Author |
Topic  |
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 08:52:23
|
quote: "allt annat lika" som nämnts i tråden så krävs det bara mer ström för att en "svagare" motor ska uträtta samma sak. BL är som bekant "ström till kraft"
Men för att driva mer ström genom ett resonant system krävs negativ utgångsimpedans. I den kraftigt förenklade teorin är detta kanske rätt och riktigt, men i verkligheten är alla ingående komponenter allt för reaktiva för att det skall gå att få det linjärt och stabilt.
Jag lekte med negativ utgångsimpedans, där jag kunde ställa den med en potentiometer. Om man sänkte impedansen sakta så började man efter ett tag höra en metallisk klang i elementet om man pratade in i den eller "duttade" försiktigt med fingret. En kraftig knäpp satte av systemet i en hemskt tjutande självsvängning.
För dom som gillar detta ljud så är väl ditt påstående om minskad Bl helt rätt och riktigt. Verkligheten är att det inte finns några komeersiellt tillgängliga förstärkare med tillräckligt låg negativ utgångsimpedans för att hålla merparten av Bl-undermåliga hifielement i kontroll i en typisk basreflexlåda.
Det är lätt att jämföra impulsrespons i Hornresp mellan en Peerless SLS12a i en stor och resonant basrefelxlåda och ett B&C 15NW100 i en 300 liters sluten låda. Förvisso inte "allt annat lika", men den finns ju inte i verkligheten.Teoretiskt sätt borde de båda systemen kunna ha samma impulsrespons med en lämplig negativ utgångsimpedans hos förstärkaren, men här haltar teorin. Själv väljer jag hellre ett bra element som B&C 15NW100, då det är lättare att köpa och driva, än att sätta av in på en bana av seriös forskning i hur man kan skapa extrem negativ utgångsimpedans utan stabilitetsproblem.
quote: Ett resonant system kommer heller inte att skapa övertoner eller undertoner. Både amplitud och fas kommer dock att ändras jämfört med stimuleringssignalen
Varför har en strömdriven Peerless SLS-12 i en basreflexlåda sådana fruktansvärda ringningar om man matar den med en fyrkantsvåg med samma frekvens som systemets resonansfrekvens, medans tex en OB-monterad Accuton C173-6-096 kommer se betydligt trevligare ut i sin återgivna vågform?
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 08:58:26
|
quote: Egentligen förstår jag inte vad som diskuteras. Långt ifrån där martinsson började
Martisson började med att påpeka att det finns en brist på högkänsliga system med hög upplösning och ett bra driv på marknaden. Några kontrade med att det inte har med känsligheten att göra, jag kontrar med att känsligheten och upplösning och bra driv bygger på låg Mms, stor Sd och hög Bl. Detta var visst så extremt kontroversiellt att vi nu ägnat 9 sidor åt att stöta och blöta enkel fysik som varit känd och använd inom proffsljud sedan 1900 talets början. |
 |
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 09:57:14
|
quote: Jämförelsen är onödig då det du beskriver i mångt och mycket liknar just det jag är ute efter
Det var väl det jag visste, fastän jag ställt in cykeln för säsongen. Jag hade nog fått känslan att det mer handlat om storleken på högtalare, där de små inte har förmågan till höga ljudtryck och flytta luft. Det blir lite som att jämföra äpplen med körsbär.
Jag har ingen erfarenhet av professionella studiomonitorer, vilka jag antar har förmåga till höga ljudtryck, men hur står de sig i jämförelse med de system som martinsson är inne på?
quote: jag kontrar med att känsligheten och upplösning och bra driv bygger på låg Mms, stor Sd och hög Bl.
Ok, det är nog därför jag inte förstår, för det har jag insett för längesedan.
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 11:12:09
|
För att komma tillbaka till motorstyrka vs upplösning och tonkurva så tycker jag att Martin J. Kings artikel om sina Lowther är mycket intressant.
Hans mätningar av Lowther DX4 http://www.quarter-wave.com/Project04/DX4_Data.html
Härligt ruggig tonkurva.
Martin King och hans sons upplevelse av Lowther DX2, DX3 och DX4, och jämförelse med bla Fostex. http://www.quarter-wave.com/Project04/Conclusions.html
quote: So after several days of listening, I swapped the DX2 drivers for the DX4 drivers. What a difference! This was the biggest surprise, the DX4 drivers sounded even more detailed and cleaner while still exhibiting better bass performance.
quote: then I asked for his opinions. My son thought for a while and then pointed at the Fostex FE-208 Sigma and commented that it sounded dull. No prompting, just his honest opinion.
quote: As for the top of the line DX4 driver, I have to admit I do not fully understand why the performance of the DX4 driver is so much better then the other two DX drivers when my measurements would indicate minimal differences exist. That is a question to be considered later as I spend more time working with these drivers
quote: We repeated this test with my Fostex FE-164 ML TQWT speaker system and my Focal two way TL speaker system. The results came out pretty much the same. The only speaker that really came close was the Focal TL. But the Lowther DX2 still sounded more open and revealing. I never had to reach for one of the more expensive DX series drivers to out perform my older quarter wavelength projects
Jag har ett stort förtroende för Martin J. King. Han verkar kunnig, mycket påläst och mycket vetenskaplig. Han föredrar DX4 framför DX2. Det ända jag kan se som skiljer dem är ren rå magnetstyrka (vilket ger Bl). Samma kon. Samma talspole osv. Rätta mig gärna om jag har fel, men detta är mycket intressant. Varför skulle han (med många många fler) föredra ett mycket magnetstarkare element, om det ändå är samma kon, talspole, upphängningar, korg, och allt är EQat till rimligt samma tonkurva? |
Edited by - Circlomanen on 2014/10/22 11:14:07 |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 11:19:44
|
Circlomannen skrev: quote: Martisson började med att påpeka att det finns en brist på högkänsliga system med hög upplösning och ett bra driv på marknaden. Några kontrade med att det inte har med känsligheten att göra, jag kontrar med att känsligheten och upplösning och bra driv bygger på låg Mms, stor Sd och hög Bl. Detta var visst så extremt kontroversiellt att vi nu ägnat 9 sidor åt att stöta och blöta enkel fysik som varit känd och använd inom proffsljud sedan 1900 talets början.
Visst är det förhållandevis enkel fysik, men jag vill mena att du har krånglat till det för dig för du har påstått ganska många saker som inte stämmer. Då kan det möjligen uppfattas som stötande hos andra deltagare när du hänvisar till att "stöta och blöta enkel fysik" när du själv verkar blanda ihop begreppen vad gäller denna "enkla fysik".
För att anknyta till ämet så är min egen lilla åsikt att det handlar om väsentligt fler saker än att fokusera på en enda faktor (t.ex. Qts). Det faktorer jag själv anser mycket viktiga är bland annat: - Förmåga till att kunna återge starka ljudtryck med låg distorsion - Sådan dist kan t.ex. hörröra från termisk kompression, komprimerad luft, en mängd olika olinjäriteter o.dyl. - Direktivitetsegenskaperna hös högtalarsystemet. (ofta är här små system inte bra) - Samverkan hos högtalaren med den rumsaukustiska miljön den placeras i (ofta usel) - Att användare på något sätt kan informeras att rummets akustiska egenskaper är av avsevärd vikt att uppnå en god naturtrohet hos återgivningen. - Frekvensgången bör inte vara så krokig, hellre rak om man säger så. Eller psykoakustiskt rak, vilket inte nödvändigtvis betyder rak frekvensgång mätt med en mätmik. - Någon form av skydd av högtalare så att man inte eldar sönder elementen i onödan eller att de spelar utanför sina "normallinjära" områden. - Digital DSP kan vara användbar till olika saker både när det gäller själva högtalaren (frekvensgång, dist, skydd, m.m.) och hos dessa samverkan med rummet (åtminstone för lägre frekvenser).
Problemet med bra högtalare är väl att de kostar mer pengar att tillverka än dåliga högtalare. Stora element, stora lådor, ligger egentligen inte alls i tiden om man ser till vad normala konsumenter "vill ha" hemma. Då är vi ganska långt ifrån vad vi menar med "moderna" högtalarkonstruktioner, snarare tittar vi bakåt i tiden, till den tid då hög uteffekt från förstärkare var svår att uppnå.
Personligen hamnar jag i ett läge där jag tycker att högtalare med många element ger stora fördelar av flera skäl: - Styrning av direktiviteten - Lägre inmatad effekt till respektive högtalarelement (mindre termiska effekter) - Aktiva EQ-åtgärder - Aktivt delade system med basmoduler och högpassfiltrerade toppar ger respektive lådor bästa möjliga förutsättningar för de olika rumsliga placeringarna. - Noggrann akustikreglering av lyssningsrummet - Det blir ganska många förstärkare som driver det hela, smällar man får ta.  På det sättet är det ingen självklar nödvändighet med element som har enorma magnetsystem. Fast mina högtalare med dess högtalarelement har nog tämligen kraftiga magnetsystem tror jag...
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 11:29:57
|
quote: du har påstått ganska många saker som inte stämmer
Okey!
Jag ger mig. Magnetstarka element har sämmre upplösning.
Så, är du nöjd?
quote: För att anknyta till ämet så är min egen lilla åsikt att det handlar om väsentligt fler saker än att fokusera på en enda faktor (t.ex. Qts)
Jag har aldrig fokuserat på en enda faktor. Både jag och Martinsson har skrivit detta på flera ställen i denna tråden. Självklart förutsätter vi en genomgående hög kvalitet och ett korrekt användande (tex aktiv delning, eq efter behov, rätt arbetsområde osv osv).
Anledningen till att jag skriver så mycket om hög Bl och magnetstarka element, är att det är centralt för högeffektiva system. Ta bort magnetstyrkan och verkningsgrad sjunker. Inte bara verkningsgrad, utan även upplösning och kontroll.
Vad har jag påstått nått som inte stämmer? Citera gärna, och samtidigt kan du länka till fakta i frågan så att jag kan lära mig något.
Hittintills är jag ganska ensam om att länka till studier och data om det vi pratar om, och jag vill gärna ha mer information, så att jag kan lära mig. |
 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 14:48:05
|
quote: Men för att driva mer ström genom ett resonant system krävs negativ utgångsimpedans.
Du behöver inte blanda in negativ utgångsimpedans. Du ökar bara amplituden på signalen. EQ duger gott här.
quote: Varför har en strömdriven Peerless SLS-12 i en basreflexlåda sådana fruktansvärda ringningar om man matar den med en fyrkantsvåg med samma frekvens som systemets resonansfrekvens, medans tex en OB-monterad Accuton C173-6-096 kommer se betydligt trevligare ut i sin återgivna vågform?
För det första blandar du in en icke bandbreddsbegränsad signal, detta får du inte göra. För det andra så länge systemet är "minimum phase" så följer elementets impulssvar eller resulterande vågform bara med från fas och frekvenskurvan. Detta är anledningen till att EQ korrigerar både fas och frekvenskurva, vilket resulterar i en korrigering av impulssvaret. Blandar man in flera stående vågor blir det lite mer komplext, men nu pratade vi membran och motor som är tillräckligt sammanlänkade för att följa regeln.
Så "svaret" är att frekvenskurvan är olika, därför får du olika ringningar. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 18:42:46
|
quote: "allt annat lika" som nämnts i tråden så krävs det bara mer ström för att en "svagare" motor ska uträtta samma sak. BL är som bekant "ström till kraft"
quote: Du behöver inte blanda in negativ utgångsimpedans. Du ökar bara amplituden på signalen. EQ duger gott här.
Vi pratar om motorstyrkans förmåga att kontrollera en kon genom acceleration eller retardtion av konens rörelse, och ett element med ett Qms på 10 och en starkt motorsystem (hög Bl) kommer ha ett lägre Qes och därmed ett mindre resonant (= bättre kontroll), än samma element med mindre Bl och därmed ett högre Qes. Säg att Qes är på 5.0 för ett uttalat magnetsvagt element. Om du fortfarande vill ha samma kontroll på den rörliga massan som det magnetsystemet genom att vräka på med ström genom talspolen så duger inte bara EQ. EQ kommer bara göra resonanspuckeln vid Fs att bli extremt överdriven. Du behöver negativ utimpedans för att hålla konen i shack. Ett EQ kommer bara ändra tonkurvan. Inte elementets resonanta beteende.
En kraftig resonans som exciteras väldigt försiktigt (lite energi) gör inte samma sak som ett välkontrollerat system som drivs med kraft till önskad rörelse (så länge det inte är en fin enkel sinuston).
Industrirobotar har ett väldigt lågt "Qes" dvs starka motorer som styr med precision. Ingen mjuk elastisitet i systemet som medgör resonans. Tänk om de hade ett resonant styrsystem. Vilka vackra svetsfogar vi skulle få av robotsvetsning, när den skjuter över sitt mål i långsamt utklingande pendlingar varje gång motorsystem försöker göra en förändring.
Prova att byta lederna på svetsrobotar till gummiband, och sätt gummiband mellan styrmotorerna och lederna. Öka gärna på vikten längst ute på robotarmen så det blir riktigt bra pendlel utav dem.... Motorerna är lika starka med du har en "mjukhet" eller elastisitet som medger resonans (lågt Qes).
Mvh Johannes |
 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 19:35:23
|
I de fallen där du får en puckel EQar du naturligtvis åt andra hållet. Har du ett system som är minimum phase får du fortfarande inga ringningar då. Sluten låda är lättast att få minimum phase så länge den är liten i förhållande till våglängden. När jag mätte mitt TH så var det dock inte mimimum phase över alla frekvenser. Men excess phase ändrade sig inte heller med adderat motstånd då det beror på lådan och inte elementet.
Är inte säker på vad du vill få fram med exemplen. Men vad jag skriver är korrekt inom rimliga gränser. Trodde du var intresserad av att lära dig som du skrev två poster upp. Svetsrobotar är ganska dåliga högtalare så där handlar det om andra saker. De har dessutom feedback och struntar fullkomligt om det sitter gummiband där. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 19:44:56
|
quote: - Förmåga till att kunna återge starka ljudtryck med låg distorsion - Sådan dist kan t.ex. hörröra från termisk kompression, komprimerad luft, en mängd olika olinjäriteter o.dyl. - Direktivitetsegenskaperna hös högtalarsystemet. (ofta är här små system inte bra) - Samverkan hos högtalaren med den rumsaukustiska miljön den placeras i (ofta usel) - Att användare på något sätt kan informeras att rummets akustiska egenskaper är av avsevärd vikt att uppnå en god naturtrohet hos återgivningen. - Frekvensgången bör inte vara så krokig, hellre rak om man säger så. Eller psykoakustiskt rak, vilket inte nödvändigtvis betyder rak frekvensgång mätt med en mätmik. - Någon form av skydd av högtalare så att man inte eldar sönder elementen i onödan eller att de spelar utanför sina "normallinjära" områden. - Digital DSP kan vara användbar till olika saker både när det gäller själva högtalaren (frekvensgång, dist, skydd, m.m.) och hos dessa samverkan med rummet (åtminstone för lägre frekvenser).
Intressant lista, särskilt akustiksynpunkterna.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 20:10:54
|
quote: Är inte säker på vad du vill få fram med exemplen. Men vad jag skriver är korrekt inom rimliga gränser. Trodde du var intresserad av att lära dig som du skrev två poster upp
Jag försöker lära mig och förstå, men jag kan inte ta till mig något som jag inte håller med om. Mina analogier är bara mitt sätt att försöka förstå system utan att ha matematik som verktyg. Jag uppskattar dina poster väldigt mycket, och om jag säger emot dig så är det inte för att "ha rätt" eller överbevisa dig. Jag förstår inte riktigt hur du menar, och därför försöker jag argumentera och resonera runt, på det sätt jag förstår det.
Inget konfrontativt menat alls Joda.
Mvh Johannes |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2014/10/23 : 07:38:45
|
Jag skulle gärna även höra lite om vad ni som faktiskt tillverkar och/eller säljer högtalare tänker om detta, för att försöka förstå lite mer om varför detta ämne uppenbarligen engagerar så (över 6000 besök och över 200 inlägg så här långt).
Är min reflektion obefogad och baserad på en missuppfattning? Är min klagosång helt enkelt oförenlig med hur efterågan faktiskt ser ut? Är det ett resultat av rädlsan för potentiellt dåliga recensioner i hifipressen? Är det en kompetens eller kunskapsbaserat? Något annat?
För att friska upp minnet skumma igenom tråden eller ta en titt på dessa citat för att få en något tunn ögonblicksbild om vad jag menar:
quote: när man i omgångar kryssat runt i diverse butiker och lyssnat på en uppsjö varianter på temat "basreflex stativare med en 6,5" och domediskant" eller liknande golvare med dubbla 8" som alla försöker sticka ut så där lagom mycket från normen "inte för stor anonym fyrkantig låda" så är lite grovt uttryckt gäspattackerna inte långt borta, alla låter mer eller mindre lika livlöst, fylligt och snällt, lite som valfri sirapsmarinerad jane austinfilm och vissa musikstilar låter rent hopplöst utsmetade och tillplattade.
De av er som ser detta som en liten känga till hela den komersiella hifi industrin är inte helt fel ute, men kom samtidigt ihåg att detta bara är en mans åsikt och inte någon "sanning för alla".
Men min reflektion kvarstår, när slutade vi värdesätta det roliga före det "korrekta", inte för att säga att korrekt inte kan vara roligt, men det är bra sällsynt och då oftast till en kostnad som ett mindre fritidshus, när slutade man ta ut svängarna? ta ett snitt genom diverse tillverkares utbud och kolla vad som blir normen och jag gissar att vi hamnar lite där jag hamnade i min beskrivning, kom ihåg att detta är en generalisering och som sådan alltså inte sann för varje särskillt fall.
Samtidigt ser man i recensioner eller kommentarer från mässor där man demat äldre hornsystem eller moderna system med en konstruktionsfilosofi som mest liknar "nu jävlar..." och bestyckning från proffsindustrin att de oftsat är oerhört positiva och hyllande, varför? och vad säger att en något större monitor eller golvare inte kan inneha liknande roliga egenskaper? men farmför allt ställer jag mig frågan - vart är de ?
och...
quote: Jag tror, måhända felaktigt, att där globalt finns ett påtagligt glapp i utbudet här, och jag tror det kommer växa, så mitt tips till er tillverkare eller potentiella entrepenörer i området är således att våga chansa, ta ut svängarna lite, gå utanför det bekväma och välkända och prova något mer roligt än rakt och korrekt, acceptera lite skönhetsfläckar till förmån för något spelglatt och modernt baserat på äldre principer och som verkligen sjunger.
Jag bjuder alltså in er att bemöta min lilla känga till hela den komersiella hifi industrin, i syfte att försöka förstå och lära mig mer om varör jag uppenbarligen kände att det gått så långt att jag drog igång en tråd om det, och kom ihåg, detta är min åsikt och relfelktion, och den är självklart högst ifrågasättbar, så om ni är aktiva i forumet, kom igen, tyck till. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2014/10/23 : 08:02:05
|
Som av en händelse ramlade jag in på HiFi-klubbens hemsida och hittade Cerwin-Vega som verkar ha lite nytt, t.ex den här:
 http://www.hifiklubben.se/Products/cerwin-vega-xls-15-golvhogtalare-28496/
Priset är inte högt och det finns i alla fall "rätt typ" av högtalare på marknaden, återstår att se hur konsumenterna reagerar.
Jag har själv ingen aning om hur de låter. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/23 : 08:50:07
|
quote: Priset är inte högt och det finns i alla fall "rätt typ" av högtalare på marknaden, återstår att se hur konsumenterna reagerar.
Det var ett grymt bra exempel MatsT.
Cerwin Vega har sålt denna typ av högtalare så länge att de tillhör hifihistoria. Deras hemma-"hifi" avdelning finns nog egentligen bara till pga denna model. Tror att dessa har utsålt alla stativare för 10 kkr med ca 1000:1 eller så.
De låter väl inte så förfärligt roligt, men uppenbarligen tycker många tusentals ungdomar att Metallica, fest och CV är en gyllende kombination, och bra mycket roligare än "Diana Krall, rödvin och ett slött nickande".
De har funnits sedan tidigt 80tal (kanske till och med tidigare), även om de med jämna mellanrum har fått en liten ansiktslyftning och ett nytt modellnamn, så är det samma stora basreflex med en 15 tummare, en eller två 6,5 - 8 tums mellanregister och nån 1 tums diskant i horn.
Tack MatsT för att du tänkte på dessa.

Tidigt 80tal. |
Edited by - Circlomanen on 2014/10/23 08:54:00 |
 |
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2014/10/23 : 10:26:18
|
Seriöst system! Tack för det Rolf-San |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/10/23 10:26:50 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/23 : 10:36:32
|
De där biohornen får gärna en plats i mitt vardagsrum. Troligtvis blir det då endast mitt vardagsrum, för Malin flyr väl fältet om de kommer hit.
Grymt bra artikel. Håller med om mycket där.
Johannes |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2014/10/23 : 17:46:27
|
quote: http://www.hifiklubben.se/Products/cerwin-vega-xls-15-golvhogtalare-28496/
Priset är inte högt och det finns i alla fall "rätt typ" av högtalare på marknaden, återstår att se hur konsumenterna reagerar.
Jag har själv ingen aning om hur de låter.
Men inte riktigt så känsliga, med ett seriöst filter och jämnare tonkurva skulle sannolikt känsligheten sjunka ytterligare, och högtalaren skulle enligt trådens praxis bli tråkig. Är det inte så? |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/23 : 18:06:06
|
quote: med ett seriöst filter och jämnare tonkurva skulle sannolikt känsligheten sjunka ytterligare
Digital FIR-filtering och en bunt supersymmetriska Circlotronförstärkare sänker inte känsligheten nått vidare. En FIR-korrigerad rimligt "slät" tonkurva låter bättre än en resonant och allt för spretig sådan.
Men skall man korrigera tonkurvan helt i den passiva domänen så blir det varken vidare billigt eller effektivt.
Jag skulle nog hellre se lite andra element och ett bra filter utan för mycket passiv EQ, om jag skall vara intresserad av nått sånt.
Jag säger inte att CV låter vidare bra. Mitt svar var bara en bekräftelse på vad MatsT skrev.
quote: återstår att se hur konsumenterna reagerar
Jag tror som sagt att den sålda volymen av dessa högtalare från CV är en våt dröm för alla dagens hifi-tillverkare. Det säger inget om ljudkvaliten, utan visar bara att finniga tonåringar är just "finniga tonåringar". |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2014/10/23 : 22:38:47
|
quote:
Jag försöker lära mig och förstå, men jag kan inte ta till mig något som jag inte håller med om.
Intressant inställning.. blir nog svårt dock att lära sig nåt nytt, för om man redan håller med om det så kan man det ju redan. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2014/10/24 : 00:20:25
|
Är det ca 95 dB som är den heliga graal i denna tråd, allt under detta är lågeffektivt bara så att jag vet om jag uppfattat det hela rätt?
Det finns i alla fall en liten mängd "högkänsliga" högtalare till försäljning i Hi-Fi butikerna i dag. En affär i GBG har 4 st golvare 95 dB och över i sortimentet. En butik i huvudstaden erbjuder 11 st. Huruvida de erbjuder den efterlysta "stampa takten" effekten framgår inte av min lilla studie.
Den känsligaste jag fann låg på 110 dB, den minst känsliga låg på 83,5 dB.
Tycker mig ha sett mest tvåvägare som exempel, beror det på att de är tänkta att förstärkas upp nedåt med subbasar då i alla fall jag inte skulle nöja mig med den föreslagna nedre gränsen 50 Hz? Är det något mindre attraktivt med trevägare? |
J. Ullberg |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2014/10/24 : 06:25:35
|
quote: blir nog svårt dock att lära sig nåt nytt, för om man redan håller med om det så kan man det ju redan.
Om jag hävdar att solen är gjord av ost, och du finner det osannolikt och ologiskt, skulle du ändå ta det som en absolut sanning att solen är gjort av ost bara för att det var en överstepräst i hornets heliga som hävdade det? Eller skulle du vilja söka mer fakta i frågan innan du bestämmer dig för att integrera det i din kunskapsbank?
|
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2014/10/24 : 07:11:11
|
quote: Är det ca 95 dB som är den heliga graal i denna tråd, allt under detta är lågeffektivt bara så att jag vet om jag uppfattat det hela rätt?
Ingen siffra är satt, i min "spec." uppmanade jag bara att man borde prioritera högre känslighet framför spikrak frekvensgång.
Men om vi ska göra ett antagande för sakens skull, för att dela upp det lite, så ja, över 95dB/W/m i 2Pi tycker jag är att anse som en lämplig gräns för epitetet högkänsliga högtalare, 90-95dB/W/m som känsliga högtalare, och <90dB/W/m som krafs :) 100dB/W/m i 2Pi och över som en religös upplevelse, men vi behöver nog bibehålla en viss grad av realism här, allt kan ju inte vara TMS-2 menar jag ;)
Tack för att du undersöker utbudet Buggson, jag har själv gjort lite efterforskningar på området för att ha lite mer torrt på fötterna, vill minnas att den genomsnittliga känsligheten i segmentet jag tittade på (alltså ej statistiskt säkerställt) låg på ~87dB/W/m (okänd miljö). |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2014/10/24 : 13:09:32
|
Egentligen råder ingen brist på såna högtalare, de finns bara inte i hifi-butiker. Man får handla hos Thomann och liknande, de har ju precis det du beskriver.
quote: ..att man borde prioritera högre känslighet framför spikrak frekvensgång.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Topic  |
|