HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kora mässan bästa ljud.....nääää det går inte.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  15:32:22  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Musikalitet är som ensamt ord inte flum. Det är hur det används som medför att det för mig blir flummigt. Både ordet bra och ordet ljud finns definierade. Att du inte förstår vad bra ljud betyder medför inte på något sätt att dom flesta andra inte gör det.

quote:
Person A använder musikaliska begrepp när han väljer ut apparater.. person B använder högst subjektiva begrepp. Ser du ingen tydlig skillnad?

Jo jag ser en skillnad. Det är det jag genom hela diskussionen har sagt att genom att använda speciella ord kanske Linnare tror att dom är mer speciella än bara ordvalen. Du tror att man kan dra slutsatsen att Person A är mer intresserad av att musikens delar ska komma till rätta. Det är helt fel. Det är konstigt att du inte ser det. Om man tror det så kan det vara mycket möjligt att man drar helt felaktiga slutsatser i övriga liknande fall. Till exempel att Linnare skulle vara mer intresserade av musiken bara för att dom använder vissa begrepp.

Du får inte utesluta möjligheten att jag lyckats förklara såpass bra som man kan kräva men att du i alla fall inte lyckas förstå vad jag menar. Jag har inte sagt att Linnare lägger mer vikt vid apparaterna utan jag gjorde en jämförelse där jag sa att möjligheten framträdde beroende lite på hur man ser det. Det verkar vara svårt att få dig att titta på saken ur den synvinkel jag nämnde. Du tycker att logiken haltar så pass att min presenterade synvinkel inte alls går att få ihop och därmed inte att förstå. Din logik med att Linnare är mer intresserade av musiken på grund av andra ordval än övriga är lika ologisk för mig antar jag men jag tycker mig se exakt vad som inte går ihop och jag tror mig förstå vad du menar. Det har jag visat med ditt eget exempel med person A och B där du drar slutsatser som är rena fantasierna och inte alls bygger på logiska resonemang. Det liknar snarare den klassiska filosofoska: sten är hårt, järn är hårt, sten är alltså järn.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  17:10:01  Show Profile Send yoko a Private Message
Är definitionen av en Linnare som följer kanske; en audiofiliskt lagd person med försmak för MÄRKET Linn, framför de individuella PRODUKTERNA. En person som söker sin identitet genom dem produkter han/hon har inhandlat.

När man läser inläggen verkar det som om det har skapats en ras som benämns Linnare...jag skulle nog ha svårt att ställa mig bakom en märke med alla dem produkter som märket innefattar. Linn gjör ju både produkter som jag anser vara riktigt halvdåliga och produkter som nästan duger. Folk som ställer sig bakom hela märket kan jag inte på något vis stödja, jag skulle vilja kalla dessa människor märkesfixerade eftersom kvalitén på Linns prdukter verkligen varierar från produkt till produkt...

Enda sättet att välja sina apparater är att använda öronen, hjärnan och hjärtat. Att använda sin musikalitet när man väljer apparaterna blir svårt, trots att jag spelat fela sendan 3 årsålder kan jag fortfarande inte välja apparater användandes "musikaliska begrepp" eller "musikaliet", Jag använder varken mitt relativa eller absoluta gehör när jag VÄLJER APPARATER, däremot när jag lyssnar på musik, musikaliteten hjälper dock inte till i valet av apparater...det finns guldöron som inte är musikaliska i ordets bemärkelse.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  17:28:40  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
LC, du glömde svara på min fråga. Fråga: har du någon gång sagt att det var "bra ljud" i något sammanhang och då menat det som en åsikt från dig angående hur du upplevt en anläggnings musikuppspelningsförmåga, kvalietet eller liknande?

Definitionen av en Linnare är nog att det är Linn som gäller till största grad. I många falla endast Linn. Gränsen blir något flytande. Linnaren delar andra Linnares ideér. Kanske inte fullständigt men nog för att ge identifikation. Ungefär så uppfattar jag vad vi brukar kalla Linnare. Linnare kallar sig ofta själva Linnare eller liknande. Linnare säger sig ofta finna att Linngrejor är mer musikaliska och så vidare. Ja. lite märkesfixerade. Det jag vänder mig emot är att det ofta sägs att Linnare är mer intresserade av musiken än andra. Detta kommer av att dom svänger sig med begrepp som är vanligare i renodlade musik-sammanhang än i hifisvängen. Det blir nästan för mig som att om jag börjar dricka rödtjut och umgås med folk i konstnärskretsar så blir jag mer konstintreserad än innan.

John

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/02/09 :  17:40:56  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by yoko

...Enda sättet att välja sina apparater är att använda öronen, hjärnan och hjärtat. Att använda sin musikalitet när man väljer apparaterna blir svårt, trots att jag spelat fela sendan 3 årsålder kan jag fortfarande inte välja apparater användandes "musikaliska begrepp" eller "musikaliet", Jag använder varken mitt relativa eller absoluta gehör när jag VÄLJER APPARATER, däremot när jag lyssnar på musik, musikaliteten hjälper dock inte till i valet av apparater...det finns guldöron som inte är musikaliska i ordets bemärkelse.

Alldeles strålande fröken Yoko! Jag blir rörd av sådan insiktsfullhet.

By the way, har du absolut gehör?

markih
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  18:19:24  Show Profile Send yoko a Private Message
Markih:jepp, enligt gamla fiollärare o medmusikanter...jag avskyr dock att stå för detta, sista pojkvännen (trummis) testade mitt "absoluta gehör" och dess dimentioner så gott som varje dag för att lära sig arbeta upp ett sådant..skitjobb-jag fick det gratis eftersom jag lärde mig musisera samtidigt som jag lärde mig tala, det hela blir ju mer naturligt så!

John: "Linnare säger sig ofta finna att Linngrejor är mer musikaliska och så vidare" stackars linnarna i sådana fall, första gången jag har hört att en tingest kan vara "musikalisk"!!!!!!!!!!En sådan egenskap är så mångfacetterad att jag finner det så gott som omöjligt att en apparat skulle kunna vara genuint musikalisk. By the way hänger på dina argument, du har en poäng.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/09 :  18:47:37  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Jag kan bara svara för mig själv när jag säger hur jag uppfattar produkter från Linn eller något annat företag. Jag är inte organiserad i någon supporterklubb för Linn eller Mercedes även om jag uppskattar dessa märken. Här på forumet är det många som kör med produkter från Audionord och hjälper till med marknadsföringen på sin kant.
Omdömen som musikalisk i icke musikersammanhang är något som inte Linnsäljare brukar svänga sig med typ "den här högtalaren låter mer musikalisk än den andra" osv.
Jag har aldrig hört det iaf.
Det finns andra företag vars marknadsföing är mer inriktad på musikaliska värdeomdömen ex MF.
mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:48:53  Show Profile Send peder47 a Private Message
Förstår inte.....

Varför alltid detta Linn mot alla andra......LINN är ett mkt stort elektronikföretag,titta på/i deras produktkatalog.
De är ett företag som tillverkar precis allt i hela kedjan av musikprodukter....från pick-uper till..ja allt.
Vissa av produkterna är sedda som ngr av världens bästa,bla LP12,an och CD12,an.
Självklart så har de också som de flesta andra högkvalitativa tillverkare även släppt en del mindre bra produkter.

De forskar fortgående för att hela tiden kunna använda senaste teknik i sina konstruktioner.Ett exempel *switchad nätdel*.

Linn håller just nu på att bygga ut fabriken i Skottland,de har i dagsläget någonstans kring 200 anställda och exporterar sina produkter till världens alla hörn.Det skulle inte gå om de tillverkade produkter som var mindre bra eller inte levererade en kvalitet som motsvarade priset.
Att vi sen prioriterar lite olika är för mig ganska självklart....sa tidigare att jag uppskattar att lyssna på många olika system,även Linn´s...men kravet är att de är bra uppsatta...ngt som tyvärr inte är alltför vanligt.

Det finns två olika återgivningsfilosofier....*Round Earth* och *Flat Earth*....bla Linn och Naim tillhör det senare skicktet,alltså *Flat Earth*
Vad man föredrar är upp till en själv, och borde inte alltid måsta leda till dessa debatter.

Men som jag också sagt i tidigare inlägg....LINN är otroligt proffessionella i minsta detalj,från att utbilda säljare till hur man ska agera mot kunderna efter själva köpet...allt detta finns nedskrivet i utbildningsmtr så att ingenting lämnas åt slumpen.
Detta kan reta ngr,men det är tycker jag varje företags skyldighet att försöka öka sina marknadsandelar.....att då vissa inte hänger med eller inte har resurser att själva agera på samma sätt ska inte klandras LINN.Det handlar till syvende och sist om att proffessionellt sköta om sitt företag.
Och där har Ivor visat sig vara en lika duktig företagsledare som konstruktör av den berömda LP12,an.

Ett exempel på ngt som jag retar mig på, men som nyligen gjorts för att hålla kvar kunderna och öka intäckterna.

Linn har tidigare erbjudit ett rebuilt-program för sina MC-pickuper...tog 8500:- för att exempelvis bygga om en utsliten Troika pick-up (kostade ny 13500:-)
En del andra firmor i England erbjöd samma tjänst för ca 4800:-,men då var det ju inte en *äkta Linn Rebuilt* och de kunde inte själva veta vilken kvalite pick-upen fick.

Så detta rebuiltprogram togs bort och idag så får man ett fastställt pris på sin utslitna pick-up vid köp av ny.Allt för att skydda sina egna produkter så att det inte ska finnas ickelinn-ombyggda ute på marknaden.
Ett exempel på att skydda företaget och öka sina marknadsandelar.
Bra för Linn...mindre bra för mig som inte hann med att bygga om min Troika....men ingenting att säga om,helt rätt gjort...jag hade gjort likadant om jag satt i ledningen för linn.

Har kompisar som har Krell....tro mig,skulle inte själv vilja ha en Krell.men tycker inte dom är dåliga för det...Jag prioriterar vissa saker som kanske inte Krell kan ge mig...inget konstigt med det som jag sa tidigare.

Och....,har spelat piano och senare i livet bas i ett litet rockband så den musikaliska känslan tror jag finns där

Keep on....
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:20:55  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Varför alltid detta Linn mot alla andra

Vadå mot alla andra? Jag har beskrivit hur jag uppfattat att en typisk Linnare är. Det har väl inget med mot någon att göra. Massor med undantag finns från denna enkla bild av Linnarna.

Det finns massvis med arketyper i hifisvängen. Jag själv är inget undantag.

Jag känner igen "musikalitets"-snacket från Linnare själva. Inte deras återfösäljare. Säljarna brukar dock snacka om stampa takten och sådant.

John

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:26:20  Show Profile Send mag a Private Message
Om man ska genaralisera lite (som man ju inte ska)

är det inte så att dom som skaffar Linn produkter oftare klöper lin(n)an ut och kör med Linn i hela anläggningen medans andra blandar mer friskt

eller är jag helt fel ute

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:50:04  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Vill bara poängtera om det skulle vara oklart att jag inte har något emot Linnare eller tycker att dom gör något dom ej borde göra. Linnare är sjyssta precis som dom flesta andra. Linnare är bara lite speciella. Det är jag med så det är inget konstigt.

John

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:58:12  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

sista pojkvännen (trummis)

sista?
Du menar väl senaste?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:58:52  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej mag

Jag tror nog att du har rätt där.Kan bero på att Linn och även Naim är fullsortimentföretag.
De har optimerat alla sina delar mot varann och erbjuder en totallösning,sen finns det ju också en hel del uppgraderingar om man vill klättra vidare i hierarkin.

Många kunder tror jag uppskattar detta,vet själv vilket otroligt jobb det är att matcha ihop Cd-spelare mot rätt försteg,mot slutsteg och för att inte tala om kablageproblematiken.För att inte tala om skivspelare kontra pick-up,kontra matchande riaa-steg...*pust* .för att inte glömma högtalaren.

Att sedan andra kablar kan tillföra ngt positivt även i ett Linn eller Naim system....troligtvis.

Men det är ganska få företag, utom Naim och Linn som tillverkar alla i ett musiksystem ingående produkter.Och oftast fungerar det då mkt bra ihop enligt den tilllverkarens intentioner.Tror det beror på detta som jag sagt tidigare....du får också en mkt bra fortlöpande information om upgraderingslösningar,installationslösningar mm mm.

Tror som sagt att ovan skrivna är svaret på frågan...

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:07:57  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det ligger en del i det du säger peder47. Jag tror även att Linn säljs något mer speciellt. Linnförsäljare är ofta utbildade på Linn och har ofta något snävare utbud i butiken än gängse andra jämförbara affärer. Om man har lätt för att bli påverkad av säljsnack så kan det bli så att man faller pladask för Linn efter en omgång av en säljare. Många tycker att Linns grejor är bättre än övriga också så det finns flera förklaringar. Att Ivors jobb gett resultat är inget att sticka under stol med. Säljare som visar hur dom dansar bra med LP 12 och dåligt med andra märken är ingen slump. Vet inte om dansövningarna skedde någon annastans men i butiken i Stockholm har det skett. Kul!

John

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:50:05  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Hej mag

Jag tror nog att du har rätt där.Kan bero på att Linn och även Naim är fullsortimentföretag.
De har optimerat alla sina delar mot varann och erbjuder en totallösning,sen finns det ju också en hel del uppgraderingar om man vill klättra vidare i hierarkin.

Många kunder tror jag uppskattar detta,vet själv vilket otroligt jobb det är att matcha ihop Cd-spelare mot rätt försteg,mot slutsteg och för att inte tala om kablageproblematiken.För att inte tala om skivspelare kontra pick-up,kontra matchande riaa-steg...*pust* .för att inte glömma högtalaren.

Att sedan andra kablar kan tillföra ngt positivt även i ett Linn eller Naim system....troligtvis.

Men det är ganska få företag, utom Naim och Linn som tillverkar alla i ett musiksystem ingående produkter.Och oftast fungerar det då mkt bra ihop enligt den tilllverkarens intentioner.Tror det beror på detta som jag sagt tidigare....du får också en mkt bra fortlöpande information om upgraderingslösningar,installationslösningar mm mm.

Tror som sagt att ovan skrivna är svaret på frågan...

Peder

Tack, då stämmer det nog hyfsat då

Tror även att det ligger lite i vad john säger om butikerna också, Det säljs väl nästan bara linn i "Linn butiker" och trivs man då med sin butikt handlar man gärna vidare där. Man kan väl också säga att Linn lyckats med vad många andra tillverkare misslyckats med dvs att sälja hela konceptet. Tag, Krell och Madrigal mfl kanske borde ta efter....

Uppgraderings möjligheten är vad jag har hört även tidigare god och det hjälper väl antagligen till.

Ja ja lite sekt betonat är det, fast det finns det ju andra som är också , och det behöver ju inte bara vara av ondo.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:59:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by mag

Ja ja lite sekt betonat är det, fast det finns det ju andra som är också , och det behöver ju inte bara vara av ondo.

Näe det behäver ju inte vara av ondo men det kan lätt bli det. Nationalism är inte alltid av godo. Det är en form av sekterism (kan man säga så?). Men samtidigt så kan man inte hindra att människor som har liknande ideer att de samlas. Skillnaden är väl om de samlas p g a någon som driver de samman eller om de gör det p g a egen kraft. I det förstnämnda fallet så kan det gå illa och i det sistnämna likaså men det är nog lättare i det förstnämnda fallet om människorna som samlas inte har tillräckligt stor integritet...

Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:08:17  Show Profile Send yoko a Private Message
quote:
Nagref: quote:
--------------------------------------------------------------------------------

sista pojkvännen (trummis)

--------------------------------------------------------------------------------

sista?
Du menar väl senaste?

Nagref: Jag menade definitivt inte sista...hi hi
Jag menade pojkvännen innan den senaste som är mycket snällare än så!
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:17:16  Show Profile Send daggen a Private Message
peder47: jag vill bara säga att jag tycker att dina inlägg är otroligt bra skrivna, innehållande mycket eftertanke och klokhet! en eloge till dej.

Edited by - daggen on 2003/02/09 23:17:57
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:18:04  Show Profile Send Nagref a Private Message
Yoko: Han verkar snäll (och duktig på att ställa in högtalare! )!

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/10 :  03:04:56  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej John Stahlberg.....och TACK Daggen

John,du skrev...
*Säljare som visar hur dom dansar bra med LP 12 och dåligt med andra märken är ingen slump. Vet inte om dansövningarna skedde någon annastans men i butiken i Stockholm har det skett. Kul!*

Håller med dig....har också upplevt det,speciellt på Göran Rudlings tid.
Rätt skoj att våga vara lite annorlunda till allt det gravallvarliga i detta intresse. men snacka om att jag funderade första gången jag såg det .

Och Daggen, TACK....alltid roligt att få komplimanger (eller mkt roligt ). Då läser i alla fall ngn det man plitar ned på tangenterna.

Undrar egentligen varför vi killar/män är så dåliga på att ge varann komplimanger.....kan det bero på vår inbyggda tävlings-instinkt .

Jobbat sent,tittade in här (beroendeframkallande)....men nu i säng ngr timmar....see you

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/10 :  09:49:16  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Jag måste säga att jag håller med John och (särskilt) yoko. En apparat kan väl för (här har jag egenhändigt censurerat diverse ord för att slippa bli modererad) inte vara musikalisk!!! Ett dött ting kan inte besitta sådana egenskaper... Det vore ju befängt att säga att t ex ett instrument är musikaliskt! Jag tycker i alla fall att det låter helknäppt, och har aldrig hört ett sådant uttryck. Däremot kan ett instrument "låta bra". Men det är klart att det går att vara musikalisk på ett instrument som "låter dåligt" bara man är tillräckligt skicklig... Takt har väl för sjutton gubbar inte heller med apparater att göra, det är en egenskap som hör musiken till. Sammanhållning däremot... nja, jag lämnar det öppet...

Vanligen och vänligen
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:13:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Där håller jag med dig Georg. En apparat kan inte vara musikalisk. Det sitter givetvis i programmaterialet.
Däremot kan en apparat vara mer eller mindre bra på att kommunicera (någon skulle säkert säga återge men jag föredrar kommunicera) programmaterialet.
Eller upphovsmannens intentioner. Åtminstone är det en kvaltet som man kan föreställa sig och det är väl det man gör när man tolkar det musikaliska budskapet.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/02/10 10:15:45
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:57:52  Show Profile Send markih a Private Message
"Kommunikativ"! Ett nytt hifi-adjektiv istället för det luddiga "musikalisk".

En kommunikativ apparat...?

En liten OT-reflektion: Inom olika förtryckar-rörelser (typ nynazism och diktaturer etc) och krigspropaganda, har jag för mig att en viktig komponent är att "depersonalisera fienden", göra dom till ickemänniskor, för att på så sätt lättare motivera grymheter.

Med ordet musikalisk får jag, om jag hårddrar det lite, associationer i den motsatta riktningen: Att förmänskliga och levandegöra döda ting, - i det här fallet hifiapparater, för att lättare sälja dom!

markih

Edited by - markih on 2003/02/10 11:01:19
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/10 :  13:58:30  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag anser att musiken skall framföras så oförvanskat och tydligt som möjligt i sin helhet och eftersom all musik/ljud återgivning är kompromisser så blir det kompromissa man får göra. personligen fördrar jag helheten i musiken därav föredrar jag också Linn, Naim och exposure mfla så kallade flatearths bolags visioner och ideal jag känner helt enkelt att jag kommer närmare musikernas intentioner på det sättet.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/10 :  19:49:00  Show Profile Send molsson a Private Message
Hepcat,

Kan du förklara på vilket sätt linn, naim mfl, återger helheten i musiken bättre än andra märken. Kanske subjektivt, men vad skulle du beskriva som "helhet"?

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/10 :  19:55:57  Show Profile Send LCohen a Private Message
ingen vill nog säga att apparaterna i sig är musikaliska. Men att de släpper igenom det musikaliska mycket bättre. Så.. nu slipper vi höra fler inlägg om det hoppas jag.

stalberg: "Det liknar snarare den klassiska filosofoska: sten är hårt, järn är hårt, sten är alltså järn."

Eller som ditt eget resonemang "bra" är definierat. "ljud" är definierat, alltså är bra ljud definierat. Bra ljud innebär olika för olika personer. Har du inte insett det efter alla mina inlägg? Vad en tycker är bra kan en annan tycka är dåligt, således är bra ljud inte väldefinierat på ett entydigt sätt.

"LC, du glömde svara på min fråga. Fråga: har du någon gång sagt att det var "bra ljud" i något sammanhang och då menat det som en åsikt från dig angående hur du upplevt en anläggnings musikuppspelningsförmåga, kvalietet eller liknande?"

Ojoj.. luddig fråga, verkligen. Erhm.. förstår inte riktigt var du vill komma. Jag har säkerligen sagt "bra ljud" nån gång.. jag använder dock inte det uttrycket längre pga det odefinierade i det hela (tidigare beskrivet). Nu säger jag snarare "melodierna kommer fram tydligare" "det är lättare att höra vad hon sjunger" "takten är tydligare" "det är bättre sammanhang".. osv.. väldefinierat och tydligt. Hade jag sagt "det är bra ljud" skulle någon tolka det som att det var "mjuk" ljud, en annan som att det var mycket bas.. en annan som att det var hög diskant.. osv...

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000