HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 När DIYandan faller på (del 1 igenI)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/02 :  07:51:43  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Måndag idag Zalve du ligger inte å sover va?
Alla verkar veta vad det är du bygger men jag har missat det självklara som vanligt =(

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:28:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Idag regnade det mestadels och NÅN skulle ha en massa uppmärksamhet, så det fick bli annat DIYpyssel idag...
Kameran låg bredvid, så det var väl lika bra att knäppa lite kort.

Ett bra startpaket för veckans projekt.

Skall vi köra med lite gissningar denna gång oxå kanske ?!
(Pac och Bernt får tyvärr inte vara med)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/08/03 17:09:32
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/08/03 :  00:14:01  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Det ser ut som bakplåtspapper och en påse från en lokal tygaffär.
Kan det kanske bli något slags tygöverdrag till ditt lilla akustikprojekt

Peter G
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  00:24:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Du verkar bevandrad på Olsson, Peter

Det skulle kunna vara det, men så är inte fallet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  00:52:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nästa bild kanske inte ger så mycket för ledtrådarna, men alla har vi en personlig påhejare och ur mycket tid man får till saker och ting. (Läs DIY)

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/08/03 :  01:33:22  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Ahhhhhh.... vad sött... en mini-zalve...
Det är väl den DIY-produkt du är mest stolt över, kan jag tänka mig
Grattis !
(varning...hon/hanverkar ligga och planera hurusom högtalarelement är mysiga att pilla och trycka på)

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:02:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ingen lill-zalve här inte. Det blev en lill-EMM.

Nåja, hon orlade inte kolla så länge utan återgick till sovande och jag kunde sätta fart.

Som Peter_G gissade så är Olssons en tygaffär.

Delar av bitarna kommer därifrån, det tredje är nog några år gammalt, men den som spar han har.

Nu gäller det bara att bestämma sig HUR man skall använda delarna.

Edited by - Zalve on 2004/08/03 17:04:41
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:04:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
När man väl börjat leta, så hittar man ofta lite mer.
Här en misslyckad gardin, tyg från IKEA. Nu fick den en ny uppgift.

Tänk att man han få så fin färgmatchning UTAN att veta om att man HAR tyg.

Edited by - Zalve on 2004/08/03 17:04:54
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:06:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply

Det större grå är nåt froté liknande. Finns säkert nåt namn på det.
Ganska mjukt och lite glest. Perfekt för detta ändamål

Här är de två första bitarna ihop sydda. Lika bra att det går undan.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:08:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det skulle visst vara fler såna smala bitar.
(Ni hör väl hur råttorna från Askungen sjunger i bakgrunden)

Två kortare bitar följde med på samma gång när jag ändå var i gång med saxen.

Edited by - Zalve on 2004/08/03 17:09:51
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2004/08/03 :  18:44:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En ny Zalvograf!

Fast denna gången i ... tyg????? Nej, det är nog fel

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/03 :  19:39:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Men Pac, VI fick ju inte lov att gissa!
Men jag har ingen aning heller...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  19:41:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
OK Bernt,,, Du får gissa, Trodde jag sa det när vi var här senast.

Jag vet att PAC vet

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:00:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Som alltid när man har flyt och allting ser ut att gå bättre än det är tänkt, så ringer Murphey på dörren...

Kanterna blev inte lika enkla som jag hade tänkt mig. Experten funderade rätt länge också. Tillslut så kom vi genemsamt fram till att göra på ett enklare sätt. (Varför göra något lätt, när man kan göra det svårt)

Här är första problemet. (Det skulle komma fler. )

Här från under sidan. Det är sytt med rätan mot varandra, för att få en fin kant... Men det blev ingen fin kant när det blir en korsning av ett annat tyg... *mutter*

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:23:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hästtäcke?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/03 :  21:26:58  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Det är ju rätt uppenbart att det ska bli en spjälsäng.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  21:49:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Uffe: Menar du då del 1 och del 2 tillsammans ?
DEL 1 är klart som den är (lite finjustering bara)

Lillan skall INTE ha nån häst som kostar XXXXX kr i månaden

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  21:51:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då det finns 2 tjejer i huset numera, så var jag tvungen att lägga in lite andra färger än svart och grått.

Man kanske inte kan kalla det för bård, men stödband kanske stämmer ?!

Känns nog fortfarande lättare än att fanera, inte för att det var något alternativ,,, Men än då

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:00:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
...och som alltid när man skall vara duktig och försöka göra två saker samtidigt, så går det som man förtjänar...

...och man får göra om och göra rätt...

Till saken hör oxå att jag skulle klippa bort en bit som inte behövdes... Men den behövdes på den delen som jag klippte bort.

Nu gick allt så bra att jag kunde lägga kortsidan över långsidan. Från början var det tänkt annorlunda.

Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:23:32  Show Profile Send Ipsen a Private Message  Reply
Jag gissar på en tjock hifigardin.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:24:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vända rätt allting, lova mutor mot att nån stryker kanterna som de skall vara. Plocka utan för middag, fixa fika. Mycket får man göra för att få lite proffshjälp.

Nåja... Nu har det blivit stor tid för "skönhetssömmar".
Dvs Sömmar som håller skönheten på plats

Mest bara för att det skall se fint ut.

Fram med nålarna, nåt jag normalt försöker unvika... Ungefär som spackel.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:27:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En snyggare kant för att tjejerna skall bli glada var det ju,,, Nu skall den nålas fast också. Mest beroende på att frotetygen vill inte glida lika mycket som bommulstyget. Alltså uppstår det glidningar som blir veck när man syr. Mycket nål håller tygeran på plats.

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:27:46  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
hmm du ska inte staga upp tyget och göra en baslåda med ett scanspeak element?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/03 :  23:11:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lyssningsdräkt?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  23:37:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Sydags, och vi tar en närmare titt på det tekniska.
Här ser vi allt man vill ha. Volymvred. Knappen till höger är om man vill köra via bakplanet.

Inställning av källa, som synes ganska många möjligheter

En ganska speciell Pick-up.

Här finns även inställningen till pick-up'en. Nåltrycket i gram

Edited by - Zalve on 2004/08/03 23:38:44
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000