HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Gryphon Callisto 2200 -> lyssningsintryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:21:32  Show Profile Send Gynter a Private Message
I fredags hämtades denna pjäs hem från min lokala hifi-handlare för att ersätta min SAT Amplifix. Med sina 24kg och en kvalitétskänsla utöver det vanliga gav den ett förväntansfullt första intryck . För alla effektgalna så kan det nämnas att den lämnar 2x200W i 8ohm och dubblar i 4ohm.

Bilder finns för tillfället inte men den som ändå vill veta hur den ser ut (om nu inte alla vet det...) kan titta här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19481&SearchTerms=,callisto Hoppas att det är ok Rydberg!


Övrig utrustning är B&W Nautilus 804 och som signalkälla har jag använt min dator då jag inte har någo cd-spelare än (kommer om en månad...). Snörat är det med supra högtalarkabel och en 10m lakridssignalkabel. Utefter dessa förutsättningar har jag försökt bilda mig en uppfattning av ljudet. Jag är medveten om att det inte är en optimal lösning men det är det som finns att tillgå för tillfället.


Ljudet:

Referensen är alltså min gamla Amplifix och om man jämför dessa två förstärkare så kan jag konstatera att ljudet har fått sig ett riktigt uppsving, detta är något man kan förvänta sig när man jämför priset på de båda apparaterna. Calliston spelar med en spännst som inte Amplifixen kunde mäta sig med det är ett helt annat driv i ljudet. Basen har stramats upp och är torr och fast, dessutom är den djupare och bättre ballanserad. Callistons extra kraft medför ett avslappnat, avvägt och luftigare ljud och känns på det hela taget väldigt musikalisk med attack och dynamik. Amplifixen är absolut ingen dålig förstärkare men med Calliston får man ett lite mjukare, mörkare ljud som överträffar amplifixen på alla punkter. Får se om jag kommer att ändra inställning när jag har levt en lite längre tid med denna skönhet...


Denna förstärkare kommer såklart att stanna hemma i mitt rack, den låter såpass bra nu när den har såpass dåliga förutsättningar såsom signalkällan. Jag har stora förhoppningar på det här systemet och ser fram emot nästa uppgradering som är en CD-spelare.


Bilder:











/Tommy

EDIT: Bilder...

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516

Edited by - Gynter on 2004/02/03 22:16:35

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:38:32  Show Profile Send Jonas a Private Message
Ett rejält hopp lär du nog få med en ny cd dessutom precis som du säger...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:19:51  Show Profile Send Gynter a Private Message
Jo det hoppas jag men faktum är att det låter riktigt trevligt redan nu så jag har ingen panik iaf det är skönt.

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/02 :  01:08:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Hoppas att det är ok Rydberg!
Självklart!!

Kul att verkar du nöjd med din nya förstärkare! När du sedan köper ny cdspelare, se då till att köpa en med en bra balanserad utgång då Calliston lyfter sig ytterligare några snäpp då. Gryphon Adagio skulle nog passa fint till (en del pengar dock)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/02 :  01:44:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis "Gynter", inget är som nyupptäckter, men vad är det för spelare du kommer att köpa.

Bravo
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/02 :  09:11:24  Show Profile Send Gynter a Private Message
Rydberg visst skulle det vara fint med en matchande cd-spelare men det blir nog tyvärr lite dyrt. Förstärkaren kostade lite mer pengar än jag hade tänkt mig även om den inte var dyr.

Bravo jag får se vad det blir och om det finns något trevligt på beg marknaden... men en svart Cairn Fog skulle inte sitta helt fel.

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/03 :  06:40:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
God jaktlycka!

Bravo
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/03 :  08:35:20  Show Profile Send Gynter a Private Message
Tackar

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000