HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MONO-block
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2015/07/06 :  12:05:10  Show Profile Send softishman a Private Message
Akustiken är verklien viktig för att ge anläggningen en chans att prestera som den är tänkt. Vad tycker då folket om en processor i kedjan, typ en Lyngdorf RoomPerfect eller liknande?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/07/06 :  14:39:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har än så länge aldrig hört någon sk Rumskorrigering bli bra, de ställer till grejer i de övre registren så att det låta konstigt i mina öron.
quote:
Ingenting låter bra med taskig akustik, det är fundamentet för att överhuvudtaget få resultat, ibland får jag för mig att själva prylarna är viktigare än resultatet när man rätt ofta ser extremt dyra riggar stå och spela i väldigt sterila miljöer?

Har aldrig riktigt greppat det där, det behövs trots allt i regel inga jätte-ingrepp för att göra akustiken åtminstone anständig.

Det handlar oftast om inredningssmak då det ska vara avskalat för en del, men som sagt här så är rejäla mattor, bokhyllor och tavlor (som är klart underskattat) ett måste om man vill ha hyggliga ljudliga framgångar och ska det vara avskalat så får man leva med sämre förutsättning för ljudet.
När jag flyttade för 6år sedan så testade jag detta seriöst med att plocka ner grejer (tömma bokhyllan,osv.) och samtidigt lyssnade på vad som hände med ljudet och det var större skillnader än man kan få uppgraderingar med vanliga uppgraderingar av Dacar, försteg osv. utan minsta tvekan.

Edit.Läste detta på ett annat forum:
Ju sämre lyssningsmiljö man har desto enklare är det att köpa prylar. Det blir omöjligt att höra skillnad.

Man kommer billigast undan om man placerar stereon i det helkaklade badrummet

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/07/06 14:43:15
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/07/06 :  18:13:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår inte vad du FBK pratar om. Jag har både dBX Driverack 260 och en BSS FDS366. De båda har en himla massa punkter som kan korrigeras och låter inte konstigt. Återigen Genelec 8260 som jobbar lite annorlunda jämfört med de flesta andra fungerar också utmärkt utan att låta konstigt. Dock har den inte lika många punkter som de två första. Det är möjligt att deras nya högtalare 8351 har fler insatspunkter. Min erfarenhet är annars att de flesta korrigeringarna sker i basområdet. Jag vet inte var du FBK har lyssnat någonstans, Du har ju tidigare dömt ut Genelec 8253 och dessutom 8260 som är t.o.m en lite bättre högtalare. Vad tycker du om JBL och Velodyne DD18 som du har hört hemma hos mig?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/06 :  18:29:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
Akustik förändrar mycket, oftast kommer man långt med lite vettigt placerade möbler, bokhyllor, tavlor, mattor och gardiner mm, till stor del spelar byggnadsmaterial och konstruktion roll.
Numera finns ju riktigt snygga akustikprylar, jag menar inte att rummet ska förvandlas till ett ljudlab. Men tex ett par akrylvingar på rätt ställe gör väldigt mycket för ljudupplevelsen. Sofci gör väl grejer man kan pryda med vilket tryck man nu vill (tex en Picasso) med en snygg ram har man fått en tavla som inte ser värre ut än någon Ikea/gallerixtavla.
Sen kan man ju prova Dirac om man inte tillåts några akustikfix. Jag tycker att den gör många "rätt" och få fel. Men det är lite olika i varje givet rum hur pass bra det blir.
Har man stora basnoder finns nog ingen effektivare åtgärd.
Sen är det ju kul att byta grejer också. Inget är mer rätt eller fel än det andra man måste prova själv helt enkelt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/07/06 18:31:03
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/06 :  19:46:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tycker tråden spårat ur, nog med akustiksnack och tillbaka till ämnet. Figge har ett bra rum och när vi testade monoblocken M7m blev allt enormt mycket bättre oavsett akustik.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/07/06 :  20:59:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Du får pm:a gcs om du vill ha ett svar.

Ska hålla mig borta i fortsättningen ifrån herrarnas trådar även om jag råkade ge seriösa förslag som nog inte passade, kanske för billigt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/06 :  22:00:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Du gör som du vill men det har inget med dina föslag på slutsteg att göra, det var bra tips att kolla upp, men det verkar som om ni inte tror på att monoblock ger en förbättring vilket det gjorde när det testades, så inläggen om akustik känns onödiga. Jag är fullt medveten om akustikens betydelse, har provat att göra egna paneler osv.
Och "för billigt" kan det väl aldrig bli om prestandan är tillräcklig, tror de flesta vill komma billigt undan om möjligt .

Edited by - Snutten on 2015/07/06 22:04:47
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2015/07/07 :  01:30:49  Show Profile Send PärR a Private Message
Trist att tråden fick den vändningen. Kan bara hålla med om att monoblock levererar bättre signal till i princip allt oavsett vilken högtalare som används.
Akustikåtgärder i all ära, men kan inte systemet spela ut maximalt så är akustikåtgärder overkill i grunden.
Vet ej Figges prisnivå och mina erfarenheter må vara kostsamma. Spelar med Lamm Ref 1.2 idag och hade innan dess ML 33h.
Givetvis är monoblock bättre än en integrerad och i de allra flesta fall även bättre än ett dual mono steg. Så är det bara.
Balansera elektroniken först och ta därefter hand om akustiken. Att balansera akustik efter i grunden omöjlig elektronik kan i delar bli omöjligt, eller kosta mer än vad elektroniken kostar total utan bättre resultat.

Bara en synpunkt i all välmening, prioritering är A och O
/ Pärr
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/07/07 :  02:30:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Vilken egenskap skulle det vara som gör att monoblock alltid låter bättre än stereosteg?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2015/07/07 :  07:33:29  Show Profile Send Figge a Private Message
Det var det här som var frågan. Önskar förslag på MONO-block
Annars hade jag kanske ställt frågan på ett annat sätt eller på ett annat forum.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/07 :  09:01:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag förstår att du får andra förslag än vad du förväntade dig Figge.
Moon-slutstegen lät annorlunda och bra i din miljö och det är väl helt rätt att fundera över vad du söker? Om du söker en annan ljudsignatur är det ju ganska säkert att det inte är monoslutsteg du bör titta efter specifikt.
Visst är monoslutsteg ett sätt att eliminera kompromisser runt kanalseparation, strömförsörjning och liknande men det är ju inte en garanti för extremprestanda.

Jag kan förstå vissa praktiska aspekter som t.ex. att man väljer att skicka balanserad signal till stegen som står mycket nära högtalarna med korta högtalarkablar. Men det finns ju en massa nackdelar också som t.ex. en skyhög merkostnad pga dubbla nätdelar, chassin, kablage etc.

Exposure monoslutsteg 3010S2 låter långt mycket bättre än sin prislapp för mina öron, men om de spelar skjortan av sina stereokusiner tycker iaf jag är oklart.

Oavsett, jag tror inte det är MONO-slutsteg du söker, du söker nog ett annat slutsteg... Precis som FBK med flera är inne på...
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/07 :  09:44:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Observera att Moon M7m redan är sålda till en annan person, det var inget fel på dom men fanns bara 1 par. Figge försöker hitta något som är i samma klass men finns att få tag på, gärna begagnat.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2015/07/07 :  11:24:52  Show Profile Send Figge a Private Message
Kan väl instämma med dig Micke, problemet är att det är väldigt svårt att jämföra mellan ett stereosteg mot ett par monosteg från samma tillverkare. I alla fall i Sverige.

Här även testat mitt Coda Ts mot ett stereosteg från Moon, till Codas fördel.

Även steget från ML 335 till Coda TS var ett steg i rätt riktning.

Tror även att ökad effekt ger en förbättring, du har ju själv gått från Karan 180 till 400.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2015/07/07 12:21:15
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2015/07/07 :  13:39:12  Show Profile Send PärR a Private Message
Jag fastande bara för att diskussionen gled in på att fixa ljudet med akustikåtgärder, snarare än att försöka balansera komponenterna först. Vidhåller fortsatt att man måste vara klar över sitt ljudideal i första hand och därefter komponera en anläggning som är väl avstämd mot detta ideal. Föredrar man uteslutande viss musikgenre kan det också kräva eftertanke. Därefter gör man det kosmetiska med akustikfix. Byter man tex bostad så kan ljudet föga förvånande presenteras lite annorlunda i den nya bostaden och annan typ av fix kan bli nödvändiga för att bibehålla samma ideal.

Men fördelarna med monoblock, som någon frågade, är nog de traditionella, givet att de i grunden är välbyggda, dvs :

- Slippa dela alla komponenter på två kanaler vilket oftast kan leda till viss överhörning, sämre kanalseparation och ökad dist mm.
- Två separata nätdelar är bättre än en rent ljudmässigt.
- Möjliggör givetvis två separata nätkablar vilket är en fördel under många omständigheter.
- I de flesta fall är det klart bättre med korta högtalarkablar vilket monoblock medger. Långa balanserade XLR från pre-amp är ett mindre problem
- Oftast bättre förmåga att spela högre eller högt utan att svettas om tex högtalarens ohm-kurva drar ner i källaren i vissa register.. dvs bibehållen och homogen ljudbild ändå oavsett volym.

etc etc, och sammantaget en förklaring till varför åtminstone jag, som jag skrev, upplever återgivningen bättre från monoblock än från ett slutsteg, alt integrerad. Dualmonosteg, å andra sidan, behöver ju nödvändigtvis inte vara rena dualmono så de ingår i det jag kallar slutsteg.

Jag ser mao inget fel i att Figge söker monos (2 enheter). Nu är åtminstone jag inte helt på det klara med hur anläggningen ser ut i övrigt, men jag kan ha missat andra trådar och då blir det svårt med rekommendationer på specifika produkter.

/Pärr
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/07/07 :  13:43:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Möjliggör givetvis två separata nätkablar vilket är en fördel under många omständigheter.


Utveckla gärna och förklara??

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/07 :  14:53:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
En förklaring till att monoblock låter bättre är ju rätt självklar, vi har ju 2 separata öron, alltså ska det vara 2 separata förstärkare .
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/07/07 :  14:55:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skrev just ett långt inlägg och satt och läste igenom texten då den försvann. Jag får inte tillbaka den så nu skiter jag i detta. Det här är något som jag råkat ut för tidigare när jag skrivit långa texter.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/07 :  18:14:55  Show Profile Send Adagio a Private Message
Men?!?
Frågan är ju så Generelt ställd att svaren kommer vara lika spridda som ett tömt magasin med en SPAS-12! Lite mer har framkommit under trådens uveckling.
-Figge vill ha monoblock. (Jag med!)

-Figge är av vissa skäl inte sugen på rör. (Smaken är olika)

-Figge vill driva sina Mani2 ( väldigt trevliga högtalare)

-Figge vill/kan inte ändra akustik ( jag tycker det ser ut som ett snyggt och normalt rum så jag håller med, dock kan ett par Wingar i akryl göra underverk och de ser rätt snygga ut)

Enl egen utsago vill Figge ha en mer homogen klang vilket monoblock gav. (Denna homogenare klang kan ha med bl.a. Baskontroll att göra, alltså är det inte helt fel att åtmindståne prova en Dirac eller motsv. En del saker blir ofantligt mycket bättre vissa saker blir lite sämre, ibland)

Det är Iofs inte konstigt att folk ofta hänvisar till akustik, men utan att veta hur det låter hos Figge är det kanske lite dumt av oss att ställa den frågan. Det var ju återigen MONOBLOCK tråden skulle handla om, inte generellt att ge Figge pekpinnar av olika slag. Jag tror inte det är vad vi gjort, snarare sett på helheten oc frågat oss vad kan man göra för att ljudet ska bli bättre.

Det blir lite som om en kock ställer frågan"-jag provade att göra pepparbiff på Black Angus, den blev jättegod. Så nu vill jag ha förslag på andra ryggbiffar att testa?"
Så kommer vi med lite förslag på olika köttraskor, olika lång på hängmörning mm.
Sen kommer förslag på vilken typ av stekpanna "-Skeppshults gjutjärn så klart!" " Nej, grillpanna!" "-han måste ha gasspis..."
Ni förstår problematiken, "-det var ju bara förslag på kött jag ville ha!!"
Inge. Anledning till att någon ska känna sig stött eller arg.
Åter till monoblocksfrågan.
Har du själv någon ide Figge?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/07/07 :  19:57:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Adagio@
Varken stött eller arg, trodde i min enfald att seriösa och vänliga förslag skulle vara bra men folk är som de är så besviken är ett bättre ord. Men en sak lovade jag mig själv igår. Sluta att ge råd och energi på medlemmar här då det bara blir fel ändå. Ha det gott!
Ps. Det är ett par Verity Audio Rienzi och inte Mani2.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/07/07 :  22:27:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Givetvis är monoblock bättre än en integrerad och i de allra flesta fall även bättre än ett dual mono steg. Så är det bara.
Balansera elektroniken först och ta därefter hand om akustiken. Att balansera akustik efter i grunden omöjlig elektronik kan i delar bli omöjligt, eller kosta mer än vad elektroniken kostar total utan bättre resultat.



Nej, det blir inte per automatik bättre för att man sätter förstärkare i två lådor istället för en, eller menar du förutsatt samma elektronik inuti?
Det framgår lite otydligt?
Jag är inte riktigt med på logiken ang de aktiva komponenterna först och akustiken sist?
Steg ETT borde rimligtvis vara att maximera för högsta möjliga känslighet, att se till att rummet blandar sig i så lite som möjligt i det som når dina öron, detta ger MYCKET bättre förutsättningar för att höra vad de aktiva komponenterna sysslar med när de tillåts bli mera isolerade från rumspåverkan.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2015/07/07 :  23:33:34  Show Profile Send PärR a Private Message
@ räven

Sorry frånvaro, men har varit på resande fot till landet.
Du har rätt i att det kanske var för banalt att skriva 2 nätkablar. Det faller sig såklart naturligt med 2 nätkablar till monoblock. Har du monoblock själv?
Hoppas du i så fall inte kopplar dom i en och samma grendosa.

Jag trodde möjligen att man skulle se fördelarna utan mera ingående förklaring.

Vad jag menar är att man får högre flexibilitet när vi börjar prata rejält strömkrävande förstärkare. Därför mycket enklare att ha två separata linor till proppskåpet på olika faser. Lättare med 2x25 amp säkring än en på 50. Extrema amperebehov ställer dessutom större krav på enskild kabel och utbudet blir begränsat. Försörjningen blir såklart effektivare med en kabel till respektive trafo.

Strålning mm blir sannolikt bättre (lägre) jfrt två nätdelar i närheten av samma kabel. Eller en monstertrafo i ett "vanligt" slutsteg byggt på en och samma kretslösning.

Nu råkade jag se att Figge, som tråden handlar om, har haft ett ML 335. Jag är hyggligt förtrogen med ML. 335 är inte ett av Levinsons mest kraftfulla slutsteg, men det är en äkta dual-monokonstruktion och suger mellan 12-19 ampere när lasten kryper under 4 ohm. Detta kan föranleda vissa modifieringar i proppskåpet.. En nätkabel försörjer där båda nätdelarna vilket inte är lika effektivt, och det påverkar ljudkvaliteten i slutändan.

Jag har även 2 separata nätkablar till mitt försteg som f.ö är 4-delat och har 2 x 170 VA trafos. Summa 4 nätkablar till förstärkeriet mao.

Så i stället för att skaffa en kärnkraftskabel, skaffa 2 separata. Eller börja med att kika på monoblock (om du nu inte har det redan) Jag rekommenderas det starkt.

Vet inte om det var svar på din fråga, men det var den korta versionen av förklaring

Andra kommentarer om akustik tar betydligt längre tid att redogöra för, men jag tycker det är vitalt att olika personer prioriterar olika. Hoppas alla kan leva med det. Det kan jag

Mvh
/Pärr




Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/08 :  07:56:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag vill också ha monoblock, två st Cary V-12r monoblock. Det är ju aldrig fel med extra kraft när man kör Maggies. Men helt ärligt.... Mest för att det skulle se så coolt ut och kännas coolt. Den där pirriga känslan av att ha något som tidigare var ouppnåeligt och som nu manifesterar sig i vardagsrummet. Det är en bättre tweak än någonting annat.
Självklart måste det leverera ljudmässigt också men om det levererar så är det den där känslan jag i alla fall längtar efter.
Två st rovdjur som vilar bredvid varsin högtalare är mäktigt!
Pubertalt? Jajamensan!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/08 :  08:21:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message

quote:

Tror även att ökad effekt ger en förbättring, du har ju själv gått från Karan 180 till 400.

Hmm, nästan, det var ett KA S270 som var här men det är 'nästan' samma som 400'an sägs det. Oavsett så har jag gått tillbaka till KA S180 för ett kvickare och mera levande ljud. Jo, det saknar en del av ljudbilden och baskontrollen som 270 levererade, men...

quote:

En förklaring till att monoblock låter bättre är ju rätt självklar, vi har ju 2 separata öron, alltså ska det vara 2 separata förstärkare .


Hahaha!
Men helt allvarligt, mina öron är förvisso separata, men de delar iaf 'chassi'!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/08 :  13:31:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jo ska man va exakt så har också jag bara ett "chassi" för mina öron, som tur är :).
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2015/07/08 :  14:49:27  Show Profile Send PärR a Private Message


Men vänta nu..

Jag nöjer mig inte med "ett chassi". Jag använder både vänster och höger hjärnhalva. En form av dualmonochassi men med olika funktioner
Vänster för att analysera och bedöma det jag hör och höger för att njuta av det musikaliska i slutändan

Med monoblock får man mer av båda...

Men ok, fattar att många av herrarna här inne inte är pro monoblock, men personligen blir jag svårövertalad att gå tillbaka till något annat... Som sagt, bara kul att vi prioriterar olika

/Pärr
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.9 sekunder. Snitz Forums 2000