| Author |
Topic  |
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:36:02
|
En stilla undran så här på söndagskvällen. Varför blir det nästan alltid så här när Linn diskuteras? Vad är det som är så speciellt?
|
- Just Another Foolish Stringbender - |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:36:13
|
| DasIch: du kan ju be att få jämföra Ninka och Katan.. min gissning är att Ninka ger lite mer botten och lite extra tryck, men musikaliteten kan nog Katan vara bättre på... fråga handlaren vad han tycker. Om det är ljudkompaniet du far till så finns det mycket kompetent folk där så du behöver inte vara rädd för att fråga. |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:40:21
|
reply with quote verkar inte funka ikväll. Nåt trubbel med servern eller har jag kommit åt nån mysko inställning?
quote: Det jag menade var... Att han var ensam, medan ni attackerade i grupp. Det tycker jag är oschyst, men väldigt typiskt när det gäller linnister. Ni tycks vara så jävla osäkra på era apparater att ni genast intar försvarsställning och försöker förklara för den andra att han är idiot då han inte gillar LINN. DET tycker jag är fel
Det ger dig inte rätten att jämföra oss med rasister/nazister, tycker att du bums ska ta bort det och lägga till en offentlig ursäkt.
Vi intar inte försvarspositioner utan tycker att det är ett dumt påhopp i den här tråden.
Om det hade varit tvärtom, nån hade i princip bestämt sig för Amplifix och undrade om de byggtekniska kvaliteerna och nån hade hoppat in och lagt ut ett flame bait på samma sätt, då jävlar hade det blivit liv i lådan, det må jag då säga. Det hör inte hemma på det här forumet. Vi såg alltför mycket av det på hifimagasinet, det drar bara ner stämningen och blir jobbigt i längden. |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:44:07
|
Jakob_P
Antingen förstår du inte när det räcker, eller så är du inte läskunnig.
Jag har aldrig kritiserat Carl M's val av prylar, och jag har inte sett att någon av oss andra har det heller. Det är han som har gått loss med sågen, inför en kille som inte kunde vara mer nöjd.
Hur ska jag uttrycka mig så att du förstår?
Den enda som har kritiserat och sågat är ju Carl M.
Men just ja, Carl M kritiserade ju bara LINN, och det är ju alltid OK, eller hur Jakob_P? |
 |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:44:59
|
Jag har väl rätt att jämföra med vad jag vill? Det är ett fritt land, har jag hört... Här kommer ingen offentlig ursäkt. Jag såg vad jag såg & jag skrev vad jag skrev. End of discussion. 
PS. Jag föredrar Linn framför Amplifix. DS.
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:49:08
|
jajo... Nu är det såhär att det är pinsamt att snacka om läskunnighet och sedan skriva "Jakob_P" istället för Jakob_S.
Nej, NI kritiserade inte hans utrustning, ni kritiserade HONOM och kallade honom "idiot". HAN kritiserade utrustningen. JAG tycker nästan att han höll sig på högre nivå än er, oavsett vilka ord han använde, så var han åtminstone saklig och skrev vad han tyckte om en produkt som han själv tidigare ägt. 
//Jakob |
|
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:54:39
|
Jakob_S Det är skillnad att ta fel på en bokstav och att missförstå ett helt sammanhang.
Carl M må ha kritiserat elektronik, det struntar jag i. Jag blev förbannad över hans agerande i just det här sammanhanget. Ingen hade frågat om åsikter angående Classik, tråden handlade om något helt annat.
Det enda hans inlägg har resulterat i är det här tjafset som jag jag inte tänker bidra mer till nu. |
 |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:57:03
|
Tack för det jajo, börjar få skrivkramp nästan. 
//Jakob |
|
 |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:04:01
|
Jakob_S:
Måste bara få fråga Dig. Är HiFi en hobby för Dig? Om svar är ja på frågan förstår jag inte hur Du kan skriva sådana ord i detta sammanhang. Iofs som Du påtalade tidigare att ordet är fritt men förstår ändå inte jämförelsen.
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:07:59
|
| sound4pleasure... Kanske vore det vettigare att dra paralleller med någon religiös sekt än med nazister, jag vet inte. Det jag menade var att linnisterna har stark gemenskap sinsemellan & gör allt för att sprida sin 'kunskap'... När någon sedan skriver att en Linn-produkt är skit, så hoppar hela gruppen på den här personen och idiotförklarar honom. Och JA, hifi är en hobby för mig. Att idiotförklara alla som inte har samma produkter som jag har, är INTE det. |
|
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:11:47
|
LCohen skrev: "DasIch: du kan ju be att få jämföra Ninka och Katan.. min gissning är att Ninka ger lite mer botten och lite extra tryck, men musikaliteten kan nog Katan vara bättre på... fråga handlaren vad han tycker. Om det är ljudkompaniet du far till så finns det mycket kompetent folk där så du behöver inte vara rädd för att fråga."
Jag tänkte först höra med takt & ton för att ta reda på om de kan skicka högtalarna, och vad det i sådanna fall skulle kosta. Hittar jag inga problem där jämför jag Ninka och Katan. Fast jag tror iof Katan är helt perfekt med tanke på att den är så lättplacerad(även om Ninka också verkar vara rätt lättplacerad). Nåväl, jag får helt enkelt lyssna. Jag håller förresten helt med dig angående försäljarna på ljudkompaniet. Killen jag snackat med där var både trevlig och riktigt kunnig. Dessutom slapp jag allt vad försäljarsnack heter. Han verkade i första hand prioritera nöjda kunder, vilket inte direkt kan sägas om alla försäljare i andra butiker.
Sedan till allihopa. Skulle jag välja produkter utefter människorna hade jag utan tvekan valt Linn. I tjafset som uppkommit tycker jag det är tydligt vilka som är hederliga.  |
Objektivist |
Edited by - DasIch on 2003/02/24 00:21:44 |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:16:06
|
Det är med linnister som med rasister, nazister o s v. De har missuppfattat allt som betyder något, men de har åtminstone sin oerhörda gemenskap & varma vänskap sinsemellan.
Kvalificerat skitprat    |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:16:30
|
Jakob_S:
Tack för svaret. Förstår dock fortfarande inte, men man kan ju inte fatta allt. Räknar mig dock inte till Linnist. Valde t.ex. Tannoy högtalare framför Ninka.....
Det är sent nu måste sova lite nu. Jobb imorgon. |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:20:21
|
Det jag menade var... Att han var ensam, medan ni attackerade i grupp. Det tycker jag är oschyst, men väldigt typiskt när det gäller linnister. Ni tycks vara så jävla osäkra på era apparater att ni genast intar försvarsställning och försöker förklara för den andra att han är idiot då han inte gillar LINN. DET tycker jag är fel.
Det enda jag har i Linnväg är deras LP12:a, men att skriva att vi är osäkra på produkterna och att vi intar försvarsställning talar bara för din totala arrogans, jag gillar inte allt som Linn gjort men det är inte det denna tråden handlar om, om nu hade bemödat dig med att läsa allt från början, snacka om att vara oschysst  |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:24:12
|
jajo... Nu är det såhär att det är pinsamt att snacka om läskunnighet och sedan skriva "Jakob_P" istället för Jakob_S.
Bättre att göra lite stavfel än att vara rasist som du, som anser att vi andra är nazister m m, och att du sedan inte fattar att det krävs en ursäkt förlöjligar bara dig själv |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:26:16
|
Larsho, betraktar du dig själv som linnist? Eller har du bara ett oerhört stort behov av att vara med och gnälla så fort tillfälle ges?
JAG var med i början av tråden och även JAG rekommenderade Classiken. Det kan lätt kontrolleras genom att läsa på någon av de första sidorna.
//Jakob |
|
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:29:58
|
Larsho, betraktar du dig själv som linnist? Eller har du bara ett oerhört stort behov av att vara med och gnälla så fort tillfälle ges?
Jag betraktar mig inte som linnist, men det ger inte dig rätt att jämföra mig med nazister bla, och vem fasen var det som gnällde ??? Sluta tala osanning om mig så lovar jag att inte tala sanning om dig |
Edited by - Larsho on 2003/02/24 00:31:42 |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:32:11
|
Jakob_S, kan hålla med dig delvis om vad du skriver efter en tid här på forumet - ja, "Linnister" håller ihop på ett sätt som man kanske inte ser bland ägare av andra specifika märken. Men så har också Linn registrerat "The Only Sound" som slogan också. "Linn-ljudet" är väldigt annorlunda mot mycket annat, och det märker vi väl här och var på forumet att folk ofta antingen älskar eller hatar det? Jag tror inte folk går i försvarsställningar pga att de är osäkra på om deras anläggningar är bra, det är en rätt extrem tolkning...däremot kan det möjligen vara trist att höra folk racka ner på ett ljud man själv förälskat sig i, speciellt om det är lite klumpigt formulerat och omotiverat.
Carl-M, ursäkt godtagen 
quote: Jag håller förresten helt med dig angående försäljarna på ljudkompaniet. Killen jag snackat med där var både trevlig och riktigt kunnig. Dessutom slapp jag allt vad försäljarsnack heter. Han verkade i första hand prioritera nöjda kunder, vilket inte direkt kan sägas om alla försäljare i andra butiker.
Har 'haft' två säljare på Ljudkompaniet, bägge tyckter jag var väldigt trevliga och hade helt rätt inställning...det kändes som de utgick helt från vad som passade mig och inte från vad de personligen tyckte var bra. Dessutom - på vissa andra ställen har det känts som att säljaren har gått med på att prata bara så länge det fanns en möjlighet att det skulle leda till att jag skulle köpa något där och då, annars var det kalla handen liksom. Ljudkompaniet-folket pratade jag en hel del med även efter jag hade lyssnat klart och uppenbarligen var på väg därifrån. Sånt gillar jag. De vet väl iofs vid det här laget att det är just sånt som de får in pengar på...är man nöjd med service lär man återvända när det blir dags att köpa  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:35:26
|
Jacob, Jag tycker att du gick litet för långt. Ingen tvekan om att anhängare till Linn går i grupp. Men en som går in och flamar är inte ursäktad för att han är ensam. Han inledde det hela med att prata om Linn-nissar och att Classik är skit utan närmare beskrivning eller förklaring. Jag uppfattade inte det som ett seriöst inlägg utan som en provakation. Jag har en i stort sett positiv uppfattning om Linn men det kan bli litet påfrestande när de framhäver hur allt Linn gör är bra och nästan alltid (alltid?) bättre än annat. Linnljudet och musik och musikalisk! Jag tror faktiskt att de gör Linn en skada här eftersom de som inte är lika övertygade om Linns inneboende överlägsenhet blir skeptiska, t.ex. jag. Trots att jag var nöjd med en komponent från Linn som jag hade, men som passerades av tiden. Tror att det kan skrämma bort en del från Linn. Sedan är det väl en rätt oförarglig grupp, inte alls som nazister. Har inte hört talas om någon Linnare som bankat ner och sparkat på en Krellare, rörare eller någon annan.
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:42:57
|
Larsho, nu beter du dig precis som många fjortonåriga småpojkar gör.
"Sluta tala osanning om mig så lovar jag att inte tala sanning om dig", vad är det för sak att säga?
Du skriver dessutom att du inte betraktar dig själv som linnist, så varför fortsätter du likförbannat att försvara dig som om du vore en?
Är jag rasist för att jag drog paralleller till andra grupper som är kända bl a pga familjekänslan & gemenskapen i gängen?
Gör mig en tjänst och ge upp.
//Jakob |
|
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:49:48
|
Skulle aldrig få för mig att ge mig mot sådana som dig som kastar skit på andra, oavsett om man gillar Linn eller ej är ditt beteende oförlåtligt.
Det finns ett japanskt ordspråk som passar bra in på dig Den som gapar för stort förkyler sina tänder
Ger mig inte förrän du bett om ursäkt för att ha jämfört mig med grupper som nazister, någon djävla ordning får det vara |
Edited by - Larsho on 2003/02/24 00:50:51 |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 01:18:48
|
Jösses, är det något Linn får dåligt rykte av så är det definitivt inte nöjda kunder som lovordar deras produkter, utan snarare människor som antingen smutskastar produkterna, människorna som köper dem eller båda delarna. Försöken att måla upp "linnister" som en grupp religiösa dårar är smaklöst. Varför skulle inte den speciella "gemenskapen/familjekänslan" vara något så enkelt som nöjda kunder vilka försvarar vad de anser vara enormt bra produkter? Och hur i hela fridens namn kan någon uttala sig om hur andra människor lyssnar sig fram till vilka produkter de vill ha? Någon måtta på låga påhopp får det minsann vara!
För den som är intresserad kan jag nämna att jag första gången fick höra talas om Linn på ett annat forum av LCohen. Jag tyckte han var både sansad och seriös. Nu har jag en lång tid senare lyssnat på Linns produkter. Jag har jämfört, utvärderat och övervägt många produkter. Allt annat jag lyssnat på får se sig slaget av Linn. Jag har genom mycket möda hittat det som verkligen passar mig. Är detta vad Jakob_S kallar religiös övertygelse? Då vill jag verkligen inte veta vad han räknar som rationellt tänkande och förnuft. |
Objektivist |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 01:25:26
|
Tack för inlägget, DasIch. Du har satt huvudet på spiken.
Jag upptäckte Linn när jag åkte runt bland återförsäljare för att köpa ny stereo. När jag sen berättade för folk här på forumet och på andra ställen att jag har en stereo som helt och hållet består av Linn- produkter blev JAG påhoppad, helt oprovocerat, för att vara en s.k. linnist. Jag visste då inte ens vad ordet betydde.
Det känns lite surrealistiskt att uppleva detta, när man upptäckt Linn på egen hand, utan någon form av predikan av någon. Bara enbart på att jag då tyckte och fortfarande tycker att Linn gör de finaste Hifi-produkterna som finns, utan större konkurrens.
Jag har gjort ett antal försök att bryta denna hemska trend, utan att lyckas. Jag har därför insett att begreppet linnist måste få finnas kvar, och då tänker jag gladerligen göra det till något positivt, precis som du pekar på, DasIch.
Vad jag har förstått bor du i Uppsala, vad sägs om att vi tar en öl nån kväll, som två schyssta linnister?
Jag bangar inte på lite skön musik ur Katan och Classik i första taget...
 |
 |
Edited by - jajon on 2003/02/24 01:28:56 |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 01:30:14
|
DasIch, nu var det inte riktigt SÅ jag och Anders47 menade. Vi menade snarare att Linn är hifi-produkter som alla andra. Ibland blir det för mycket hype över Linn som "The Only Sound" t ex, vilket Ayn påpekade. Det gör det hela lite religiöst, där Ivor Tiefenbrun(med reservation för stavfel), är allsmäktig hifi-Gud. Det gör att det blir svårt att ta deras produkter seriöst om man redan är lite småskeptisk. Det är DET jag kallar för religiös övertygelse.
Dessutom verkar det ibland vara så att linnisterna verkligen tar det försäljarna säger på allvar och att det Linn-försäljaren säger är rätt, allt annat är fel. DET är lite religionsaktigt det med. Visst finns det många predikande hifi-försäljare, men allt som oftast brukar andra audiofiler ta dem med en nypa salt... En del är rätt, en del är fel.
Det här är så JAG uppfattat det då JAG varit omkring i olika hifi-butiker genom åren.
//Jakob |
|
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 01:32:06
|
quote: Vad jag har förstått bor du i Uppsala, vad sägs om att vi tar en öl nån kväll, som två schyssta linnister?
Öl är gott. Jag våldgästar.  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Topic  |
|