HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa Nätkabel för 10000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/21 :  11:52:20  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Det är bra att vara lite försiktig Nicke och du har nog delvis rätt.

Tänk bara på att mycket stålar för dig känns kanske som lite för nån annan och är i stort sett gratis för Bill Gates
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/21 :  11:52:53  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Ojsan, trodde inte att mitt lilla exempel på kostnader skulle leda till sådana kontroverser. Mer ett litet konstaterande att det sällan sägs att det skulle vara overkill att betala hundra tusen för en förstärkare eller en högtalare. Medan nätkabablar, ofta för bara några tusen, betraktas som "insane".

Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/02/21 :  12:14:53  Show Profile Send JMlab a Private Message
Det måste vara upp till den enskilde att ha synpunkter om vilka pengar man är beredd att lägga ut på bla nätkablar men har du en anl för 20k är det tveksamt om man skall lägga ned 10k på stömkabel!!
Skall vi ta ut svängarna ordentligt kan jag informera att AZ har en strömkabel Gargantua 2 som kostar 25k dessvärre låter den aldeles fantastiskt.En kabel är INTE bara en kabel!!Har även provat Lowrad är väl ok
för sina pengar men det är verkligen skillnad de spelar absolut inte i samma liga!!
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/02/21 :  12:20:45  Show Profile Send Wintermute a Private Message
...hmmm...det verkar som om vissa diskussioner återkommer i flera trådar... då återkommer jag med mina åsikter och iakttagelser i flera trådar!

Nätkabeln (som jag ser det) påverkar sin omgivning på tre ställen:
1. Ena sidan kabeln (apparaten)
2. Andra sidan kabeln (väggen)
3. Runt om kabeln

Mångas fokus (i detta forum) tyx ligga på .1. Därav diskussioner om filterverkan och annat. Vad gäller skärmning mot störningar verkar det vettigt att den sista halvmetern är den kritiska.

Dessutom så har väl folk genom tiderna betalat mer än 10 kkr för saker som bara är snygga. mao om kabeln är snygg och inte försämrar ljudet är väl allt ok!

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/21 :  12:28:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Nya leksaker från PS Audio...
http://www.psaudio.com/products/xstream_power_moreinfo.asp

Skall visst vara billigare OCH BÄTTRE än den förra serien. Måste ju provas när den kommer med EU-kontakter.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/21 :  12:36:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag tror att det är ett problem att inkomstfördelningen är ojämn. En del har inte råd till något vad gäller hifi, andra kan få det genom att försaka en del annat, vilket inte är särskilt besvärande om man inställer resan till Thailand för en bra förstärkare. För ett fåtal är megadyra grejor inget problem.
Det innebär att för en del är 10 eller 20 tusen en hel anläggning och för andra ett litet kul tweak!
I det prepektivet uppskattar jag LTS stävan att hitta prisvärda komponenter. Hifi för folket snarare än för de rika. Även om deras rekomendationer verkar litet föråldrade.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/21 :  12:49:50  Show Profile Send Peder B a Private Message
Tyvärr så är nog min erfarenhet den att det finns ett visst förhållande mellan pris och prestanda! Min fulla övertygelse är den att en tillverkare, i detta fallet Synergistic Research skulle aldrig överleva i långa loppet om inte deras produkter på något sett motsvarade marknadens krav och/eller förväntningar!
Jag har själv varit skeptisk till nätkablar i det dyrare segmentet och nätkabeln har varit den som uppgraderats sist. För mig är det helt oviktgt om det inte går att mäta eller förstå varför det blir en förbättring. Genom att prova och lyssna har jag övertygat mig själv

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/21 :  13:02:20  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Alltså var inne på just Synergistic Research hemsida för några dagar sedan och försökte kolla vad en ny nätkabel kan göra. Någon som kan fylla i? Det snackas om "aktiva" egenskaper.. Hmm, att kabeln kan fungera som filter, eller som man i många samanhang har i slutet på en kabel nämligen ett motstånd som inte släpper igenom "brus" är en sak. Hur fungerar denne kabel i lekmanna termer och vad gör den för nytta på ett ojordat uttag? De flesta hem idag har bara jordade uttag i badrum och kök....

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/21 :  13:20:25  Show Profile Send Peder B a Private Message
Den aktiva skärmen matas med en separat Mini Power Coupler från vägguttaget som ger 30V till skärmen och denna går givetvis att koppla ur så att man kan höra skillnaden utan aktiv skärm. Jag har en annan relativt bra nätkabel att jämföra med, en Analysis Plus Power Oval som jag har för mig placerade sig bra i HIgh Fidelitys nätkabeltest. I jämförelse med Analysis Plus kabeln får man ett lyft i upplösning men framförallt mer definition i nedre registret med SR kabeln redan utan aktiv skärm. Med skärmen aktiverad upplever jag det som att du får samma hörbara förbättring ytterligare en gång!
Tilläggas ska att jag har jordade uttag i hela huset om nu det spelar någon roll

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/21 :  13:52:08  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Om nu kablarna kostar allt från 3k till 10k styck!!, varför inte köpa in en billig UPS??

Någon som har en länk till HighFidelitys test av strömkablarna?

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/21 15:49:07
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/21 :  14:11:38  Show Profile Send Anders47 a Private Message
En UPS är väl något av det sämsta man kan köpa! Håller visserligen spänningen konstant men kan vara kraftigt dynamikbegränsande och filtrerande.
Har en Synergistic signalkabel och skaffade litet senare en Mini Coupler till den. Inte så dyr men var dock litet tveksam om detta var ett toktweak. Men ibland måste man ta en liten risk för att få reda på sanningen. Resultatet var att den fungerade. Kostade en tusenlapp men hade inte kunnat få samma förbättring genom en kabel som kostade tusen kronor mer, eller hypotetetiskt en förstärkare eller högtalare som kostade en tusenlapp mer.
Den är väldigt enkel att testa, dra ur Mini Couplern och vänta ca 10 sekunder tills spänningen i skärmen ebbar ut. Lyssna ett tag och sätt sedan in den igen.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:39:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Logiskt sätt kan en nätkabel fungera om den filtrerar bort skräp som försämrar ljudet. Detta kan bla åstadkommas genom dämpning av högfrekvent material.
För att man inte skall tappa tron på dyra tillbehör tycker jag att tillverkarna bör komma med mera fakta ist för reklamsnack som enkelt genomskådas.
Skärmning kan ju också vara bra om nätkabeln går nära signalkabeln. Om denna i sin tur är bra skärmad redan så är jag osäker om det har någon verkan.
En vanlig trådstump utan filter eller avancerad skärm kan ju rimligtvis inte förbättra ljudet jämfört med ekk som sitter i väggen.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:56:11  Show Profile Send ekman a Private Message
här är en länk som tydligen ska förklara varför den sista 1,5m nätsladd är viktigt trots massa värdelös kabel i väggen
kanske kan tillföra något iaf
http://www.aloha-audio.com/library/FindingCG.html

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:04:18  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by SpLiX

Någon som har en länk till HighFidelitys test av strömkablarna?

Tyvär! Testen er inte på nettet - den kan läsas i HIGHfidelity nr. 2/2003.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:10:49  Show Profile Send Nagra a Private Message
quote:
Originally posted by Peder B

s60761:
Om du är skeptisk mot bättre kablar överlag eller just mot nätkablar har jag svårt att uttyda men jag använder själv den Synergistic Research Reference A/C Master Coupler X som var med i High Fidelitys test. Denna nätkabel är den absolut bästa enskilda kabeluppgradering jag gjort i mitt system!

Var i Sverige kan man köpa Synergistic ??

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:13:53  Show Profile Send ekman a Private Message
hifistället bland annat?

www.rube.no
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:19:40  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det finns en norsk firma som är distibutör för Synergistic och den kanske finns i enstaka butiker i Sverige. Kan dock köpas begagnad från USA för mindre än halva priset.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:27:51  Show Profile Send Nagra a Private Message
Väldigt nyfiken att prova på ett par

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/23 :  01:35:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har kollat Synergistic´s hemsida och de tester som var länkade. http://www.synergisticresearch.com/
De ger ingen objektiv information. Bara åsikter. Nåja det spelar ingen roll i dom här prisklasserna.
En sak verkar dock återkomma. Systemmatching.
Synergistic konstruerar inte perfekta kablar utan kablar som förbättrar vissa audiofila parametrar såsom 3D och luft runt instrumenten. Svårt o säga om det passar till vanlig lufttät studioproducerad pop.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/23 :  11:42:17  Show Profile Send mace a Private Message
Här i England är VARTENDA uttag jordat OCH 'säkrat'(3-13A) i kontakten och även i vägguttaget ibland

Keep it simple NOT!!!

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/23 :  12:39:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller kvalitén på utformningen av det svenska elnätet så tävlar vi med Albanien.
Fast det har väl blivit bättre numera i nybyggen med 5-ledaresystem m.m.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Kydyl
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/02/23 :  13:39:28  Show Profile Send Kydyl a Private Message
om man nu ska lägga ut 10k kronor på en nätkabel så tycker iaf jag att man även bör försöka filtrera bort störningarna från elnätet först och SEN låta den rena(?) sinuskurvan på 50Hz gå ostörd genom en bra kabel in i apparaterna

kolla t.ex. på typ en sån här http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2015620.htm

tyvärr vet jag inte om furumets länkgrej fattar att ovanstående är EN länk... men det är det iaf

Confused by earlier errors.
Bailing out...
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/23 :  13:44:04  Show Profile Send Nagra a Private Message
Om jag har fattat det rätt ska man köpa en box till deras kablar för active shielding....det kommer bli dyrt det här...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/02/23 :  15:16:21  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Nej - du kan köpa boxen - men der metfölger strömforsyninger til hvert kabel. Men enligt Synergistic Research er den store (och DYRA) boxen bätra.

Enligt mina målinger er der blott en 25-30 Volt DC på den aktiva skärmen. Det bör väre enkelt selv at bygga en reguleret forsyning for langt mindre pengar enn det SR kräver. 2 stk. 12V batterier kan ochså göre det, for strömmen er inte stor.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/02/23 :  15:24:25  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
Originally posted by Anders 47

--------------------------------------------------------------------------------
En UPS är väl något av det sämsta man kan köpa! Håller visserligen spänningen konstant men kan vara kraftigt dynamikbegränsande och filtrerande.

Det finns olika UPS.
Offline-UPS:
Offline-systemen är den enklaste formen av UPS och innebär att spänningen i normalfallet går förbi batterierna, och batterierna kopplas in om nätspänningen skulle försvinna. Sen finns det några tillverkare som har kompletterat med tilläggsskydd som ger ett visst skydd mot spänningsvariationer och viss dämpning av transienter och högfrekvenstörningar. Dessa system brukar ibland kallas Hybrid-UPS.

Online UPS:
Den tekniska principen för avbrottsfri elförsörjning i ett online-system är relativt enkel. Den inkommande elkraften transformeras till lämplig spänning och likriktas. Likströmmen får sedan ladda ackumulatorer. Spänningen från ackumulatorerna omvandlas med en växelriktare till 50 Hz växelström som matar utrustningen. Utrustningen blir därmed i det närmaste helt isolerad från elnätet och kan alltså inte påverkas av kortvariga störningar på elnätet.
Detta innebär att utrustningen kontinuerligt får en jämn och stabil strömförsörjning som är helt oberoende av störningarna på det ordinarie elnätet.

Så en kort sammanfattning:
Offline UPS är bara en Back up vid strömavbrott och varken tillför eller tar bort någonting.

Hybrid UPS filtrerar inkommande nätspänning och inte tillför någon begränsning på inkommande nätspänning, bara rensar den från störningar.

Online UPS där lämnar batterierna nätspänning direkt till utgången och om det är för liten batterikapacitet i förhållande till effektuttaget så blir det en begränsning.

Jag kör Hybrid UPS:ar till min anläggning och jag har upplevt en förbättring av ljudet.

I övrigt i diskussionen om Nät kablars inverkan på ljudet så tycker jag att de som upplever en skillnad och tycker att det är värt pengarna, bra då har de ytterligare förbättrat sin anläggning mot den perfekta.

Det är nog som diskussionen om ”slagrutan”, för att hitta vatten eller metaller, för vissa så funkar det och för vissa funkar det inte.

Och om någon vill lägga 10 000:- på nätkablar eller lika mycket pengar på en tavla så är det upp till var och en att prioritera sin ekonomi. Är det den svenska avundsjukan som spökar?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000