HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 funderingar kring modern högtalarkonstruktion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/10/21 :  11:38:09  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller inte med om att det saknas dynamik och spelglädje men de saknar den nivå som du vill ha i basen. Med aktiv delning till dipol-SW blir det bättre men är säkert inte optimalt för den som söker max LGF (luftgitarrfaktor). De har däremot andra kvaliteter som brukar uppskattas av många musikälskare (riktig musik ).

Q=2 är en del av dipolkompensationen i konstruktionen och är tämligen idealt, det ger 6dB/oktav över en oktav. Resonant bas är det inte.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/21 :  12:51:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Q=2 är en del av dipolkompensationen i konstruktionen och är tämligen idealt, det ger 6dB/oktav över en oktav. Resonant bas är det inte.

Q=2 inte resonant?

Vad betyder då Q=2???

Såklart att med en lätt rörlig massa i en öppen baffel så låter det inte vidare resonant för det, men om de hade ett Q på 0,2 istället (och då primärt genom en lägre Qes - mer motorstyrka) och du EQade dem till önskad tonkurva så tror jag LGF ökar påtagligt samtidigt som de andra kvaliteerna finns kvar eller mer troligt ökar även dom.

Om basreflexlådor ofta har en portresonans med ett Q=5 så låter såklart Quadens Q=2 som himmelriket i jämförelse.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/10/21 :  12:58:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Dipolutsläcknigen motsvarar ungeför Q=0.2 så EQ görs akustiskt och jag vidhåller, det är inte resonant. Basen är snustorr och ren men den är begränsad volymmässigt. Ingen bas jag hört är bättre än Quads elektrostatbas när det gäller kontroll.

Det finns ingen högtalare som bättre återget ett stegsvar och det betyder rimligen något?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/21 :  13:35:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det finns ingen högtalare som bättre återget ett stegsvar och det betyder rimligen något?

Bättre = mätmässigt?

Bättre = Utan överskjut?

Bättre = Originaldynamik?

På vilket sätt bättre.
Uppenbarligen saknas det nått, då många tycker att de är dynamikfattiga och saknar förmånga att reproducera klangkropp på ett realistiskt sätt.

Det handlar inte bara om att den är "begränsad volymmässigt" då detta problem finns även vid låga nivåer där den borde ha marginal spl-mässigt. Jag har hört dem aktivt delade över till två st 15-tummare per kanal, oxå de i öppen baffel. Basen hade som förväntat lyft påtagligt både i nivå och LGF, men ljudet som helhet var fortfarande slätt och trist.

Jag vill inte ta ned Quads elektrostater på något sätt, men jag ser en stor blinkande röd lampa i dess motorstyrka. Med en känslighet på 86 dB/w/m och ett Q på 2,0 - trots ett lätt membran och stor strålande yta, så stämmer det perfekt för mig att de upplevs rena och detaljerade, men inte vidare dynamiska och LGF-rika.

Ett perfekt exempel enligt mig.

Det skulle vara skoj om Quad ville bygga ett par elektrostater med ett Q på 0,1, två m2 strålande yta och en känslighet på 110 d/w/m. Troligtvis skulle man dö av spänningen från statorplattorna om man kom närmare än 10 meter, och hela lyssningsrummet skulle stinka ozon, men jag tror de skulle vara förbenat roliga att lyssna på musik genom dem.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/10/21 :  13:39:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag skulle gärna lyssna på någon av de här sk "spelglada högtalarna med hög känslighet och högt Bl, gärna konstruktioner som inte baseras på horn utan mer konventionellt byggda med moderata fysiska yttermått.
Jag vill verkligen försöka förstå detta, jag har visserligen lyssnat på modeller jag tror ligger inom ramen av det som beskrivs men ingenting har riktigt fastnat.
Även om somliga visst har erbjudit ett lätt och dynamiskt ljud har summan av upplösning känts generellt dålig.
Då blir det ingen glädje hos mig iaf.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/21 :  13:44:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.ljudochbild.se/test/jbl-k2-s9900

Testa att lyssna på ett par av JBLs stora.
De brukar veta hur det skall smidas välljud.

Intressant första del av testen:

quote:
Plus

Enormt tryck och livekänsla.
Extrem dynamik.
Funktionell design.
Minus

Styvt pris.
Kräsen när det gäller resten av stereon.

Just det där "Kräsen när det...." är ju ett problem med högkänsliga saker. Upplösning blir så enorm (av all motorstyrka som kan styra konerna med kontroll) att man plötsligt hör allt man egentligen inte vill höra (pissiga inspelningar, konsumentelektronik som inte når upp till samma nivå osv).
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/10/21 :  13:46:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Det handlar inte bara om att den är "begränsad volymmässigt" då detta problem finns även vid låga nivåer där den borde ha marginal spl-mässigt. Jag har hört dem aktivt delade över till två st 15-tummare per kanal, oxå de i öppen baffel. Basen hade som förväntat lyft påtagligt både i nivå och LGF, men ljudet som helhet var fortfarande slätt och trist.

Jag tror att de helt enkelt är lite för bra för att uppskattas av dina öron, du vill ha mer attack och punch än det finns i inspelningen. Jag tror inte vi kommer längre med den här diskussionen.

Min uppfattning är att du bygger hela resonemanget om kontroll på helt felaktiga fysikaliska grunder. Lågt Q-värde ger inte kontroll och snabb bas, det är en integrering och det gör stigtiden längre.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/21 :  13:47:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Ljudet från K2 kan ge dig ditt livs haksläpp. Glöm allt du trodde att du visste om hornhögtalare #8211; här får du en glasklar, öppen och silkeslen ljudåtergivning, kombinerad med en chockerande kraft och dynamik. Allt detta leder till en realism och en livekänsla som nästan saknar motstycke

Nämen?!?

Från länk postad i föregående inlägg.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/21 :  14:02:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
du vill ha mer attack och punch än det finns i inspelningen

Nej.
Jag vill ha den faktiska attacken och punchen som finns i inspelningen. Jag vill inte offra den för nått annat.

Om du tror att vi pratar om att lägga till 10 dB dynamik med en dynamikexspander så stämmer
quote:
Jag tror inte vi kommer längre med den här diskussionen
helt och hållet.

Jag har aldrig sagt att jag vill ha en orealistisk eller medvetet förändrad återgivning. Det är ju det allt handlar om. Att varken jag eller Martinsson (med allt fler) vill acceptera att man måste offra dynamik för att få ett i övrigt bra ljud.

Ställ dig framför en trumma när nån slår till den, eller en meter från en saxofon när nån tar ton. Den känslan av tryckvåg, klangkropp och energi är inget syntetiskt eller onaturligt, inget ungdomligt "18-år-hormonstinn-bilstereo-fulöl-loudness". Det är en helt naturlig signal.
Jag vet att de aldra flesta inspelningar idag är komprimerade till en slät sörja, men jag behöver inte att mina högtalare skall göra sörjan ännu slätare för det. Skulle det trots de flesta ljudteknikers bästa intensioner råka finnas en gnutta dynamik i en inspelning så skulle jag bli glad av att få höra den..

Jag behöver inte ha mina högtalare som en vakt för att skydda mig från tecken på liv i inspelningen.

Edited by - Circlomanen on 2014/10/21 14:08:21
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/10/21 :  14:07:32  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Fritt tyckande från Hifi-press har ofta liten koppling till något som går att ta på, tyvärr.
Jag säger inte att de har rätt ibland men hifi-termer brukar annars spridas som ogräs med högst oviss innebörd.
Jag tycker inte att det tillför tråden något.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/21 :  14:10:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Fritt tyckande från Hifi-press har ofta liten koppling till något som går att ta på, tyvärr

Jag håller med, men ovanstående recension stämmer väl överens med vad jag har hört från K2 och liknande högtalare på mässor mm.

Annars brukar jag sällan läsa recensioner och ännu mer sällan använda dom som faktaunderlag.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/10/21 :  14:16:08  Show Profile Send MatsT a Private Message
Följande uttalande om Quad gjorde att jag skrev att du ville ha mer attack och punch än det finns i inspelningen:
quote:
Det handlar inte bara om att den är "begränsad volymmässigt" då detta problem finns även vid låga nivåer där den borde ha marginal spl-mässigt.

Att man inte kommer över cirka 110dB med Quad och SW är välkänt och en kompromiss som man kan leva med eller inte.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2014/10/21 :  14:37:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
ovanstående recension stämmer väl överens med vad jag har hört från K2 och liknande högtalare på mässor mm.

Håller med och funderar samtidigt hur bra det skulle kunna bli i en akustiskt välpreparerad sitation, och inte bara mässa. T.ex att i lugn och ro lyssna på låg volym, jag tror det skulle bli riktigt intressant. På mässor blir det ju ofta bröt och stök. I synnerhet eftersom folk vill höra hög volym när de ser såna grejor, de tror antagligen att det är allt som kan presteras.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/10/21 :  14:50:37  Show Profile Send MatsT a Private Message
JBL Everest tyckte jag hörde till höjdpunkterna för några år sedan på Arken. De lät avspänt och naturligt men basen var inte nåt speciellt. K2 är säkert OK också.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/10/21 :  15:33:28  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Jag skrev:

quote:
Men min fråga till dig; har jag förstått dig rätt att du påstår att ett högre magnetfält "B" ger förmåga att återge högre frekvenser? Är det ditt påstående?

Circlomannen svarade:

quote:
Nej, inte nödvändigtvis, även om det ofta blir så. Självfallet är det flera saker som spelar in än bara ren rå Bl. Ökad Bl (allt annat samma) leder dock till en bättre kontroll och en snabbare acceleration.

Gör du skillnad mellan högre acceleration och möjlighet till ett utökat frekvensomfång?

Jag vill mena att en högre acceleration ÄR ett bara ett sätt att se samma sak i frekvensplanet som ett utökat frekvensomfång uppåt i frekvens. De är så att säga delar av samma mynt. Ser du detta som olika begrepp som inte har med varandra att göra?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/21 :  16:08:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Gör du skillnad mellan högre acceleration och möjlighet till ett utökat frekvensomfång?

Ser du detta som olika begrepp som inte har med varandra att göra?

Ja! En högre acceleration säger inget om spridningsvinkel, konuppbrytningar (som väldigt påtagligt påverkar elementets användbarhet i högre frekvenser) eller distortion genom andra mekanismer än för låg magnetstyrka i förhållande till den rörliga massan.

Det är skillnad mellan att accelera och retardera en massa med precision, utan överskjut, felaktigt centrerad talspole i magnetgapet pga "Bl-glidning" mfl distortionsmekanismer, än bara mäta högsta möjliga återgivna sinusvåg.

quote:
A known issue of the dynamic loudspeaker is the instability of the average working position for frequencies above the resonance frequency. In this range, because of the phase relationship between force and position, the variations of force factor Bl vs position drive the moving assembly away from the Bl maximum. Intuitively, the loudspeaker tends to #8220;slide#8221; down the slopes of the Bl(x) curve. This is referred to as DC offset.

Since the rest position is the optimal average working point, DC offset leads to several bad consequences: reduced excursion capabilities, increased mechanical stress, and increased distortion.

http://www.bcspeakers.com/resources/faq-frequently-asked-questions/

Det handlar, som jag skrivit om innan, mer om hur ett element hanterar transienta och icke linjära förlopp än bara "högsta möjliga återgivna signal"

En robust motor med hög Bl och en robust väldämpad upphängning (brukar ge ett lägre Qms) ger ett betydligt stabilare element i icke linjära förlopp på samma sätt som rallyförarna som hade en viss mängd broms på, samtidigt som de gasade, för att maximera kontrollen och farten i en kurva.

Återigen. Det är skillnad mellan att återge en stadig sinusvåg med en given frekvens och att återge en komplex signal med starkt transienta förlopp och tvära "kast" mellan olika frekvnser och sammansättningar av frekvenser.

Edited by - Circlomanen on 2014/10/21 16:09:58
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/21 :  17:24:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
För att återigen adressera denna felaktiga idé att en bas skall kunna spela diskant för att återge en "snabb" bas, så vill jag använda lite extremer.

Om vi för argumentets enkelhets skull bestämmer oss för att en högtalare har en perfekt styv kon utan resonanser eller flexningar perfekt styv och resonansdöd korg och baffel (IB) och perfekta förlustfria och resonansfria upphängningar.

Denna högtalare skulle då ha en massavrullning som dikteras av motorstyrkan och den rörliga massans tyngd.

Om den skall återge en 200 Hz ton som är väl inom elementets omfång, så måste den då svänga fram och tillbaka 200 gånger per sekund. Har den då tex ett Qes på 0,5, Qms på 5,0 och ett Qts på ca 0,48 så innebär det en faktisk RESONANSBENÄGENHET. Qms är högt, dvs den rörliga massan kommer alltid vilja skapa en överton (eller fler). För varje våg kommer den vilja svänga lite extra och skapa en överton = distortion. Detta begränsas eller bromsas/dämpas då av Qes dvs motorns styrka. Talspolen i magnetgapet som drivs av idag en perfekt förstärkare med oändlig dämpfaktor (sorry Sagittarius A, inte ens du har "UHMPF!" nog för att svälja back-emf från det bråkiga elementet).

Qes är i detta fall ganska långt från oändligt låg, dvs det tillåter en viss mängd resonant beteende. Mindre än Qms, men ändå inte oändligt låg.

Denna resonansbenägenhet gör att elementet kommer inte kunna ge en perfekt reproduktion av en 200 Hz ton, utan fasvridningar eller annat som förstör. Lägg märke till att detta är inte vid elementets absoluta översta gräns utan väl inom massavrullningen.

Skall vi kunna få en perfekt reproduktion, utan övertoner, dvs dist, och fasskift så krävs då antingen en oändligt låg rörlig massa och en oändligt låg induktans (svårt att få till), eller en oändligt hög Bl och en oändligt snabb och stark förstärkare med oändlig dämpfaktor (oxå svårt att köpa).

Vi här i detta universum är lite dåliga på oändligheter, så det blir svårt med en perfekt reproduktion. Vad vi kan göra för att närma oss detta idealet är då att höja motorstyrkan, dvs Bl, vilket såklart leder till ett lägre Qes, ett mindre resonant beteende och en bättre korrelation mellan elektrisk signal och återgivet ljud.

Så svårt kan väl detta inte vara att förstå?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/10/21 :  18:30:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej, här vill jag mena att ditt resonemang håller inte.

Det du kallar för "tvära "kast" mellan olika frekvenser och sammansättningar av frekvenser" och "starkt transienta förlopp" kan helt enkelt sammanfattas som att det handlar om bandbreddsbegränsade signaler, oavsett vad du vill kalla det för ord. En transient i tidsdomänen kan beskrivas med dess vågform där ljudtrycket "p" normalt sett är proportionellt mot ett högtalarelements vibrationshasighet, och accelerationen är derivatan av hastigheten, alltså lutningen på kurvan. I frekvensdömänen innebär detta bara att det är det är den högsta frekvens som kan återges som motsvarar den frekvens där lutningen i tidsdomänen är som störst. Högre acceleration innebär bara att högre frekvenser återges och inget annat. Du behöver inte trassla in dig i att hänvisa till andra fenomen, för de är helt andra saker såsom bland annat linjäritet. Det går att göra ett magnetfält som är svagt som ändå är linjärt. Det är bara det att det inte blir så hög verkningsgrad.

Edit: Detta inlägg är svar till Circlomannens inlägg som skrevs ovanför det senaste, alltså klockan 16:08:22.

Edited by - Knoppen on 2014/10/21 18:34:37
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/10/21 :  18:55:10  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Men hur kommer det att bli om jag " lyssnar " på fyrkantvåg istället för sinusvåg ?
Hur beter sig olika typer av element då ?
( skojar lite men jag tror att ni förstår vad jag menar )
Spontant känns det som att det borde finnas en standardiserad typ av mätsignaler som kan påvisa dynamikförmåga, hantering av komplexa signalförlopp, linjäritet, spridning mm mm. Denna signal eller vad vi ska kalla den, skulle man kunna repetera och använda för olika jämförelser bl a av högt men även för elektronik.
Jag vet dock inte vad den skulle innehålla och hur den skulle se ut, Heller inte hur man skapar den.
Nått att fundera på ?
/ Tord
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/21 :  20:04:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
En transient i tidsdomänen kan beskrivas med dess vågform där ljudtrycket "p" normalt sett är proportionellt mot ett högtalarelements vibrationshasighet, och accelerationen är derivatan av hastigheten

Du får gärna slänga dig med derivator, führer-analys eller olika bosktäver som "p". Tyvärr är jag värdelös på matte, så det säger mig inte så mycket.

Häng en hammare i ett snöre och sätt den i pendel. Det du ser är ett resonant system som svänger i en sinusvåg. Förklara sedan för mig hur det kan återge denna vågform (nedan) utan en stark motor som styr massan med kontroll.

Edited by - Circlomanen on 2014/10/21 20:16:38
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/10/21 :  20:41:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag glömde säga att accelerationen är även såklart nivånberoende. I slutänden är accelerationen proportionell mot strömmen genom talspolen. Öka strömmen två gånger och du få dubbla accelerationen.;-)

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/21 :  21:19:57  Show Profile Send Joda a Private Message
Motorstyrka har *inget* med vilka frekvenser som kan återges eller amplitud.

"allt annat lika" som nämnts i tråden så krävs det bara mer ström för att en "svagare" motor ska uträtta samma sak.
BL är som bekant "ström till kraft"

Fast nu är ju inte "allt annat lika". En svagare motor får snabbt andra problem när den pressas (pressas är dock långt under vad man kan förvänta sig av ett element).
http://sound.westhost.com/articles/pwr-vs-eff.htm

*edit* Kan tillägga att dagens bättre aktiva kylanordningar inte har några problem att flytta bort 1000W från själva talspolen. Det är rent löjligt vad effekt vissa element kan matas med innan de tar skada.
Finns dock begränsningar på vilken effekt man kan stoppa in i ett begränsat utrymme: http://what-if.xkcd.com/35/

Ett resonant system kommer heller inte att skapa övertoner eller undertoner. Både amplitud och fas kommer dock att ändras jämfört med stimuleringssignalen.
För att få över eller undertoner krävs som bekant olinjäritet. Något som element är mer eller mindre bra på.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2014/10/21 21:26:38
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/10/21 :  21:35:13  Show Profile Send Lovan a Private Message
Senast jag kollade var F=m*a och eftersom a är begränsande faktorn för högsta sinusformen..?
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/21 :  22:05:51  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Det du ser är ett resonant system som svänger i en sinusvåg.

Såvida den är förlustfri men det är den inte. Friktionen gör att utslaget/amplituden minskar med tiden. Vilken?
Egentligen förstår jag inte vad som diskuteras. Långt ifrån där martinsson började.
Hur kan man konstruera ett system som ger bättre lyssningsupplevelse än...?
För mig betyder det att ett system med högt SPL har ett högre makrodynamikomfång (vad det nu är jämfört med mikro, men kanske jag förstår.) än ett system med lägre. Säg 120 dB jämfört med 100 dB. För mig betyder det bland annat att transienter har större förmåga att komma fram och på något sätt göra lyssningsintrycket livligare. Dvs mer dynamiskt. Förmågan till reproduktion blir ju helt enkelt större.
För mig är det ju självklart att en 6,5- tummare, hur långslagig den än är, inte kan konkurrera med en 12- tummare i ljudupplevelse.

Annars har jag två, och en till, lyssningsupplevelser. Den första var OA5. Precis det luftiga ljud jag tycker om, det andra en pytteliten sluten tvåvägare som U66 hade en gång i tiden med KEF B110 och T27. Det bara small till, tyvärr så gick den inte speciellt lågt. Den tredje är Ingvars QW4 och den har båda. Där är jag nu. Det kommer att bli mer.

Dock så undrar även jag hur en högkänslig basreflex eller sluten låda skulle stå sig i jämförelse med de konstruktioner som martinsson är inne på. Hur låter en sluten låda med en 12- tummare i basen som är avstämd till Q=0,5 och har hög känslighet. (Måste väl dessvärre bli en trevägare.)
Säkerligen är jag ute och cyklar och flummar, men skit detsamma.

Inom parentes så fanns det väl en tidigare tråd som handlade om en vad en kubikfots, eller liknande, högtalare kunde prestera?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/10/22 :  07:25:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
För mig betyder det bland annat att transienter har större förmåga att komma fram och på något sätt göra lyssningsintrycket livligare. Dvs mer dynamiskt. Förmågan till reproduktion blir ju helt enkelt större.
För mig är det ju självklart att en 6,5- tummare, hur långslagig den än är, inte kan konkurrera med en 12- tummare i ljudupplevelse.

Håller med, detta är även en del av bakgrunden till varför jag skapade tråden.

quote:
Dock så undrar även jag hur en högkänslig basreflex eller sluten låda skulle stå sig i jämförelse med de konstruktioner som martinsson är inne på. Hur låter en sluten låda med en 12- tummare i basen som är avstämd till Q=0,5 och har hög känslighet. (Måste väl dessvärre bli en trevägare.)

Jämförelsen är onödig då det du beskriver i mångt och mycket liknar just det jag är ute efter, en högkänslig 12" exempelvis Beyma 12P80Nd, 12P80Fe, eller liknande med tillhörande trevlig skrikare, tex. Beymas banddiskant på horn, jag ser dock att det gott kan få vara en två-vägare, med basreflex gjort rätt, dvs. med stor area och splat, lite onken liknande, alternativt MLTL eller QWP, detta, eller liknande alster med en känslighet på rätt sida 95dB/W/m sträcket är vad jag varit inne på hela tiden, det är ett sjumila kliv ifrån alla de 6,5 eller 8" lådor med en känslighet som fortfarande ligger en hyffsad bit under 90dB/W/m och med avsevärt mindre kopplande yta till luften i vilken den verkar.

Ser dock väldigt få sådana ute i handeln, kanske har de drunknat bakom alla 6,5" stativare i lyssningrummen ;)

Beträffande diskutionen runt BL och avstämningar och dess påverkan så är det ett oerhört intressant ämne i sig, och även om det är ett som därtill är kraftigt besläktat med ämnet tråden handlar om så löper vi nu risken att vi börjar diskutera över huvudet på majoriteten av vanligt hederligt folk som haft för mkt liv för att hinna nörda ner sig i dessa, förvisso viktiga och intressanta, men aningens teoretiska diskutioner, hoppas ni förstår, tänk Carl Sagan :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2014/10/22 07:26:48
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000