HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-träff i Lund hos Per100
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/12/18 :  22:41:07  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Så var den avverkad, hifi-träffen hemma hos Per100 uti universitetsstaden Lund, lika bra att säga det med en gång, det var
lyckat, trots att det blev ett visst manfall i floran av cd/sacd-
spelare, den enda som dök upp var min egen Jungson sacd.

Men, det fanns andra godsaker, Advantage S300, Jungson JA-2 försteg, Lavardin IS Reference, ett par JM Lab 907 BE, Transparent högtalarkablar, Marcus cable Blacksilver RCA, Xindak BC-01 balanserade xlr, nätkablar, även de Xindak (FP Gold, FP1 och PC-02), nätkablarna var anslutna till en Xinak X1000 strömrenare.

Och här är själva uppställning för dagens övning:


Här, de snygga JM Lab 907 BE:



Och här kommer min egen personlig recension:

Först kördes Advantagen tillsammans med JA-2:an, allt sammankopplat
med balanserade kablar, från sacd via försteg till slutsteget.

Man kan väl inte säga annat än att det lät bra, till och med väldigt
bra, allt från klassiskt till mina personliga favoriter Infected Mushroom's, härligt att se hur membranen var på väg att flyga bort från högtalarna, fin ljudbild, bra driv, inte lika djupt som mina TL,
men trots allt tendens till byxbensfladder. Jag var i varjefall nöjd
med det jag hörde.

Efter att kaffe avnjutits så var det dax för Lavardin att visa vad den gick för, Marcuscables mellan sacd och den intregrerade förstärkaren. Och hur stod den sig gentemot för/slutstegskombon, jodå, inte så illa, även här fanns tendens till byxbensfladder när
Infected Mushroom spelades, men inte riktigt samma driv och punsh,
jag tyckte att vissa skivor lät väl så bra som när för/slutsteg
användes, medan andra skivor lät märkbart sämre, mest vad det gällde
röster.

Ja det här var en kort sammanfattning om hur jag upplevde det hela,
övriga deltagare bör väl också komma med sina intryck för att det
ska få en riktig bedömning.

Också vill jag tacka Per100 för en trevlig lördagseftermiddag

Till sist en bild på några av deltagarna, eftersom jag tog bilden så
är jag inte med (dålig vidvinkel), Per100 smet iväg för att koka kaffe.







Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/18 :  22:54:34  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Snygga benställningar Per !

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/12/18 22:55:19
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/12/19 :  11:31:10  Show Profile Send Per100 a Private Message
Först vill jag tacka Per-G Jeppson som tog med ”den saknade länken”, en SACD spelare. Även försteget gjorde det möjligt att lyssna på A300 slutsteget, vilket många hade glädje av denna träff. Jungson apparaterna hade en enorm finish som man inte kan ana sig till genom att bara se dem på bild. SACDn var rena stridsvagnen, helt i metall
och andades sannerligen kvalitét.

Jungson SACD kördes ju med de balanserade utgångarna vidare till Advantagen medans RCA utgångarna användes till Lavardinen. Per-G berättade att Jungson SACD låter bättre via de balanserade utgångarna så i vilken mån detta även påverkade hur man uppfattade skillnaderna mellan de olika förstärkarna är ju svårt att veta.

Det blev en lyckad till ställning!
Första skivan som spelades med A300/JA-2
var Patricia Barber – Café Blue (SACD).
Övriga skivor som spisades finns nedskrivna och denna lista kommer säkert postas av den medlem som har listans del 1.

Både denna skiva och många andra lät mycket trevligt med denna kombo. Det spelades ibland mycket högt utan att systemet började vekna. Min tidigare erfarenheter av A300/P1(försteg)
bekräftades även genom A300/JA-2 Där finns upplösning, bredd och djup och det låter neutralt.
Den första låten på listans del 2 (finns hos mig) var Ry Cooder – ”Paris Texas” samt ”Theme
From Southern Comfort”. Själv tyckte jag detta lät otäckt bra. Beryllium diskanten är i sin bästa form med dessa höga toner. Jag minns även att jag särskilt gillade Rebecca
Pidgeon – The Raven (SACD)

Sen kopplades Lavardinen. Ett helt annorlunda sätt att presentera musiken på, eller vad tycker ni.
Inte samma kraftresurser på de inte alltför lättdrivna (de har ett AK på 68 enl. tyska Audio) stativarna, men med andra företräden. Ett par medlemmat fördrog detta ljud framför A300/JA-2 med motiveringen mer musikaliskt och att man slappnar av och glömmer detaljer
och lyssnar på musiken. Inte samma upplösning i diskanten som A300/JA-2, inte samma bastryck, men
enligt mitt tycke bättre dynamik, mer markerade transienter samt en värme i rösterna som
är mycket förförisk. När vi lyssnade på Infected Mushrooms med Lavardinen så tyckte jag att
denna musik lät väldigt rapp. Kanske mer lättlyssnad i jämförelse med A300/JA-2. Basen satt som en hammare, men utan att gå lika lågt ner som A300/JA-2. Vi glömde koppla Jungson SACD via RCA in i A300 för att kunna
jämföra förstärkarna på lika villkor, men skivorna avlöste varandra så intesivt att det inte reflekterades
över detta. Ett gott tecken

De sista låtarna som spelades var:

- Ry Cooder ”Paris, Texas” och ”Theme from Southern Comfort”
- Infected Muschrooms, spår 4
- Lori McKenna “Bittertown”
- Tiny Island (SACD)
- Pink Floyd “Dark Side of the Moon” (SACD)

Hoppas att vi kan träffas fler gånger och jämföra olika
musikförmedlare.

Edited by - Per100 on 2004/12/19 11:34:54
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/12/19 :  18:40:47  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Låter som en trevlig träff!

Tyvärr gjorde vissa oförutsedda omständigheter att jag inte hade en suck att hinna med hifiträffen..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/12/20 :  09:53:30  Show Profile Send HJ a Private Message
Först och främst vill jag passa på att tacka Per100 som bjöd hem oss och roade oss några timmar en grå lördag i december. Eftersom jag har en förmåga att glömma bort vad jag lyssnat på, och tycker att en viktigt komponent är att hitta ny musik, så tog jag på mig ansvaret att dokumentera vad vi lyssnade på. Här kommer min tolkning av mina egna notiser från i lördags:

Innan kaffet med A300/JA-2

Patricia Barber / Café Blue (SACD)
Spår: Inch Worm och Ode To Billy Joe

Eric Bibb / Good Stuff (SACD)
Spår: Where the Green Grass Grows

Infected Mushrooms / Converting Vegetarians
Spår: Avaratz

Gideon Kramer / Hommage á Piazzolla
Spår: Soledad

Mozart Requiem
Spår: Dies Irae och Rex Tremendae

Rebecca Pidgeon / The raven (SACD)
Spår: The Raven

Carl Nielsen / Aladdin Suite
Spår: Orientalischer Festmarsch

Katinka Wilson / One Life (SACD)
Spår The Boat och Bottomline

Ry Cooder / Music by
Spår: Paris, Texas och See You In Hell Blind Boy och Feelin´Bad Blues

Reservation för misstag, felstavningar och trötthet.

Därefter bjöds kaffe och kanelsnäcka och Lavardin kopplades in. Lyssningen började på samma sätt som tidigare med Patricia Barber och sedan var jag tyvärr tvungen att avvika.

Efter Tracks på radion i bilen kan jag säga att det var en ren njutning att lyssna på första spåren hemma hos Per100 och det intrycket stod sig eftermiddagen igenom. Mina intryck är att anläggningen spelade bra, för att inte säga mycket bra. Ibland blev känslan påtaglig av att rummet hade lite hyss för sig men för det mesta lät det riktigt bra. Jag blev imponerad av basförmågan i stativarna. Någon inspelning upplevdes som något essig, vilket jag i och för sig är något känslig för.

Jag hann bara med ett kort lyssningsintryck med Lavardin med Patricia Barber men jag tyckte att den presterade ett något bättre ljud än A300/JA-2. Mer lyssna till musiken än ljuden om någon förstår vad jag menar.

Synd att den utlovade spelaren inte hann dyka upp. Hade varit intressant att jämföra de båda. Min lista på skivor att köpa har i alla fall vuxit med ett par poster.

Slutligen än en gång tack till Per100 och en tanke går också till hans förstående grannar. Tack också till Per-G som såg till att vi fick ljud över huvud taget.

/HJ

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/12/20 :  10:49:10  Show Profile Send Per100 a Private Message
HJ, kul att du kom till träffen!

Rummet behöver mycket riktigt dämpning. Är osäker på
hur jag skall gå till väga, men ett par plattor av mjukt material
bakom högtalarna är väl en bra början.

Lori McKenna "Bittertown" (en skiva som spelades efter det att du gått)lät väldigt essig med lavardin
på ett sätt som jag inte hört tidigare Faktum är att det tidigare
varit svårt att få något som helst att låta essigt med lavardin.
Advantagen är mycket känsligare på den punkten när signalen
inte håller tillräckligt hög kvalitet.
Jag kommer lyssna på samma låtar med Consonance 2.2 mk3 när den väl dyker upp. Kommer sedan redogöra för mina intryck av denna!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/12/20 :  16:12:25  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag ber att få tacka så mycket för träffen. Det är alltid roligare att får komma hem till folk och lyssna i lugn och ro än på röriga mässor eller butiker. Självfallet är det också lika kul att träffa andra hifi-entusiaster och dricka lite kaffe och få kaka!

Trevligt system och jag blev också imponerad över mängden bas från två stativare. Jag tycker att högtalarna lät bäst med Advantage som förstärkare då Lavardinen inte riktigt orkade med basen i dynamiska partier eller då det behövdes ordentligt med pulver.

Det finns ytterligare potential för mer välljud med lite enkel akustikbehandling. Här är jag helt övertygad om att välljud per nyinvesterad krona i den här anläggningen kommer vara svårslaget . Övriga komponenter håller så pass hög klass så att hoppa över akustiken skulle kännas fel. Ganska ofta besvärades jag av lite mycket eko i rummet vilket jag tror försämrar högtalarnas förmåga att återge djupperspektivet.

Systemet lät mycket välartikulerat, snabbt och med bra stereoperspektiv, speciellt i bredd där ljudbilden på vissa inspelningar rörde sig utanför högtalarna. Precis diskant som bara blev lite vass på några få inspelningar. Bra och ren bas även om Lavardinförstärkaren inte har samma klipp och kraft som Advantage-slutsteget.

Lycka till med nya CD-spelaren och hoppas att den inte är lika kräsen som Jungson.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/12/21 :  08:26:51  Show Profile Send Per100 a Private Message
Leo, Har tittat lite på din tråd om dämpning
och ser att det behövs polyestervadd och mineralull.
Var köper man detta i trakten?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/12/21 :  19:59:43  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Mineralull, markplattor kan du köpa på tex Silvan och det kostar ca 250 kr för en bal med fyra skivor. Polyestervadd finns i de flesta tygaffärer och priset varierar beroende på tjocklek och bredd. Jag köpte på Jysk.

Tyg efter smak och här varierar priserna mellan 20-800 kr metern.

Jag skall ta och göra en bildrepotage-tråd när jag orkar om bygge av vägghängda dämpare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/12/21 :  21:57:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Bildtråd klar!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/12/22 :  10:01:57  Show Profile Send Per100 a Private Message
Nu har cd spelaren Consonance 2.2 mk3 dykt upp.
Om någon av er som var på träffen är nyfikna på
hur den låter så är det bara att skicka ett PM
så ordnar vi det.

Den är satt på inspelning under natten, men jag kunde
givetvis inte hålla mig utan lyssnade på ett par
låtar med en gång.....

Edited by - Per100 on 2004/12/22 10:02:53
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/12/22 :  12:55:25  Show Profile Send big-olle a Private Message
Jag måste också tacka för träffen. Mycket trevligt.
Riktigt imponerande små stativare.

Synd bara att alla mina skivor blev ratade av cd:n.
Den lät förövrigt också mycket bra.

lle.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000