| Author |
Topic  |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 21:52:22
|
Ingen dum idé Mattepatte!  En del av mina skivor knastrar en hel men det var sådana man spelade ofta sen man lånade ut till kompisar så då blir det där de efter. Det får man leva med tyvärr. |
|
 |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 22:03:52
|
Jo, hehe ska jag vara riktigt ärlig så bör man se över luftfuktigheten. Torr luft är ofta ett problem som bidrar till statisk elektricitet. Sen kan man ju ha en kolfibermatta på tallriken också. |
 |
|
|
Gemeni
Member

1164 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 23:08:46
|
Jag använder kolfiberborste och så tvättar jag mina skivor med destillerat vatten (det är inte så ofta jag behöver tvätta dom, mest när jag har köpt begagnade). Tyvärr så är några av mina skivor från min ”ungdom” och de skivorna går inte att få knasterfria. Och några skivor har jag tvättat med ett medel som heter Permaclean. Vet inte var man kan få tag på det längre. Det fanns även ett medel som hette Permastat som var en vätska som användes för att behandla skivorna mot statisk elektrisitet. Annars så använder jag en antistatpistol för att ”avmagnitisera” skivorna innan jag spelar dom, det funkar bra tycker jag.
Och knastrar dom för mycket så plockar jag fram chipspåsen
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 11:26:27
|
| Jag var på väg att skaffa en sån där antistatpistol på 80-talet, Zero-stat har jag för mig den hette. Finns såna fortfarande att köpa? |
 |
|
|
Gemeni
Member

1164 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 11:31:11
|
| B Peter: ja, jag aterkommer med var mankan kopa den, sittter pa jobbet nu. |
|
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 12:33:17
|
Dom finns att köpa än sådana antistatpistoler har sett på någon engelsk hifisida som hade sådana någonstans på internet. Jag har haft en sådan på glada åttiotalet men dom höll inte så bra fick byta in dom ofta, sen försvann dom från marknaden. Men som sagt var dom är tillbaks igen, men jag vet inte om det finns att köpa i Sverige.
/PO |
|
Edited by - poman on 2003/02/25 12:36:10 |
 |
|
|
Gemeni
Member

1164 Posts |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 20:16:01
|
Huuuuaaa Nästan 530 Spänn
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
Gemeni
Member

1164 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 20:35:17
|
| mace, Ja den är dyr, men den fungerar. Mina sista har fungerat i ca 3 år nu. Vet inte exakt hur många skivor/spelningar, men det borde vara en bra bit över 1000. |
|
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 20:41:09
|
När jag köpte min kostade den 100 spänn men dom höll ingen vidare då men dom kanske är bättre idag men 530:- är mycket tycker jag.
|
|
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 08:43:58
|
| Gemeni, tack för länken! |
 |
|
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 11:51:11
|
Det finns en skivtvätt på skivvix vinyl börs i Stockholm. Ägaren har nyligen paserat till den andliga världen och dödsboet kanske kan tänkas sälja den. Lycka till !!! Skivtvätten är ett monster och fungerar riktiht bra. MVH POPPEN |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 12:06:51
|
quote: Är det nån som har testat den där billiga vacuumtvätten som man kan köpa för typ 130 dollar som amn kopplar till en dammsugare?
Joakim,
Jag har en sådan från www.kabusa.com
Läs mera:
http://www.kabusa.com/ev1.htm |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 00:45:10
|
Typ av nålslipning på den pickup du använder är av oerhörd betydelse för hur starkt skivknaster återges. Vanliga runda och elliptiska nålar är värst. Äkta van den Hul är bäst enligt mina personliga erfarenheter, men ställer höga krav på korrekt montering. Goldring gjorde flera pickup-modeller med äkta van den Hul-nålar till rimliga priser (jag har använt många sedan mer än 20 år) men på senare tid kompromissar man tyvärr med mindre extrema slipningar. Vitsen med Fineline- Gyger- och van den Hul-slipningarna är att ha så stor anliggninsyta som möjligt i djupled och så liten som möjligt i längdled mot spårväggen. Skivbrus och distorsion från gamla skivor blir oftast lägre eftersom de vanligen slitits med rund eller elliptisk nål som bara skadat en begränsad del av spårväggen (sett i djupled). |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
Topic  |
|