HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Absorbentbygge, vägghängda (uppdaterad med bilder)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/12/21 :  21:49:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Här är en enkel beskrivning av hur du bygger vägghängda absorbenter á la hifi-forum.nu tavlor.

Dessa tavlor här är tänkta att ta hand om förstareflexen på väggen bakom högtalarna.

Som stomme har jag använt 45*45 reglar. Dessa sågas till lagom längd.






Jag förborrar, limmar och skruvar ihop ramen.




Absorberande material är markskiva av mineralull. Markskivor är hårt pressade och mycket kompakta. Standardmåttet är 1200*600 mm. Jag valde tjockleken 50mm. Mineralullskivan skruvas på utsidan av ramen så att det blir en luftspalt mellan vägg och skiva.




Skruva fast markskivan i ramen med 60mm skruv och 25mm bricka.


6-8 skruvar per skiva och ram blir lagom.



Mineralullen kläs sedan med polyestervadd. Polyestervadden har två uppgifter. Först och främst hindrar den mineralullen från att damma. Vidare ligger tyget som klär in absorbenten snyggare på vadden.


Polyestervadden häftas fast i ramen.



Absorbenterna är en lite lyxigare variant och är listade med vanlig golvsockel i färdiglackad ek.



Listerna förborras.


Skruvhålen försänks.



Absorbenten kläs in med tyg. Här används ett linnetyg. Tyget häftas fast. Det är enklast att lägga absorbenten på ett plant golv när man listar. Listerna döljer häftningen av tyget.



Listerna skruvas med dubbla skruvar för att kunna justera lutningen.





Upphängningen görs med vinkeljärn som fästs i väggen. En avklippt skruv på insidan av ramen funkar som ett stift som fäster i vinkeljärnet. Stiftet är indraget med lite vinkel så att tyngdkraften pressar absorbenten mot väggen. För att stiftet skall hamna på rätt ställe mäter jag noga mot listerna och vinkeljärnet.



Här har jag skruvat in skruven i vinkel och klipper av skallen. Håll en tidning framför då skruvskallen flyger iväg med stor kraft vid klippningen.

Den försänkta skruven bredvid fäster yllan ovanpå, dvs hyllan är fastskruvad innifrån ramen så det inte blir någon skruvskalle som syns på ovansidan.

Klart!


Närbild på hörn.


Här är en variant med liten hylla ovanpå. Jag har använt ekplank 120*15 mm för hyllan.





Absorbenterna dämpar fint och ger en bättre ljudbild, tydligare stereoperspektiv och de kortar också efterklangstiden i rummet.

Dessa absorbenter kan man ta med vid en flytt eller om man vill möblera om. Absorbenter med hylla finns hos mig och utan hylla finns hos Kamelia.

Kamelias system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032


EDITs:
Diverse radbrytningar, nya bilder, stavfel, länkar
Tillägg principskiss på upphängning

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/06/02 20:37:51

traveller
Member

132 Posts

Posted - 2004/12/21 :  22:33:52  Show Profile Send traveller a Private Message  Reply
Trevligt bildreportage!
Flyttar till ny lägenhet nästa vecka och då ska jag ta tag i det här med absorbenter, då blir denna tråd till bra hjälp.

» Min anläggning
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/12/21 :  22:35:02  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Tjusigt bygge och pedagogiskt reportage!

/Hans
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/21 :  22:45:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Snyggt och relativt enkelt...

Vill man fjäska så kan ju Frun/tjejen få välja tyg

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/12/21 :  23:42:10  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
trevligt reportage! Önskar jag vore lite mer händig och hade tillgång till snickarprylar och en snickeboa.

Ser riktigt snyggt ut!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/12/22 :  10:05:53  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Snyggt LeoArietis.
Jag har länge planerat att sätta ihop ett par liknande men kommer aldrig igång. Måste köpa en geringssåg först...
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/12/22 :  12:31:21  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Blev ju snyggt det där!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/12/22 :  12:37:23  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Ett litet tips angående geringssågar; UNDVIK BILLIGA VERKTYG!! En geringssåg måste vara mycket stabil och exakt. Jag hade turen att få låna ett profsverktyg av en snickare. (dvs inte den på bilden) Samma sak med häftpistoler... Jag fick gå och köpa en ny (den gröna på bilden) då min budgetvariant inte orkade slå in häftorna ordentligt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2008/02/22 21:24:36
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/22 :  13:08:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Instämmmer.

Köpte en billig girsåg, då jag endast skulle ha den till 10-15st giringar i dotterns rum.
Det hela slutade med att jag köpte en elektrisk, då jag handgripligen kastade ut den.

Häftpistoler som klarar EK och MDF, är INTE Biltemas billigaste modeller

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/12/22 :  18:26:37  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Tja... det är ju onekligen så att man får vad man betalar för ;)

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/23 :  00:03:16  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
fint bygge...måste nog bygga en variant a'la engelholm nån dag...det gäller bara att orka :/

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2004/12/23 :  05:11:03  Show Profile Send PaleRider a Private Message  Reply


Stora og dekorativa tre-percienner fungerar mycket bra til avdempning, dessutom er dom ju "regulerbara"..

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/12/23 :  10:07:08  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Bra inlägg. Tack Leo!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/23 :  10:46:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Va vackert! Bra beskrivning och en hyfsat enkel anordning. Själva upphängningen begrep jag inte vid en hastig titt, men det är ju inte rocket science...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/26 :  05:33:11  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Snyggt arbete, själv saknar jag hantverksskickligheten.

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/12/27 :  13:10:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Härligt att se dessa mycket vettiga absorbenter med så bra byggbeskrivning.

Mitt tips är att så många som möjligt kopierar för den ljudliga effekten är påtaglig. Kan med fördel placeras vid första reflex på väggar, i taket (jo där kan man gömma mycket absortion utan att din parter ser så tydligt)och frontväggen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/27 :  13:30:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det verkar vara en enkel och bra konstruktion!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/27 :  20:02:28  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Fantastiskt! Måste prova det där när det blir varmare, och man kan pilla utomhus.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/12/29 :  06:56:05  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Tack LeoArietis för ett trevligt och inspirerande absorbentbildreportage. Klart intressant bygge som jag kommer att kopiera ... är i stort behov av absorbenter
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:51:45  Show Profile Send bing a Private Message  Reply
det blir bygghandeln imorgon bra gjort

alla öron är olika
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/01/06 :  16:00:23  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Jag har kompletterat bildserien med en enkel skiss på upphängningen samt lite bilder på varianten med hylla.

Det är troligt att det kommer ytteligare någon "edit" till i framtiden.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/01/08 :  04:40:34  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Tackar /Cyber
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/09 :  15:34:10  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Onekligen inspirerande.....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/03/11 :  22:58:48  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
hej Leo, mycket snyggt bygge! vad gick det hela på? ej inräknat eventuella verktyg du fått inhandla.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/13 :  09:47:49  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Ungefärliga prisuppgifter för 4 st:
Paket med 4 st markskivor 1200*600*50mm = 260kr
45*45mm regel ca 16m = 5-15 kr metern eller ca 30-40kr/m för planhyvlat
1 kvarts Låda med diverse skruv 60-100mm = 20 kr (blir mycket skruv över, inköp ca 80kr)
paket småskruv 35*3mm = 40 kr (blir mycket skruv över, men det blir dyrare att köpa påse med 10-20st i)
trälim = 50 kr (blir mycket över!)
tyg = 100 - massor kr (beror på material, kvalité och design och varierar väldigt mycket!)
polyestervadd = 150 kr (finns i välsorterade tygaffärer)
vinkeljärn till upphägning = 60 kr
häftor = del av helt paket ca 20-30kr?
lite lack/färg till hyllorna ca 10-100 kr?

färdiglackade eklisterister och ekplank = 1300 kr (furu eller vitlack blir betydligt billigare!)

En uppskattning är att våra 4 paneler i lite exklusivare utförande med eklister och linnetyg kostade 2500 kr. Vill man köra en budgetvariant klarar man sig lätt på 6-800kr.

Det finns mycket pengar att spara på att hitta bra priser och val av material. Tex om du har 3-4m tyg över som du kan använda eller om garaget är fullt med raka ohyvlade reglar i lagom storlek, 45*60 går ju lika bra men jag tror inte på mindre mått än ca 40mm.

Det går bra att vara utan lister på undersidan tex och gör man bredare absorbenter så blir ju ytan större utan att omkretsen ökar i samma utsträckning.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2008/02/22 21:26:34
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/03/13 :  22:13:45  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
tack för det. fördelen är ju att man har en far som varit snickare, och har alla verktyg. och lite av materialet. själv bor man ju hemma så att försöka förklara ett sånt där bygge var ju inte det enklaste ;-)

jag tycker dock dom är så diskreta så, kan ju inte möjligen störa nån :)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000