| Author |
Topic  |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:56:40
|
quote: Hej alla Linn nissar. Jag har haft en Classik + en massa andra Linnprylar. Tycker Classiken är skit. Jag bytte till andra prylar oj oj oj vilket lyft. Har aldrig spelat så mycket skivor som nu. Tråkigt men sant. Fan vad jag losade pengar på den gör ej samma misstag.
...och den som är van vid Slashdot tänker automatiskt "-1: Troll" alternativt "-1: Flamebait". Det är en stor skillnad mellan att du tycker att Classik är dålig på att spela musik, alternativt att den "är skit", och att den verkligen är det i största allmänhet. Tittar du i resten av tråden hittar du massvis med folk som tycker Classiken gör sitt jobb kanonbra. Att ha en annan åsikt om saken är naturligtvis ok, men...det kanske kan uttryckas på lite smidigare sätt? :P |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:56:59
|
| En beg Parasound c/dp 1000 CD och en Rörförstärkare. Kom gärna och jämför. Samma beg pris som en Classik |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:00:01
|
...och den som är van vid Slashdot tänker automatiskt "-1: Troll" alternativt "-1: Flamebait".
*LOL  |
 |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:00:11
|
| Vilken rörförstärkare ??? Var bor du ?? |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:04:03
|
Samma beg pris som en Classik
Det finns annonser här på forumet på prylar som kostar 50k nya men som nu säljs för 17k beggade men i fint skick. Det innebär väl inte att det är rättvist att jämföra en ny pryl för 17k med den som kostar 50k beggad? Det finns alltid saker som låter bättre om man går upp i prisklass liksom... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:05:16
|
| Jag vet skillnaden efter som jag har ägt en Classik. Jag förstår om man har en Classik så vill man gärna att den är bra. Det finns säkert många med mej som bytt ut den dom vet vad jag menar. Sant jag kanske var lite grov i mina ord. Men man blir besviken på en sådan produkt som "ska vara så bra" visar sig inte hålla måttet. |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:05:47
|
| Helt rätt !!! |
 |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:06:00
|
Carl-M:
Det skulle vara kul om Du ville berätta vad det är för prylar Du bytte till. Jag har en Classic och valde den för att den är bra på att förmedla MUSIK.
Kolla runt mycket innan jag köpte den och jämförde med flera olika fabrikat i prisläge 15000-20000 SEK.
   |
- Just Another Foolish Stringbender - |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:06:50
|
Carl-M
Du har fortfarande inte svarat på min fråga  |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:14:34
|
Tom Waits, Rush, Depeche Mode, Rammstein, Black Sabbath, Cream, Nightwish, Kraftwerk, Kyuss, Tool, Sarah Brightman, Björk, Death in June, Leonard Cohen... Jag lyckades nog täcka in alla olika typer av musik jag lyssnar på när jag testade Classik. Som det borde framgå täckte jag ett ganska brett spektra. Efter att ha lyssnat på många olika produkter har jag kommit fram till att Linn helt enkelt spelar musik som ingen annan. Jag tycker liksom allt annat låter grått och trist, livlöst. Visst kanske detta har med olika ljudideal att göra, men jag begriper inte hur man lyssnar på musik för att uppleva Linn som omusikalisk. Att bekanta mig med Linn är hifi-mässigt det vettigaste jag någonsin gjort.  |
Objektivist |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:16:43
|
| Audion SilverNight . Skutskär |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:18:17
|
| Kom hem till mej så vet du. |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:37:15
|
| Angående begpris. Gäller beg Classik vs Mina beg prylar |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:41:03
|
Carl-M:
På vilket sätt menar du att Classik är omusikalisk? |
Objektivist |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:41:22
|
Carl-M!
Måste säga att jag är en gnutta förbryllad. Inledningsvis bör jag väl förklara att jag inte äger en Classik heller, så att jag inte anklagas för att vara partisk.
Att Classik inte var något för dig är ju uppenbart, med tanke på att du vill gå så långt att du kallar den för "skit". Classik är inte skit. Den enda förklaringen jag kan se är att du har en annan smak än oss andra som uttalat oss positivt om Classik. Det är inget konstigt - samma gäller för bilar, mat, krukväxter och kläder.
DasIch har hittat helrätt, han är fantastiskt nöjd med ljudet som Classik och Katan förmedlar, och med tanke på vad han har lyssnat på tidigare tolkar jag det som att han har god vetskap om andra produkter med annan karaktär än Classik.
Vad gör du då? Jo, du sätter igång och nästan idiotförklarar honom, och helt bortser från hans egna intryck. Din ton har klar besser-wisser-klang. Kan du inte bara förstå att alla inte tycker som du? Att hifi, musikupplevelser och ljudupplevelser för den delen är högst subjektivt, att det inte finns något rätt eller fel?
Ditt idiotförklarande har faktiskt slagit tillbaka på dig själv. Du är nu en idiot i mina ögon.
Hoppas att du förstår att det du sysslar med är effektlöst för den här personen, och att du lägger din energi på något annat istället.
Med vänliga hälsningar, jajon |
 |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:54:31
|
| jajon Tyvär tar jag ej åt mej av det du skrivit. Om killen är så nöjd varför fråga om Classiken forumet då? Jag var lite för grov i mitt första uttalande ursäkta för det. Men jag ville att mina åsikter om Classiken kom fram. Glöm inte att jag har ägt en själv |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:55:01
|
jag antar att du försöker vara sarkastisk.... eller rolig..
men det funkar nog inte ska du se...... |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:57:04
|
Om killen är så nöjd varför fråga om Classiken forumet då?
Även om jag har varit nöjd med en produkt måste man väl få ställa frågor ??? Har väl inget med att man är missnöjd eller ej ?? |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:00:58
|
quote: jajon Tyvär tar jag ej åt mej av det du skrivit. Om killen är så nöjd varför fråga om Classiken forumet då? Jag var lite för grov i mitt första uttalande ursäkta för det. Men jag ville att mina åsikter om Classiken kom fram. Glöm inte att jag har ägt en själv
han frågade ju inte om dess musikaliska egenskaper, utan om byggkvaliten. Right?
För övrigt så betyder det inget bara för att man ägt något, det finns kvinnor som ägt en BMW också, men inte sjutton kan dom växla för det ;)
Om du föredrar rör-förstärkare så kan vi lägga ner diskussionen på en gång för ditt ideal är på så oerhört osannolikt långa vägar från Linn-idealet.
Som sagt tidigare. Dina inlägg har varit rätt onödiga, det håller nog de flesta med om. |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:06:36
|
Carl M!
Killen är så NÖJD över vad han har upptäckt att han vill dela med sig om sina upplevelser för oss här på forumet, och sånt läser jag tusen gånger hellre än ditt besser-wisser-dravel som bara får folk att må dåligt!
DasIch frågade inte oss på forumet om vad vi tycker om Classik, utan om kvalitén. Han verkade ganska övertygad i övrigt.
Nu tycker jag att vi sätter punkt för den här diskussionen. Man kan ju hoppas att du lärt dig något... |
 |
 |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:14:01
|
Carl-M:
Tyvärr har jag inte testat de prylar Du bytte till. Kan ej uttala mig således. Det här med rör-stärkare har inte riktigt varit min grej, förutom Marshallen till gitarren då förståss. 
Tycker dock att Du var lite "hård" i orden tidigare, vilket alltid är tråkigt. Tråkigt är därimot inte musik.....
|
- Just Another Foolish Stringbender - |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:26:15
|
XXXXXXXXXX
Att EN kille kommer in & säger att Classiken inte var lika bra som det nya han köpt innebär väl inte att han är idiot? Han försökte ju bara öppna nya världar för den trådskapande Classik-spekulanten.
Nu ska vi inte hoppa på honom i grupp, utan låta honom tycka att hans grejer är bättre än LINN, liksom ni tycker att LINN är bättre än hans grejer. 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:26:25
|
Det jag tycker är tråkigt är att Carl-M inte ger någon motivering till sin kritik. Jag är ju som sagt stormförtjust i Classik och undrade egentligen bara om praktiska detaljer, så att jag inte köper dyra prylar som går sönder. Det betyder förstås inte att jag är helt ointresserad av kritik på ljudet. Däremot blir jag bara ännu mer övertygad om att köpa Classiken när någon påstår att den är skit med motiveringen att hans rör låter mycket bättre. Det är liksom inget rationellt argument, och jag skyr gärna det irrationella. Sedan skall också nämnas att innan jag lyssnade på Linn lutade mitt ljudideal lite åt det andra hållet. Fast Linn-ljudet har bara vuxit ju mer jag lyssnat på det, och efter mycket lyssnande på andra produkter har jag ändrat uppfattning om ljud. Jag är helt enkelt enormt nöjd med att ha hittat de här grejorna, trots att det totalt slaktar min budget. Det enda jag egentligen tvekar lite på är att snacka med takt & ton om Ninka, kanske blir det ännu bättre.
Min "partiskhet", eller vad man skall kalla det, i frågan handlar inte heller om att jag redan äger Classik. I morgon kommer jag med största sannolikhet köpa den, därför att jag helt enkelt tycker det är den bästa produkt man kan få för pengarna. Det blir en sista provlyssning, bara för att höra så att jag inte missat något, och sedan kommer förmodligen både jag och försäljaren vara enormt nöjda. |
Objektivist |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:30:20
|
Här har vi en till som inte har förstått... (Jakob något)
Och att jämföra "linnister" med rasister och nazister borde ge avstängning från forumet. Jag tog iaf illa upp av den kommentaren.
Det enda jag ställer mig frågande till är hur viktigt det är att såga en produkt framför en kille som inte kunde vara mer nöjd? Och anklaga produkten för att vara omusikalisk när DasIch just kommenterat hur otroligt musikalisk HAN tyckte att maskinen var... Det är att mer eller mindre idiotförklara DasIch och hans omdöme, vilket jag tycker är fel! Därför ställer jag mig frågande till vem det är som bör idiotförklaras.
Tänk att det alltid ska sågas? Den här tråden hade utvecklats till något så fint som gratulationer till en kille som tagit steget in i hifi- och musikvärlden på allvar. Då ska det förstöras...
Jag blir så besviken |
 |
Edited by - jajon on 2003/02/23 23:31:11 |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:33:36
|
quote: Det är med linnister som med rasister, nazister o s v. De har missuppfattat allt som betyder något, men de har åtminstone sin oerhörda gemenskap & varma vänskap sinsemellan.
Så först jämför du oss med rasister/nazister? Är inte det ganska grovt? Sen säger du att vi har missuppfattat allt som betyder något, även det ett ganska grovt påhopp.
quote: Att EN kille kommer in & säger att Classiken inte var lika bra som det nya han köpt innebär väl inte att han är idiot? Han försökte ju bara öppna nya världar för den trådskapande Classik-spekulanten.
du är nog den första som säger att han är en idiot. Sättet han uttrycker sig på är dock tämligen korkat, och gör allt annat än öppna nya världar. Sen verkar han inte ha läst första inlägget ordentligt ens.
Visst får han tycka som han vill, men det finns bättre sätt att uttrycka sig på, och jag gissar på att det helt enkelt är ett flame bait av ett troll, om nån undrar vad det är så finns det nog folk här som kan ge en god definition på det hela. |
 |
|
Topic  |
|