HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nätkabeln, stor skillnad eller inte, det är frågan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  09:22:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Matrixen> Jag gjorde både snabba skiftningar samt längre lyssningspass så jag har nog täckt in båda fallen skulle jag tro.

Pjotre o Sampix> Tyvärr hann jag inte testa kabeln i min cdspelare så om det gör större skillnad där vet jag inte. Jag frågade på Lefflers och de tyckte jag skulle börja med att testa i slutsteget så det gjorde jag. Kändes bättre att testa ordentligt i en apparat än haffsigt i två (idag ska kabeln tyvärr lämnas tillbaka).

Pac> Kaffet smakade fint

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:12:40  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Jag har också testat olika kablar åp min Pass. Förvisso är det en Aleph 5 och inte en X-serie. Från början körde jag Supra på både cd-spelaren och slutsteget. Jag trodde väl inte riktigt på elsladdars effekt. Fick dock låna en Synergistic Research AC Master Coupler vilken kopplades in på Passen. Skillnaden blev faktiskt ett rejält kliv uppåt, eller kanske snarare nedåt då basen upplevdes som om den gick en oktav lägre. Det blev dessutom ett annat lugn i ljudet. SR fick stanna. Jag testade även att byta båda sladdarna till Siltech SPX30 med blandat resultat.

I dagarna nu fick jag mitt nya "monster", FatBoy från Electra Glide. Den är något tjockare än en normal underarm, jag skojar inte, och var något svår att få på plats. Jag var dessutom tvungen att byta kontakt vilket också ställde till det en del.

Nåväl, EGn åkte till Passen och SR hamnade på Wadian. Och jäklar vilken skillnad. Jag kunde ibland tidigare uppleva hade jag hade en liten "gråhet" över ljudet vilken nu är som bortblåst. Allt är bättre. Skilladen är större än när jag gick från nätsladdar (något jag hade mellan byten) som högtalarkabel till Valkyrja. Större än Wadias nya SE-drive från den vanliga. I princip i alla fall. Hur detta kan vara möjligt fattar jag inte. Jag vet bara att jag är övertygad. Nackdelen skulle möjligen vara priset på Electra Glide (priserna på de nya ligger mellan 2500 till 6200 dollar styck, normalt påslag för moms och annat torde innebära att deras dyraste elsladd kostar 70000 i Sverige) samt att tjockleken gör deras kablar lite otympliga.

Men som sagt detta gäller Aleph och jag skulle tro att EG är ett perfekt val för de flesta med rörförstärkeri. Jag tror Michael Fremer i Stereophile skrev något i stil med "try it and you'll want it" när han testade FatBoyen. Förhoppningsvis kommer någon att hjälpa mig med lite bilder framöver.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:16:28  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Va lustigt att dom föreslog att köra i förstärkaren ??? Nästan alla jag vet som tillverkar kablage för ström säger att man ska börja i källan och sen gå vidare ?!?!

Men gör om testen nån annan gång och se vad som händer, tror garanterat du kommer få större skillnader !!

/Martin
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:25:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ja det är möjligt att man får större skillnader via cd:n, får testa nästa gång. "Du kan väl börja att testa i förstärkaren" var uttalande från Lefflers, de sa inte att det alltid gör störst skillnad där.

De skillnader jag upplevde var, när allt kommer omkring, väldigt små men ibland kan ju även små skillnader göra det mycket roligare att lyssna

Sen kanske delarna i sig har bra nätdelar vilket gör dem mindra känsliga för olika nätkablar, vad vet jag.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:28:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
bfj> Innan jag köper nätkablar för 70000 lär jag ju att kontrakterat akustiker som fixar rummet samt ha elektronik för några miljoner.

Tycker nätkablar är bland det sista man bör kolla på, lägg hellre pengarna på rummet är väl min slutsats

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/10/11 :  12:24:57  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Helt jäkla vansinnigt med sådana kablar såklart, tur att det finns en levande begagnatmarknad... Men skillnaden är faktiskt väldigt stor hos mig.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  12:31:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jo det är verkligen tur att man kan köpa grejor begagnat, men iof, nån stackar sate har ju betalt fullpris =)

Det blir säkerligen olika stora skillnader beroende på apparater etc etc, jag tvivlar inte på att du kan uppleva relativt stora skillnader, jag har själv iallafall fått en indikation på skillnader finns :) (Även om jag inte skriver under på det förrän jag testat blint).

Efter en veckas lyssning kanske man inte skulle kunna leva utan Vishnun, vem vet! ;)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/10/11 :  13:08:17  Show Profile Send kasra a Private Message  Reply
Har för mig att Nelson Pass uttalat sig på diyaudio att hans apparater är designade på det sättet att kabelbyte påverkar väldigt lite.

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/10/11 13:08:30
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/10/11 :  13:51:19  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Nelson skriver i bruxen att det inte ska spela någon roll, och Wadia gör ungefär detsamma men skillnaderna är inte små utan dramatiska, faktiskt. Till och med frun hemma som är ganska ointresserad kommenterade saker som hon inte hört tidigare.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/11 :  15:41:29  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Hej alla!

Måste bara berätta en sjuk grej....

Jag var på besök hos en bekant tillsammans med en Supra LoRad. I detta samanhang en extremt billig kabel. Vi satte oss för att lyssna på hans anläggning som då bestod av en Krell KAV300i, en billig dvd och ett par Dynaudio Contour 1.3MkII. Hans vardagsrum är ganska litet och trångt.

Före vi bytte kabel var basen allt för bumlig och diskanten aningen påträngande. Vi satte i skumgummikuddarna i porten på Contouren och det blev stor skillnad men inte bra.

Efter att vi bytt kabeln var basen nästan perfekt och all råhet i dikanten borta. Även skillnaden mellan, med kuddar och utan, var mycket mindre. Nu spelar han utan kuddar.

Allt detta bara av att byta strömkabeln. Kan berätta att vi efter testen även bytte signalkabeln från lakritssnöre till en i 800:- klassen och det blev än bättre men inte lika stor skillnad som vid byte till LoRad.

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:00:20  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Loopen - ni bytte på Krellen? Välkommen to the world of nätkablar...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:27:44  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Ursäkta, men körde han en SSSK på en krell och dynaudio anläggning ?? En vanlig OnOff kabel för typ 20:- ???
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:30:50  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Rydberg:

Synd att ni hade tid att blindtesta också, nu kan ju inte tar era intryck på något som helst allvar.
Det verkar som ni inte riktigt tycktes höra samma saker heller, läge för blindtest säger jag.
Skulle bli förvånad om någon av er lyckades med att plocka ut rätt kabel under flera försök i blindtest, så kom igen, blindtesta!

quote:
Men gör om testen nån annan gång och se vad som händer, tror garanterat du kommer få större skillnader !!


Nu verkar det inte som om Rydberg vill tro att han hör skillnad (eller inte hör skillnad), utan han vill veta om han verkligen hör skillnad. Hur kan man basera sina kabelköp på vad man tror sig höra, om man inte vet att det verkligen föreligger en verklig skillnad?
Verkar otroligt korkat att basera eventuella inköp på så lösa grunder tycker jag.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:44:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
hifirocker> Nästa gång så ska jag försöka hinna med en blindtest då det behövs. Nej du ska inte ta de på allvar då de inte säger speciellt mycket, man bör göra bättre tester när det gäller så här "små" skillnader
quote:
Det verkar som ni inte riktigt tycktes höra samma saker heller

Nja, Gromit och jag hörde ungefär samma skillnad, jag drog det lite längre bara men det ville han inte skriva under på. Båda tyckte att ljudet blev ljusare iallafall.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:46:30  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Varför skulle det vara otroligt att man skulle kunna plocka ut en kabel i blindtest ???

Och visst är det skillnad mellan nätkablar, det är skillnader där likväl som det är mellan signalkablar och högtalarkablar...

Sen är det iof en hel del som inte tror på kablars inverkan och i synnerhet inte nätkablar, men alla kan ändra sig !! * nja nästan alla i alla fall *...

Och skulle Rydberg göra testen så som den skulle ha utförts från början så hadde han kanske haft helt andra åsikter i sin tråd !!

/M
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/11 :  17:06:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
quote:
Varför skulle det vara otroligt att man skulle kunna plocka ut en kabel i blindtest ???


För att jag tycker det.
Eller för att jag hittills inte kunnat läsa någonstans om personer som lyckats plocka ut olika nätkablar i blindtester, och då ska de helst klarat av att plocka ut rätt kabel i 9 av 10 fall eller fler, så att det verkligen kan tas på allvar. men du kanske kan tipsa mig om något vetenskapligt nätkabelstest?

Jag tror inte på kablars inverkan, jag tom vet att de kan ha inverkan på signalen, frågan är bara om den alltid behöver vara hörbar, vilket många verkar tro att den alltid är.
Den åsikten delar inte jag.

Edited by - hifirocker on 2004/10/11 17:07:36
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/10/11 :  17:20:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Rydberg:
Testa cd-spelaren nästa gång.
Jag var med om att vi testade med en Clou silvervoicekabel som vi skiftade mellan förstärkaren och cd-spelaren.
Det lät klart bäst på cd-spelaren. Med standardkabel på cd-spelaren och silvervoice på förstärkaren så lät det nästan sämre än med enbart standardkablar. När vi däremot körde med silvervoice på både cd-spelaren och förstärkaren så lyfte sig ljudet ytterligare.
Märkligt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  18:05:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
B-O> Ok, jag ska testa på cd nästa gång

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/11 :  18:27:10  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Hifirocker>
Istället för att tro, så kan du ju prova själv.. för det tar jag för givet att du inte gjort

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/11 :  19:28:14  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Sampix:

jag har faktiskt testat en nätkabel en gång. Supra Lorad jämfördes mot vanlig standard kabel. Kunde inte höra någon skillnad, men den kanske är för billig för att vara "bra"?
Eller så kanske jag bara hade en dålig dag, oavsett vilket så verkar det som om skillnaderna är så små att mina öron inte kunde uppfatta dem, men det är ju enbart positivt.

Jag har nyligen jämfört (inte blint dock) mina Eichmann eXpress 6 signalkablar mot nyinförskaffade Supra EFF-ISL, och jag kan verkligen inte säga säkert att det är någon hörbar skillnad.
Men det testet var inte så seriöst så jag ska försöka göra fler tester senare, jag och en polare ska försöka blindtesta när vi får tid över.

Problemet med att jämföra kablage är också att det oftast tar alldeles för lång tid att byta kabel när man testar själv.
På några minuter är risken stor att man glömt bort vad man hört.
Ofta brukar det resultera i att jag bytar tillbaka, vilket ofta gör mig ännu mer osäker på om jag verkligen hörde någon skillnad då jag inte tycker mig höra någon skillnad.
Det bästa är när man kan switcha fram och tillbaka med en enkel knapptryckning, fast det är oftast svårt att testa så.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/10/11 :  20:42:31  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Hör man ingen märkbar skillnad på en gång så ska man naturligtvis gå vidare på nästa apparat. Om man är envis och bara vill mot sitt vetande försöka anstränga sig att höra en skillnad är bara fåfängt.
Klart att nätkablar gör skillnad, men som ni sagt så påverkar det elektronik på mer eller mindre sätt. För att få maximalt ut av anläggningen så ska man nog dock ha en bra kabel på alla delarna.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/11 :  20:45:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Jag tror inte på kablars inverkan, jag tom vet att de kan ha inverkan på signalen, frågan är bara om den alltid behöver vara hörbar, vilket många verkar tro att den alltid är.

Precis. Det beror ju alldeles på vad det är kopplat till för grejor. Sen tycker jag personligen
att man ska pröva en längre tid, flera dagar, och sedan byta tillbaka och se vad som händer.
Trivs man? Spelar man mer musik? Eller är det inte lika kul längre med musik?
Säkra tecken för min del.

(Det gäller förstärkarmodifieringar och annat också såklart. Så tycker jag,
men det står naturligtvis var och en fritt att göra som han vill.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:48:40  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Håller med Bernt. Först då man märker vad man egentligen gått förlorat om


quote:
Jag har nyligen jämfört (inte blint dock) mina Eichmann eXpress 6 signalkablar mot nyinförskaffade Supra EFF-ISL, och jag kan verkligen inte säga säkert att det är någon hörbar skillnad.



Du har ju riktigt fina kablar för att vara "en sån där"

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:50:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Detta har utvecklats till en trevlig tråd tycker jag! Kul!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:22:04  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Sampix: "en sån där" placera mig inte i ett fack, tack!

Ja visst är de fina (mina kablar, de kostar ju lite pengar), men gör de verkligen någon märkbar skillnad? Enligt Ljudmakarns väl tilltagna marknadsföring om att Eichmann eXpress 6 är bättre än allt upp till de 3-dubbla priserna hade man ju förväntat sig att skillnaden mellan EFF-ISL kablen skulle vara klart hörbara, men jag vete fasen....

Som sagt, skall jämföra dem senare igen. Fast det blir väl svårt för mig hur jag än gör, för jag vill ha den kabeln som återger signalen mest oförvanskad och det kan vara lite svårt att veta det enbart genom att lyssna och tycka; kanske kan mäta med multimetern på signalsnokarna också om jag upplever mig höra någon skillnad...

Har någon av er vägarna förbi Helsingborg framöver får ni gärna höra av er om ni vill komma och blindtesta lite kablage. Fast då det går såklart bra att komma förbi och lyssna på musik också (och kanske tjöta lite hifi), det är ju mycket roligare!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000