådant. Svepande saker som just inte säger så mycket. Jag fattar också att man inte drar igång ett dansgolv med en klockradio. Det handlar dock om psykoakustiska fenomen som hur vi påverkas av ljudstyrka och bredbandighet och liknande. Inte om bättre rytmik och melodi.

Det är är så mycket självmotsägelse så jag vet inte var jag ska börja. Du säger att Linnare pratar om musikalitet, stampa takt osv, men du säger samtidigt att de inte snackar om musiken. Hur får du det att gå ihop? Det är ju just vad linnare gör. De bedömmer musiken och hur bra det framförs, kan väl inte bli tydligare?

quote:
Jag ska erkänna att jag sa det tendensiöst. Att Linnare snackar musikalitet och så vidare leder osökt till tanken att man kan tro att dom tror att apparaterna besitter musikaliska kvaliteter. Ungefär som att ett liveframträdande skulle må bättre av att spelas in och sedan spelas upp genom (helst en Linn) anläggning.

är det någon här som har påstått det? Det är ungefär som att säga att icke-linnare tror att apparaterna själv väljer ut var instrumenten ska vara.

quote:
Då måste apparaterna vara väldigt viktiga. För mig och många andra så kan bara anläggningen försämra en inspelning. En perfekt fantasianläggning försämrar inte men alla andra gör det. Någon musikaliskt kavlité har inte ens den perfekta fantasianläggningen.

visst.. men om en anläggning presenterar musiken på ett mer musikaliskt sätt så kan man väl säga att apparaten är mer musikalisk? TYcker du att det är en omöjlighet? Det verkar för mig som att du försöker greppa efter halmstrån.

quote:
I vardagligt tal talar man dock om mer eller mindre bra ljud men menar egentligen mindre eller mer försämringar av ljudet. Anläggningen är bara apparater som spelar upp ljud. Detta ljud var organiserat till musik från början och just budskapet, det vill säga hur musiker förmedlar sin musikalitet med rytmik och melodi som byggstenar och förmedlar verket påverkas i väldigt liten grad.

om nånting blir grötigt så försämras rytmik och melodi. Och som sagt, jag tycker det är rätt enkelt att bedömma vilken anläggning som förmedlar rytmik och melodi bäst, oavsett vad det beror på. Jag hoppas att du kan acceptera detta och inte tror dig veta vad jag hör och inte hör.

quote:
Då blir apparaterna inte lika viktiga utan deras kvaliteter handlar mer om såpass i sammanhanget oviktiga saker som ljudkvilteten. Musiken som är det viktigaste förvanskas tydligen mer för Linnare och därmed bör apparaterna vara viktigare. Detta är ju egentligen inte så viktigt att reda ut men det kan vara på sin plats att se myten om Linnarnas större musikintresse ur ett annat perspektiv än deras eget.

John

"musiken som är det viktigaste...... därmed bör apparaterna vara viktigare"

?????

viktigare än vadå? än musiken? vad menar du med det? tror du att vi lyssnar på apparaterna istället för musiken? När det är musiken vi vill åt? Vi vill ha rytmik, melodi osv.. hur kan du dra slutsatsen att apparaterna är viktigare från det? Förklara vad du menar för detta blev väldigt kryptiskt.

Snarare borde det väl vara de personer som lyssnar efter ljudbild, luft och liknande som tänker mer på apparaterna, eftersom de parametrarna egentligen inte har med musiken att göra.

Så du får förklara på ett logiskt sätt vad du menar med att linnare lägger mer vikt vid apparaterna än vid musiken, bara för att vi vill åt rytm, melodi och takt. Det är så fullständigt ologiskt i mina öron så jag fattar ingenting. Och du måste utgå ifrån att linnare hör stor skillnad på rytm, takt, melodi också, trots att du kanske inte gör det.

För att göra ett exempel

Person A ska jämföra produkter, han vill ha bra rytm, melodi, takt och ton.

Person B ska jämföra produkter, han vill ha bred ljudbild och lugt kring instrumenten.

Förutsättningarna är att båda personerna hör skillnad på de saker som de är ute efter.

Fråga 1:Vilken av dom lägger mer vikt vid produkterna än vid musiken. Motivera ditt svar tydligt.

Fråga 2: Bortse från person B. Vad kan man säga om person A? Anser han att musiken är viktig?

personligen så kan jag förstå att om man inte hör skillnad på bättre/sämre rytm, melodi och takt, så kanske man prioriterar andra saker. Men du vill hävda att linnare lägger mer vikt vid produkterna än musiken. Det är obegripligt för mig. Det är också obegripligt hur du kan se ljud bättre än andra hör ljud, för du tycks ju veta bättre genom att titta än vad andra vet genom att lyssna sig fram. Men jag kanske missförstod dig och du menade "de kan ju prova att vinkla lite".. men det tror jag nog att de gjorde.

Edited by - LCohen on 2003/02/08 16:13:21
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/08 :  18:02:20  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
grejjen är den att du anser dig kunna döma genom att titta.. andra har lyssnat sig fram, men du tittar och dömer direkt ut det hela pga vinkling. DET är ologiskt. Det är ungefär som att jag ska döma ut en formel1-bil genom att titta på den..

Jag har aldrig sagt att jag är säker. Du missar hela min poäng. Om formel 1 bilen uppför sig på ett karakteristiskt sätt som för en kunning indikerar något specifikt kan kanske denna person lista ut vad det rör sig om. Säker kanske han inte är men mer eller midre säker kan han vara.

quote:
om nån säger att ljudet var bra kan det för mig betyda att det var dåligt.. nån kan mena att ljudet var bra för att det var mjukt, själv så anser jag att det var fruktansvärt grötigt. För att ta ett exempel. Så att säga "ljudet blev bättre" eller "ljudet var bra" betyder ingenting för mig.

Okey, du använder själv begreppet dåligt ljud i din mening. Då vet du nog vad bra ljud betyder trots att du inte kan säga det rakt ut utan dessa undanmanövrar. Om ljudet är motsatsen till dåligt enligt dig. Kan det då samtidigt vara dåligt musikaliskt för dig?

quote:
ok.. du anser att det inte är skillnad på rytmik, takt och sammanhållning. Men i mina öron kan det vara enorma skillnader. Kan du acceptera att jag hör det och sedan utgå ifrån det i fortsättningen? Eller ska du bestämma vad jag hör eller inte hör?

Nej det anser jag inte. Rytmik, takt och sammanhållning är inte samma saker. Jag har aldrig sagt något om vad du hör eller inte hör. Onödigt att insuinera något sådant!

quote:
Det är är så mycket självmotsägelse så jag vet inte var jag ska börja. Du säger att Linnare pratar om musikalitet, stampa takt osv, men du säger samtidigt att de inte snackar om musiken. Hur får du det att gå ihop? Det är ju just vad linnare gör. De bedömmer musiken och hur bra det framförs, kan väl inte bli tydligare?

Nej dom pratar om det som om det var en parameter som apparaterna tar udden av eller tillför något av. Alltså pratar dom om apparategenskaper. Om dom snackat om musiken hade det inte alls handlat om HiFi-snack. Du skulle själv kunna höra direkt skillnad på en Linn-recension och en musikrecension. Linnare verkar dock tro att genom att använda begrepp som man i vanliga fall använder i vanliga musik-sammanhang så är dom mer inne på musiken än övriga hifi-folket. Min framställan av Linnare som mer intreserade av apparaterna är tendensiöst framställd för att ge en annan synvinkel. Jag tror innerst inne att vi är ungefär lika intreserade av musiken allihop med stora indivuella avvikelser.

quote:
viktigare än vadå? än musiken? vad menar du med det? tror du att vi lyssnar på apparaterna istället för musiken? När det är musiken vi vill åt? Vi vill ha rytmik, melodi osv.. hur kan du dra slutsatsen att apparaterna är viktigare från det? Förklara vad du menar för detta blev väldigt kryptiskt.

Viktigare än vad icke-Linnare tycker. Vi har genom hela resonemanget jämfört Linnare mot icke-Linnare och det gör jag även här.

quote:
Snarare borde det väl vara de personer som lyssnar efter ljudbild, luft och liknande som tänker mer på apparaterna, eftersom de parametrarna egentligen inte har med musiken att göra.

Dom är kanske i princip blir nöjda med hur musiken rytmiskt och melodöst är framförd. Därmed är apparaterna inte viktiga i detta avseende och apparaterna blir inte lika viktiga som för dom som känner att musikens byggstenar påverkas i större grad. En del kan njuta av naturen trots lite regn. Dom bryr sig inte. För andra kan hela upplevelsen ändras med regnet. Dom sista är mer fokuserade på regnet och mindre på naturen än den första.

Fråga 1. Det kan jag omöjligt veta.

Samma på fråga 2.

Man kan inte dra några slutsater alls av den informationen du givit. Som jag sa tidigare så har jag framställt Linnarna tendensiöst. Det vill säga att jag spetsat till det. Detta på grund av att visa en annan "möjlig" synvinkel på Linnarna. En annan än myten säger. Den myten tror jag är skapad av att Linnare använder begrepp som ska ge sken av att dom är mer intresserade av musiken. Många Linnare själva är troligen inte alls medvetna om detta utan faller snabbt in i samma jargong per automatik.

quote:
Men du vill hävda att linnare lägger mer vikt vid produkterna än musiken.

Nej, det skulle jag aldrig hävda. Till skillnad från en del Linnare så tror jag mig inte kunna avgöra intressegrader hos andra så enkelt att jag kan fastställa sådana saker. Om du tittar på vad jag skrivit så märker du säkert att jag använder ordet "kanske" i preventivt syfte. Det vill säga att jag endast uttrycker en vild spekulation. Om jag utelämnat kanske eller substitut någonstans är det för att jag trodde att det var självklart jag spekulerade. Jag ville visa hur man kan se på det stora musikintresset Linnare utger sig för att ha jämfört med andra, från en annan synvinkel. Att svänga sig med ord som musikailitet osv medför inte större musikintresse.

John

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/08 :  18:03:11  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej John Stahlberg med flera

Du skrev...
* Linnarna har ju en del ovanliga ideér och syns ganska mycket. Dom har ju faktiskt haft en ledargestalt i Ivor som till och med åkte runt och utbildade säljare*

Måste kommentera....
Detta tycker jag är ett mkt bra exempel på att vilja ha kompetenta återförsäljare för sina produkter, och att ställa krav på att återförsäljarna ska kunna sätta upp de musiksystem de säljer på ett rätt sätt. Enligt i det här fallet Linn´s filosofi.

Det är ingenting som borde kritiseras, utan istället borde fler tillverkare agera på liknande sätt.

När man vet betydelsen och vikten av systemuppsättningar så känns det patetiskt att komma in i sk seriösa Hifi-butiker där man exempelvis har *stackat* CD´n....skulle ALDRIG handla i en sådan affär.

Ivor åkte inte bara runt, utan återförsäljare fick/får tillbringa tid på fabriken i utbildnings-syfte och även delta i återkommande utbildnings och installationsprogram.
Bla fick de delta i produktionsledet för att lära sig att montera en LP12:a och sätta upp densamma.

Vad det gäller att ge kunden en chans att utvärdera deras system, så var de och är i många fall fortfarande en föregångare.

Linn har *Single Speaker Room*,ett koncept som Linn lanserade och det är ett krav för att få vara Linnförsäljare...dvs inga högtalarväggar där inte utan ett par högtalare åt gången i lyssningsrummet....ett bra sätt att visa respekt mot kunden samt att även kunna demonstrera och ge det de säljer rättvisa.
Att de sedan vill sälja som alla andra är ingenting att kritisera, men de erbjuder kunden en bra miljö för lyssning/utvärdering.

John Stahlberg...du skrev också...
"Linnare" lägger mer vikt vid anläggningen och mindre vikt på musiken än många andra."

Det stämmer så till vida att när musiksystemet ska installeras så är säljaren hemma hos kunden och gör detta,också ett krav från Linn för att överhuvudtaget få vara återförsäljare.

Efter det så är det bara musik som gäller.

Men självklart,eftersom Linn också är ett STORT affärsdrivande Hififöretag så utvecklas produkter och erbjuds som upgraderingar...men även nya rön i systemuppsättningar mm erbjuds kunderna i form av nyhetsbrev direkt från Skottland.
Givetvis tjänar både kunden och Linn på detta.....självklart.Också ngt för andra att ta efter mm mm mm.

Även Naim kör med liknande upplägg.

Ang mässrummet...och dess svårigheter...Kalle på High Fidelity Sthlm är av Linn skottland erkänd som en av de bästa installatörena då det gäller LINN överhuvudtaget...detta inte bara i Sverige .
Vi vet alla en mässas alla svårigheter (har själv varit mässarrangör),jag var inte där själv men tror inte Kalle som har arbetat på nämnda butik (och är delägare) sedan slutet av 80-talet skulle sätta upp ett mäss-system på ett felaktigt sätt.
Att det sen kan låta mer eller mindre bra i mäss-sammanhang är ju rätt vanligt,men inte så konstigt då det oftast tar flera månader att optimera sitt hem system...eller hur

Jag måste säga, att jag känner inga andra som är så produkt och installationskunniga på sina egna saluförda produkter som just Linn-återförsäljare.
Att sedan attityden hos vissa kan starkt ifrågasättas det är en annan sak ....lite ödmjukhet skadar aldrig

Ja,Jag har haft olika Linn-system sedan -83,men har haft/har nu även andra system.
Men som jag sa tidigare,om än andra säljare är kunniga på många sätt....seriösa Linn-återförsäljare har ett stort försprång vad det gäller produkt/installationskunskap mm mm och detta tog sin början i Ivor´s resande och ställda krav på utbildning.

Favoriserar inte på ngt sätt Linn,de är en av många seriösa tillverkare av musiksystem.Men bla det jag nämnt ovan ska de ha en stor eloge för.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/08 :  18:30:42  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Musiken som är det viktigaste förvanskas tydligen mer för Linnare och därmed bör apparaterna vara viktigare.

quote:
Viktigare än vad icke-Linnare tycker

Begriper nån här vad som menas? Var vill du komma? Att vi tycker att apparaterna är viktigare än ickelinnare tycker dom är? Huh? Vad är poängen i det hela?

quote:
Fråga 1. Det kan jag omöjligt veta.

Samma på fråga 2

Jo man kan dra en slutsats att Person A är mer intresserad av att musikens delar ska komma till rätta. Man kan däremot INTE säga att Person A lägger mer vikt vid prylarna än vid musiken, ett yttrande som du faktiskt gjorde. Men du kanske bara ville få igång en diskussion om det hela eller få folk att tänka till? Eller vad?

quote:
En del kan njuta av naturen trots lite regn. Dom bryr sig inte

och en del märker inte att det regnar, eller låtsas att det regnar

quote:
Nej dom pratar om det som om det var en parameter som apparaterna tar udden av eller tillför något av. Alltså pratar dom om apparategenskaper. Om dom snackat om musiken hade det inte alls handlat om HiFi-snack

apparaterna påverkar musiken, ingen tvekan om saken. Därför blir det också intressant att prata om vilken apparat som påverkar minst. Du har sagt att du inte tycker att det påverkas, men andra tycker att det påverkas _väldigt_ mycket.

quote:
Linnare verkar dock tro att genom att använda begrepp som man i vanliga fall använder i vanliga musik-sammanhang så är dom mer inne på musiken än övriga hifi-folket

Har hört flera som sagt att de kan sitta och lyssna på om trummisen gör kantslag och liknande, att själva melodierna inte är nå viktiga eftersom man ändå lär sig dom efter ett tag.

Då är det ganska tydligt, en linnare skulle aldrig komma med något sådant. Musiken är det man lyssnar på, inte ljud (som vissa faktiskt gör). All håller inte på så, MEN konstigt nog rätt många.

quote:
Nej det anser jag inte. Rytmik, takt och sammanhållning är inte samma saker.

Inte det jag menade, du ansåg att rytmen, takten och sammanhållningen inte förändrades beroende på vilken anläggning man lyssnade på. Du var visst nöjd med en klockradio när det gällde dessa parametrar? För många är det dramatiska skillnader mellan olika apparater när det gäller dessa parametrar.

quote:
Okey, du använder själv begreppet dåligt ljud i din mening. Då vet du nog vad bra ljud betyder trots att du inte kan säga det rakt ut utan dessa undanmanövrar

jag trodde det var uppenbart vad jag menade. Jag tror du fattade också, men greppar efter halmstrån. Vad som är bra ljud går inte att definiera eftersom det finns så många olika varianter av det. Det är ungefär som att säga att en bil har en bra färg. Fullständigt obegripligt begrepp faktiskt. Jag tog ett exempel läste du inte det? Nån kan säga att det är bra ljud för att det är mjukt ljud, men anläggningen kan i mina öron vara helt katastrofal. Så nej, jag vill inte använda uttrycket bra ljud, eftersom det är fullständigt odefinierat och betyder ingenting.

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  03:28:00  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
peder47. Jag tycker också att idén med att utbilda personal med mera är bra. Att vilja göra en sak seriöst är oftast bra i mina ögon. Linns återförsäljare verkar ha denna inställning på ett plan. Många brister dock på andra plan vilket är en annan femma.

quote:
Begriper nån här vad som menas? Var vill du komma? Att vi tycker att apparaterna är viktigare än ickelinnare tycker dom är? Huh? Vad är poängen i det hela?

Jag tvivlar på att det är några andra än du och jag som forfarande hänger med i vår diskusion. Jag menar att om man jämför en Linnare mot övriga så kanske Linnaren lägger mer vikt vid apparaterna vilket medför att övriga alltså inte är lika apparatintresserade utan mer intresserade av musiken. Det är förklaringen på vad du frågade efter men eftrsom det nu är långt ifrån sitt sammanhang bör man nog läsa den text jag skrev från början. Jag kan inte säga det enklare.

Om du nu förstår att jag jämfört Linnares eventuella inställning till apparater och musik med andras inställning till det samma så finns chansen att du fattar poängen. Särskilt som jag förtydlgat detta sista tidigare.

quote:
Jo man kan dra en slutsats att Person A är mer intresserad av att musikens delar ska komma till rätta. Man kan däremot INTE säga att Person A lägger mer vikt vid prylarna än vid musiken, ett yttrande som du faktiskt gjorde. Men du kanske bara ville få igång en diskussion om det hela eller få folk att tänka till? Eller vad?

Hur kan man dra denna slutsats när man inte alls vet något annat än att:
person A vill ha bra rytm, melodi, takt och ton, och person B vill ha bred ljudbild och lugt kring instrumenten.

Det framkommer ingenting om B´s eventuella intresse om att musikens delar ska komma fram. Eller menar du att om man vill ha bred ljudbild och lugnt kring instrumenten så omöjliggör det intresse för rytm, takt och ton? I sådana fall har du fel.

Jag har inte yttrat det du säger att jag yttrat(tror jag). Jag tror att det inte framkommit med tillräcklig tydlighet att det jag sagt om Linnare och övriga snarare är andra vinklingar på hur man skulle kunna se det och inte alls hur det verkligen är. Det är svårt om inte omöjligt att veta hurvida Linnare är mer intreserade av ditt eller datt. Det är dit jag vill komma. Ja, jag ville dra igång en diskusion. Mest för att ge en annan synvinkel på detta med att Linnare ska vara mer inne på musiken. Om jag varit oklar med att jag snarare gett uttyck för en annan synvinkel än att jag tror att det är på detta vis ber jag om ursäkt.

quote:
apparaterna påverkar musiken, ingen tvekan om saken. Därför blir det också intressant att prata om vilken apparat som påverkar minst. Du har sagt att du inte tycker att det påverkas, men andra tycker att det påverkas _väldigt_ mycket.

Musik är ljud om vi håller oss till musiken i våran diskusion. Därmed påverkas musiken om ljudet påverkas. Rytmiken påverkas föga men upplevelser av rytmik kan uppenbarligen påverkas. Jag upplever inte att rytmiken påverkas i särskilt hög grad. Möjligen kan det som jag sa tidigare finnas speciella fall då det upplevs mer, till exempel när man inte hör vissa rytmiska inslag längre. Med normala hifianläggningar brukar skillnaderna vara såpass små att rytmiken för mig upplevs vara i princip samma mella anläggningarna. Det blir lite mycket "du har sagt" nu. Inget egentligt fel, men kanske jag är tydligare nu? Hoppas det.

quote:
Har hört flera som sagt att de kan sitta och lyssna på om trummisen gör kantslag och liknande, att själva melodierna inte är nå viktiga eftersom man ändå lär sig dom efter ett tag.

Då är det ganska tydligt, en linnare skulle aldrig komma med något sådant. Musiken är det man lyssnar på, inte ljud (som vissa faktiskt gör). All håller inte på så, MEN konstigt nog rätt många.

Många Linnare har nog "smittats" av Linn-stuket och använder nog detta snack mycket på grund av det. Andra har sitt stuk. I grund och botten är vi nog ganska lika vad gäller intresse för musik och ljud. Individuella skillnader kan givetvis vara enorma men jag tror att vi som har gett oss fan på att få till en bra anläggning och så vidare är väldigt musikintresserade nästan allihop. Det kan vara dumt att utesluta att till exempel mätnissarna skulle vara mindre intresserade av musiken bara för att dom talar om ljud. Kabelnissarna talar om kostsamma ljudförbättringar men dom är nog väldigt musikaliskt inriktade dom med men dom skiljer på ljudåtergivning och musikaliska begrepp i sin komunikation med varandra. Fler exempel kan nämnas men du fattar nog poängen ändå.

quote:
jag trodde det var uppenbart vad jag menade. Jag tror du fattade också, men greppar efter halmstrån. Vad som är bra ljud går inte att definiera eftersom det finns så många olika varianter av det. Det är ungefär som att säga att en bil har en bra färg. Fullständigt obegripligt begrepp faktiskt. Jag tog ett exempel läste du inte det? Nån kan säga att det är bra ljud för att det är mjukt ljud, men anläggningen kan i mina öron vara helt katastrofal. Så nej, jag vill inte använda uttrycket bra ljud, eftersom det är fullständigt odefinierat och betyder ingenting.

Jo jag läste exemplet. Du verkar inte förstå begreppet på grund av att man inte kan få fram alla detaljer bakom det samlande "bra ljud". Lika obegripligt bör då god mat, bra låt, bra bil vara. Fråga: har du någon gång sagt att det var "bra ljud" i något sammanhang och då menat det som en åsikt från dig angående hur du upplevt en anläggnings musikuppspelningsförmåga, kvalietet eller liknande? Om inte så måste du vara unik bland oss hifi-nissar och nissor.

Jag hoppas att du inte misstolkar mig och tror att jag påstår något om hur det ligger till med Linnares musikintresse kontra ljudintresse med mera. Det gör jag inte utan jag ger bara en annan synvinkel och inget annat. Jag skulle aldrig påstå att den ena eller andra var mer musikintreserad eller liknande om det inte var uppenbart. Att kommunicera med det jag kallar flummiga begrepp har inget med hurvida detta hänger ihop med ett egentligt intresse bakom det som först kan tyckas vara närliggande saker. Inte heller säger en jargon som utelämnar musikrelaterade ord där andra ord passar bättre för en viss person något om graden av musikintresset och fokuset på detta.

John

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/09 :  08:50:09  Show Profile Send Thomas A a Private Message
HPW,

Att ställa högtalarna nära vägg tar bort en en del 3D, men den 3D effekten man får genom att ställa högtalaren en bit ut i rummet är ju inte från musiken utan artificiellt från rummet = reflexen från bakvägg som ger rippel i basen. Ställer man högtalarna mot (dämpad) bakvägg framträder skivans egna "3D" bättre än att man skulle ställa ut dem en bit i rummet. Jag anser tvärtom att högtalare som är designade att stå nära bakvägg återger bättre "3D" än högtalare som står en bit ut i rummet.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/09 :  15:05:42  Show Profile Send LCohen a Private Message
blir inte direkt klokare på det du skriver.

Men jag tycker det är lustigt att du säger att "musikalitet" är flum men ordet "bra ljud" tycker du är bra? En helt odefinierad term som kan betyda precis vad somhelst.

Person A använder musikaliska begrepp när han väljer ut apparater.. person B använder högst subjektiva begrepp. Ser du ingen tydlig skillnad?

Men kan jag dra slutsatsen att du inte egentligen menade något när du sa att Linnare lade mer vikt vid apparaterna än vid musiken? Du har liksom inte lyckats förklara vad du menade på något sätt, så jag antar att du inte menade nånting utan bara slängde ur dig det för att få en diskussion?

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000