Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 14:36:28
|
quote: rädda sig med en fallskärm. Mest troligt är dock den kommande döden
Döden är inget annat än en liten stund pause mellan liven. Detta livet är ganska slitigt att leva, så det kan vara skönt att pausa en stund ca vart 80 - 90 år eller så, när kroppen har blivit för sliten och förgiftad för att vara i bruksskick...
Jag gillar dina bilder... Jag älskar oxå lössnö, branter, höga drops och stora brädor (jag behöver yta för att inte sjunka ned för mycket i snön. Tyvärr är min kropp inte riktigt med på sånt längre.. Sjukdom gör att en 30 min promenad sänker mig i flera dygn efteråt..
Mvh Johannes |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 14:53:37
|
quote: Angaende din sim med horn kontra bas reflex. Jag formodat att du har anvant din Beyma?
Nej, jag skulle inte vilja stoppa mina 12P80Nd i en basreflex för PA-bruk. Allt för klen kon för sånt. De passar mycket bättre i en OB tex, där man kan använda det höga Bl-värdet, låga Qes och låga Mms-värdet för att få lite verkningsgrad. Ett bättre utgångsläge för att EQa fram en önskad tonkurva utan att det blir en massa onödig dist, eller ett allt för tillrättalagt och detaljfattigt ljud av tunga plastkoner och låga Qes-värden.
Elementet i simmen tidigare heter B&C 12NW100. http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/12-0/12nw100
Det är byggt för kompakta basrefelxlådor, bandpasslådor, tappade horn eller FLH. Återigen är detta från B&C själva. Inte mina "åsikter".
Eventuell distmätning bör då vara vid +-8 mm slaglängd. Vad de gör vid småsignalsnivå är inte så intressant. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 14:59:31
|
Från Beymas datablad. (12P80Nd)
|
Edited by - Circlomanen on 2014/10/30 15:18:22 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 15:05:14
|
Jag önskade att fler mätte vid 100 watt, då det är förhållande enkelt att få ett element att mäta ok vid små konamplituder. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 15:24:46
|
quote: What do I mean? Well, first off, the second order harmonic and IM distortion products are around 27 dB down from the fundamental, or, 3-5%. The third order products are only 15 dB down, or greater than 10%. What#8217;s really bad though, is that the ear has a decreasing sensitivity as you go down the spectrum. If you look at the Fletcher-Munson curves you can see that, compared with a 100 Hz signal, our ears#8217; sensitivity is down 10 dB at 70 and 20 dB at 35 Hz. So, a 70 dB 35 Hz signal sounds subjectively as loud as a 50 dB signal at 100 Hz.
Uh, oh#8230;that#8217;s a major problem. That means that the third order distortion products, which are down 15 dB at 105 Hz, will "sound" 20 dB louder if you look at it in phons. So, the above signal doesn#8217;t really sound like a 35 Hz tone, it sounds like a 105 Hz tone, mixed in with some 35 Hz, and less so 70 Hz tones. There are some higher order products, but not bad.
http://www.audioheuristics.org/primers/nonlinear_distortion_testing.htm
Läs och begrunda... |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 15:42:20
|
Circlo, när du eq'at upp den där Beyman 15dB vid 50 hz så följer ju disten med upp också, eller läser jag grafen fel? |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 15:44:15
|
Å andra sidan när du kompenserar för känsligheten så jämnar det ju ut sig, trött såhär i slutet på arbetsdagen... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 16:28:41
|
Svart kurva är Peerless SLS12 och grå är 12P80Nd.
Det intressanta är att skillnaden i respons och konrörelse är så liten i basområdet. De båda simmas i en enkel sluten låda på 120 liter (den minsta som inte gav en påtaglig resonant peak för SLSen). Den största skillnaden är Beymans större känslighet och effektivitet vid högre frekvenser.
Totalt sätt behöver Beyman betydligt mindre effekt än Peerless basen för samma ljudtryck.
Mvh Johannes
|
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 17:11:11
|
[quote]En SLS12a, 90 dB, 1,0 meter.
Väldigt hög 3de-ton dist, framför allt vid lägre frekvenser.
Tänk då hur det ser ut vid 110 dB.
http://kimmosaunisto.net/KS-585/KS-585.html /quote]
Hur tanker du nu? Denna matning ar pa en baslada som ar kompenserad for baffelsteg, rum, personlig smak och en avrullning pga "lossy box" Den enda info jag kan hitta om ev Eq ar +26db bas, +20db mid och +20db diskant. Kanske!! betyder det 6db hogre niva pa basladan eller mer. No way du har 1W for denna matning.
Sedan visar du detta?
http://oi59.tinypic.com/2ch0t9w.jpg
Las langst ner pa grafen. Du tror inte att disten stiger med okande effekt pa Beyman ocksa?
Hur eller hur med dist i hogtalare. Det rader delade meningar huruvida man kan hora det. Tills nagon visar en blindtest som bevisar statistiskt att man kan hora stor skillnad pa "rimliga nivaer" sa sitter atminstone jag pa garsgar'n och lyssnar pa musik.
Peter |
Edited by - peterbrorsson on 2014/10/30 17:13:57 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 17:19:33
|
Om det inte är skillnad på nånting över huvud taget för ingen kan ju höra dist i alla fall... Då är ju tråden helt meningslös?
Fantastiskt hur hårt man kan försvara Peerless SLS. De har jag själv spelat med i dipolbas, jag bytte ut dem till Dayton IB för jag tyckte inte SLS höll måttet. SLS är inte jättedåligt men heller inte guds gåva till audiofilen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 17:22:15
|
quote: Den enda info jag kan hitta om ev Eq ar +26db bas
Menar du att han ger sin SLS12a 398 gånger mer effekt nere vid tex 30 Hz jmf mot tex 200 Hz för denna mätning?
Jag har svårt att tro på det. |
Edited by - Circlomanen on 2014/10/30 17:23:31 |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 17:37:21
|
[quote]Totalt sätt behöver Beyman betydligt mindre effekt än Peerless basen för samma ljudtryck./quote]
Varfor har Mr SLS mer acoustical power mellan 18-100Hz Kom ihag att SLS skall anvandas under 100Hz och du sager att skillnaden ar liten. 10db vid 40-50Hz vid ar inte lite i min varld.
Peter den finnige tonaringen med boombox handikapp
|
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 18:00:53
|
[quote]Om det inte är skillnad på nånting över huvud taget för ingen kan ju höra dist i alla fall... Då är ju tråden helt meningslös?
Fantastiskt hur hårt man kan försvara Peerless SLS. De har jag själv spelat med i dipolbas, jag bytte ut dem till Dayton IB för jag tyckte inte SLS höll måttet. SLS är inte jättedåligt men heller inte guds gåva till audiofilen./quote]
@ Bernt Du missforstar mig angaende distortion. Jag skrev rimliga nivaer, dvs skillnader pa 1-5% mellan olika element under tex 100Hz. Dessutom agerar bara SLS som exempel eftersom jag har erfarenhet av det. Jag har inget som helst intresse av att forsvara elementet. OCH jag forvantar mig ganska mycket fran ett element som kostar 3-4ggr mer, men jag vagrar att slosa bort ett fint element pa fel anvandning!!!
Om man vander da pa ditt resonemang till den aktuella diskusssionen, varfor bytte du da till ett Dayton som har ett ganska hogt Qes i dina dipoler. Varfor inte ett med Qes pa 0.15? Forovrigt har jag inga problem med att forsta ditt val av Dayton IB men har kanske inte med diskussionen att gora.
Peter
Peter
|
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 18:09:35
|
[quote]Menar du att han ger sin SLS12a 398 gånger mer effekt nere vid tex 30 Hz jmf mot tex 200 Hz för denna mätning?
Jag har svårt att tro på det./quote]
Johannes, du laser som fan laser bibeln.
[quote]Den enda info jag kan hitta om ev Eq ar +26db bas, +20db mid och +20db diskant. Kanske!! betyder det 6db hogre niva pa basladan eller mer./quote]
Har du byggt en "lossy box"? Jag har! Det kravs mer effekt an en sluten lada.
Peter |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 18:17:02
|
quote: 10db vid 40-50Hz vid ar inte lite i min varld.
Det är 5 dB enligt hornresp. Vill du hävda 10 dB så får du gärna presentera data som stödjer det. En simmad respons är ok för mig.
5 dB är lätt att EQa.
---------------------------------------------------------------
Vart är det du vill komma med dina inlägg?
Du verkar allmänt arg i tonen på dina inlägg?! Det kan vara feltolkat av mig, absolut, men det är fler som sagt till mig att de undrar vad det är du vill åstadkomma.
Jag försöker att presentera data för att svara på dina olika påståenden, och jag väntar tålmodigt på att du skall komma fram till något. Det börjar bli ganska långrandigt med att hålla på och försvara mig mot dina påhopp gång efter gång. Kom gärna med nått substantiellt som tar diskussionen framåt så vi alla kan lära oss. Jag efterlyser ingen "jämföra k_k-längd" och jag är inte ute efter rätt-och-fel diskussioner, även om jag ibland har lite av en allergisk reaktion mot när gammal förlegad "fakta" (- läs "dogm") spottas fram utan eftertanke, förståelse eller underlag.
Denna tråden skall (och har till stor del) handla om ett lite annorlunda angreppsätt att skapa välljud. Att inte stirra sig blind på spikrak tonkurva eller "rätt" märke på valfri magnetsvag 6,5 tummare. Detta är nått jag tycker är intressant.
Tråden har blivit till en tillställning där du skall kasta pajer och jag skall försöka "ducka" dem med hjälp av studier, data, simuleringar eller bara enkel logik. Visst att du vill stöta och blöta lite saker, men istället för att fortsätta så här sida efter sida, så rekomenderar jag att du läser på lite fakta först. Kom gärna med påståenden, men underbygg dem med fakta och verifierbara data. Länka gärna till intressanta sidor eller studier (som inte kostar pengar).
Jag har inget emot Peerless SLS, och vill inte använda denna tråden till att smutskasta dem. Jag försöker bara påpeka dess brister i jämförelse med betydligt modernare och oftast dyrare element. Om du är nöjd med dina basar är det bra och rätt på alla sätt, och inget vi behöver stöta och blöta i denna tråden sida efter sida.
Snälla bidrag till denna tråden, men håll dig till fakta.
Mvh Johannes
|
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 18:18:41
|
deleted |
Edited by - peterbrorsson on 2014/10/30 18:21:14 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 18:27:26
|
quote: Om man vander da pa ditt resonemang till den aktuella diskusssionen, varfor bytte du da till ett Dayton som har ett ganska hogt Qes i dina dipoler. Varfor inte ett med Qes pa 0.15? Forovrigt har jag inga problem med att forsta ditt val av Dayton IB men har kanske inte med diskussionen att gora.
För att jag ville ha en någorlunda rak frekvensgång utan att EQa. På den tiden hade jag inte klart för mig alternativen till det traditionella med lågt Fs och högt Qts. Hade jag haft bättre koll då hade jag antagligen valt Linkwitz sätt att hantera dipolbas. Det var ingen "modern" konstruktion jag gjorde, snarare traditionell. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 19:31:50
|
[quote]Det är 5 dB enligt hornresp. Vill du hävda 10 dB så får du gärna presentera data som stödjer det. En simmad respons är ok för mig.
5 dB är lätt att EQa.
Mvh Johannes/quote]
My bad, laste at helskotta fel pa skalan. Det ber jag om ursakt for!
For ovrigt ar jag inte arg, bara en aning konfunderad over dina lankar. En hogtalare avstamd for lyssning i rum jamfors med en IEC baffel matning pa 1W? Jag har ocksa svart att folja dina tankar#8230;.Du later ocksa arg och kommentarer som finniga tonaringar ar inga problem for mig men satter tonen i diskussionen. Jag ar ocksa ironisk men det maste vara i bada riktningarna.
Dessutom ar dina horn respons simningar stick i stav med XL sheets jag lankade till tidigare. Jag tar det igen, dessa simmar jag gjort ar med ingen baffel och det gor en ganska stor skillnad i utstrackning nedat. Obs, jag ifragasatter INTE hornrespons. Har ingen erfarenhet av detta program. Martin J King's papper ar ocksa lite off med dina slutsatser.
Fortfarande tror jag att man inte kan detektera skillnaden mellan SLS och Beyma i en blind lyssning under 100Hz
@Bernt, Ok, fair enough! Har du gjort nagra lyssningar pa Orion med dina nya insikter. Och framfor allt, jamfort dina gamla basar tillsammans med liknande elektronik, med samma tonkurva fran Herr Lindquist? Onodiga fragor tror jag eller? Hur eller hur, huvudsaken ar att man trivs med sina val.
Nagot som jag upptackt ar att jag lurar mig sjalv ganska ofta. Det racker med att titta pa siffror och tro att det ar stor skillnad eller skaffa nya element och vara rusig av nyhetens behag. Men ovetande skulle man inte kunna detektera en skillnad. Tex Earl Geddes rekommenderar ganska billiga subvoffrar till sina hogtalare. For mig ar det tankvart atminstone. Igen betonar jag med rimliga granser#8230;#8230;..
Dessutom har jag klargjort att jag tror att alla system kan prestera bra i deras ratta miljo! Peter |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 20:37:00
|
Ok, sista inlagget for ikvall! Detta ar fran Johannes lank:
[quote]The ear#8217;s decreasing sensitivity at low frequencies is a significant problem and lead to the need for quite low distortion at the low end. To reiterate, if xmax is defined by a manufacturer as 10% harmonic distortion, then say, at 20 Hz, when the 10% figure is reached, the amplitude of the 40 Hz 2nd harmonic may be down only 20 dB. The problem is, the relative sensitivity of the ear has increased by 20 dB from 20 to 40 Hz. So what are heard are two tones, 20 and 40 Hz of equal magnitude. So, even though the driver is still operating in its linear range, obvious audible distortion is occurring. And this doesn#8217;t take into account problems with the 3rd order product or higher. The 3rd order product has to be down almost 40dB just to be perceived as equal in magnitude to the 20 Hz fundamental. Wow!/quote]
Jag har gjort denna test forut med noll,null,zip,nada resultat och kan gora det i helgen igen. Skall dessutom driva basarna sa hart jag kan. Har 300W/8ohm att plaga dem med. Parallellt med 3.5 ohm vet skraen. Far jag en ton sa ar det bara dist eftersom de ar baffelfria och 20Hz skall vara nonexistant, eller?
Peter
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 20:37:06
|
De flesta baselemnt distar mycket, och det är väldigt få människor, även ljunördar, som har hört lågdistande basåtergivning.
Likaså de allra flesta lyssningsrum har väldigt stora problem med rumsresonanser. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/10/30 : 21:30:12
|
quote: De flesta baselemnt distar mycket, och det är väldigt få människor, även ljunördar, som har hört lågdistande basåtergivning.
Likaså de allra flesta lyssningsrum har väldigt stora problem med rumsresonanser.
Exakt!
Första gången jag hörde sån återgivning var hos Bo Hansson. Chockerande och vände upp och ner på det mesta. Musiken var kyrkorgel. Helt naturligt återgiven och i rätt skala, lätt och ledigt. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2014/10/31 : 14:44:37
|
Ja, Bernt. Det känns väldigt tråkigt att Bo inte är med oss längre. Han bjöd in mig till honom för några år sedan. Tyvärr blev det aldrig av att jag hann besöka honom, vilket känns lite ledsamt. Alla som berättar om Bos bashorn tycker att de har låtit mycket bra. Jag kan väl i alla fall tänka mig ungefär hur det lät, men det skulle ju ha varit kul att ha samma referensramar som andra som varit där.
Hur som helst känns det mycket kul att Bos konstruktioner i flera fall lever vidare!
Men är det någon som vet hur det är med hans skivinspelningar?
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2014/10/31 : 20:00:36
|
quote: Knoppen Ja, Bernt. Det känns väldigt tråkigt att Bo inte är med oss längre. Han bjöd in mig till honom för några år sedan. Tyvärr blev det aldrig av att jag hann besöka honom, vilket känns lite ledsamt. Alla som berättar om Bos bashorn tycker att de har låtit mycket bra. Jag kan väl i alla fall tänka mig ungefär hur det lät, men det skulle ju ha varit kul att ha samma referensramar som andra som varit där.
Hur som helst känns det mycket kul att Bos konstruktioner i flera fall lever vidare!
Men är det någon som vet hur det är med hans skivinspelningar?
Vila i frid Bo. Jag älskade bashornen som var en upplevelse att uppleva, varje gång. Liksom alla diskusionerna med Bo om livet och musiken vare sig vi var på Blåbärsvägen eller i "högtalarfabriken".
Osäker på skivinspelningarna men skivspelaren saluförs av Nykroppa snickeri http://www.continuo.se/ |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2014/11/01 : 13:01:49
|
Hej, Har nu gjort ett litet test som foljande:
En av mina Genelec fick tjana som verktyg;o) Eh, som stod for en ovassad blyertspenna i ett plastror. Plastroret var tejpad till hogtalaren och en ytterligare tejpad linjal fick den aran att skota matandet. Detta ytterst vetenskapliga och sofistikerade instrument var placerad framfor en SLS och kalibrerad. Ganska dyrt instrument eftersom 1030A kostade 7500kr/st:o) Naja, fungerar som ett #8220;trubbigt#8221; verktyg#8230;
Vid 20Hz ar det ganska tyst pa 3-4m avstand anda upp till ±8mm (16mm P-P;o) slag (Obs, valdigt konservativt eftersom pennan flyttade sig en cm nar konen traffade den) Over ±8mm sa ar det inga problem att hora overtonerna. Med ganska tyst menar jag att det ar mojligt att hora nagot som liknar luft som flyttas i magnet systemet. Blir latt att hora nar man lagger orat intill magneten. Min analoga matare lyckades inte mata detta over bakgrundsljudet pa lyssnings avstand. Hur som helst, detta element ar hyfsat tyst nar jag jamfort med andra element genom aren. En del later for bovligt pga inbyggda kylkanaler, las PA element;o) En del element med faspluggar ar direkt oacceptabla pga vissel/blasoljud mellan talspole och plugg.
Vad betyder da detta?
Har jag ratt i att jag menar att dist inte ar sa horbart i den lagre basen?
Nej, men absolut betyder det att jag inte ar sa stord av detta. Nar jag skiftade frekvens upp till 30Hz sa gissar jag nivan steg med 8db. Vid 40Hz lag formodligen nivan ytterligare 16db hogre med rumsbidrag, jag tog bort Eq innan testet.
Har ingen aning om effektuttag men displayen indikerade att forstarkningen var pa 0db. Spelar aldrig sa hogt! En annan sak som jag tror ar vasentligt nar man tittar pa distmatningar. De ar gjorda i #8220;narfalt#8221; och darfor mer detekterbart. Lagg till rumsbidrag och maskeringseffekter pa kuppen och tex jag kan dra ner pa nivan vid vissa frekvenser. Rumsresonanser ar inte alltid daligt;o) Kompromisser! Dessutom ar orat inte sa kansligt for detta omrade.
Ar da denna lank felaktig?
Nej, men man ska nog vara lite kritisk och se sammanhangen i verkligheten. Bara for att det ar upplagt pa internet behover det dessutom inte vara relevant.Det finns tillrackligt med ganska kant folk i branschen som inte stors av dist i hogtalare. Igen inom rimliga granser!
Mig veterligen finns inga oberoende blinda tester som visar att skillnader pa nagra procents dist ar horbart i basomradet?
Peter
Ps: Normalt skar jag mina basar nedat vid 30Hz med 24db/oktav.
|
|
|
Topic |
|