HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vackra Italienskor intar Piteå!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:10:43  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Så var det då dags att berätta hur det hela avlöpte.

Låt oss då presentera vår skotske gamle vän.

Först ut, i svarta byxor stående i vänstra ringhörnet.... LINN GENKI

[applåder]



[/applåder]
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:27:44  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Jajaja........snabba på lite
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:30:28  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
tänk er att dom där prylarna varit i min lägenhet
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:39:39  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
In med kablar, på med ström och börja "uppvärmningen"

(Thor verkar vilja ha rätt god tid på sig att bli varm och låta på topp, så vi kickade snabbt igång för att den skulle få lite uppvärmningstid)

Under uppvärmningen körde vi Linn-kablage rakt igenom (delad K400 till Cremorna och vanlig svart interconnect mellan Genki och Thor).

Blundade med öronen (eh ) under uppvärmningen, sedan vidtog fintrimmning av högtalarplacering (lite idee'r från Hr sladd användes) och till sist började vi sätta oss ner och lyssna "på rikt".

Bra! var den samlade åsikten från lyssningspanelen (4 st inklusive new order och undertecknad).

Vi lyckades direkt med högtalarplaceringen. Cremonorna verkade trivas i rummet, akustiskt verkade det passa otroligt bra.

Kontrollerad, djup bas och sjyst driv i musiken (vi började med Phoenix "Arizona" och Keb Mo "The door"). Men som någon i lyssningspanelen sa, "märklig diskant". Bra beskrivning, då vi alla tyckte att något var fel i diskantåtergivningen men ingen kunde definiera vad.

Några låtar till åkte iväg, lyssnade igenom några låtar på John Lee Hooker's "Chill out" sedan beslöt vi oss att slänga in Kimber Silver Streak (oballad) som signalkabel - just for the heck of it.

JÖSSES vilken skillnad! Plötsligt blev det LIV i musiken! Vilket röj på "Kiddio", plötsligt hörde man exakt vad han sjöng på "Tupelo". Fraseringen i musiken, andningen mellan varje versrad, ja precis som om någon dragit bort ett skynke från högtalarna!

Bra blev Riktigt Bra (tm)!

Nu började man ana hur bra Cremona faktiskt är. Det blev också tydligt att Cremonorna även funkade kalas i rummet (och en stor lättnad gick att skönja på new orders leende ansikte )

En stunds nöjeslyssning vidtog, och så började en viss Janne i lyssningspanelen att skruva på sig . Doktor Ljud tog fram sin aluminiumväska och fram åkte, ja kolla själva:





Edited by - stargazer on 2003/11/18 18:53:58
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:45:33  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Just det, våra vänner från Sydväst, f'låt Nordost!

Här plockades skynke nr.2 bort från musiken, och baske mig var inte skillnaden ännu större på högtalarkablarna (iofs inte så konstigt, det var större prisskillnad också).

Riktigt Bra blev Kalasbra!

Vi beslöt oss för att göra kableriet färdigt innan vi släppte loss Genkin i close combat mot resten av gänget

Doktor ljud plockade än en gång fram sin aluminiumväska och fram åkte:




Edited by - stargazer on 2003/11/18 19:16:41
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:50:41  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Jepp, red dawn flyttade fram positionerna ännu ett snäpp.

Klart för start! Vi tänkte att vår skotte skulle ta sig an en sådan där grodätare.

Plats på scen för vår aristokrat från Frankrike!

Next contendant, i silverbrallor stående i högra ringhörnet.... CAIRN FOG V2.0 inkl Soft Uppsamplingskort

[applåder]



[/applåder]

OBS Bilden är ett montage (tagen från min anläggning, tyckte att den bilden var snyggare, och det är jag som bestämmer, right? )
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/18 :  19:12:16  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Redan innan första CD-matchen hade vi alltså ett riktigt kalasljud, väl fungerande akustik (nåja, Timbre/Björn och gänget har man ju en bit kvar till... men för att vara ett 'vanligt' vardagsrum).

Kul (men dyrt ) för new order att veta att Cremonorna funkar kalas i hans hem.

Musikbyte, Garbage och "Beautiful garbage", Mighty Sam McClain samt Van The Man förståss. Utvalda låtar fick gå en sväng på Genki/nordost/thor/nordost/cremona.

Nordostarna flyttades över till Foggen.

Ojojoj. Vi var nog inte förberedda på resultatet. Plötsligt flyttade återgivningen upp en division, vi snackar elitserien nu.
ALLT blev bättre! Bredd, djup, luft kring instrument men framför allt kom m-e-l-o-d-i-n (som ju borde vara Genkins styrka) fram mycket bättre! Särskilt i komplexa partiet i mitten av "Cup of coffee" - vilken skillnad! Där var Genkin lite rörig, man upplevde partiet som jobbigt, men på foggen föll allt på plats.

En annan sak som jag personligen upplevde var att Foggen målar sina ljudkonstverk med många fler färger än Genkin - mycket mer nyansrikt och njutbart.

Inget snack - alla var rörande överens om att Foggen smiskade Genkin rejält i detta system.

Kalasbra blev Djuriskt Bra!!

Här Peder47, förstår du vad jag menar: foggen stod stackad på myryaden medans Genkin stod på egen hylla - och ändå upplevde vi att den spöade Genkin rejält!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/18 :  19:15:54  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Nu fastnade vi. Det blev helt enkelt så ofantligt kul att lyssna på musik med Foggen/nordost/thor/nordost/cremona att vi helt enkelt skyfflade skiva efter skiva och glömde världen utanför

HELT SANSLÖST vad bra det blev.

Långsamt, långsamt hade Cremonorna vävt in oss alla i sitt nät och vid det här laget var vi alla Italianos
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/18 :  20:51:58  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
det är detta,som stargazer säger att "cremonorna vävde in oss i sitt nät" som jag tycker är en av cremonornas största fördelar.
närvaron í musiken gör det otroligt svårt att försöka att bedömma högtalaren.man blir bara sittande och lyssnar på musik!och det är väl själva grundidén med hifi,väl?

jämförelsen mellan cairn fog och genkin var intressant!jag liksom de andra föredrog cairnen framför genkin även om inte genkin var direkt dålig!det blev bara lite mer naturligt över återgivningen med fransosen.öppnare och mer "analogt" om uttrycket tillåts.när vi senare provade foggens balanserade utgångar in till thoren var det liksom inget mer att snacka om,ojojoj

Edited by - new order on 2003/11/18 20:52:39
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:04:46  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Efter många skivor och en stunds härlig musiklyssning, började vi känna oss hemma med foggen. Dess karaktär började kännas hemtam, då var det dags för nästa utmaning:

Myryad'en!

Smackade in den vid det här laget välkända red dawn-kabeln bakpå britten och körde.

Hrm. Bra, onekligen mycket bra. Men inte lika bra som foggen. Den tappade lite i spelglädje, fart och driv. Och melodin i musikstyckena var inte lika kristallklar som med fransosen. Ljudbilden krympte dessutom ihop lite.
Men däremot - bättre bas! Fråga mig inte hur och varför. Men Myryaden gav bättre basåtergivning, det lät "fetare" och poppigare/rockigare (beroende på musikval förstås).

Tyvärr var undertecknad begränsad av en deadline - och tiden började rinna ut för mig. Därför hann jag personligen inte utveckla någon djup relation med Myryad'en.

Jag passar därför över mer detaljer kring myryaden till new order, som spenderade resten av eftermiddagen/kvällen med Myryad, Theta och Genkin.

Men innan jag tog min fogg (det var mitt privata ex) och gick, så skulle vi ju köra vinnaren med Theta DAC'en! Och vi var alla rörande överens om att vinnaren i CD-matchen syns på denna bild:



Så fram med digitalkabeln, spana in baken på fransosen och ... och ...
INGEN Coaxialutgång! Aaaaaaaaaaaaaaargh!

Så hur maxar vi segraren, då? Dags för den ökände Doktor Ljud i lyssningspanelen att ta fram sin lattjo-lajban-aluväska igen!

Ut kommer, tja en snok som svalt nåt stort...



Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:23:35  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
En balanserad Transparent för 12 lök. Perverst? Javisst! Men ack så härligt...

Då såväl foggen som Thor är balanserade konstruktioner, misstänkte Doktor Ljud att det fanns betydligt mer att ge i denna kombination.

Gissa om han hade rätt

In med pervo-snoken rakt upp i mumindalen på såväl fransosen som svensken och sen kööööööööööööör vi

Diana Krall igen (glömde visst säga att vi körde henne innan, hon e bara för underbar). "Boulevard of broken dreams".

Då kom CHOCKEN .

Musiken lyfte en, nej flera divisioner till uppåt.
H E R R E G U D vad bra! Alla fyra i panelen blev tvärtysta och satt i stilla andakt till sista tonen av Diana Krall, fullständigt trollbundna.

Vilket lugn i musiken. Vilket flyt. Känslosamt är bara förnamnet när Krall flyttade in hos oss i lyssningsrummet.

Helt klart är att man ska köra foggen och thoren balanserat, inget snack.

Klart smärtsamt för mig, då jag kör oballat hemma och min stärkare inte har ballade ingångar. Aaaaaaaaaargh, dubbel-aaargh!
Hör ni hur uppgraderingståget är på väg åt mitt håll? Tuuuut-tuuuuuut!

Måste säga att detta nog är det bästa jag hört i hemmamiljö, trots att elektroniken var förhållandevis "billig" så funkade det klockrent med Cremona.

Cremona, ja. Med rätt komponenter och sjyst rum, är det en fullständigt fantastisk högtalare. Total musikalitet, härlig definition och "klipp", grym bas och sakta men säkert har man blivit Cremona-fan. Min drömhögtalare alla kategorier. new order, du har mitt fulla stöd i att shella ut 60 laxar för dessa italienska läckerbitar...

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:35:35  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Jobbigt var det dock att veta att Theta-DACen gör riggen ännu bättre... Hann bara snabbt lyssna några brottstycken på Myryad + Theta DAC'en och tja, suck vad bra

Men även här, jag hann inte lyssna nog mycket innan jag var tvungen att åka hem för att kunna ge någon vidare recension. new order, hjälp mig här.

Till sist, vill jag ge en liten njutningsbild över hur det ser ut när man släcker ner, softar en smula, plockar fram Diana Krall och njuuuuuuuuuuuuuuuter




Tack new order för att du hostade en otroligt trevlig lyssningsdag! Jag hade tok-kul!

Tack till Bossanova audio för hemlånet av prylarna (förutom foggen och silver streaken som var min)!

Tack till alla er som läst och tyckt att det varit intressant/kul/whatever!

Over and out / stargazer, nu dj¤"#Q"#¤lar blir det lotto-system till helgen!!
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:40:45  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
håller absolut med dig,stargazer.cairn/transparent/thor var en grym kombination.det är nästan lite masochistiskt att lyssna via en sån grym kabel som transparent-kabeln dock,allting annat kommer att blekna,ju!!man har ju läst och hört ryktesvägen att thoren presterar bäst via den balanserade ingången.det verkar stämma.men som sagt transparent-kablaget hade väl lite att göra med det oxå
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/18 :  23:24:05  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
jag har lyssnat på theta dacen tidigare,och den är jobbigt bra!

myryaden fick vara transport eftersom det var den enda cd-spelaren i sällskapet som hade koaxial digitalutgång.och efter att thetan blivit inkopplad så blev det inga mer tester mellan genki och myryad!det skulle bli som att jämföra en vw golf mot en opel astra efter att ha provkört en ferrari maranelloanti-klimax alltså,modell större!

så thetan fick vara kvar under resten av kvällen.denna dac är faktiskt en av de mest imponerande hifi-produkter som jag har stött på,förutom cremonorna då!
jag blir verkligen nyfiken på hur deras integrerade spelare låter

jag vet inte om du glömde att nämna det stargazer,eller om redan hunnit åka när vi kopplade in transparent högtalarkabeln i stället för nordost red dawn.jag gillade verkligen nordost-kabeln men det blev ett helt annat lugn med transparent inkopplat.

jag hade tänkt mig att snika lite när jag ska införskaffa dom nya prylarna och ha kvar linns högtalar-kabel och uppgradera den biten lite senare.
men att efter ha hört dom dramatiska skillnaderna mellan den och de andra två så säger jag som en av medlyssnarna sa;"linn-kabeln måste bort!!"och detta sade han efter 30 sekunders lyssnande med nordost-kabeln!!

min slutsats av denna lilla test-session är följande.

1/
sonus faber cremona är fantastiska högtalare(det visste jag redan tidigare),och viktigast av allt är att dom funkar otroligt bra hemma hos mig.jag ska villigt erkänna att jag var lite nervös över detta.

2/
genkin fick se sig besegrad,men var för den skull inte dålig för det.cairn foggen balanserad till advantage thor gav mersmak,den kombinationen är riktigt,riktigt bra!
myryad fick inte rikigt samma förutsättningar som de andra.den fick det otacksamma uppdraget att jämföras kall mot de andra två.ändå så gillade jag denna spelare,den hade ett sjujäkla drag och spelade roligt.

thetas dac spelar i en annan liga och det är orättvist att jämföra den mot de andra.det blir ungefär som att skicka upp en otränad "lillen" eklund i boxningsringen mot mike "the beast" tyson i toppform.

3/
kablagets betydelse!
att linn-kablaget inte riktigt håller måttet är nästan att vara snäll!
samtidigt som att jag vet att jag inte kan plöja ner 15 lök för en högtalarkabel,hur mycket jag än skulle velat detta.
på denna punkt måste det till en acceptabel kompromiss!men vad?
vet inte ännu,men kimbers billigare snören ligger bra till.



slutligen så vill jag tacka dom som var med på denna lilla test-session.

tack stargazer för ditt utomordentliga bildreportage och för din medverkan.

och tack,dr. ljud från bossanova för din medverkan och utlåning av prylarna,det var verkligen schysst!

sällan har jag haft en sådan skoj söndag!

mvh/new order
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/19 :  03:41:48  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Trevligt reportage, mycket trevligt.
Ätt Cremonerna är bra högtalare vet jag, kul att fler upptäcker dem.
Intressant att se att en bättre dac ger så mycket mer, en upplevelse som jag själv till fullo kan konfirmera.

Bravo
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/11/19 :  13:02:22  Show Profile Send Klanters a Private Message  Reply
Intressant reportage, men för att kunna bättre kunna tolka era intryck vore det väldigt bra om man fick veta vad dom olika sakerna kostar.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/19 :  13:39:55  Show Profile Send peder47 a Private Message  Reply

stargazer,du skrev.....


Här Peder47, förstår du vad jag menar: foggen stod stackad på myryaden medans Genkin stod på egen hylla - och ändå upplevde vi att den spöade Genkin rejält!


Hej,som jag sa tidigare....förstod vad resultatet skulle bli .Det blir ju extra roligt då när även Foggen står rätt placerad,blir mao ännu roligare att lyssna på musik.

Annars vet/har jag sett så många exempel genom åren på när man ställt olika spelare mot varann, och gett dom helt olika förutsättningar att prestera optimalt...trist men sant.

Ännu tristare då om man väljer fel spelare för inköp pga detta.

Men....helkul reportage/bildserie,och dessutom från Norrbotten ...ännu bättre .

Peder


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/19 :  14:01:05  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Klanters> här är priser, direkt från minnet (ehhh )

Linn Genki: 16 500:-
Myryad MCD 200: 13 500:-
Cairn Fog v2 inkl soft: 17 900:-
Advantage Thor: 19 900:-
Sonus Faber Cremona: 63 000:-

Kimber Silver Streak RCA 0.5 m: 2 300:-
Transparent XLR (minns inte modellen): 12 000:-
Nordost Red Dawn RCA: 5 600:-
Nordost högt.kabel (minns inte modellen): vet ej
Transparent högt.kabel (minns inte modellen): vet ej

Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/11/19 :  14:15:34  Show Profile Send Klanters a Private Message  Reply
Tackar!

Jag kan själv fylla på med:
Linn Black Interconnect - 1100kr
Linn K400 biwire högtalarkabel 150 kr/m
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/19 :  18:52:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
Kul att det är fler än jag som uppskattar Cremonorna!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:45:43  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
bara en fråga.vet någon hur nära en tv-apparat man kan ställa cremonorna?dom är inte magnetiskt skärmade,och är det någon som har några erfarenheter om detta så mottages svar tacksamt!
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/11/19 :  20:58:07  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message  Reply
Tackar för en mycket trevlig läsning och bilderna på dessa skönheter.

Inte utan att man blir lite sugen..

Vad säger ni om stativmodellen, cremona auditor?

Mvh Micke
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/19 :  22:22:58  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Snyggt, intressant samt inte minst underhållande läsning. Inte oväntat att SFarna skulle göra succe. Förmodligen bra matchning också. Lite sugen på Fog själv förrövrigt, fast jag får nog börja "hårt". Det är farligt att ta hem bra saker. Man blir fattig....
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/19 :  23:17:51  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
M.Thorsén skrev
quote:
Vad säger ni om stativmodellen, cremona auditor?



jag har inte hört cremona auditor,så jag vet inte.

mvh
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/20 :  08:36:56  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
quote:
så thetan fick vara kvar under resten av kvällen.denna dac är faktiskt en av de mest imponerande hifi-produkter som jag har stött på,förutom cremonorna då!
jag blir verkligen nyfiken på hur deras integrerade spelare låter


Jag äger Cd spelaren Theta Miles.....men JAG VILL HA DACèn !! Otroligt läcker

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000