HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 funderingar kring modern högtalarkonstruktion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/04 :  09:31:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Pa tal om idioter och minimalistiska system, jag reste omkring i varlden med en aluminimum vaska innehallandes 1030A och en Technics walkman for att lyssna pa valljud i hotellen


Detta är inte idioti. Detta är underbart rätt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/04 :  13:36:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Genelecs små högtalare är i högsta grad relevant som exempel på "modern högtalalarkonstruktion". Låter utmärkt. Däremot ger det inte mig personligen den dynamik som jag gillar.
Jag hörde dock på Genelecs stora hembiosystem på mässa i Helsingfors och det var något helt annat, riktigt stora och potenta grejer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/11/04 :  13:58:22  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Tja Johannes,
Tullarna fragade om jag var ljudtekniker, nar jag sade nej tittade de oftast lite konstigt pa mig. Nar du skriver gjutna lador sa ar jag saker pa att du har lyssnat pa DSP kontrollerade smattingar. Sjalv har inte haft tillfalle till det an.

Har ar mina tankar om en vagig tonkurva:

Sjalv ar jag otroligt kanslig for tva-tre db hojning mellan 800-2000Hz. Behovs inte mycket volym for att jag skall trottna och stanga av musiken. Jag TROR det ar valdigt indivduellt.
Min exfru, diverse andra vanner och ex samboer verkar ha en hogre tolerans.Med mina Genelec ar det inga problem att lyssna pa i langa perioder utan att trotthet infinner sig. Darfor har jag valdigt svart att forsta det magiska med en bredbandare utan korrigering av tonkurvan. Sedan beror det val ocksa pa q-vardet i hojningen. Jag star daremot ut med en djup dipp.

Pa tal om bredbandare, ta en titt pa saljes avdelningen inom kort. Mina Sonido SFR178 samlar bara damm tillsammans med deras "horn"

Peter



Edited by - peterbrorsson on 2014/11/04 14:00:01
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/11/04 :  14:15:42  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
[quote]Genelecs små högtalare är i högsta grad relevant som exempel på "modern högtalalarkonstruktion". Låter utmärkt. Däremot ger det inte mig personligen den dynamik som jag gillar.
Jag hörde dock på Genelecs stora hembiosystem på mässa i Helsingfors och det var något helt annat, riktigt stora och potenta grejer. /quote]

Ja, dar haller jag med dig. Dessutom lyckas de inte ha den solida basen som jag vill ha. Jag foredrar formodligen en hojning fran 150Hz och nedat 50Hz for att falla av tillsammans med rumsbidraget. Inte rak mao, men heller inte svullen och resonant!! Dessutom har jag ett rum pa 55kvm med 2.7m takhojd

Ett tag hade jag tva BIB med en 18cm peerless bas och en delning vid 150Hz tillsammans med 1030A. Lat ganska bra inledningsvis men satte igang for mycket rumsresonanser. Dipoler fungerar battre hemma.

Peter
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/04 :  14:19:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Sjalv ar jag otroligt kanslig for tva-tre db hojning mellan 800-2000Hz.
Jag också, det är riktigt elakt. En lätt svacka är i så fall bättre. Jag höll på att reta upp mig till vansinne på en topp runt 2200, den var dissonant också. Det är först helt nyligen jag insett att det var takreflexer som ställde till det för mig. Man fick en positiv interferens där och ett tidsfel. Lät för j-gt på piano.

quote:
Darfor har jag valdigt svart att forsta det magiska med en bredbandare utan korrigering av tonkurvan.
Det beror på. De där bredbandarna finns ju i olika fabrikat med olika egenskaper och kan drivas på olika sätt.

Strömdrivning kan vara bra sägs det från trovärdig källa, det har jag ingen erfarenhet av.

Däremot har jag hört hornladdade Lowther PM2 Mk2 drivna av SE triod (Sun 2A3) och senare med PP triodsteg (6336). Det var fullständigt olika och med jordskredsseger till PP-steget. Med SET var det "Lowther-Shouter" exakt så som du (och jag) ogillar, gapigt i mellanregistret, medans med PP-steget fanns styrkorna kvar fast med ordentlig kontroll och ett neutralare ljud. Som ett exempel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/11/04 :  17:34:48  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Sjalv ar jag otroligt kanslig for tva-tre db hojning mellan 800-2000Hz.

Det här blir lite OT, men kanske ändå inte. (Jag har tagit upp det tidigare.)
Kan det ha att göra med hörselgångsresonans? Om det är en ojämn frekvensgång och en topp råkar ligga i det känsliga området så hörs tydligt. Det distar, förutom att det är påfrestande rent fysiskt.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/11/04 :  23:16:59  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
[quote]Det här blir lite OT, men kanske ändå inte. (Jag har tagit upp det tidigare.)
Kan det ha att göra med hörselgångsresonans? Om det är en ojämn frekvensgång och en topp råkar ligga i det känsliga området så hörs tydligt. Det distar, förutom att det är påfrestande rent fysiskt.
/quote]

Mycket mojligt men kan lika garna vara lagre tolerans av hjarnan= a Swag= Scientific wild assed guess;o)

Peter
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/11/04 :  23:26:23  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Allvarligt talat Rolf-san,
Det kan ju tyda pa brister i inner orat eftersom kroppen trots allt ar inte perfekt. Ocksa nar man ar utsatt for stress ar det svart att ta till sig musik, vilket a andra sidan skulle kunna hanga pa hjarnan/psyket i detta fallet#8230;#8230;.

Naja, Swag var ordet iallafall!

Peter
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2014/11/05 :  12:13:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hörselgången har en rejäl resonans, vilket också är en sak som gör det besvärligt att göra öronproppar som dämpar rakt. Svårast blir det ju om man inte heller vill dämpa alltför mycket. När man stoppar in proppen försvinner ju resonansen, vilket ger en kraftig dämpning redan i sig vid de aktuella frekvenserna. Örat har alltså ingalunda rak frekvensgång, ens i oskadat skick, och det blir ju inte bättre av att upplevelsen är beroende av ljudnivån. Sedan kan ju hörselskador/nedsättningar leda till varierande spännande upplevelser, förutom att själva möjligheten att uppfatta ljud vid vissa frekvenser blir nedsatt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/11/05 :  13:27:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett bud i ämnet:
Fs: 27.6Hz
Qms: 4.88
Vas: 68 L
Cms: .4 mm/N
Mms: 83 g
Rms: 3 kg/S
Xmax: 14 mm(peak)
Xmech: 18 mm(peak)
Sd: 345 sqcm
Vd: 0.96L (p-p)
Qes: .23
Re: 6.5 ohm
Le: .3 mH
Z: 8 ohm
Bl: 20.4 T/m
Pe: 300W (cont.)
Qts: .22
1WSPL: 90.1 dB
2.83V: 90.9 dB

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/11/05 :  18:12:53  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Fs: 27.6Hz
Qms: 4.88
Vas: 68 L
Cms: .4 mm/N
Mms: 83 g
Rms: 3 kg/S
Xmax: 14 mm(peak)
Xmech: 18 mm(peak)
Sd: 345 sqcm
Vd: 0.96L (p-p)
Qes: .23
Re: 6.5 ohm
Le: .3 mH
Z: 8 ohm
Bl: 20.4 T/m
Pe: 300W (cont.)
Qts: .22
1WSPL: 90.1 dB
2.83V: 90.9 dB


Acoustic Elegance är fantastiska element...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/11/05 :  18:43:13  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
@Engelholm eller ngn annan,
Vad kravs for att fa ner RMS, hogre Qms? Kikar man runt pa olika element sa har ofta laga RMS varden en korrelation med hoga Qms nuffror.

Men det ar ett brutalt element, 28mm slag P-P! Skulle vara intressant att se flexen av konen i en sluten lada vid fullt slag, eller kanske inte;o)

Peter
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/11/06 :  00:15:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Först fattade jag ingenting vad du menade med RMS. Det betyder ju effektivvärdet, alltså Root Mean Square. Sedan insåg jag att du avser Rms. Rms är grunden som kan sägas vara mekaniska förluster som kan beskrivas som viskösa. Värdet på Qms fås ur Rms. Q-värden är ett annat sätt att se på sakernas tillstånd bara. I grund och botten handlar det "bara" om "enkel" fysik som beskrivs i differentialekvationer. Q-värden kan beskriva hur sådant som ger olika tids- och amplitudförlopp i en parameter som talar om hur saker och ting beter sig i frekvensplanet. Man normerar andra fysikaliska parametrar till dimensionslösa värden. Q-värden alltså. Egentligen kan man se Q-värden som onödiga. De hjälper bara för elektroniker som är så vana med dessa.

Lite trött nu så det kanske blev lite osammanhängande, men men...


Edit 2014-11-06:
Jag har rättat en massa stavfel ovan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2014/11/06 15:26:55
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/11/06 :  10:02:05  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Ja knoppen fungerar inte alltid nar jag skriver. Alltsa min knopp:o) Rms ar vad jag menar och din forklaring ar klar som korvspad. Maste bara smalta det och forsoka bearbeta info'n med hjalp av wikipedia eller annan online info ocksa#8230;..

Tack!

Peter

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/06 :  10:58:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

quote:

Rms
Units are not usually given for this parameter, but it is in mechanical 'ohms'. Rms is a measurement of the losses, or damping, in a driver's suspension and moving system. It is the main factor in determining Qms. Rms is influenced by suspension topology, materials, and by the voice coil former (bobbin) material.


Wikipedia är alltid ett bra första stopp för en rimlig översikt av ämnet.

Rms = mekaniska förluster mätt i mekaniska "ohm".
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/06 :  11:05:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hög Rms borde vara en stor fördel, då det avlastar förstärkaren från våldsamma bakåtströmningar som skjuter jordplanet ur balans och anstränger återkopplingen kraftigt. Vid klippning så finns bara ett lågt Qms och styva upphängningar kvar som skydd mellan en spelglad DJ eller basknarkande audiofil, och haveri av baselementet. De flesta hemmaförstärkare klipper regelbundet vid lite glädjefull lyssning, om man inte råkar ha väldigt lättdrivna högtalare med lågt Qes och hög Bl!!!

Tror inte det är många som ens vill driva en Quad-2 till klippning om den driver två st B&C 15NW76 i en BIB per kanal.
Skall den driva en liten söt Vifa 6,5a så kommer den troligtvis klippa varje baspuls från inspelningar som inte lider av dagens "NRG"-dynamik-extermination... Den kanske inte förstör elementet, men jag har svårt att se (höra) fördelarna med klippning.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/11/06 :  20:48:05  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Ok Johannes,
Om man nu INTE lyssnar vid hoga nivaer eller inte driver forstarkaren till klippning, finns det faktiskt folk som foresprakar lagt Rms;o) Battre upplosning vid laga volymer.

Men om jag nu tittar pa min situation med Vifa P21W0-?(14)-08. Fran 100-1000Hz har jag 11db okning av tonkurvan. Om jag eq'ar det fullt ut sa later det illa om kranar upp lite hogre an jag normalt spelar. 11db ar mycket i for orat ett kansligt omrade. Far nog bygga en liten aperiodisk "lada" eller skaffa nya langslagigare och effektivare element. Blir nog en aperiodisk forst bara for att det ar snabbare:o)

@Bernt,
Maste fraga dig en sak. Manga sager att med dipoler far man en stor och onskad ljudbild. Somliga sager att denna ljudbild inte ar naturlig och for stor. Jag ar konfunderad for att jag kan inte hora att munnarna ar for stora pa sangarna eller att pianot ar tio meter brett som sa manga pastar. Jag har dessutom det varsta scenariot med en hel fonstervagg bakom hogtalarna. Kan det vara sa att somliga dipoler inte ar raka i frekvensgangen och skapar denna illusion? Addera att frekvenskurvan av baksidan av elementet ar totalt annorlunda med en oftast brant fallande tonkurva efter 7-1000Hz pga av magneten ar "i vagen". Vilket skapar en storre obalans an om tonkurvan ar samma pa bada sidor.

Nu tanker jag bygga aperiodiska lador forst och se vad som hander#8230;.

Peter
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/06 :  21:17:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Men om jag nu tittar pa min situation med Vifa P21W0-?(14)-08. Fran 100-1000Hz har jag 11db okning av tonkurvan. Om jag eq'ar det fullt ut sa later det illa om kranar upp lite hogre an jag normalt spelar. 11db ar mycket i for orat ett kansligt omrade.


Om du använder tex Beyma 12P80Nd mellan 100 Hz och 1000 Hz så har du 10 dB högre känslighet. Du behöver allså inte mer gain, utan tvärtom - du kan EQa genom att sänka andra register (eller åtmindstånde inte EQ lika mycket).

Det ställer mindre krav på gain från elektroniken om du använder effektivare högtalare.

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/11/06 :  21:28:02  Show Profile Send Joda a Private Message
Rms i sig är väl inte direkt ond då den är rent resistiv. Problemet är väl att en upphängning med hög Rms är allt annat än linjär.
Och stora mängder hystesis är väl inte heller bra då det plötsligt blir signalberoende distorsion och inte bara linjär och olinjär.
Dessutom ska det till stora mängder dämpning innan konens rörelse börjar begränsas av upphängningen. Här dominerar lådan det hela totalt när det gäller mekanisk påverkan.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/07 :  07:41:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Dessutom ska det till stora mängder dämpning innan konens rörelse börjar begränsas av upphängningen. Här dominerar lådan det hela totalt när det gäller mekanisk påverkan


Ändå ser vi en tydlig trend där proffstillverkarna och bättre hifi går mot allt lägre Qms och högre Rms.

Varför är det så, om det ändå inte spelar nån roll med lägre Qms och högre Rms, utan det tillockmed sänker upplösning och effektivitet?
Jag vill inte tro att teknikerna på JBL, RCF, B&C, 18SOUND, Accuton, Seas, Jordan, Lowther, Fostex mfl är ett gäng tomtar som röker Transparent kablar och obskyra polska deathdansband-vinyl som huvudsaklig utvecklingsmetod..

Eftersom vi pratat OB en del den senaste tiden här, så får du Joda gärna förklara för mig vad som håller konen i schack i en OB när förstärkaren klipper (total förlust av dämpfaktor) vid bastransienter?!? Alla kör inte med 1000 watts proffssteg, och klippning är mycket vanligare än många tror. En 100 watts förstärkare klipper bastransienter redan vid 90 dB medelnivå på en OB med två Peerless SLS12or, och äldre inspelningar med dynamiken något sånär intakt (ca 20 - 30 dB dynanamiskt omfång).
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/11/07 :  14:45:48  Show Profile Send Joda a Private Message
Jag tror såhär.
Om du tittar på en kon som en transmissionslinje så termineras dessa med motstånd mot jord för att inte få reflexer tillbaka.
Så en tung kon bör termineras med en viss dämpad upphängning, som jag gissar också beror på spider mm.

Att klippa är inte att förlora dämpfaktor, men svaret blir "det beror på". I det flesta fall flyter ström fortfarande från negativ rail (om den klipper på positiv puls) och resultatet blir samma sak som om signalen skulle varit klippt i förförstärkaren eller att musiken ska vara så.
"Bromsen" finns alltså kvar åt det hållet som den behövs. Men visst, det finns stärkare som inte vill vara med längre, och de får skylla sig själv.

Håller dock med om att det finns ett gäng fenomen och annat som inte är önskvärt när man klipper. (så rådet är att inte göra det, men det hör till gain 101 att ha koll på)

Men om man tittar på ditt problem lite mer vad som kan hända.
Det vi pratar om är att konen får en kraftig knuff utåt, sen släpper vi terminalerna och endast låter upphängningen och spider tampas med att konen vill fortsätta framåt.
Eldar vi på med 1000W så att den får en ordentlig knuff framåt känns det som vi borde få problem. Dock så är inte konens rörelseenergi 1000W utan betydligt lägre. Och det tar inte jättemycket kraft att stoppa den.
Sen spelar Rms mindre roll, det är fjäderkraften från upphängningen som stoppar konen, inte den viskösa dämpningen. I annat fall skulle du smälta upphängningen under drift då den absorberar så mycket energi.

Märk väl att jag bara kommenterade Rms som enskild parameter, jag tror att man vill dämpa tillräckligt för att inte få svängningar och annat i upphängningen själv, samt begränsa möjligheterna att få flera resonanser än fs.
Om du kommer ihåg fatboy upphängningen till bilelement som var sydd till konen förknippar du nog den med att låta illa. Tror att Rms i den var ganska olinjär och betedde sig inte som en rent visköst dämpad fjäder.

Tar vi ett extremt exempel som jag läst om på diyaudio så spelar vi så kraftigt att spolen lämnar magnetgapet, den missar helt en puls innan den kommer tillbaka. Signalen blir modulerad och det skapar en frekvens hälften av vad som original spelades.
Här har steget faktiskt helt tappat kontrollen av konen, och vi har tryckt på så mycket effekt som det rimligt går till den grad att spolen lämnat magnetgapet, men fjädern från spider och upphängning drog fortfarande tillbaka konen. Skulle vi stoppat den med en resistiv last (Rms) skulle allt smält till en glödande boll för länge sen samt att den blir så jobbig att flytta på att det krävs ännu mer effekt.

En rolig uppgift är att räkna på ett zobelfilter för godtyckligt baselement som skulle göra samma sak.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/11/07 :  15:28:14  Show Profile Send Joda a Private Message
Om man till skillnad från van sist nämnda element(som jag inte kommer ihåg vad det var) och tar Lowther i stället.
De jag sett har inga som helst problem att slå i polstycket med lite för mycket effekt (som för övrigt inte är särskilt mycket).

Tar vi B&C 21SW152 blir fjädringen så styv vid stora konutslag att du får problem att mata in tillräckligt med effekt för att få konen till Xmech. Elementet "soft klipper" så att säga.
En underhållande video om lufthastighet i port:
https://www.youtube.com/watch?v=Y0f1uObk4vk

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/11/07 :  16:49:25  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
[quote]Om du använder tex Beyma 12P80Nd mellan 100 Hz och 1000 Hz så har du 10 dB högre känslighet. Du behöver allså inte mer gain, utan tvärtom - du kan EQa genom att sänka andra register (eller åtmindstånde inte EQ lika mycket).
/quote]

Jovars, det forsta haller jag med dig, andra ocksa men Eq blir mer eller mindre samma.
Med en tolva far jag en dipp som borjar vid ungefar 900Hz med efterfoljande peak vid 1300Hz om jag inte minns fel. Med en 8 tummare sa hamnar dippen och peaken hogre, kanske lattare att dela 8 tummaren vid 1000Hz som jag tankt fran borjan.

Men forst ska det experimenteras med aperiodisk lada#8230;..

Peter
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/11/07 :  16:58:33  Show Profile Send Joda a Private Message
Om du vill få en hyfsat jämn resistiv last över stort frekvensområde har jag läst att duk till luftfilter ska funka bra.
Man spänner den förslagsvis mellan kraftigare nät så att den inte blir reaktiv i stället och bara flappar med.

Gullfiber funkar väl också men då har man ett gäng massa/fjäder beteende också och det blir en blandning av isotermiska rektioner.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/07 :  19:53:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Att klippa är inte att förlora dämpfaktor, men svaret blir "det beror på". I det flesta fall flyter ström fortfarande från negativ rail (om den klipper på positiv puls) och resultatet blir samma sak som om signalen skulle varit klippt i förförstärkaren eller att musiken ska vara så.
"Bromsen" finns alltså kvar åt det hållet som den behövs. Men visst, det finns stärkare som inte vill vara med längre, och de får skylla sig själv.


I de flesta moderna förstärkare så beror utimpedansen (dämpfaktorn) till stor del på återkopplingen. Vid klipp så finns det ingen återkoppling aktiv då transistorn inte kan modulera "fullt öppen" mer än bara fullt öppen. Återkopplingen har inget att säga till om, och förstärkaren blir bara en tillfälligt pulsad direktkoppling mellan rail - högta#314;are - jord. Varken jordplan eller effektransistorer brukar ha så låg impedans som man önskar sig, utan man förlitar sig på återkoppling från att ta hand om dessa besparingar. 4 st 10000 microfarad elektrolyter har ganska mycket motstånd vid låga frekvenser när de är dränerade av kraftiga effektuttag och skall laddas av korta pulser från likriktarbryggorna. Det är inget som du vill ha direktkopplat genom din högtalare iallafall.
Negativ rail har inget att säga till om vid klippning av positiv signal. Alla klass B eller AB har redan stängt av transistorn mellan negativ rail och högtalaren. En ren klass A har såklart båda transistorerna öppna genom hela vågen.
De flesta hififörstärkare är direkt otrevliga när de klipper. De är kraftigt underdimensionerade i både trissor, kylning och framförallt nätdelar, jmf med proffssteg. Krell, ML mfl är såklart väldimensionerade, men de har oxå en prislapp därefter.

Den mest väluppfostrade förstärkaren jag hört klippa var min supersymmetriska cirklotronförstärkare jag byggde för en herrans massa år sedan. Den fick aldrig hicka vad jag än gjorde med den. Jag drev den till massiv klippning i ren klass C och det lät såklart mycket illa, men den gjorde bara som den var tillsagd utan några problem med stabilitet. Jag kunde tillockmed stänga av ena sidans strömförsörjning, och den fortsatte spela med endast ca 300 mV DC-offset.
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000