| Author |
Topic  |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:06:32
|
| det som man ser det lättast på är om den har radio eller inte den med radio är den nyare och bättre kommer inte ihåg vilken som var T eller K |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:21:50
|
Alright det är ju bara synd att man inte kan lyssna på den på närmare håll  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:53:36
|
Classik-K heter K för att den har Knekt (multirumsmodul) har jag för mig... Men det är möjligt att jag har fel.
Classik-K är iaf den nyaste modellen som till skillnad från den äldre även har radio och Knekt (som sagt). |
 |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 13:13:48
|
OK då tackar jag för den informationen, skulle bara vara kul att lyssna på den, man vill ju inte köpa grisen i säcken  |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 13:30:17
|
Om du ska lyssna, försök att få låna hem den. Rättvisa demonstrationer i butik växer inte på träd... :( |
 |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 13:53:22
|
Hmmm tror inte jag är sugen på att åka 25 mil enkel resa för att provlyssna på den och sedan köra tillbaka med den igen efter helgen = 100 mils körning
 |
Edited by - Larsho on 2003/02/23 14:09:56 |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 14:33:43
|
Näe, det blir ganska dyrt också.. Men sannolikheten att du vill ha en Classik efter att du har hört den är ganska stor, men större om du lånar hem den först :)
Åk dit, så ska du se att du har en med dig hem sen... |
 |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 15:48:09
|
Hmm så sant så, risken är väl överhängande att den stannar kvar i min ägo, att det sedan är smidigt med allt i en enhet gör inte saken sämre, ja förutom phonosteg i så fall  |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 15:52:56
|
Hmm så sant så, risken är väl överhängande att den stannar kvar i min ägo, att det sedan är smidigt med allt i en enhet gör inte saken sämre, ja förutom phonosteg i så fall :)
Det enda jag kan tänka mig att man vill förändra är eventuellt extra slutsteg för trögdrivna högtalare, i övrigt har den ad man behöver.
Vad det gäller phonosteg finns det ju en uppsjö trevliga alternativ. Exempel är en begagnad Linto, eller kanske en phonobox från PROJECT. Den får pisk av Linton såklart, men vad får inte det? 
Jag passar också vidare till andra som känner till bra phonosteg. |
 |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 15:56:08
|
Nja då är det nog mer prisvärt att köra med en LK1 som phonosteg, känns inte riktigt rätt prioriterat när phonosteget kostar lika mycket som Classik  Kan tänka mig att man vill ansluta extra slutsteg så småningom Jamo Concert 8 vill gärna ha lite effekt för att blomma ut |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 16:02:48
|
| Hur fungerar Ninka lite längre ut från bakvägg, säg 40cm? (räknat från baksida till väggen) I butiken brukar de inte ha mer än 10-15cm till bakvägg. Jag är eventuellt sugen på Ninka eller Audiovector M3, kan inte bestämma mig vilken som är bättre. Ninka är dock den absolut snyggaste golvaren i sin prisklass, speciellt i maple. |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 16:04:32
|
Jamo Concert 8 vill gärna ha lite effekt för att blomma ut
Det kommer nog gå fint vid normala volymer, men en LK140 skulle nog inte sitta helt fel. Såg tips om LK280 tidigare, men LK280 har inte alls samma ljudkvalitet som LK140, men de har gott om effekt och är billiga.
Finns ju slutsteg från andra tillverkare som är bra också, men LK140 matchar nog Classiken fint.
Lycka till |
 |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 16:07:23
|
Hur är Wakondan jämfört med andra försteg ?? Man kan ju få tag på dem till ett hyfsat pris  |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 16:14:10
|
quote:
Classik-K heter K för att den har Knekt (multirumsmodul) har jag för mig... Men det är möjligt att jag har fel.
Hm, har den det som standard? Tror att Knekt-stöd inte finns med som standard i allmänhet utan man får köpa till ett kort som man sticker in på baksidan...så är det på min Majik iaf.
På tal om Majik fick jag lyssna på Majik/Arcam CD92T/Ninka för nån vecka sen på Ljudkompaniet, följt av Classik/Ninka. Tyckte att Classiken gjorde ett bra jobb, men ändå fick stryka på foten när det 'konkurrerande' systemet körde igång...mer ös och dynamik liksom. Konstigt vore väl annars iofs, då Majik/CD92T-kombon kostar typ dubbelt så mycket 
quote:
Hur fungerar Ninka lite längre ut från bakvägg, säg 40cm? (räknat från baksida till väggen) I butiken brukar de inte ha mer än 10-15cm till bakvägg. Jag är eventuellt sugen på Ninka eller Audiovector M3, kan inte bestämma mig vilken som är bättre. Ninka är dock den absolut snyggaste golvaren i sin prisklass, speciellt i maple.
Jag fick Ninka och M3 demade mot varandra, tyckte det kändes givet från början att Ninka tog hem matchen utan större problem. Hade två mindre hifi-intresserade kompisar med mig, och det syntes på dem att de tyckte samma sak när vi lyssnade. När vi lyssnade på Ninka satt alla och liksom smålog lite fånigt hela tiden När vi lyssnade på M3 så...ja...den lät 'bra', men varken jag eller mina kompisar fick den där känslan av spelglädje som Ninkan framkallade. Att Ninka som du säger är toksnygg gör ju inte saken sämre.  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 18:52:27
|
Kvalité på Linn.... deras högtalare är "snabba" men låter ihåligt på vissa röster... fin finish. Något jag tyckt mej märka är att högtalare sällan är både klanghomogena och snabba. Classik: Korkade skottar som inte klarar av att konstruera en vettig display som kan visa tex låtnr och tid på låten samtidigt. Specialkontakter till högtalare (inverterade bananer) kanske är bra men besvärligt vid ev. byte. Haft en Classik nu några år och tycker om dess ljud. Lät otroligt fint tillsammans med mina Mirage 890I så länge jag bodde i lägenhet med träväggar... blev ej bra i min nuvarnade betonglägenhet. Oanad (ljup-)basförmåga tillsammans med Mirage som den inte hade något större problem med att driva. Något annat är däremot att det finns måndagsex även bland Linn.... Lånade hem butikens Classik som fungerade perfekt med brända skivor dock inte den nya som jag packade upp.... Däremot fungerade den nästa perfekt.... De skulle som så många andra ha fått lära sig av japanerna (de släpper ytterst sällan ifrån sig något med ett fabrikationsfel och då spelar det heller inte någon roll om produkten är dyr eller billig).
Är som ni kanske förstår inte någon fanatisk Linn-människa men Classiken är en bra och prisvärd produkt... kanske bättre än deras större system med mängder av lådor och filter......
|
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 18:59:02
|
Yalpa!
Hur fungerar Ninka lite längre ut från bakvägg, säg 40cm? (räknat från baksida till väggen)
Mina Ninka står 27cm ut från bakvägg vilket jag tycker är precis lagom. Längre in så blir basen lite bumligare, längre ut så blir ljudet tunnare.
Ninka mår inte så hemskt dåligt av att stå nära bakvägg som många andra högtalare tack vare att den är sluten och har en liten annan form.
I butiken brukar de inte ha mer än 10-15cm till bakvägg. Jag är eventuellt sugen på Ninka eller Audiovector M3, kan inte bestämma mig vilken som är bättre.
Ok, vi måste ha olika smak för jag tycker att det inte ens blir nån match att avgöra vilken som är bättre. M3 är blek, tråkig och har mycket sämre snärt i basen än Ninka. Men det är ju vad jag tycker 
Ninka är dock den absolut snyggaste golvaren i sin prisklass, speciellt i maple.
Jo, jag föll för just Maple, så de står hemma och lyser upp i mörkret. Var också intresserad av M3 eftersom den passade in i budgeten, men ljudet var mycket sämre... |
 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 19:07:49
|
| nu är det till och med så att jag håller med =) linn är bra mkt roligare än M3 |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 19:18:30
|
| Ja ja förstår inte varför Audiovector dykt upp på sistone. Den billigare m3 modellen hänger inte med vad gäller pris/prestanda. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 19:31:57
|
Är som ni kanske förstår inte någon fanatisk Linn-människa men Classiken är en bra och prisvärd produkt... kanske bättre än deras större system med mängder av lådor och filter......
Hmm mkt intressant, så du menar att Classik är bättre än tex Wakonda/Kollektor med tillhörande slutsteg ???
 |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 19:39:13
|
Larsho!
JAG tyckte classik + ninka lät bättre än ett aktivt system med espek-högtalarna. 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 19:52:53
|
Aj aj inte illa, nu blir man riktigt nyfiken på Classic  |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:32:39
|
| Hej alla Linn nissar. Jag har haft en Classik + en massa andra Linnprylar. Tycker Classiken är skit. Jag bytte till andra prylar oj oj oj vilket lyft. Har aldrig spelat så mycket skivor som nu. Tråkigt men sant. Fan vad jag losade pengar på den gör ej samma misstag. |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:36:45
|
Nu kanske inte alla har samma ljudideal som dig ??  |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:50:58
|
| Ljud Ljud. Precis det spelar Linn Classik. Jag vill lyssna på MUSIK det är Classiken dålig på. |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:53:39
|
Tror inte så många i denna tråden håller med dig, och vad har du skaffat som låter så mkt bättre `?? |
 |
|
Topic  |
|