HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 HLindgren *Uppgradering på gång.. Nya BILDER16/5
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/06 :  11:24:34  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Lite bilder på delar av mitt system....har några år på nacken...
Föst Försteget...Nr 6 av dom som är tillverkade...







Har inte hittat något som låter bättre än...jo om man betalar många sköna kronor mer...

Sen till lite nostalgi....byggd 66 precis som dess ägare...







http://www.tnt-audio.com/ampli/dynaco-st35_e.html
Haft vänner som gämfört med det....som sagt dess 17,5W räcker långt..om inte högtalarna är för tröga. Men nu bhövs lite nya rör...
och ja...det är ett orginalrör i ingången...




HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2007/06/16 22:46:32

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/09/06 :  17:33:18  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Hej

Tuba förstegen skall vara riktigt trevliga har jag hört

vad är det för Dynacosteg du har ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/06 :  17:51:51  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Hej

Fint det var inuti försteget! Gillar rör...

Trevligt att du vill visa upp dina fina skapelser för oss!


En sak jag undrar som du kanske vet; Hur länge håller ett rör som sitter som konstantströmsgenerator i mitt Copland? Du kanske vet det?

Ha´de

//Johan


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/06 :  19:27:52  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Larsho: det är ett Stereo 35 inte att förväxla med SCA 35 som är en integrerad maskin...men som sägs låta bra det åxå.

MaxMArtin: Vet faktiskt inte, men några tusen timmar borde det ju hålla. Har bara bytt mina rör när dom slutat fungera eller låta illa...så nu är det dags igen.....


HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2003/09/06 19:31:19
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/09/06 :  19:43:58  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Tjena HLindgren!
Härliga bilder på dina goa rörpytsar och säkerligen mycket välljudande sådana men var har du för högtalare till dom.


Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/06 :  22:49:46  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Poman: Har ett par gammla Mordaunt Short MS 300....dom åker väl ut snart....bränt delningsfiltrerna på dom och får inte rätt på det igen....tyvärr.....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/09/07 :  00:43:30  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Var tråkigt för dej! Då blir det att hitta något nytt som passar din rörförstärkare som är lättdrivna mina gamla högtalare hade nog
passat perfekt, en Kvartsvågspipkonstruktion synnerligen lättdrivna.
Men det är inte lätt att får tag på sådana men du kan ju bygga något liknade om du är händig.
Jag har inte byggt denna, det var en god vän som byggde sådana för många år sedan.





Edited by - poman on 2003/09/07 08:42:36
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  10:22:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul att se Tuba, har du haft någon kontakt med Svalander?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/08 :  10:43:40  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hej Bernt!
Jo jag haft lite mailkontakt med honom, men nu till saken. Svalanders Tuba löddesihop av Jan Larsson i Lund(Malmö,Ljudshopen). Det var i hans butik jag fick lyssna på Tuban första gången, då genom en Audio Researsh VT 100 till par Quad elektrostater...gissa om jag var såld redan då. Så var det där med priset på Tuban..... 24 000:- var lite mycket när man studera..Men fick en tröst från Janne...dom var på g att göra en billigare varijant av den..."bara" 14 000. Började spara. Hade ganska mycket konatkt med Jan på den tiden...lät som det var 100 år sen.. . Så när det var dags att beställa så säger Janne...Vi håller på med en Ny Tuba, gjord på kretskort istället för hardwire. Jag fick låna hem prototypen, den lät bättre än dom andra, enligt mina öron. Den kostade bara hälften av hardwire maskinerna, men Svalander är inte pappa till den här maskinen, bara stått för inspirationenoch namnet. Konstruktionen har Helmer M stått för.
http://www.hmaudio.se/default.html

Så det är historien om den Tuba jag har idag, men visst hade gärna haft en Svalander Tuba hemma åxå, fick låna en sån under en lång period medans jag väntade på min.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2003/09/08 10:46:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  11:37:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Åh, Helmer! Han hjälpte mig med kopplingschema en gång till en Centrum PA-förstärkare. Trevlig kille. Visste inte att han var inblandad i Tuba.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:39:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu måste jag berätta att Henrik tog med sig Tuban hem till mig idag och vi testade
den i min anläggning. Förbaskat bra försteg - ta nu väl vara på det!!
Jag får väl komma och våldgästa någon gång så kan jag höra RIAAn då, jag
tyckte det var lite jobbigt att koppla upp det också här hemma.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/02/22 :  11:35:06  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Ny basabsobent införskaffad!

Han är ca 16 v och av rasen Norskskogskatt.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/22 :  19:58:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jasså, din flickvän blev så inspirerad då ni var här. Vad fin han är, absorbenten!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21993 Posts

Posted - 2004/02/22 :  20:58:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Där ser man,
HiFI-katterna breder ut sig..
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/02/22 :  21:19:12  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Pac: Märkte ju hur bra Bernt:s Hifi katter fungerade.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/02/23 :  09:42:24  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Häftiga grejor!
Dynacon ser ut att vara ett rejält bygge!
Norsk skogskatt är härliga katter.
Jag hade en blandras, där pappan var Norsk skogskatt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/02/23 :  10:28:57  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
cittroman: Dynacon är fabriksmonterad många knåpade ju ihop dom själv. Helt ok ljud så länge man inte spelar för högt. *S*

O katten eller absorbenten , han dyker upp i morgon eller onsdag så flickvännen är väldigt otålig. *s*



Edit: Missat ett litet "inte"

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2004/02/23 12:17:19
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/02/23 :  11:16:09  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Skapligt att ljudet är bra när du spelar för högt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/02/23 :  12:54:26  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Verkar vara lite brandrisk i den gamle stärkaren... ;)

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/02/23 :  13:20:11  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Nitram: Det är åtgärdat

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/02/28 :  15:35:38  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Ramlade in på Hifistället idag, hittade lite kul saker där.
Blev en skivspelare av märket Ariston och ett par högtalare.
http://www.angelfire.com/music4/audio_visions/gallery/ariston_rd40.jpg
Bild på det kommer lite senare när jag flyttat klart.
Högtalrna är av märket AAD 2002
http://www.aadsound.com/Products%20Page/2000%20Series%20Product/2002_product_page.html
Dyr lördag det här tur att det inte händer så ofta....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2004/02/28 20:36:23
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2004/02/28 :  17:40:08  Show Profile Send Wacko a Private Message  Reply
Trevliga Högtalare Jag funderade/Funderar på att bygga ett par sådana stativ. Vad Kostar högtalarna??
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/01 :  22:35:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Tjenare! Vad sitter det för rör i tuban? Sådanhär möjligen?

http://i99olasv.island.liu.se/tfk_sale_05.JPG

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/01 :  22:48:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Näpp. Det är en annan variant på Tuba Henrik har.

Häftiga grejer du köpt!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/01 22:51:03
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/02 :  07:26:07  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Rydberg: Det sitter ECC81, 82 och 83:or i min Tuba, funkar alldeles utmärkt

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/02 :  07:29:01  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Bernt: Dom låter bra också men det får vi undersöka mer när jag får hem det , kommer låna hem några Vincent steg då också så du får gärna vara med och utvärdera.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000