HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gratis rumsanalysprogram från Audionet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lasseolsson
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/05/29 :  16:29:08  Show Profile Send lasseolsson a Private Message
Finns på www.audionet.de

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/29 :  17:12:46  Show Profile Send eliot a Private Message
Trevligt att det finns något som fungerar på en Mac
Tack för tippset - skall ladda hem

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/31 :  14:02:11  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Jag mätte lite på mina datorhögtalare som låter riktigt illa

Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/31 :  18:32:39  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Skulle vara kul om någon med "akustikförbättrat" rum gjorde någon mätning för att se hur den kurvan ser ut! Eller ni kansek inte vågar?!
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/31 :  20:33:20  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hehe roligt progg

blev ju tvungen att se hur fin kurva min datorhögtalare hadde, men jag tror inte riktigt på den kurvan. micen är inte av toppklass häller (headset från microsoft)



om det stämde så är jag ganska nöjd, (egenhändigt byggda talare)

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2004/05/31 20:34:21
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:16:10  Show Profile Send Nagra a Private Message
Haben Sie eine manualen in english??
Bitte!

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:52:55  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Nagra: Ja, det finns. Bara att klicka på "english" på förstasidan

Smallsuper_man: Den ser ju riktigt bra ut den där kurvan! Om man tittar på skalan till vänster så ser man att den inte riktigt är samma för våra två mätningar. Hemligheten kanske ligger där? Jag fattar inte riktigt vad den betyder nämligen... Eller så beror det på micken!

Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/05/31 :  22:01:48  Show Profile Send Nagra a Private Message
Sehr GUT!!!danke schön anarkizt

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/05/31 :  22:24:27  Show Profile Send Margaux a Private Message
Verkar grymt snyggt. Ser att det är anpassat för att mäta flera kanaler samt har funktion med integrerad grafisk equaliser. Sagolikt

Någon uppfattning om mätdelen är tillräckligt flexibel jämfört med ETF? ETF saknar ovan nämnda funktioner men är mkt flexibelt vad gäller mätningarna (man kan sätta Gate time på Blackman Harris filtren m.m.)

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/31 :  22:24:43  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Varsegod nagra!

Testade att leka lite med EQ'n i J. Rivers Media Player och justerade den efter kurvan i Carma. Blev lite skumt resultat - Diana Krall lät bättre men Jewel lät sämre... Vet inte om man ska lita på det där programmet...
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/31 :  22:32:57  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Kom på en grejj, den ljudtrycksmätaren jag använder som mikrofon (Voltcraft) går bara mellan 32Hz till 10kHz. Kan ju förklara varför det dör på slutet...
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/06/01 :  08:23:23  Show Profile Send nurfen a Private Message
Smart där

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:00:08  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Kan någon rekommendera en vettig mikrofon som inte kostar en förmögenhet men ändå ger en god bas för ett hyfsat resultat.

Hur stor roll spelar sedan t.ex. ljudkortets kvalitet, kablar från datorn etc? Är det helt oberoende?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/06/01 :  10:46:29  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Goa pojkar på Audionet!!!!

Tänk, en High End tillverkare som bjuder på något :)

Mvh
Audionet


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/06/01 :  13:00:26  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Audionet: Representerar du Audionet? Blir nyfiken bara med tanke på ditt namn.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/01 :  16:17:31  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Jag får det inte att funka. När jag packat upp filen och startat bat-filen kommer följande upp

"Windows can not find javaw. Make sure you typed the name correctly, the try again. To search for a file, click the Start button, and then click search."

Provade även att packa upp .jar-filen men i de mapparna hittade jag ingenting som hjälpte mig, hur gör man?

[edit]Lite slarvig att läsa, nu funkar det.[/edit]

---> Mitt system <---

Edited by - Ipsen on 2004/06/01 16:18:49
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/06/01 :  17:34:44  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
anarkizt: Nix, har inget ekonomiskt samröre med Audionet. Däremot har jag stora delar av deras produktsortiment hemma och har lyssnat på samtliga.

Jag är helt enkelt ett Audionet fan :) med dålig fantasi vid registrering. Nu har namnet hängt med i några år, så vid nyregning på andra forum håller jag kvar vid namnet så blir det inga konstigheter.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/06/01 :  17:43:40  Show Profile Send yalpa a Private Message
Alla har inte tillgång till en bra microfon och då kan ni spela in med era hörlurar istället. Men det vet väl de flesta som är på forumet, eller? (annars skäms!)
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/06/01 :  23:01:56  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Audionet: ok!

Är det någon som vet hur viktigt det är att ha en bra mikrofon? Eller duger det med ett par hörlurar som yalpa säger?
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/06/02 :  13:57:03  Show Profile Send soren a Private Message

Jag försökte med min Radioshack DB mätare kopplat till mitt M-Audio Delta 410 ljudkort.

Provade först utan micamp, men mätningen hamnade runt -100 dB, så jag kopplade in en micamp. Men då verkar det som om signalen överstyrs och programmet hänger med 100 % CPU belasting.

RS dB mätare är lite rolig då den skickar lite olika signaler beroende på vilken skala (60,70 ... 120 dB) man ställt in den på .. jag har ingen aning om vilken man skall använda. Någon som vet?

/Sören
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/06/02 :  23:26:25  Show Profile Send crion a Private Message
Använd C weighting 90dB för radioshacken. Slow mode. Se till att högtalarna klarar ge 90dB@lyssningsavstånd dock.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/06/03 :  09:33:09  Show Profile Send soren a Private Message
Ok .. skall testa det i helgen.
Faller inte RS dB mätare rätt ordentligt efter 10 kHz i C mode?

Jag satt till klockan 02.30 i går natt med ETF 5 (sorry grannar om det nu är någon som läser detta). Kalibrerade dock mätaren på 60 dB för att vara lite snäll.

Det tog ett tag innan jag fattade att jag kopplat fel. Jag fick dock väldigt konstiga kurvor!
Jag var tvungen att slakta lite kabel för att få till det, men nu skall jag nog kunna leka ordentligt.

Problemet är att jag inte riktigt vet hur man skall tolka alla kurvor.
Är det någon som har sett någon guide med snapshots på kurvor (så man kan göra en sanity check).



/Sören

Edited by - soren on 2004/06/03 09:35:35
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/06/24 :  10:22:03  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Hallå där!

Skulle prova installera detta men jag hade inte rätt "java runtime environment" för detta... Behöver nu hjälp av nån som vet... Vad jag vet är att de hänvisar till en websida i manualen men där fanns ju 3000, minst, olika versioner...!! Vilken behöver jag?!? (Jag provade 2 av dem på måfå, resultatet blev miffo)

Tacksamt,
Georg (som spottade golvet blött och svor väggarna svarta)

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:14:10  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Programmet kräver Java... Vilket går att ladda ner från sun.com.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:25:19  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message

Förtydliga gärna för en ovetande själ... HELA java, eller "bara" JRE?

Tack...
/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

jorgs
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:43:35  Show Profile Send jorgs a Private Message
Bare jre vil jeg anta. Prøv http://java.com/en/index.jsp (Get it now)

-jorgs
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000