HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad göra åt knaster på Vinyl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ghostrider
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:13:47  Show Profile Send ghostrider a Private Message
Sen jag bytte skivspelare har jag börjat höra knaster på vinylen mycket mer, går det att göra något åt det?
Mer tryck på pickupen, annan nål (blir det bättre med en scratchnål tex) eller något annat.
Har ju en stor samling gammal punk och det vore bra om det skulle gå att göra något åt det.

Jag har en Dual 505 och Ortofon OM20 pickup och nål.

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:16:56  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Se till så att spelaren är ordentligt jordad och försök få skivorna tvättade.

En anledning till mer knaster kan vara att du nu har en bättre spelare...tyvärr tenderar de också att presentera knastret tydligare.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:17:08  Show Profile Send Nagra a Private Message
Knaster på vinyl..hör det inte till

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:17:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tvätta skivorna.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:33:44  Show Profile Send Larsho a Private Message
Herregud, knaster är ju en del av tjusningen med vinyl,
annars kan man lika gärna köra med cd-skivor

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:41:43  Show Profile Send molsson a Private Message
Hur var det med dessa kolfiberborstar som kan köpa. Funkar dom?

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/23 :  20:16:16  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Kände till en vinyl freak. Han köpte för det mesta 2 skivor av samma skiva om den var speciellt svår att få tag på. Sedan sitter han och borstar dem, för att sedan "olja" in dem. Fan vet varför men tydligen skall det hjälpa att inte torka ut dem med åren, samt få nålen att "flyta" på utan mycket knaster. Det som finns kvar SKALL vara kvar, det är själet till att behålla "själen" med vinyl. Sedan spelar han dem båda EN gång, varpå han arkiverar den ene i sin "supersmaling" den andra går till "vardagbruk". Var han köper dessa prylar vet jag inte, han har bott i Canada de senaste 15 åren. Vet inte om de tar vinyl på störra alvar eller nått.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/23 :  20:55:58  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
enligt vissa, så pressar sådanadär kolfiberborstar bara ner det riktigt finkorniga dammet i spåren... så, de gör kanske mer skada än nytta. men jag använder tyvärr en sådan själv... en metod som rega & även linn förespråkar tycks vara att låta nålen rensa i spåren & sedan försiktigt rengöra den med en sorts slippapper..?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/23 :  20:59:39  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Det är väl ändå inte knastret som skapar vinylupplevelsen...för mig är det ljudet och den överlägsna närvarokänslan.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/23 :  21:13:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Knaster vill jag inte ha!
Jag testade att blåsa av några gamla skivor med tryckluft för någon dag sedan, blev riktigt lyckat resultat! Lika bra som att tvätta skivorna?
Ja kanske, har ni kompressor hemma i garaget kan ni ju testa.
För att ta bort "ytliga" dammkorn använder jag kolfiberborste då och då.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:02:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
Klart att knastret är den del av vinylkänslan och det
har inget med ljudkvaliten att göra

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:07:45  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Besvärande knaster kan bero på att RIAA-steget "klipper" pga för låg överstyrningsreserv. Jag påstår att det är ett ganska vanligt problem.

Edited by - DrMabuse on 2003/02/23 22:08:37
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/24 :  00:50:34  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"Klart att knastret är den del av vinylkänslan och det
har inget med ljudkvaliten att göra"

Vill nog påstå ATT det VERKLIGEN har med ljudkvalitet att göra!!!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/02/24 00:51:15
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/24 :  00:52:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nejdå, det är ungefär som att sitta framför öppna
brasan och veden inte sprakar, gud vad tråkigt

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/24 :  01:53:46  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Larsho, du och jag har nog lite olika uppfattning om vari känslan med vinyl ligger.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/24 :  03:30:32  Show Profile Send nin a Private Message
För mig är knastret något dåligt och något jag INTE vill ha. Vinyl spelar JAG för att JAG upplever ljud bättre än på något annat format att köpa.
Men jag undrar ändå hur det kan knastra så? Jag själv är kanske extremt försiktig med skivor, och direkt när jag lyssnat klart lägger dom i påsen. Men med en bra pick-up och rätt inställd så har jag EXTREMT lite knaster...Så jag tror på att pick-upen är dålig eller fel inställd.
Go to Top of Page

ghostrider
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/02/24 :  07:47:53  Show Profile Send ghostrider a Private Message
Jo det kanske är pickupen, är en Grado Black pickup bättre än Ortofon OM 20 som jag har nu?
Men är inte en scratchnål mindre känslig eller? Men de kanske sliter mer på vinylen.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/24 :  08:12:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
herrgud det är väl bara att inse att skivor åldras som
allting annat, att begära att en skiva från 70-80-talet inte
ska knastra är faktiskt orealistiskt. Tyvärr kan man inte få allt

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/24 :  08:22:12  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har en Grado Black, den knastrar den också. Det minst knastriga jag lyssnat på hittills är Regas skivspelare P25 och P9 med Regas pickuper. När vinylbutiken demade P9 mot Nottingham Spacedeck på samma skiva så knastrade Spacedeck (med annan pickup än Regan) klart mer än P9:an (som hade Rega-pickup). Inte vet jag vad det berodde på.

P25 med rega-pickup knastrade också mycket lite. Efter att ha lyssnat på en skiva på den spelaren så köpte jag skivan och tog hem den och spelade på min Thorens. Då knastrar det rejält, fastän det var nästan brusfritt när skivan spelades på Regan i butiken!

Edited by - B Peter on 2003/02/24 08:23:27
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/24 :  08:25:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag skiljer på knaster och knäppning. Knäppning orsakas av repor och är repeterande. Det kan påverkas av hur djupt nålen går etc. Knaster kommer mer eller mindre från smuts och statisk elektricitet. Fixas med vakuumtvätt av skivor och ren nål.

T

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/24 :  08:34:02  Show Profile Send joakim a Private Message
Är det nån som har testat den där billiga vacuumtvätten som man kan köpa för typ 130 dollar som amn kopplar till en dammsugare?
Go to Top of Page

ricardn
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/02/24 :  09:14:18  Show Profile  Visit ricardn's Homepage Send ricardn a Private Message

Jag har ett knep men som funkar väldigt bra mot knaster och liknande elände.

Isopropanol (en flaska man kan köpa på apoteket) är en alkohol som inte lämnar kvar rester och framförallt inte smälter plasten/vinylen.
Med detta kan man spola av skivan försiktigt eller kombinera med en sådan kolfiberborste...

Spriten är vanligt förekommande i sådana rengöringsvätskor för videohuvuden och liknande.

Det luktar rätt otäckt så vädra...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/24 :  10:28:28  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag skulle bara vilja säga att tvätt med 20-30% isopropanol + några droppar Kodak PhotoFlo är helt ok, men skulle vilja lägga till att omedelbar borttagning av vätskan är helt nödvändig för att få bort smutsen. Vakuumsugning är det bästa, Pekka rekommenderade tidigare centrifugering med hjälp av en borrmaskin. Det senare har jag inte provat själv.

Om vätskan avdunstar istället för avlägsnas fås problem med att smutsen faller tillbaka och ev fastnar ännu hårdare när den torkar. Jag har provat tidigare med enbart tvätt och ej fått bort knaster; istället har det ofta blivit värre.

Ghostrider, det finns flera trådar som handlar om skivtvätt; sök i arkiven.

T

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/24 :  12:10:22  Show Profile Send nin a Private Message
herrgud det är väl bara att inse att skivor åldras som
allting annat, att begära att en skiva från 70-80-talet inte
ska knastra är faktiskt orealistiskt. Tyvärr kan man inte få allt

Jaså?? Ja, då är jag väl orealistisk OCH att det otroliga slår in rätt ofta. Men jag har väl tur eller något.
Men något jag upptäckte var att med bättre skivspelare och arm/pick-up så blev det mindre knaster också förutom mycket lägre brus = högre dynamik.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/02/24 :  17:48:02  Show Profile Send tompa a Private Message
Nin, jag håller helt med dig, inte ens gamla vinylplattor behöver knastra. Jag tror det hänger på hela kedjan: spelare, tonarm, pu, nål. Ju bättre grejor, desto mindre sus, brus och knaster. Självklart finns det skivor i sådan kondition, att inte ens den mest exklusiva vinylsvarv etc kan göra underverk... möjligtvis den där utan nål som avläser vinylen som vore den en CD.
Jag har själv inte världens bästa spelare, arm eller puppa, däremot är jag som Nin väldigt noggrann med plattorna. Är de rena och i hyfsat skick så låter de bra. Finns ju iofs dåliga pressningar också, där ingen pu/nål i världen kan spåra ordentligt. Jag har bra pressningar på t ex Blue Note från 50-talet, och de kan låta helt suveränt, även med ett normalt slitage...

tompa
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:43:16  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
När jag råkar ut för elakt knastriga skivor brukar jag ta fram ett flak staniol och knastra tillbaka.
Det brukar göra susen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000