HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Machines stereo - Ny stereo på Sid. 3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:55:13  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Historien om min stereo fortsätter, senaste tillskottet syns på sid. 2.

Systemet som det såg ut då: (2003)

* Thule IA100
* H/K HD-750
* Sennheiser HD600
* Creek OBH-11
* Creek OBH-2
* B&W 603 S3
* Yamaha RXV-730RDS
* Pioneer DV-2650
* B&W CC6
* Yamaha NS-60 surround högtalare

Kablage från Neotech, TaraLabs och DIY.

Översikt


En ny bänk som många kanske känner igen?


En ny investering


Lite hemapulat förlängningskablage! "3-fläta"


En fin vy underifrån


Lite RG62 till hölursförstärkaren


Min älskade Thule


Från en annan vinkel


Thule + lite annat


Bakom förstärkaren


Så här ser den ut utan lock! En välbyggd liten juvel!


"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2006/07/23 13:01:33

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:03:05  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Kan inte fota Gillar verkligen "underifrån" bilden!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:22:32  Show Profile Send Freahl a Private Message  Reply
Ser helt okej ut, och fota kunde du också tydligen;)

Vad är det för fötter du har under högt? Original?

/Fredrik

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:24:07  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Gillar din skivspelare.. ger mig en massa minnen sen när jag var dj! Då ägde jag ett gäng sådana.. hehe.. Hade en värsting mixer också.. en Numark 1975E


Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:52:05  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Freahl: Spikarna är B&W original, parkettskydden är från tyska Audio Selection. Planerar dock att köpa Superspikes snart.

Neodynium: Ja det är en DJ spelare från min tid som skivsnurrare på fester. Jag hade en värsting mixer från American DJ! Hehe minnen! Den ska dock bytas till Rega eller ProJect.....

Glömde skriva att kablage består av Supra, Tara Labs och Neotech.

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2003/11/17 20:52:43
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/25 :  12:06:31  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Vad för Neotech? Nöjd?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/04/25 :  12:11:17  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Tjena Machine!

Ser väldans bra ut, det var en läcker bild på dina B&W högtalare helt klart.


Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/04/25 :  12:23:10  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
MaxMartin: Neotech kablarna är KHS-146SB mellan cd och stärkare. Köpta på PE audio i västerås. Det var han som rekomenderade att jag skulle ta hem och prova och jag behöll dem! De lyfte verkligen fram mellanregistret och stramade upp basen gentemot mina gamla RG62 jag hade tidigare. Stereobilden blev dessutom lite bredare. Svaret på din fråga är alltså ja, jag är helnöjd. Jag har dessutom Neotechs scart kabel. Den är väldigt prisvärd den med.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/25 :  12:43:39  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Vad betalade du? Runt 600? Själv testat dom (om det nu var rätt modellbeteckning..) men jag hade röd strumpa på mina.

Om du vill ha något bättre från Neotech är det bara att hoppa upp ett steg till i kedjan då nästkommande kabel använder OCC-kopparen.. [p]

Ska du testa andra kablar från Neotech? Högtalarkabel tex..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/25 :  12:47:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ett litet trevlig system.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/04/25 :  14:07:45  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Machine.. är det en gammal creek OBH-11 du har? Jag har för mig att den annars har både line IN & UT.
Mvh
Snare2
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/04/25 :  14:58:11  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
MaxMartin: Jag har kikat på lite högtalarkablage från Neotech, men inte hittat nåt som passar ännu, just nu lutar det snarare år QED silver aniversary, om jag inte byter högtalare snart vill säga.....

Snare2: Ja det är den gamla modellen som inte kan användas som försteg. Köpte den ganska nyligen av en trevlig kille som jag tror är medlem här på forumet för övrigt.... Den är mycket trevlig, särskilt som jag innan körde mina HD600 genom cd spelarens hörlursutgång. Inte att rekommendera!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/04/25 :  17:02:49  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
snyggt! den B&W-serien är riktigt läcker.. men du måste ju ta av "skyddet" från högtalarna, kevlarfronten är hur snygg som helst ju!
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/04/25 :  17:39:39  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Förresten vad tycker ni om mina "dämpkuddar" under förstärkare och cd? Införskaffade hos den lokala sporthandlaren och sedan utsatt för kockkniv! Squashbollar kallades de visst..... Funkar ypperligt även om de verkar tycka att Thulens 12 kilo är lite för jobbigt

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/26 :  05:26:53  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Stabilt, vad tycker du om lurarna?

Bravo
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/04/26 :  10:48:15  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Bravo: Lurarna är klockrena! De har en transparens som inte B&W högtalarna riktigt kommer upp i... Det har blivit åtskilliga lyssningstimmar med dem på trots att jag inte har haft dem så länge. Ett mindre problem är det dock med dem, det verkar som om höger kanal spelar lite högre ibland. Ett par ryck och slit i den vänstra kabeln brukar kunna funka då.. Men det är alltså troligt att det är kabeln som är lite glapp och den går ju att byta

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/04/26 :  18:54:01  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Såja! Nu var B&W'erna sålda och nya högtalare införskaffade!
Bilder inom kort!

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2004/05/01 17:23:57
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/05/02 :  13:53:43  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Nu har tre stativare gjort upp om min gunst. En har gått ur striden som vinnare och införskaffats!
Kombattanterna var:

Dynaudio 52SE (Ej inspelade)
Aurum Cantus Leisure 2SE (Ej inspelade)
Audiovector M1 Signatur (Inspelade)

Dynaudio föll mig inte alls i smaken då den var enligt mitt tycke var livlös och likgiltig till all musik jag ville att den skulle förmedla. Ingen känsla, inget driv, inget engagemang. Så tillbaks med den och hem med två andra fighters.

Först in var M1'orna. Fint skimmer i diskanten var första tanken. Upp med volymen lite och oj! Vilket släpp! Här fanns allt av det som Dynaudio saknade! Driv, engagemang ja nu platsade det mesta jag ville ha hos en högtalare. Kunde det vara så att min Thule inte riktigt kunde hantera Dynaudio? Ja antagligen var det så.

M1 på plats på Atacama SE stativen


In med nästa kämpe! En kines med en finish som man sällan skådar i detta prisområde.

Klarlack?


Första intrycket var att ljudbilden mörkades ner en aning mot Audiovector. Dessa 5.25" basar kan verkligen prestera en fin och "punchig" bas, men en tendens till bumlighet fanns trots allt där i mitt rum. I med lite Shawn Mullins i CD'n, rösten presenteras med en varm och mjuk fyllighet, mycket bra så länge musiken inte går allt för fort. Sen händer något när tempot ökar, rösten får en grötig tendens. Det blir svårt att urskilja texten, artikulationen blir svår att skönja. Kan det ha med inspelningstiden att göra? In med Mark Knopfler's Sailing to Philadelphia. Samma sak där, det grötar ihop sig när tempot ökar. Hmm.

Aurum i lyssningsfas Fel stativ kanske


Nåja in med lite hårdrock för att kolla, där finns ju tempo iallafall. Korn, Metallica och Monster Magnet får sin chans i stereon och hör och häpna all grötighet är som bortblåst. Fin kontur och ett jävla driv Allt platsar och Aurum är en klar favorit.

Undersidan är oxå klarlackad om nån undrar vad kökshanduken fyller för funktion.


In med Diana Krall's Love Scenes. Låt 11 är en favorit. Även här verkar Aurum Cantus trotsa fysiken genom att prestera "djupbas"! Dianas röst är fin och känns stabil och lugn.

Ner med Aurum på golvet igen, kan inte låta bli att fota lite till!


Baksidan med tämligen grova terminaler!


Banddiskant och Kolfiber bas!


In med M1'orna igen. Jag kör Shawn Mullins och Mark Knopfler för att testa. Nehepp, ingen grötighet här inte, mer exakt artikulering och dessutom klart bättre scennärvaro. Basen känns inte lika djup men snabbare och med mer precision. In men hårdrocken då! Jaha, samma sak här. Mindre muller men mer driv och jävlaranamma! Man kan inte låta bli att ryckas med och man känner hur nacken vill gunga fram och tillbaka när Korn dundrar igång med superdistade basgångar! Härligt!







Baksidan med 3 portar!


Även om Audiovector inte når upp till Aurum Cantus nivå när det gäller finish så behöver de inte skämmas!




Så vilka blev kvar nu då?
Det blev Audiovector som gick vinnande ur striden tack vare sitt engagerande

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/05/02 :  14:06:58  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Mycket intressant jämförelse, visar vikten av att låna hem och lyssna, inte bara gå på tester och omdömen.
mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:31:02  Show Profile Send TiGgR a Private Message  Reply
Välkommen in i stativarhimlen Machine!!
Jag väntar otåligt på att du och dina Audiovector kommer på hembesök och går en match emot mina inspelade Aurum Cantus.. Skulle vara kul då jag upplevde ljudet i dina Audivetcor lät som mina Aurum gör hos mig!!

Håller med dig att Aurum lät mindre bra hemma hos dig...
Tycker du valde helt rätt högtalare till din anläggning!!

Mvh
TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/08/15 :  20:57:41  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Så var en ny CD införskaffad! Var på jakt efter nåt kul från österland, men fastnade för en svensk/dansk!
I jämförelse med min gamla H/K cd så är det skrämmande vad en schysst spelare kan göra! Primare D20 gräver bra mycket djupare och spelar en riktigt tight bas! Ss-igheten har försvunnit och röster låter mycket övertygande! Helt plötsligt har Diana, Norah och hela Metallica flyttat in i mitt vardagsrum!

Jag har dessutom vänt på rummet, så det ser ruskigt kalt ut just nu! Ha överseende, det kan ju bara bli bättre! Kanske dags för lite akustik förbättringar....

Nya högtalar kablar har nu funnits i anläggningen ett tag, Kimber 8TC terminerade med finfina WBT kontakter, gafflar i förstärkaränden, och bananer i högtalarna. En grym uppgradering från de tidigare Supra Ply 3.4 jag hade.

Systemet nu:

* Thule IA100
* Primare D20
* Sennheiser HD600
* Creek OBH-11
* Creek OBH-2
* Audiovector M1 Signatur på Atacama SE stativ + Superspikes
* Yamaha RXV-730RDS
* B&W CC6
* Kablage från Kimber, Neotech och lite DIY.

Lite bilder kanske?

Den nya spelaren:





Ännu en bild! Den är tweakad med bitumen på känsliga delar



Dags att skaffa stativ till kameran tror jag, det blir inga bra bilder

Kimber kablage



Mmm, WBT!


Edit// Fixade några av bilderna!

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2004/08/22 18:43:55
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/15 :  21:28:13  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Primaren är ordentligt snygg!
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2004/08/16 :  11:22:34  Show Profile Send TiGgR a Private Message  Reply
Ser riktigt trevligt ut det där!!
När bjuds det på en kanna kaffe eller två???
Det lät ju riktigt bra sist jag var över med din gamla H/K Cd, måste vara mycket trevligare i din soffa nu!!

Jag kan självklart medbringa en påse bullar!!

/TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/16 :  12:17:01  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Så du hittade en ny spelare till slut? Får man fråga varför du valde bort Teac 25an?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/08/16 :  16:30:34  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
MasterOfPuppetz> Jajamensan! Hittills är jag helnöjd med Primaren! Hur är det med Cairn spelaren då! Jag såg att du fick den! Grattis! Visst är det kul med begagnad Hifi!! Du har PM förresten.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/16 :  18:23:17  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
På begagnatmarknaden är det inte helt omöjligt att göra riktiga fynd då det gäller hifi. Jag gav som sagt under halva nypriset för min spelare. Cairnspelaren låter ofantligt bra och har en upplösning som heter duga. Dessvärre kan det bli lite för mycket i diskanten emellanåt då mina nuvarande högtalare är lite höjda i diskanten.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000