HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 MasterOfPuppetz system - Ny lya.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/06/09 :  14:15:27  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jag är en snart 23årig datastudent som precis har insett fördelarna med en ren 2-kanalsanläggning. Igår fick jag hem ett 2-kanalsförsteg som ersatte min surroundreceiver och jösses vilken skillnad det blev i ljudet. Att det var skillnad misstänkte jag men att den skulle vara så stor blev nästan en chock.

Vi börjar väl med elektroniken där jag tidigare som sagt använt min Marantz SR-6200 Surroundreceiver som försteg men nu har ersatts av ett Thule pr 150b som fullkomligt krossar receivern i stereoåtergivning.

Som cd använder jag för närvarande min Marantz dv-6200 och den får duga ett tag till tills ekonomin tycker att det finns finansiella resurser att lägga på en cdspelare .

På slutstegsfronten har jag 2st Meridian 505 monoblock spelar mycket rent, neutralt och kanske på gränsen till lite kyligt.

Mina fronthögtalare som jag lyssnar hifi med är ett par B&W CDM 7 NT och dessa burkar är väldigt torra och strama i basen. I de övre registren spelar de väldigt detaljerat och trevligt.

Kablaget mellan dvdn och försteget är ett par Tara Labs Air 1 och ett par Harmonic Tech Silway Pro mk-II mellan försteget och monoblocken. Högtalarkablaget består av ett par Tara Labs Prime 1000 biwire-kablar.

Bilder har jag på G, men jag ska bara kika vart och hur jag lägger upp dem. Såja, nu kommer det lite bilder på systemet.

Översiktsbild:


Framsidan på försteget:


Baksidan på försteget:


Framsidan av monoblocken:


Baksidan av ett monoblock:



En spacig bild på ena högtalaren:
(Här hängde det visst med en ram sen gammalt)


Baksidan på en av högtalarna:


Taadaaaa !

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/07/17 21:53:43

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/06/09 :  20:37:07  Show Profile Send Olsson a Private Message  Reply
Fint system du har!

Var och lyssnade på lika högtalare som du har förra veckan och det lät jättebra.
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/09 :  21:07:06  Show Profile Send Smulgeten a Private Message  Reply
Kul att se var några av mina gamla grejor spelar.
Ser fint ut!
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/06/09 :  23:02:33  Show Profile Send nurfen a Private Message  Reply
Men fy Joel, ditt Meridian-steg är ju dammigt

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/06/09 :  23:25:22  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Olsson>> Tackar. CDM 7'orna låter faktiskt riktigt trevligt och är väl värda sina slantar. Tyvärr har en annan börjat spana lite på Nautilusfamiljen som känns sååå trygg och fin

Smulgeten>> Både dina gamla högtalarsnokar och försteget trivs som fisken i vattnet här hemma hos mig .

Nurfen>> Nu ska vi iiiinte vara såna heller, haha. Lite damm har aldrig skadat och det syns inte i vanligt dagsljus om man inte tittar noooga.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/06/09 23:26:20
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/06/10 :  04:54:13  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
Stegen är stilrena som bara den...

Köp Nautilus.. då blir man glad ;)

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/06/10 :  11:38:01  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Meridianblocken är snygga och stilrena samt spelar riktigt trevligt. De är specade till "greater than 160W (8ohm)" och killen jag köpte dem av påstod att man i tester har mätt upp till 300W (8 ohm) men det är jag lite tveksam till. Det skulle vara intressant att jämföra dem mot ett par 991'or någon gång.

Måååste man ha en ubåt för att bli glad?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/06/10 11:38:58
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:05:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Fint system, det ser lite inträngt ut i hörnet bara. Kanske inte finns andra möblerings möjligheter nu


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:23:25  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Det ÄR tyvärr inträngt i hörnet. Eftersom jag inte har lämnat det trygga boet ännu har jag bara mitt eget rum att husera som jag vill i och jag har provat de flesta möbleringarna samt kommit fram till att det här är den bästa, även om den inte är bra . Dock är jag befriad från skumma basrundgångar i hörnet med denna placering, som tur är.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/06/10 12:24:48
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/09 :  15:41:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Jag har inte erfarenhet av just din DVD men hos mig blev det stor skillnad till det bättre när jag skaffade en ren CD-spelare.

Du borde ta och leta efter en Thule-CD eller låna hem en och prova för att höra om du gillar det ljudet, och Thule kör ju också balanserat. CD NAD500-s har ju också balanserade utgångar som skulle passa till Thule-försteget. Båda modellerna brukar finnas begagnat men man bör nog köpa en nyare årsmodell då de tidigare tydligen har haft vissa bekymmer.

Jag kan rekomendera Marantz CD17mk2 som jag har till just dessa högtalare. En väldigt bra matchning.

Intressant att höra att du också sneglar på Nautilus.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/09 :  20:51:06  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jag har testat med rena cdspelare i min egen anläggning (senast en Teac VRDS 25 som spelar åt det varmare hållet) och det blir en ganska stor skillnad jämfört med dvdn jag spisar cdskivor i nu. Nu när lönen från sommarjobbet snart trillar in har jag börjat kika på en cd men exakt vad jag ska vet jag inte ännu. På begagnatmarknaden finns det inte alltför många roliga spelare just nu... Men jag håller mina korpgluggar öppna.

En spelare jag är lite nyfiken på är en Cairn FOG med uppsamplingskortet i som jag hittat för ett ganska bra pris, fast det kanske finns risk för att den låter kyligt i mitt system. Din Marantz är väl åt det varmare hållet? Jag har inte lyssnat på någon Marantz-cd själv men jag har hört ryktesvägen att de ska spela ganska oengagerat och trist, men åter igen är det MINA öron som verkligen ska avgöra om jag kan leva med den eller inte.

Nautilusburkarna har en så grymt läcker design att jag bara därav kan tänka mig att ha ett par ståendes här hemma .



Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/14 :  10:41:29  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Då var en REN cdspelare inköpt . Det ligger några bilder på prisjakt för den som är nyfiken. De ska läggas upp här senare under dagen.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/14 :  10:55:06  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Trevligt system du har

Sååå vad blev det för cdspelare? En Meridian skulle estetiskt sett inte vara helt fel

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/14 :  11:40:36  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
En Meridian hade inte alls skadat men då de inte direkt växer på träd och jag inte har orkat vänta på att en sådan ska dyka upp på begagnatmarknaden blev det en sån här istället.

Tadaaa!

Vad fint det lyser då spelaren vaknar till.


En helkroppsbild på min nya godbit.


Gapa stooort, aaaaaaaa.


Och slutligen bakdelen på godbiten. Ett par balanserade Black Silver från Marcuscables är på ingång så det ska bli intressant om de sparkar ut Taran.


Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/08/14 :  16:45:13  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Skymtade jag air kablar. Shysst. En av de bästa kablar som tillverkats IMO. Du råkar inte har några 1m långa xlr till övers?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/14 :  16:48:46  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Kan du inte köra hel balancerat? Eller meridian sätter stop för det?
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/14 :  19:45:25  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Samuelrönnqwist>> Alldeles riktigt, snoken på sista bilden är en Air 1. Nä, jag har inga XLR-kablar alls ännu men jag väntar på ett par från Marcuscables.

marcus_ec>> Jodå, jag kan köra balanserat hela vägen men jag har inga balanserade snokar alls ännu. Som jag skrev till Samuel har jag ett par på G från Marcuscables. Anledningen till att jag bara beställde ett par, var att jag inte visste om den cdspelare jag skulle komma att köpa hade balanserade utgångar. Killen jag köpte foggen av tyckte att den lät trevligast när han körde den balanserat. Frågan är om jag till en början ska köra balanserat mellan cd och försteg eller mellan försteg och slutsteg.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/14 :  22:10:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den var snygg... Skulle lätt kunna tänka mig en sån.

Ett bra val tror jag,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:34:36  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Idag ramlade det in ett trevligt paket hos mig, som jag har gått och väntat på gaaaanska så länge.









Jaaa, vad kan det vara? Någon som vill försöka sig på en gissning möjligtvis?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Znurf
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:52:31  Show Profile  Visit Znurf's Homepage Send Znurf a Private Message  Reply
Va? slutade det där? Precis när spänningen var på topp... Jaha, när kommer resten då? ;P
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/27 :  13:02:30  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Här låter det? ;P
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/08/27 :  13:47:51  Show Profile Send jotun a Private Message  Reply
Kanske en balanserad snok? :-)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/08/27 :  16:48:48  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag säger bara Marcus Cable

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:58:00  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Gifwetvis är det en balanserad snok från Marcuscables!

Taaadaaaa





Jag har inte hunnit lyssna så mycket för jag fick kabeln en halvtimma innan jag skulle iväg till jobbet. Men det första intrycket var iaf ett stoort leende på läpparna . På den korta stunden hann mina öron få hjärnan att tänka "en till ska vi ha i systemet" .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:08:39  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
MasterOfPuppets!

Det finns mååånga på detta forum som är nyfikna på denna kabels ljud och prestanda som du säkert läst i Marcus Cable tråden. Så du får gärna skriva ner dina intryck av denna läckra kabel om du skulle ha lust till det när du lyssnat på den ett tag och bildat dig en uppfattning om den. Glöm ej att även kablar brukar behöva inspelning

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:35:53  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jodå lite intryck ska jag nog kunna skriva ner eftersom det verkar finnas intresse av det bland medlemmarna på detta forum, men sen var det ju det här med att beskriva ljud. Det är inte min starkaste sida, fast jag får väl försöka.

Det här är dessutom den första balanserade kabeln jag har lyssnat till (??!?) och jag har således inget att jämföra med, vilket kan få mina intryck att verka lite torftiga. Nåväl...

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000