| Author |
Topic  |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 20:34:56
|
"En UPS är väl något av det sämsta man kan köpa! Håller visserligen spänningen konstant men kan vara kraftigt dynamikbegränsande och filtrerande."
Inget påhopp på dig personligen Anders.. Men en "fråga". Är det inte så att i de riktigt FETA monoblocken i den dyraste ligan, så är väl de flesta batteri drivna. De har en egen "ups" lösning inbyggt, för att inte det matande elsystemt skall belastas med stora spikar när väl monoblocken klämmer iväg en stor mängd stöm? Detta är bara något jag hört, inte något jag sett eller läst själv.... |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:37:09
|
Det är mest phonoförsteg och liknande som kräver liten effekt som är batteridrivna. Fördelen är att man slipper störningar från elnätet. Nackdelen att effekten är begränsad. Kan inte minnas att jag sett några FETA monoblock som drivs med batterier. Antagligen finns det någon som har en speciallösning med hundratals kilo av batterier. UPS är Uninteruptable Power Suply och främst avsett för datorer (servrar) och andra apparater där man inte vill ha några strömavbrott och dessutom skydda mot strömspikar och annat som kan leda till skada eller avbrott. De är framför allt avsedda för att ge en säker och jämn försörjning till apparater som ligger på en ganska konstant effektnivå. Effektförstärkare fungerar litet annnorlunda med varierande och ibland höga krav på snabb strömförsärjning. Man kan naturligtvis säga att förstärkarens power supply borde ha tillräckliga reserver, men detta tycks för det mesta inte vara tillräckligt. Vill inte säga att det inte finns UPS som kan fungera, men sett många rapporter om att de varit utjämnande och dynamikbegränsande. Kanske en del gillar denna effekt. Men som Gemini påpekade finns det olika konstruktioner och variationer i kapacitet. Vad jag har fattat tar de inte heller bort störningar på elnätet, ofta högfrekvensta störningar som man får "på köpet" förutom den rena AC man betalar för. Kanske spikar men inte störningar som ligger där hela tiden. Detta är dock en fråga där jag inte är tvärsäker. Balanserade transformatorer och apparater som PowerPlant, som återskapar elen, renar på ett helt annat sätt. Men är dyra.
|
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:00:31
|
Först av allt vill jag tillägga att min "reply with qoute" knapp aldrig fungerar...
Har snackat med min "källa". Min bror som läser tonvis med hifi tidningar från jordens alla hörn är den som slängt ur sig idén om monster block med batteridrift. Tydligen snackar vi inte hemma anläggningar utan 1-1,5 milles studio prylar. Fråga inte mig var det finns en för studiebesök, men tydligen är det i dessa miljöer som man hittar dessa lösningar. De väger ton och har en superren strömförsörjning för att inte färga ljudet vid mixning av studiomaterial. Vad en UPS är och vad den används till mest vet jag mycket väl då jag har 3 feta i vårat server rum på jobb 
Jag kan bara tillägga att jag INTE kommer att slänga en massa pengar på en ny strömsladd då jag inte tycker min anläggning är god nog att dra nytta av det. Att jämföra det svenska elnätet med Albanien är väl att ta i, vi har en juste kvalité i de flesta storstäder. Men skulle man snubbla över ett par billiga så kanske man kan köpa och därtill inbilla sig en förbättring. Jag är som sagt ny på detta område. Kan inte säga att jag lyssnat i så många timmar på bra anläggningar så att jag skulle höra någon skillnad.
This is my 5 cent worth of..... |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Itz
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:37:27
|
Skulle nog prova en separat propp för stereon först. Stor skillnad om man kör jordat vilket de flesta som läser detta forum gör?. Har själv sedan provat Supra LoRad vilken jag kör på allt. Liten förbättring men väldigt billig.
/ Stefan |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:42:21
|
Bor i ett 80-tals bygge. Jordat finner du i kök och badrum. Inte ställena att ha stereon i 
Att dra en förlängningskabel från nått av ställena till stora rummet där steroen befinner sig är lite i överkant |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Itz
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:53:57
|
Bor i ett 30-tals bygge. Drog själv men en polare som är elektriker fick ansluta till proppskåpet. Vet ej vad det kostar att anlita en elfirma men om du har stereo som kräver jord är det förmodligen billigt. Har förövrigt själv dragit förlängningskabel från kök (på bekostnad av kaffebryggare) tidigare. / Stefan |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:03:09
|
Hahaha, kokar du kaffe i badrummet nuförtiden 
"Drog med polare som är elektriker".. Jag bor själv i hyreslägenhet, skulle inte tro att jag får dra nya kablar eller ändra elinstallationen även om det görs med en elektriker. Hmm, får kolla upp detta. Har en morbror som äger ett elektriker företag, man kanske får rabbat.....
Om inte ljudmässigt så är det säkerhetsmässigt mycket bättre! |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/02/23 23:05:05 |
 |
|
|
Itz
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:18:49
|
Bor också i en hyresrätt men tror ej att värden ej har synpunkter förrän den dag jag flyttar men jag kan också ha lätt anarkistiska drag.
/ Stefan |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:56:51
|
Föreställer mig att många hyresvärdar accepterar en sådan uppgradering till jordat under förutsättning att det görs av en godkänd elektriker och man själv står för kostnaden. Jag bor i ett litet äldre hus och för 5 - 10 år sedan byttes elen till jordat, antagligen för att de behövde bytas. Inget jag bett om. Två killar kom in och bytte alla ledningarna. Det gick fort eftersom det finns kanaler och uttag i väggarna. Tror bara att det var min förstärkare som hade jordad anslutning på den tiden, men visst lät det bättre. Inget jag hade förväntat mig. Sedan kom jag på att säljaren (en ovanligt seriös sådan) hade sagt att den skulle låta bättre jordat. Men jag tänkte då att det kunde väl inte ha någon större betydelse och nästan hade glömt bort.
Alla anslutningar skall vara jordade numera men det finns en dispens för befintliga ojordade. Av svaren här verkar det som de flesta fortfarande kör ojordat. Nästan alla kontorslokaler etc. tycks dock ha jordat fast det bara handlar om att anluta en dator och några lampor.
|
 |
|
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:30:47
|
quote: Originally posted by Itz
Bor i ett 30-tals bygge. Drog själv men en polare som är elektriker fick ansluta till proppskåpet. Vet ej vad det kostar att anlita en elfirma men om du har stereo som kräver jord är det förmodligen billigt. Har förövrigt själv dragit förlängningskabel från kök (på bekostnad av kaffebryggare) tidigare. / Stefan
Det ät förbjudet att dra en förlängningskabel från ett Jordat uttag i tex köket till ett annat rum, som inte har jordade uttag . Om det upstår något fel på någon aparat som inte är jordat i det rummet (som du har dragit den jordade kabeln till) och du råkar hålla i båda så kan du bli strömförande .
Sist vill jag tillägga att min "reply with qoute" knapp aldrig fungerar, får skriva in det manuelt . |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
Edited by - Gemeni on 2003/02/24 13:00:39 |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:39:26
|
Det stämmer med "quote"-knappen, vi har ändrat funktionen för att slippa för mycket quotande med bilder etc.
mvh
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:42:51
|
Gemeni,
Den automatiska quote funktionen är borttagen. I ditt meddelande behöver du bara skriva:
Itz, det är förbjudet att dra en förlängningskabel...osv
Då förstår ju alla som läser tråden sammanhanget och vad det är du kommenterar/svarar på utan att du behöver upprepa hela Itz inlägg
|
 |
|
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:55:30
|
Mikael2, det är noterat.  |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 19:10:38
|
quote:
Sist vill jag tillägga att min "reply with qoute" knapp aldrig fungerar, får skriva in det manuelt.
 |
Edited by - Magnuz on 2003/02/24 19:12:01 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:09:05
|
| Splix testa jormas JPC elkablar dina krell skulle UTAN TVEKAN dra stor nytta av dom om du kör med vanliga elkablar nu detta är enligt mig en av dom mest prisvärda grejer inom hifi som man kan göra och att testa är ju dessutom gratis så testa nu du kommer inte ångra dig skillnaden är STOR |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:11:17
|
| Fungerar dom bra på ojordade uttag?? Gör dom det får jag nog prova det alla snackar om ;) |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/02/24 20:14:52 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:14:46
|
dom funkar riktigt bra även i ojordade uttag jag vet då jag kör dom så
och splix hör du ingen skillnad på dina krell med och utan bra nätkabel så lovar jag att äta mina JPC =) hehe
förresten om du tycker du har bra krell-bas nu vänta tills du kopplat in jpc:erna... |
 |
|
Topic  |
|