HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kylande kraft... Närgångna bilder på is!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/27 :  23:15:41  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Vad kan man räkna in som småpengar?

Tänkte mig ett minst ett 5-kanaligt steg i framtiden.. Då verkar ju detta intressant!

Är det för dyrt så får man bygga på i etapper

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/27 :  23:17:07  Show Profile Send Softman a Private Message  Reply
Roligt att se en Tranduktor Trafo...den med den lilla söta röda igelkotten på.
Ett Växjö företag som en släkting till mig jobbade på för många år sedan. Jag tror att det lever i ett land utanför Sveriges gränser i dagsläget.

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/27 :  23:51:34  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Magnus undrar var man hittar så tjusiga apparatlådor någonstans??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/28 :  01:04:16  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Denna tråd hade jag ju missat! Snyggt och mycket intressant.. Undrar också över priser.. man har ju hört vad hemmabyggen kan prestera.. så intresserad blir man ju allt!


Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/28 :  10:21:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Apparatlådan köptes på Bejoken, vill jag minnas. Nackdelen var bottenplattan som var allt för tunn.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:58:33  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
ekpeng, Tack för info SNYGGT är det iallafall

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/11 :  23:06:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hej gott folk!

Nu har jag lyssnat på ICE Power under en god tid, med olika högtalare och högst varierande musik. Intrycken är till största del positiva.

Jag har testat med HFLS-1, intendo musica - Entro och prototypen intendo musica - Klero.
Musiken har varit allt från Kari Bremnes till Röyksopp, Paganini till Robert Cray. Självklarheter (?) som Patricia B och Four Play är självklart avklarade och faktiskt fler än en gång...

Intrycken är som sagt till största del (mycket) positiva. Det låter inte hårt, diskanten är inte spretig eller olustig. Ganska följsam.
Mellanregistret nyktert och tilltalande och det är lätt att följa med i texterna alternativ (och/eller) gitarren/stråkinstrumentet etc.
Basen är självklart ett triumfkort. Rent, kontrollerat och brottardjupt.
Ljudbilden så. Det är här det finns en liten fläck i protocollet. Djupet, eller perpektivet om man så vill, är inte i samma höga klass som resten av hifiparametrarna. Det vill sig inte allra längst bak vilket jag varit van (bortskmd?) med via Holfi-produkterna jag spelat på. Höjd, sidled och runt-och-bakom-mig-perspektivet är emellertid helt klart OK och i paritet med de system jag hör, som är verkligt bra.

En liten detalj att tillägga är att ICE Powern inte ensamt står för "ändringen". Det är en integrerad förstärkare vilket möjliggjorts medelst ett NLE19/11, en audiobuffert från Danmark.
I vilken utsträckning denna (NLE) påverkar kommer det att bli en fortsättning på och förhoppningsvis kan det klarna lite. Tomten, har varit snäll...

Ett stort tack till Pabo, som hjälpt mig med nära nog allt. Du har gjort ett kalasbygge och allas positiva kommentarer omdirigeras härmed till just Pabo!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/12 :  04:41:23  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Tack "epkpeng", intressant information!

Bravo
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:57:57  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hej,

Tack själv!

Kan ju passa på att påpeka att inte ens själva modulerna blir varma. När jag körde med min Rotel 931 mk II (2*35 watt) så blir det varmare redan på låga volymer.
ICEPower blir knappt fingervarmt vid riktigt höga volymer (lovar att bl.a. HFLS-1 är inspelade nu...)!

Förhoppningsvis skall den integrerade förstärkaren få en ingång (till) för att köras som rent slutsteg, kanske redan nu i helgen!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:29:00  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
de där ajs modulerna ser ju konstiga ut! e det förstärkare eller lokaloscillatorn/PWM modulatorn för nån separat låda full me slutstegstransistorer ???
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:40:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Om jag förstår din fråga rätt så är det eg allt utom ett försteg. Där ingår PWM'n, utgångsfiltret, effekttrissorna och "allt det andra".

Eller fattar jag dig fel?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:08:48  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
nejdå, du fattade rätt, hur ser igentliged de där grunkorna ut utan de där metallplattorna ? e dom ungjefär samma sak som dessa LC Audio ZAP-Pulse "kreditkort" ursäkta dessa dumma frågor *newbie på klass D*
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2003/12/12 :  19:51:44  Show Profile Send Acme a Private Message  Reply
Tjena,

Såhär ser ICEPower500A modulerna ut "nercabbade". De finns i 3 olika
versioner. Med "lock" på ena/bägge sidor eller utan (på bilden).
Måtten är ungefär 80x80mm. Man skruvar fast dessa på en kylfläns och ansluter lite ström. Sen är det bara att gasa på.



/Peter
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/12/12 :  21:04:13  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
DIYamps

Ja, ungefär samma sak, fast lite större. ICEpower innehåller en ganska komplicerad teknik med kaskadkopplade förstärkarloopar, propagation delay korrigering, soft clipping, muting med mera. Det ger en stabil, linjär och robust funktion men tar lite mer plats.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/12 :  21:11:07  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
intressanta grunkor, hur låter dom och hur klarar dom diskanten ??? har ju hört att klass D bara duger till subbas förstärkare, vore kul att bygga en klass Dare å testa.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/12 :  21:32:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
DIYAmps - om du scrollar upp lite så har du iaf mina erfarenheter av ljduet.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/12 :  21:37:58  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
de där is stegen svabbar nog golvet med mina skit förstärkare kan jag tänka mej
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/24 :  20:53:58  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Tjena Pär!

Snygg förstärkare du har sen hur det är uppbyggt sånt
förstår jag mej riktigt inte på, men bara det låter bra sen om det är snyggt med är det ett extra stort plus.
Men det man ser så verkar det vara ett mycket fint bygge.



Edited by - poman on 2003/12/24 20:54:22
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:21:42  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
epkpeng:

Har du haft möjlighet att jämföra ditt hembygge med Embla eller Acoustic Reality? Gissar att det bara skulle bli nyans skillnader då.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:44:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hjort,
Nej det har jag inte. Kablar, nätdel och försteg påverkar, men i grund och botten är det (väl?) samma modul.

// Pär
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/01/05 :  21:16:33  Show Profile Send jonte0 a Private Message  Reply
Tycker faktiskt att det övre registret är dess allra starkaste sida ! Enorm upplösning och frihet från "grus" !

Att basen skulle vara bäst på "D" steg verkar vara den almänna åsikten men lyssnar man på ICE med en stöddig nätdel så är det fasktiskt toppen som imponerar mest !

Jag tycker dom är kanon faktiskt ! Skulle inte byta mot nått annat (hmm - i basen då möjligen)

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/05 :  21:42:48  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Jonte - förstår vad du menar...

mvh
// Pär
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/01/06 :  00:07:12  Show Profile Send jonte0 a Private Message  Reply
ahh epkpeng - du har hört det - grattis !

Nu är bara frågan : jag tror ju att kan man få ett slutsteg att låta bra i mellan / toppen så borde det gå att få till basen ochså. jamenar - det saknas ju inte kraft utan snarare torrhet / definition.

Vad har du för teorier om det månne ? Jag kör ostabbat både på den låga och höga spänningen. 1200 VA / 140 000uf !

/j

by the way - du råkar inte ha en /// bakgrund med tanke på epk... ?

Qui habet aures audiendi audiat

Edited by - jonte0 on 2004/01/06 00:11:20
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/01/06 :  03:23:33  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Tror mycket på den nya digitala tekniken. Skulle vara en dröm att ha ice-power steg hemma. Det går ju åt minst tre steg per kanal tyvärr...(för mig alltså ) Nån som vet vart man köper Ice-power moduler??

mvh

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2004/01/06 03:27:11
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:43:46  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
quote:
Nu är bara frågan : jag tror ju att kan man få ett slutsteg att låta bra i mellan / toppen så borde det gå att få till basen ochså. jamenar - det saknas ju inte kraft utan snarare torrhet / definition.



Du menar altså att du är nöjd med toppen men inte med botten?
Det var intressant, vanligtvis är det tvärtom
Vad har du hört som låter bättre i basen?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000