Author |
Topic  |
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 12:31:56
|
12000st plus några välrenommerade basar, filter och lådor, säg 20000:- per kanal. Fortfarande billigare än många horribelt överprisade 7" + 1" (t ex nya QLN Signatur 49000:- Inget ont om dessa i övrigt ) kommersiella produkter. Allt beror på vad man jämför med.  |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 19:06:03
|
Självklart vill man använda elementen i ett område där konens styrka kan bortses, men verkligheten ser lite annorlunda ut, konuppbrytningar och konflex är större problem än vad många tror och sker ofta inom passbanden då mer än 3-vägs ofta skapar andra bekymmer.
Undrar om inte det var bla. B&W som har nån video där man visar detta. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 20:07:46
|
quote: cone acceleration #915; is:
motor assembly force product divided by moving mass flux density B multiplied by coil-in-gap length L divided by (cone plus former plus voice-coil plus suspension) mms expressed as metres per second per second per Ampere (unit of applied current) ms^-2.A^-1
which expresses the resolving power of the drive unit motor system while cone motion remains pistonic
De fetmarkerade orden är ju vad det hela handlar om. Tar man bort massor av upplösning för att få ett slätt och snällt ljud, så kanske det inte ger skavsår och lyssningströtthet, men allt annat än ljummen-rödvins-jazz utan dynamik eller transienter låter å andra sidan totalt livlöst, könlöst och själlöst. Om man inte märker nån skillnad mellan lyssning nykter och lyssning aspackad och full av Stesolid så kanske man skall börja söka efter den förlorade själen i sin annlägning.
quote: Intressant att diskussionen fastnat på 1 parameter
Duiskussionen "fastnar" på den parametern som saknas i modern konsument-hifi (finns såklart ett fåtal undantag).
Det innebär såklart inte att ALLA andra parametrar är totalt ointressanta, utan utgår såklart från en rimlig grundnivå på alla aspekter. Om jag skriver att jag är less på min bil för att min 1,2 liters motor inte ger riktigt samma acceleration som min Porsch, så innebär det inte per automatik att jag skiter i om den har en framruta, fungerande bromsar eller innsidan nedsmetad med lsd och vackra Barbiedockor utan hår. Jag skriver om motorn för att det är den som irreterar mig. Jag kan inte förstå varför du tolkar in att jag (mfl) skiter i allt annat än Bl bara för att vi finner att motorstyrka saknas i modern konsument-hifi, och vill diskutera detta faktum.
Spelglädje kommer inte enbart och allena från den Heliga Bl som polstycket bor, utan är såklart ett komplext område där en massa saker skall balanseras korrekt. Vi kan fortfarande diskutera Bl utan att för den skull mena att tex tonkurva är irrelevant.
Hur många gånger vill du att jag skall skriva detta innan du förstår det RuneStone? |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 20:13:35
|
quote: Filter diskuteras väldigt lite i tråden. Varför? I min värld ligger 50% av välljudet där, troligen ännu mer.
Vi har inte hunnit komma dit än.
Uppenbarligen så är grundläggande fysik allt för kontroversiellt när det gäller Hifi.
Trodde inte vissa hade så mycket emot att motorstyrka ger kontroll, sänker dist och är ett grundläggande krav för att ha nån rimlig chans att reproducera en komplex signal.
Menar inget illa. Vill inte flame-a i tråden, men har svårt att bädda in mina ord i finare mer försiktiga formuleringar.
Ha lite överinseende med att jag kanske är lite "rak" i mitt tangentbords-dansande.
Mvh Johannes |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 20:54:22
|

En till artikel. Säger inte så mycket om ljudkvalitet, men jag tycker det är bra att kika lite på vad proffstillverkarna håller på med. De brukar leda tillverkningen, så det skadar inte att hålla lite uppsikt på vad som händer där. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 21:37:33
|
quote:
which expresses the resolving power of the drive unit motor system while cone motion remains pistonic
Circlo: jag säger inte att bl är onödigt, inte heller att det finns för mycket av det, det jag menar är att man får ibland göra avkall på det för att få andra egenskaper. Precis som det jag citerade, som du citerat så faller ju hela poängen med bl när konen bryter upp. Hur stort passband har man där konen arbetar som en kolv? Inte speciellt stort..
Vill även tillägga att många av toppklassens element uppvisar väldigt hög bl även om många inte tror det..
Skulle jag utveckla element så hade jag satsat på hög bl, låg mms och enormt styv kon.. dock tror jag nog att många redar strävar efter samma mål..
Filter ja, det får vi nog avhandla i nästa kapitel även om det iofs ingår som en helhet.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 21:55:17
|
quote: jag vill bestämt hävda att man kan prioritera bort bl om man vinner andra egenskaper istället..
Med "prioritera bort" tror jag att du menar "tona ned vikten av hög Bl" eller liknande, då man inte kan ta bort Bl och fortfarande ha nån form av ljudreproduktion.
Ett element med låg Bl kommer ha mycket större förluster, dvs mycket högre värmeutveckling i talspolen. Den elektriska signalen från förstärkaren kommer ha betydligt minskad förmåga att kontrollera elementets rörelser, då låda (eller brist på), avstämningar, filter, reflektioner och stående vågor i lådan och från rummet utanför kommer ha en betydligt större påverkan på vad elementet gör. En högtalare är ju ett resonant system, och en resonans är en sekundär reaktion skapat av en brist på kontroll, på en energi som matas till systemet. En resonans kommer aldrig kunna reproducera en komplex "icke-sinus" vågform då den naturligt endast skapar en sinusvåg. Lägre Bl = lägre kontroll = mer resonant = högre Q. Jag kan förstå om du hävdar att du föredrar ett resonant ljud, och det är isåfall rätt och riktigt för dig. Inom ramen för Hifi - som råkar betyda nått i stil med "hög trovärdighet" så måste det per definition finnas en viss korrelation mellan insignal och utsignal. En resonator kan aldrig ge någon högre korrelation mellan en komplex icke sinusformad signal och och dess egen utsignal.
Detta är oxå den stora grundläggande skillnaden mellan ett musikinstrument och en apparat för reproduktion av tidigare inspelade signaler. Ett musikinstrument är så gott som alltid en eller oftare flera resonatorer som bringas i resonans genom en yttre energi-impuls. En hifiannlägning skall inte bringas i resonans för att skapa egna toner, utan den skall återge en komplex signal bestående av ett mångfald av toner och övertoner, och idag allt fler elektroniskt skapade signaler som kan ha vilken knepig, assymetrisk och onaturlig (icke rlinjärt resonant skapad) vågform som helst.
Den gamla skolan av att med hjälp av resonans forma tonkurvan är förlegad. Idag har de flesta en processor nånstans i sin signalkedja, och en mängd EQ för att forma tonkurvan utan tillhörande groupdelay, resonanta utsmetande av signalen i tidsdomänen, är lätt som en plätt och betydligt mindre signalförstörande än enkla akustiska resonatorer.
Det är dax för hifi att växa upp och inse detta om vi skall kunna göra några påtagliga framsteg inom reproducerat ljud.
Proffsmarknade gör detta redan (se artiklar ovan), och den mängd kontroll och detaljstyrning man kan göra med enkla dsp-kretsar får den akustiska resonatorn att framstå som en stenåldersyxa jämfört med dagens gps-styra missiler.
(Jag skriver som en kratta nu på kvällen. Jag är trött som en överkörd snigel och har badat naken i Vänern. Shocken har inte lagt sig än, så ni får förlåta dvs konstiga meningar. Jag tror ni förstår vad jag menar ändå)
Mvh Johannes |
Edited by - Circlomanen on 2014/10/19 22:14:24 |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 22:41:57
|
quote: Duiskussionen "fastnar" på den parametern som saknas i modern konsument-hifi (finns såklart ett fåtal undantag).
Om jag skriver att jag är less på min bil för att min 1,2 liters motor inte ger riktigt samma acceleration som min Porsch, så innebär det inte per automatik att jag skiter i om den har en framruta, fungerande bromsar eller innsidan nedsmetad med lsd och vackra Barbiedockor utan hår. Jag skriver om motorn för att det är den som irreterar mig. Jag kan inte förstå varför du tolkar in att jag (mfl) skiter i allt annat än Bl bara för att vi finner att motorstyrka saknas i modern konsument-hifi, och vill diskutera detta faktum.
quote: Spelglädje kommer inte enbart och allena från den Heliga Bl
Spelglädje uppstår i huvudet på varje individ, det är inget begrepp som går att använda och diskutera kring, men ok, en god konkontroll är någonting vi alla kan enas kring att vi vill ha, om vi kan åstadkomma detta med ett mindre högt Bl kanske vi kan begränsa oss? Ett Bl är väl inte för lågt så länge det inte bevisats vara så i specifik applikation? Då behöver man veta mer om hur elementet används.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2014/10/19 23:29:46 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 23:27:03
|
quote: Fast nu är vi där igen med begreppet spelglädje, det är inget begrepp som går att använda och diskutera kring
"Spelglädje" kan vara en aningens nebulöst uttryck i dess innehåll av en högst subjektiv bedömningsgrund. Jag tycker om och vill gärna använda ordet som ett mer övergripande uttryck för det centrala och eftersträvansvärda inom vår hobby, och i den egenskapen så innehåller det ett "löfte" om alla de fördelaktiga egenskaper vi strävar efter att förstå, kvantifiera och sträva efter. Det inbegriper allt mellan tonal balans, dynamisk korrekthet, frihet från färgning, ett tilltalande yttre mm mm... Listan kan göras lång.
I denna tråden vill jag belysa en aspekt av högtalarkonstruktion som jag anser vara undervärderad och allt för förbisedd av den stora skara av högtalarkonstruktörer och tillverkare som utgör merparten av hifiindustrin, nämligen Bl.
Tänk! Där fick jag till en massa fina uttryck och meningar i ett inlägg i denna diskussion om "Spelglädje"! Det gick!

Mvh Johannes |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 00:03:37
|
quote: Den gamla skolan av att med hjälp av resonans forma tonkurvan är förlegad. Idag har de flesta en processor nånstans i sin signalkedja, och en mängd EQ för att forma tonkurvan utan tillhörande groupdelay, resonanta utsmetande av signalen i tidsdomänen, är lätt som en plätt och betydligt mindre signalförstörande än enkla akustiska resonatorer.
Kombination filter/element är ju helt avgörande här, tillsammans med kabinett/avstämning, samma skola nu som då. Det handlar om att saker måste användas på rätt sätt, generellt ju sämre elementen är desto smalare blir dess användbara område och högre och mer specifika krav ställs på samverkande komponenter.
Jag tycker själv att moderna komersiella högtalare låter oerhört olika på alla parametrar och har inte riktigt förståelse för den generalisering som görs.
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 00:11:33
|
http://www.powersoft-audio.com/en/downloads/technical-notes/806-damping-control/file
quote: A high damping factor (which requires low output impedance at the amplifier output) rapidly damps unwanted cone movements induced by the mechanical resonance of the speaker, acting as the equivalent of a #8220;brake#8221; on the voice coil motion (just as a short circuit across the terminals of a rotary electrical generator will make it very hard to turn). It is generally thought that tighter control of voice coil motion is desirable, as it is believed to contribute to a better-quality sound.
En bra artikel om dämpfaktor och resonansbenägenhet hos högtalare. |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 08:27:55
|
quote: Goldfinger Jag tycker själv att moderna komersiella högtalare låter oerhört olika på alla parametrar och har inte riktigt förståelse för den generalisering som görs.
Jag har viss förståelse för den sk generaliseringen.
Jag skulle gärna sett ha en angiven spec. på stig tiden hos transienten lika ofta som jag fått se en frekvenskurva. |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 09:40:50
|
quote: A high damping factor (which requires low output impedance at the amplifier output) rapidly damps unwanted cone movements induced by the mechanical resonance of the speaker, acting as the equivalent of a #8220;brake#8221; on the voice coil motion (just as a short circuit across the terminals of a rotary electrical generator will make it very hard to turn). It is generally thought that tighter control of voice coil motion is desirable, as it is believed to contribute to a better-quality sound.
Slarvig hantering av citat? Det citerade beskriver eventuellt behov av låg utgångsimpedans hos förstärkaren. Jag har byggt en förstärkare med variabel utgångsimpedans och utifrån mina erfarenheter låter de flesta högtalare bättre med lite högre utimpedans än det "normala". Med en moderat höjning av utimpedansen upplevs basen i regel som mer kontrollerad men med riktigt hög utimpedans blir den resonant och det är också vad man kan förvänta sig. Skall ren strömdrivning användas måste hänsyn till detta tas redan vid konstruktionen. |
 |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 10:03:09
|
Väldigt intressant tråd Martinsson!
En sak jag funderar på (som jag också tror är en viktig parameter) är att få till timingen och ett jämnt spridningsmönster mellan elementen som skall delas, såväl om det sker aktivt eller passivt. Om man konstruerar en högtalare med exempelvis en 12" + driver i lämplig tratt för att få en högtalare med hög känslighet så är det svårt nog med filter för att få det att spela i fas rakt framför högtalaren. Att få en jämn spridning, och att det även spelar i fas inom hela spridningsmönstret gör det ännu svårare.
Om man skall lyckas med det så krävs med all sannolikhet att elementen placeras i olika djupled rent fysiskt då det inte går att påverka detta med fasvridningen och/eller dalay i filtret.
Har inte labbat med detta i praktiken med högkänsliga element, men min gissning är att högtalare där man kombinerar basen i t.ex sluten konfiguration samt en diskant i en tratt inte blir så estetiskt tilltalande då hornet rent fysiskt skulle behöva vara så pass mycket framför baselementet. Har provat med 1"domediskant och en vanligt 6,5" hifielement, väldigt roligt att exprimentera med detta  |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 10:18:54
|
Tack Asto :)
Vill bara förtydliga lite, känner att jag behöver det emellanåt, delvis för mig själv.
Min poäng är att om jag tittar på snittutbudet av högtalare som finns därute, och generaliserar vilket är tvunget, så ser jag en överväldigande majoritet av relativt små lådor med låga känsligheter och har därtill den egna erfarenhetsmässiga uppfattningen att det låter snällt, trevligt, livlöst och tråkigt.
Testa själva, bryt ner snittutbuduet och genrealisera det, vad får ni ? vad blir resultatet ? jag gissar att vad ni får är något liknande en stativare med en 6.5", basreflex, en känslighet på ~87dB och ett slätstruket och livlöst sound.
Jag ser detta som ett problem som delveis kan förklaras av hur man valt att gå tillväga, därefter ger jag ett förslag på något jag tror är ett bättre sätt att gå tillväga för att lösa det det jag ser som problemet - konstruktivt och konkret.
Detta är vad tråden handlar om, om ni inte håller med, respekt, men jag ämnar inte ändra uppfattning i detta förrän jag fått beskrivet för mig, på sammma vis med samma upplägg, varför snittutbudet idag erbjuder mer av liv, nerv, dynamik och jäklar annama (spelglädje som jag ser det) än det jag beskriver.
Detta har hittills inte hänt i tråden, så jag tror fortfarande jag är något på spåren här, att mina antaganden håller.
Min envishet beträffande hög känslighet är baserat på vad som krävs för att åstadkomma detta, och vad dessa egenskaper bär med sig med avseende på liv, nerv, spelglädje och jäklar annama, exempel : konyta, BL, mms, q-värden konstruktionsprinciper etc...
Detta innebär inte att man ska strunta i allt det andra, givetvis inte, märk väl att jag alltid skrivit "prioritera" inte "sikta enbart på", kan vi vara överens om detta allihopa ?
Det finns massor av viktiga egenskaper att ta hänsyn till, jag har skrivit om de jag tror är mest betydelsefulla att prioritera.
Vidare har jag aldrig skrivit att jag ser detta problem hos stora high-end högtalare, där har man oftast fått med det här, jag har däremot skrivit att jag ser ett problem med med snittutbudet, det som idag representerar vad hifi för vanligt folk.
Kul att ni känner att tråden är givande, jag gillar klimatet vi har, en och annan missuppfattning till trotts, sånt får man räkna med och jag tycker det är helt ok, man får bara försöka vara lite tydligare :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 10:39:48
|
quote: Min poäng är att om jag tittar på snittutbudet av högtalare som finns därute, och generaliserar vilket är tvunget, så ser jag en överväldigande majoritet av relativt små lådor med låga känsligheter och har därtill den egna erfarenhetsmässiga uppfattningen att det låter snällt, trevligt, livlöst och tråkigt.
Testa själva, bryt ner snittutbuduet och genrealisera det, vad får ni ? vad blir resultatet ? jag gissar att vad ni får är något liknande en stativare med en 6.5", basreflex, en känslighet på ~87dB och ett slätstruket och livlöst sound.
Jag tror att det beror lite på vad man söker och förmodligen är de flesta som sitter med de små högtalarna som beskrivs ganska nöjda? Samtidigt delar jag uppfattningen att de går miste om något. Bara genom en så enkel förvandling som att dela de små högtalarna aktivt till ett par kompetenta subwoofers kan göra underverk men de flesta tycker att det blir för komplicerat och klarar ofta inte att ställa in nivåerna heller.
Jag tror att martinsson tycker om att spela rätt så mycket högre än de flesta och då landar i helt andra kompromisser än de som mest bara slölyssnar i vardagsrum med begränsad möjlighet att spela högt beroende på omgivningsfaktorer.
Jag lyssnar egentlgen helst så lågt det går men det är inte nödvändigtvis lågt! Viss musik kräver rätt mycket nivå, framförallt storskalig klassisk musik. Det går inte spela lågt och få det realistiskt. Komprimerad mainstream-pop spelar jag däremot gärna lågt, gärna på nollnivå...
Att marknaden inte har fler högtalare lämpliga för höga utnivåer till vettiga priser beror troligen mer på bristande efterfrågan än oförmåga att fabricera dem. I större serier skulle det inte behöva bli så dyrt. PA-marknaden ser lite annorlunda ut men tyvärr är min upplevelse att de prioriterar nivå lite för mycket och kvalitet för lite. PA-systemen lät faktiskt mycket bättre på 70-talet men inte lika mycket förstås. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 10:55:47
|
quote: En sak jag funderar på (som jag också tror är en viktig parameter) är att få till timingen och ett jämnt spridningsmönster mellan elementen som skall delas, såväl om det sker aktivt eller passivt. Om man konstruerar en högtalare med exempelvis en 12" + driver i lämplig tratt för att få en högtalare med hög känslighet så är det svårt nog med filter för att få det att spela i fas rakt framför högtalaren. Att få en jämn spridning, och att det även spelar i fas inom hela spridningsmönstret gör det ännu svårare.
Om man skall lyckas med det så krävs med all sannolikhet att elementen placeras i olika djupled rent fysiskt då det inte går att påverka detta med fasvridningen och/eller dalay i filtret.
Har inte labbat med detta i praktiken med högkänsliga element, men min gissning är att högtalare där man kombinerar basen i t.ex sluten konfiguration samt en diskant i en tratt inte blir så estetiskt tilltalande då hornet rent fysiskt skulle behöva vara så pass mycket framför baselementet. Har provat med 1"domediskant och en vanligt 6,5" hifielement, väldigt roligt att exprimentera med detta
Nu blir det intressant på riktigt!!!  Får vi till det ordentligt så blir det finess i återgivningen, precision, stabilitet och tredimensionalitet i ljudbilden mao de klassiska hifiparametrarna. Det blir också j-gt svårt. 
quote: Jag lyssnar egentlgen helst så lågt det går men det är inte nödvändigtvis lågt! Viss musik kräver rätt mycket nivå, framförallt storskalig klassisk musik. Det går inte spela lågt och få det realistiskt. Komprimerad mainstream-pop spelar jag däremot gärna lågt, gärna på nollnivå...
 |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/10/20 10:56:21 |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 11:00:32
|
quote: Testa själva, bryt ner snittutbuduet och genrealisera det, vad får ni ? vad blir resultatet ? jag gissar att vad ni får är något liknande en stativare med en 6.5", basreflex, en känslighet på ~87dB och ett slätstruket och livlöst sound.
Det finns en del stativhögtalare som är konstruktionsmässigt byggda med en basfylligare tonalitet för att de skall bli mer fysiska i brist på lågfrekvent återgivning, dessa håller jag med om ofta får betala med dålig upplösning i form av maskeringsfenomen i bas och nedre mellanregister, alltså i området där anslag och basdefinition finns. Sen finns det stativhögtalare som inte alls uppför sig så. Det känns väldigt fel att peka ut stativhögtalare somn allmänt slätstrukna för det är tvärtom lättare att bygga en bra liten tvåvägare än en stor tre eller flervägs med stort kabinett, visserligen inom ett mer begränsat frekvensomfång, men som återgivare sett.
quote:
Vidare har jag aldrig skrivit att jag ser detta problem hos stora high-end högtalare, där har man oftast fått med det här, jag har däremot skrivit att jag ser ett problem med med snittutbudet, det som idag representerar vad hifi för vanligt folk.
Vad är skillnaden? Jag menar om du bortser från den vanligtvis högre effekttåligheten och större frekvensomfånget? För jag antar att det inte är där skon klämmer likafullt? |
 |
|
asto

2011 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 11:07:09
|
quote: Nu blir det intressant på riktigt!!! Får vi till det ordentligt så blir det finess i återgivningen, precision, stabilitet och tredimensionalitet i ljudbilden mao de klassiska hifiparametrarna. Det blir också j-gt svårt.
Ja, det är bökigt. Det gäller att hitta ljudvågens centrum för den frekvens man skall dela i på något sätt |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 11:29:24
|
quote: Slarvig hantering av citat?
Nej men ett citat som är angränsande till det vi pratar om. För att en förstärkares dämpfaktor skall kunna påverka högtalarens ev resonansbenägenhet så krävs vad? Hög glans på korgen? Snygga röda kantupphängningar? "Rätt" märke? Strålande omdömme i Hifi och Musik? Hög motorstyrka dvs hög Bl?
Sedan håller jag med om strömdrivning, och använder det gärna med stor behållning. Jag är medveten om att det påverkar förstärkanrens dämpfaktor och därmed den elektriska kontrollen Qes hos högtalaren. Men hög Bl och ultralåg Qes är väl ingen nackdel för det?!? Ett element med 0,003 i Qes och ett Qms på 1,0 kanske får ett slutligt Q på 0,3 med några ohms serieresistans (såklart beroende på lådavstämningen), men ett element med ett Qms på 15 och ett Qes på 0,5 kommer bli en "blöt disktrasa" vid samma källimpedans. Så även där tjänar man inget på att använda en underdimensionerad motor. Och som vanligt: Ett extremt magnetstarkt element med skyhög Bl och lågt Qs går alltid att EQa till önskad tonkurva med bibehållen kontroll på den rörliga massan och låg distortion, men ett magnetsvagt element går aldrig att EQ till bra kontroll, impulsrespons eller låga distortionsnivåer.
Varning: Analogi följer:
Om du skall knäcka en nöt (för att äta den, inte pulvrisera den) som ligger på ett städ, använder du hellre en bra vanlig hammare med ett styvt och lagom långt skaft eller en 10 kg tung slägga med ett långt och tunnt, mjukt och mycket böjligt bambu-skaft? Vilken får du bäst kontroll på med dina armmusker?
Om du vill svinga den i en vid båge, men samtidigt överlagra din grundbåge med lite varierande upp och ned rörelser, vilken är lättast att hålla kontroll på och vilken kommer att svaja som ett "fyllo" (distortion) genom bågen?
Jag förstår fortfarande inte hur man någonsin kan tro att man får en realistisk återgivning av en komplex signal med svaga motorsystem och en resonant avstämning?
Snälla förklara det gärna för mig?
Spelglädje måste väl ändå innefatta ett visst mått av korrelation mellan insignal och utsignal? Annars kanske ett fjäder-reverb blir årets hifi-julklapp i år?!?
quote: Jag lyssnar egentlgen helst så lågt det går
Även där kommer Bl och Qes in. Med en svag motorstyrka och en kon med hög inre dämpning (som de flesta hifihögtalare skryter om (undantag Lowher, Accuton och några fler high end tillverkare) så drunknar detaljer mer och mer destå lägre du spelar. Elementets egenbrus (flexningar i konen, egendämpning i upphängningar, olinjäriteter i magnetsystemet mm) dominerar över nyttosignal vid låga nivåer. Återigen så ser vi att folk med högeffektiva horn och dipolsystem ofta berömmer högtalarnas enorma förmåga att leverera även vid låga nivåer. Bernt och Herr D har kommenterat detta många gånger i olika trådar.
Jag kan inte se vad som är så konstigt och kontroversiellt med att Bl är centralt för upplösning och i förlängning spelglädje?
Snälla förklara detta för mig. Jag är antagligen bara en fanatisk extremist utan minsta självuppfattning. En religiös fanatiker som har ersatt gud men Bl, men hitintills har ingen gett mig den minsta anledning att tvivla på den sanna tron på den heliga Bl. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 11:33:13
|
quote: En sak jag funderar på (som jag också tror är en viktig parameter) är att få till timingen och ett jämnt spridningsmönster mellan elementen som skall delas
Om man skall lyckas med det så krävs med all sannolikhet att elementen placeras i olika djupled rent fysiskt
Detta löste Tom Danley för ca 10 år sedan.
http://www.danleysoundlabs.com/products/loud-speakers/synergy-horn/sh50/
En av mcket få högtalare som kan återge en fyrkantsvåg inom rimliga gränser. Quad elektrostater kan det med. Unityhorn har ju både verkningsgrad, en väldigt kontrollerad spridning och extremt låg distortion.
Helt oväntat sägs de tillochmed låta riktigt hyggligt.  |
Edited by - Circlomanen on 2014/10/20 11:39:38 |
 |
|
asto

2011 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 11:52:09
|
quote: Detta löste Tom Danley för ca 10 år sedan.
http://www.danleysoundlabs.com/products/loud-speakers/synergy-horn/sh50/
En av mcket få högtalare som kan återge en fyrkantsvåg inom rimliga gränser. Quad elektrostater kan det med. Unityhorn har ju både verkningsgrad, en väldigt kontrollerad spridning och extremt låg distortion.
Helt oväntat sägs de tillochmed låta riktigt hyggligt.
Om olika element på olika placeringar i hornets djupled (i samma horn) får samma vågformscentrum vid en given frekvens (där de delas) så håller jag med dig att han löste det för 10 år sedan. Men jag tror det inte innan jag ser det  |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2014/10/20 : 12:09:16
|
quote: Jag förstår fortfarande inte hur man någonsin kan tro att man får en realistisk återgivning av en komplex signal med svaga motorsystem och en resonant avstämning?
Snälla förklara det gärna för mig?
Ingen har väl påstått detta heller?! Du nämde Quads elektrostater som en av få högtalare som kan återge en fyrkantvåg och de är avstämda till Q=2 i basen! |
 |
|
Topic  |
|