HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos Mahler (Uppdaterat hifi/biorum sid 12)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/04/03 :  20:56:49  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det är klart vi är intresserade!

Man vill ju för den skull inte överdriva skrivandet...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/03 :  21:26:09  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
quote:
Oj, vilket fint bröte
Nu fick du en kommentar


Hahaa!!

Va snällt!! Tack tack!! Och självklart ett stort tack till alla som kommenterar och är nyfikna/intresserade!! Mitt mål med denna tråd är inte pervers egocentrism eller vältrande i skryt över mitt nya rum!! Snarare att inspirera förhoppningsvis och SJÄLV få lite inspiration inför framtiden!

quote:
Man vill ju för den skull inte överdriva skrivandet...


Hur menar du då??

Typ 8 inlägg på lika många dagar varav flertalet från polare o bekantingar från förr tycker jag inte är en överdrift direkt Men jag kanske missförstår dig??

Ja jag var ju iallafall i hoppet att en tråd om en tillkomst av ett helt nytt hifirum skulle generera maasssor av intresse förståss!!!! Och tips, råd, ideér kritik o va de nu kan vara!! Iallafall därför jag deltar i forumet!! Med tanke på det "normala" intresset av bygge, akustik, anläggnings trådare på forumet är iallafall jag lite överraskad av att det är så "få" som verkar intressera sig nog för en kommentar eller fråga rörande bygget!!

Sen är det ju självklart på sin plats att understryka att min mening innehöll ett STORT mått av glimten i ögat och ironi!! Inte så blodigt allvar som det kan verka!! Jag är sån!! Och det är väl min underliga humor Eller så vågar jag prata om något som många andra kanske ochså upplever och tänker på ibland? Obs!! Inte alltid!!

OK! jag är väl lite avundsjuk då!! SÅ nu är korten på bordet!! Vi är på ett forum där "värdelöst vetande" premieras före konkreta hifitips och inspiration!! 304 sidor och 7583 inlägg!!

Obs!! Glimten i ögat igen!!! Tråden i fråga är helball och jag skriver ofta där!!

Nåja!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/04/03 21:37:03
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/04/04 :  08:32:14  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Förstår att du vill ha lite feedback. Det är ju trots allt ett ganska stort förändring att ha ett dedikerat hifirum. Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket förutom att var avundsjuk och hoppas att jag en dag också får bygga ett eget. Så länge får man stå ut i betongdjungelns eviga eko...

Keep up the good work - det ska bli kul att se var detta slutar!!!

MVH

Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/04/04 :  08:47:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Rummet ser stort ut omöblerat! Men jag anar att lite jobb återstår innan leksakerna kan placeras på plats.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/04 :  09:41:14  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
xdakob!

Jo, det är ju det det handlar om! Lite feedback! Är man helt ute och cyklar eller är man på rätt spår!

Rannagarden!

Tjeeena! Joo, en hel del kvar trots allt. Men anläggningen åker in innan allt nedanstående är klart ändå!

- Spackla/slipa ett par gånger till.
- Försöka få bort den lilla inbuktningen efter takregeln i taket så att det blir jämnt och fint när man målar över.. (Svårt! när ytstrukturen är olika! Och jag orkar inte bredspackla hela taket!!

- Målning hela utrymmet, dvs både väggar och tak!
- Lägga nytt golv 33,5 kvadratmeter!!
- Golvlister/taklister + smal list på skärningen mellan snedtak och väggen bakom stereon.
- Dra om lite elinstallationer i taket
- Jordad el där uppe! Undersöka möjligheten att lägga stereon på egen säkring/propp. Farbror El får komma och fixa allt sånt!
- Nya dörrfoder och målning av alla dörrkarmar/sidor
- Instegslister/trösklar till sovrum/badrum, trappan etc.
- Kanallister för kablarna/bredband ovanpå golvlisten! (Tyvärr så orkar jag inte riva alla väggarna för att få in kabelkanaler inne i väggarna!!

Fler bilder kommer förhoppningsvis ikväll!! Nu börjar man snart se lite progress!!


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/04/04 09:47:24
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/04/04 :  10:15:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Oj, oj, oj! Kvällen lovar mycket. Det blir popcorn till familjen och en slatt malt till pappa. Roligt att se någon annan arbeta för en gång skull.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/04/04 :  12:49:19  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Försöker du slå rekord i antalet smiles eller

Mina lyssnings intryck jämfört med din gamla lägenhet och nu är att du har nu har en mycket större rymd i ljudet nu och inga besvärliga resonanser, och detta utan att du har lagt ner mycket arbete/pengar på akustikbehandling. Att snedtak kan vara så bra för ljudet, det visste jag inte.

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/04 :  13:15:04  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
quote:
Försöker du slå rekord i antalet smiles eller


Avslöjad!!

Nää, egentligen inte!! Bara det att jag grimaserar ofantligt mycket när jag skriver!! Och jag vill förmedla det!!

Nåja, du går händelserna i förväg Farbror Pettersson!! Rummet är ju inte klart ännu!! Här är vi i en fiktiv nutid!!

Oj då Rannagarden!! Då är det nog bäst att jag försöker slänga in en bild eller två efter jobbet!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/04/04 :  16:48:53  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Det ser ut att bli bra det där!
Jag har själv snedtak i mitt lyssningsrum och tycker att det funkar utmärkt.

Stereotypen
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2008/04/04 :  17:36:08  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Oj vilken kul tråd det fanns här då, tror chanserna till feedback ökar om du lägger det som jag gjorde i en byggtråd i det mer publika forumet...

Har ju som sagt varit i samma sitts och har egentligen bara ett råd - testa att spela anläggningen i rummet innan tapet och golv läggs - mkt jobb men det kan vara värt det om det inte funkar från början. Står själv inför ett val om jag ska bygga in min nytapetserade svindyra fondvägg eller ej (Svanå akustikprylar). Nu låter det i o f kanon här hemma ändå - men mkt vill ju ha mer...

Ska bli riktigt kul att följa och jag tycker redan att det ser bra ut

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2008/04/04 17:36:58
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/04/06 :  11:28:59  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Hej
vilket ambitiöst (stavas det så?) bygge! Snedtak är ofta MYCKET bra för ljudet. Har jag förstått rätt att du kommer att ha öppet från musikrummet till trappan? Det kan ge lite oönskade effekter som konstiga resonanser pga mycket kala ytor i trapphuset, om du har otur? En snedställd vägg ovan trappan, med rejäl dörr i gör rummet ännu bättre, / tror Tomas F, icke-akustiker.


musikälskare
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/06 :  13:06:23  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Tjenare igen,

Hujj va slarvig jag vatt i helgen med bilderna. Till mitt försvar hade jag en polare med sambo och "ångvält" (läs 3-åring) här i helgen så det fanns ingen tid!!

Jo, snedtak brukar var under för ljudet.. Och lite mjukare väggar ochså har jag stor trå på för akustiken. Tar nog bort många oönskade reflexer och resonanser.. Förstår inte riktigt hur du menar över trappan dock??

Nåja, vi slänger in ett par bilder till. Nu har vi börjat målat lite smått!! Två strykningar vit takfärg först!! Och en vägg till höger målat! Hörnet till höger om garderoben fick jag gipsa om eftersom där stod en regel jag fick slå bort!!!



"Tallkotte" heter färgen!! Lite sådär chokladbrun typ. Vill skapa en mysig och vaarm atmosfär i rummet!!! Notera rymdvarelsen som beskådar målningen i nedre bildhörnet!!



Vi panorerar med kameran lite åt höger och hittar en massa paket golv från Alloc!!







En liten fundering bara!!! Vad tycker NI Skall man måla själva snedtaket ochså i samma "tallkotte" färg?? JAG tycker det men min bätre hälft inte!! Hmmm!



Och så en lille avslutningsbild över hallen!! Rymdmonstret är kvar och smyger vid trappan!! Där stolen står kommer i framtiden vara en läshörna under takfönstret!! Fotölj, fotpall, lummig växt typ!!










-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/04/06 13:08:07
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/04/06 :  13:59:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ångvältar och rymdvarelser? Inte undra på att du haft fullt upp!

Helskön väggfärg, men som din bättre hälft säger: Håll den på väggen och inte i taket. Skulle misstänka att det bli lite väl 'mysigt' och mörkt annars.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/06 :  14:22:16  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Hehee!!!

Näää, riktigt härlig helg trots allt.. Polarn och jag (tjejerna och ångvälten stupade tidigt i bingen!) satt framför brasan och mös med tjeckisk öl fram till småtimmarna både fredag och lördag kväll!!

Gööötttt!!

Synd bara att han TOTALT saknar hifi-intresse och tycker jag tappat förståndet som lagt sexsiffriga belopp på min anläggning under åren!!

Vårt rymdmonster Tosca!! Helt OMÖJLIG att fotografera!!



-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/04/06 14:28:33
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/06 :  14:36:18  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Men va nu då??



Nu tar vi tag i golvet!! Otåålig!!



Alloc golv som sagt! "Antik Ek"




-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/04/06 14:36:52
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/04/06 :  14:39:04  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Mm, jag tycker nog du ska hålla snedväggen vit fortfarande oxå. Kanske för att jag gjort det valet själv och är nöjd.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/06 :  14:58:25  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Jooo, börjar luta åt det hållet!! Måste ju få regeringen nöjd ochså!! En trixig uppgift ibland även om det är glasklart vems sandlåda vi bygger!!

Nä nu avslutar vi golvandet!! Tog nästan tre kvällar att få klart 34 kvadrat!! Och mina knän är ordentligt möra!! Ajjjjj!!



Lite vita golvlister skall ju ochså dit!!




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/06 :  18:43:13  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Väldigt brunt...tror jag skulle uppskattat något mer i terracotta kanske...om det nu inte blir för ilsket
Intrycket ändras nog en hel del i och för sig när rummet möbleras.

Det där med sneväg bör vara en fördel va? lite mindre resonser. DET är ju aldrig fel. Jag väntar med spänning på fortsättningen på arbetet.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/07 :  08:27:07  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Tjenare och tack för feedbacken!

Ja det var lite funderingar sådär om färgen.. Ett alternativ som var med länge var "latte" typ!! En mycket ljusare och ändå varm färg!! Men jag tog hem några provburkar och klafssade upp ett par stora rutor och lät det torka!! Sen la jag ut ett par brädor från golvet mot färgen och kollade lite..

Och vi tyckte nog att den chokladbruna "tallkotte" färgen passade bäst ändå.. Sen ville jag ha en lite mustigare färg ochså. Lite med anledning av att det i framtiden skall bli projektor och duk ochså i detta rum! Om gudarna och plånboken vill!!

Men färg är ju billigt och rummet hyfsat snabbmålat ochså så tröttnar man kan man snabbt förnya igen!! Fördelen mot tapeter!

Snedtaket ja!! Ja jag tycker att jag ändå alltid haft en någorlunda känsla för hur akustiken beter sig i olika rum. Mest för att jag haft ett gäng olika lägenheter under åren med massa olika beskaffenheter. Och att jag mäcklat en hel del med placering, möblering etc förrut. Det känns liksom logiskt att ett snedtak ovanför högtalarna "vinklar" "sprider" ljudet liksom samtidigt som det tar bort stående vågor och resonanser kring högtalarna.

Jag föregår lite i bildtråden men eftersom den de facto är i imperfekt kan jag bekräfta att ljudet är otroligt luftigt och klart idag men samtidigt behagligt kryddat med lite värme och helt rätt basfundament!! Varken för mycket eller för lite!! Och som vanligt aldrig vasst och kyligt!

Det finns fortfarande en underlig basresonans som jag upptäcker i vissa skivor. Då kan det dåna lite. Men det är nästan bara den enstaka tonen!! Så fort basen går under där blir den klart tydligare och tyngre i presentationen. Tom djupbas från filmer kommer fram (trots naturliga begränsningar). Biomuller från filmer kan skaka rejält i rummet men inte dåna!! Bara skönt muller liksom.. Svårt att beskriva!! Kollade på Stardust igårkväll och när "stjärnan" störtar på jorden är explosionen riktigt tung och mullrande.. Härligt!!

Tystheten kring röster och instrument är nästan spöklik ibland.. Och hur ljudet släpper från högtalarna. Eva Cassidys låt Wally Wally som börjar med ljudet av vågor som slår in över stranden, måsarna skriker i skyn!! Och när rösten och pianot kommer in!! Mmmmm!!

Häromhelgen lyssnade jag igenom Mahlers 6:a från början till slut.. Något jag inte kunnat göra på ÅR pg a att akustiken plattat till presentationen. Tyngden, detaljerna, värmen och nerven i presentationen.. Stolar som knarrar när musikerna ändrar position, dirigentens skor som skrapar i pulten, som mumlar när han lever sig in i musiken.. Ja "Slap me twice and hand me to my mother!!!"

Omtumlande!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/07 :  08:38:01  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Och igen appropå snedtak!!

Min förebild för akustiken har länge varit Göteborgs otroligt vackra konserthus!! Byggt som "insidan på en fiol". Besök hemsidan www.gso.se och titta själva.. Finns någon bild om man letar!

Bakväggen är sned och ovanför orkesterpodiet har dom en jättestoor vinklad reflektor ochså.

Konserhuset sägs vara ett av de bästa i världen akustiskt!! Om jag nu inte minns helt tokigt!! Men jag har själv varit där på mången mången konsert i mina dar och dom har en mycket trevlig akustik!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/04/07 :  18:33:55  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Grattis till genomlyssningen av 6an, måste varit en minnesvärd upplevelse. En sådan där märklig basresonansen vid en viss frekvens har jag varit med om nära ett trapphus, se mitt inlägg ovan. Lyssa gärna om ljudet kommer från hela rummet eller just från trappan. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/08 :  08:40:14  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Tjena Thomas!

Ljudet kommer inte från trappan alls!

Snarare så är det i hörnen bakom högtalarna som resonansen kommer! Högtalarna står ju liksom "inboxade" i gamla sovrummet. Och då blir basen ochså mer förstärkt!! Om man tittar på planlösnings-bilderna ovan i tråden.

En envis frekvens som tack och lov inte hörs så himla ofta.

Nu har jag dock hittat en högtalarplacering som minimerar dessa problem så långt det går. Och som funkar jättebra.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/04/08 :  17:23:02  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Skönt. /T

musikälskare
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2008/04/09 :  19:03:22  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Hejsan hej...

Roligt att bygga ett dedikerat hifirum! Ser kanon ut! Bor själv i en taklägenhet gör verkligen under för musiken!

Hoppas du får många trevliga musikstunder!

Mvh Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/10 :  16:01:48  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Ja jösses! Nu var det ett par dar sen sist jag la upp nån bild!!

Försöker nog göra ett ryck ikväll (förhoppningsvis! )!!

Så vi får börja se resultatet av allt arbete!!

En varning kanske är på sin plats!! Folk som inte gillar "70-tals" design kanske skall hålla sig undan

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/04/10 16:03:32
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000