HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/26 :  10:49:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
emanuelgbg:
Mera ordvitsar!!! Sånt är riktigt kul, jag känner ett par extremister vad gäller den genren - den ene figurerar mycket som tipsare till GPs dagliga skämtteckning "PS".
(Han gör också "hemma hos"-reportage i Hifi & Musik, det är nog mer seriöst dock. )

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/26 10:56:21
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2014/09/26 :  11:13:45  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag har kåbåjsarskor också!

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/09/26 :  11:54:28  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Är det någon tråd jag följer till 100% så är det denna

Jag gillar alla dina (för mig) tokerier

Om adhoc (jag känner tyvärr inte honom) är din inspirationskälla så är du en som får mig att så småningom förstå vad det är ni DIY'are håller på med.

Rolig läsning, roliga experiment, roliga projekt o s v, kan inte annat än att tacka för att du/ni delar med er

/byZan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/26 :  12:10:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ingvar:
Är det möjligen mot golvreflexer? Tacksam för tips här...

byZan:
Tack för det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/09/26 :  13:13:10  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
byZan:
Tack för det!

Ähh det är jag som ska tacka

/byZan

Edited by - byZan on 2014/09/26 13:13:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/26 :  16:23:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Adhoc:
Nu fick jag tid att labba lite med programmet. I overlays lyckas jag inte få fram det du beskriver, kan det vara inställningar? Jag har valt "Hann" överallt under fliken "Analysis".

I själva programmet får jag fram detta:



RT60 på 0,4 sekunder.
Filtrerar jag får jag
63Hz 0,45s
125Hz 0,50s
250Hz 0,51s
500Hz 0,33s
1kHz 0,31s
2kHz 0,37s
4kHz 0,41s
8kHz 0,33s

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/26 :  16:44:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Adhoc, i ditt rum ser det ju ut så här:



Nu har jag ju bara lyssnat i ditt rum när Preben, CH och jag var där men då tyckte jag det möjligen var lite, lite
för tyst. Fruktansvärt imponerande vad gällde precision och ljudbild dock. Har aldrig hört "Amused to death" ens
i närheten av hur den var hos dig. Var det RT60 kring 0,2s den gången också? Kan i så fall gissa att jag skulle
trivas med 0,25-0,3s. Funderar på vad som kan vara vettigt att sikta på här...

I taket funderar jag på nåt liknande detta:
(Bilden tagen av Timbre på Euphonia)



Bilden är tagen hos Tonkraft i ett av showrummen. Numera står en anläggning på soffans plats. En knyck
i taket alltså som skickar vidare takreflexen bakåt i rummet så den kommer tillbaka långt senare, mitt rum
är 9 meter långt och jag sitter mitt i om jag vill finlyssna. Jag tänker mig en mindre nivåskillnad, kanske sänka
taket vid hornen 5-10 cm och sen släppa upp i reflexen tvärs över rummet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/26 16:46:27
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2014/09/26 :  19:57:21  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Är det möjligen mot golvreflexer? Tacksam för tips här...



Nej inte riktigt så Bernt, förut så ägde katten den uppgiften, hon slängde sig i vägen för alla eventuella golvreflexer samt spridde ut ett fint lager av päls på parketten, hon drog sedermera till Hilding
så jag började täcka golvet med strumpor, mina, som jag hade haft på fötterna inuti kåbåjsarskorna, jättebra men odören var inte helt lätt att leva med, särskilt när man spelade "once bitten" jättehögt, så nu använder jag en rävboa, det är inte, vilket man lätt kan tro, en hårig listig orm, utan en vanlig räv, ganska död, som man tömt så att det bara är det håriga skalet kvar, den lägger man som en Ami runt sin nacke så trollar den bort alla oönskade golvreflexer, snyggt också, i en Stetson och rävboa är man tuffare än Clint Eastwood, nästan som Roland Descain.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2014/09/26 :  20:46:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mitt rum har en efterklang på c:a 0.22 långt ner i basen men det är som sagt ganska extremt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/09/26 :  21:25:41  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Nej inte riktigt så Bernt, förut så ägde katten den uppgiften, hon slängde sig i vägen för alla eventuella golvreflexer samt spridde ut ett fint lager av päls på parketten, hon drog sedermera till Hilding
så jag började täcka golvet med strumpor, mina, som jag hade haft på fötterna inuti kåbåjsarskorna, jättebra men odören var inte helt lätt att leva med, särskilt när man spelade "once bitten" jättehögt, så nu använder jag en rävboa, det är inte, vilket man lätt kan tro, en hårig listig orm, utan en vanlig räv, ganska död, som man tömt så att det bara är det håriga skalet kvar, den lägger man som en Ami runt sin nacke så trollar den bort alla oönskade golvreflexer, snyggt också, i en Stetson och rävboa är man tuffare än Clint Eastwood, nästan som Roland Descain.




You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/09/26 :  23:10:55  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Intressant tråd!

Fantastiskt inspirerande möbleringstips. Marina verkar vara en mycket förstående gemål. Jag tycker nog att även jag har en sådan men tror nog att hon i detta fall skulle vickat omkull väggsängen och rekommenderat mig att flytta in med den i det fina tältet!

Keep up the good work Bernt!

VH Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/27 :  09:27:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ingvar:
Fina tips där, tackar!

Micke Y:
Det var värst. Men har du 0,22 i basen så funkar det nog. "Överdämpning" är väl en felaktig term tror jag för man borde snarare kalla det "sneddämpning" eller "ojämn dämpning" om man tokdämpat i diskant och mellan fast inte i basen. Uppenbarligen, fastän jag inte upplever jätteproblem, har jag själv behov av att tackla basen där RT60-värdena kryper uppåt 0,5 och över. Jag har sålt alla mina basätare men kanske borde jag bygga ett par nya för att se vad det ger. Finns lämpliga 12" baselement och massor av förstärkarchip i garaget.

Jojje66:
Jag tyckte mycket om din äkta hälft när ni var här, ta väl vara på henne. Marina är ytterst tålig också men de värsta experimenten sker när hon är ute på svampexkursion och liknande. Sängen ställdes där för att ta en stollig bild, den hamnar i gästrummet inom kort.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/09/27 :  16:31:12  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Det var ett trevligt besök som måste ha gjort intryck på henne. Nu kan man höra hör det kommer ut både Jose Carreras och Buddy Holly ur högtalarna här hemma. Snart blir det väl dags även för julsångerna men där finns en överenskommelse att dom först får spelas from. 1/12 så att vi andra inte kräks på julen när det väl är dags. Hon påminner mig ibland om Callmerskören du spelade. Där har hon även förklarat att dom säkert var klädda i sådana dära vita särkar.
Du är alltid välkommen att titta förbi även här hemma när det passar.

VH Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/27 :  17:11:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Johan, vad kul att läsa detta du skriver!
Jose Carreras och Buddy Holly från mastertape är mumma. Men - skivan med Chalmers studentkörs julkonsert i Annedalskyrkan är helt unik och en riktig höjdare! Jag köpte den för ett antal år sedan av en av körmedlemmarna som jobbade hos oss på Shell som vikarie över julen. Det var ju kontinuerligt femskift där så för att göra det bästa av situationen så hade vi dukat ett dignande julbord i raffinaderiets kontrollrum på julaftons kväll. Musiken var just den där skivan som fick audiofilen att vakna till, det lät ju alldeles utmärkt! Ett närmare förhör med vederbörande avslöjade att en bra mikrofon och en av studenternas laptop var allt som använts. Särskilt kul är det när Luciatåget passerar mikrofonen så man tydligt hör de enskilda körmedlemmarna var för sig allt eftersom. Säkert var det stjärngossar, pepparkaksgubbe och hela baletten.

Vill du presenta henne med en riktigt fin julskiva den 1/12 så kan jag rekommendera denna med Orphei Drängar: http://www.od.se/Christmas_songs

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/09/27 :  18:57:50  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Bernt, jag var sömnig häromkvällen när jag hänvisade till Overlay, du har hittat rätt flik. Lutningen på den svarta linjen talar om avklingningstiden och som du såg när du filtrerade mot olika frekvenser fick den lite olika lutning beroende på vilken du frekvens du tagit fram. Normalt är en flackare lutning för energirika låga frekvenser och brantare för högre frekvenser som dämpas ned snabbare av vanlig möblering, gardiner etc. För lutningen och beräkning av avklingningstiden (T60 eller RT60 som den ibland lite felaktigt benämnes) kan du tex ta tiden vid -20 dB = ca 95 ms, gå sedan -30 dB ned = -50 dB, tiden där är ca 300 ms. För -60 dB då: 2 x (300-95) = 410 ms. Ju snörrätare den svarta linjen är desto bättre, ser den ut som en puckelpist är det något fel och enskilda ekon kanske tom hörs.

Vilken avklingningstid som är rätt beror på personligt tycke och smak. Jag tycker om när det är mera dämpat men inte dött, andra tycker om längre efterklang. Man får ta hänsyn till rumsvolymen, stort rum-längre efterklang, litet rum-kortare efterklang. En formel som brukar användas är: tredjetroten ur (rummets volym/100) delat med 4 och som tolerans på den uträkningen +/- 0,05 s mellan 200-8000 Hz, för frekvenser under 200 Hz anses det OK med ytterligare 25% längre efterklang. Står mer här: https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3276.pdf
När vi var hos CH hade han ganska kort efterklang för riktigt låga frekvenser, ca 0,4 s om jag minns rätt. Att du har ca 0,5 s från 250 Hz och nedåt beror troligen på att din väggar är tyngre och mindre eftergivliga, = läcker mindre bas.

Sen du, Preben och CH var här har jag ändrat en del (vad du håller på med nu) och tycker själv att det överlag har höjts några snäpp ljudmässigt. Efterklangstiden är ungefär som då, men rummet upplevs större samtidigt som detaljer kommer fram bättre.

Tonkrafts tak ser ut att bestå av akustikskivor (Ecophone eller Rockphon?) och det skulle inte alls förvåna om utrymmet ovanför har fyllts upp med isoleringsskivor. När det är så högt till taket ovanför akustikskivorna som det ser ut att vara vid soffan, är det smartast att använda typ vindsisolering med låg luftflödesresistivitet för att få bäst basabsorbtion. Om du funderar på något liknande, spelar det roll hur mellanregister/diskant sprider vertikalt när man funderar på vinklingen av skivan och var den placeras. Ju snedare infallande vinkel för ljudvågorna desto mer kommer skivan reflektera istf att fungera som absorbent. Med din placering, ungefär mitt i rummet, kan det också vara ide#8217; att vinkla skivan åt andra hållet, så ljudet vinklas bakåt mer parallellt med golvet (över huvudet) mot bakväggen i stället för att vinklas ned mot soffan / golvet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/27 :  22:19:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Skulle bli 0,2 - 0,3 sekunder då för 40 kvadratmeter och 2,5 meter i takhöjd. Det är ju öppet ut mot hall och kök, räknar man på där så blir det ett par hundradelar till. Hmmm.

Jag har tänkt mig en sån takvinkling som du beskriver, alltså vidare över huvudet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/29 :  17:32:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lekte med spegel här om dagen. Det är förvånande vad lite vinkling som behövs för att skicka bak takreflexen över huvudet mot väggen bakom lyssningsposition.
Den reflexen lär komma tillbaka ca 26 ms efter direktljudet om jag räknat rätt. (Det är 4,3 meter bakom fåtöljen)

Dagens inköp:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/09/29 :  19:58:28  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Jupps, sa ju de', . Väääldigt små förändringar i vinkel kan ge stora utslag sid-eller höjdledes sett över flera meters längd.

Bra med en tejpbit, etc, som markering då, i stället för att försöka mäta vinkeln. Skivan kan dock i sig behöva vara stor för att vara ett hinder / reflektor för ljudvågor som studsar i taket.-Laserprickens diameter som våglängd omräknad till frekvens ..., neh så högt hur du inte längre och du ser inte ut som en fladdermus heller Bernt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/01 :  12:25:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Javisst ja, du sa ju de.

Pappskivor, kuddar, säng och voodootält i all ära men så kan ju ingen vettig människa ha det.

Nu ska vi hantera väggreflexen på ett annat sätt, troligen mer fruvänligt. Vi börjar med att ställa dit en byrå:



På byrån kan man öppna dörrar om man vill också, det passar våra syften.
(Ja, det är en Luxman MQ-360 på golvet. Bytt rör åt en kund. )

En spegel visar vart reflexen är:



Vad tycker ni att vi ska ställa på byrån?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/10/01 :  12:56:36  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Skåp/hyllor längs sidoväggarna som ger en flackare vinkel på sidostudsen har jag använt i många år och det fungerar förträffligt. Vänstra väggen går ju bra hos er men den andra väggen med fönster blir knepigare, hur har du tänkt där?

En annan enkel metod att plocka bort sidostudsar utan att "döda väggarna" är att ställa något i vägen mellan högtalaren och väggen så att skärmningen görs på vägen fram till väggen. Det kräver inte så stora ingrepp och fungerar väldigt bra.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/01 :  13:12:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Javisst Mats, vi tänker likadant.
Hittills har jag dragit för gardinerna längs höger vägg när det ska "fin-lyssnas", det funkar rätt så bra så länge.
Men även där krävs nåt mer senare.

Ställa något i vägen var det ja, precis. Katten kanske vill sitta på byrån?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/01 :  19:01:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nä, katten springer nog iväg. Däremot finns det andra levande diffusorer som inte är lika rörliga:



Här är en mätning med och utan en blomma som ovan:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/01 :  19:16:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, det ser lite tomt ut. En växt till!



Och så mäter vi på den uppställningen med två växter jämfört med helt utan:



Ett litet uns bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/01 :  20:25:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Men den där reflexen vägg-tak då, den kan man ju också ta med en växt i så fall? Jo men visst!

Typ så här:



Och mätningen då, utan blommor och med tre stycken:



Blommor för 357 spänn för att fixa två reflexer, nu behövs bara nån krok för ampeln med cissusen. (Tänker på Povels "gräsänkling blues" när jag ser den.)

Sen går vi vidare och fixar nästa bekymmer.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/10/01 20:30:43
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/10/01 :  21:39:23  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Man, you've been bitten by the snake. Och inte tet där ormet som kruper i kräset eller ringlar sig kring högtalaren då. (Hommage till salig Roffe Bengtsson om nå'n undrade). Kul Bernt och väldigt pedagogiskt upplagt.

Jag tror mik-positionen eller något i rummet kan ha ändrat sig från dom första mätningarna några sidor bak. Mät in exakta positionen med lasermätaren så du har en och samma position för samtliga mätningar, därefter 1 förändring i taget. -Annars kan det bli svårt att senare veta vad som bidrog till vad.

Jag tror inte taket är inblandat i "blomstermätningarna" för den dämpade spiken vid ca 4 ms motsvarar ca 1,4 m extra gångväg och det borde vara ytterligare längre gångväg än så med taket inblandat. Den dämpade spiken vid ca 16,5 ms (+5,7 meter) kan vara att blomstren blockar reflektionen från höger högtalare - vänster sidovägg om centrumelementet är väldigt bredspridande. I så fall har du gjort 2 flugor på smällen med 3 blomster. Det är isf dubbelt bra för du vill inte ha reflektion från höger högtalare i vänster öra. Med tur kanske du kan reflektera den tvärs över rummet, mot fönstret och vidare därifrån till lyssningsplats. (Bara spekulationer från min sida, du kan verifiera mer exakt med den där snörmetoden jag visade och på ett ungefär med lite snabba mätningar med lasermätaren.)

Edited by - adhoc on 2014/10/01 21:41:23
Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000