HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Möbler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/14 :  22:53:50  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jag letar just nu efter snygga bänkar att ha elektroniken i.

Det finns hur mycket som helst att välja på, men det är svårt att hitta stilrena, bra bänkar, som inte kostar en förmögenhet (över 2kkr).. Alla bänkar med glashyllor är så jäkla läckra, men jag lär inte ha råd med någon av dessa..

Finns det hopp för mig att hitta en snygg bänk i modern design till en rimlig peng, som är stabil och bra? Ljust trä/silverfärgad metall funkar! Bygga själv är inget vidare bra alternativ med tanke på mina begränsade kunskaper inom området.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/01/14 :  22:55:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Du får helt enkelt utöka budgenten och kika på Solid Techs nya bänkar, borde passa dina krav och behov perfekt...
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/14 :  23:12:13  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jo, Rack of Silence har man dräglat över många gånger, men tyvärr så håller inte plånboken med..

Fanns det inte billigare "kopior" av dessa? Liknande design, men enklare konstruktion.. Vill minnas att jag sett något sådant.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/01/14 :  23:50:10  Show Profile Send FBK a Private Message
und3ad! Jag sitter i samma sitts, och jag har hittat något som kan vara något. Mio.se "Mediamöbler" Två helt nya bänkar, Apollo och Pluto. Båda är mycket snygga och prisvärda när man tittar på vad liknande bänkar kostar hos HifihandlarnObs. det finns två versioner av Pluto.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/15 :  00:00:06  Show Profile Send und3ad a Private Message
Pluto bred såg helt ok ut. Ska fundera på saken. Tack för tipset!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/01/15 :  08:35:32  Show Profile Send Amund a Private Message
Du har ju Spider racket från antingen Finite Elemente el kopian E&T från Kina(?). Kina modellen ska ju gå att få väldigt billigt (ca 2000:-). Annars så är det MASSOR med folk som köpt och nu säljer, kolla prisjakt.nu under deras sälj sektion.

Du kan se hur den ser ut i mitt galleri. Det är en Finite Elemente men Kina modellen tror jag är identisk.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/01/15 :  09:26:40  Show Profile Send Niclas a Private Message
Synd att dom nya bänkarna från mio har glashyllor. För välljudet skull är det klart bättre med trä om Du inte tänkt satsa pengar på nå´n typ av vibrationsdämpare under din elektronik.
Annars är ett bra tips att lägga in en köpesannons på forat och på hifimagasinet.

Mvh
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/01/15 :  09:50:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Solidtech har ju kommit med en ny rack som premiärvisades hos Mårtendesign på deras Lamm/DCS/Coltrane-demo.




Kolla in detta fotoreportaget: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35240

Är det ljudförbättringar du är ute efter eller bara något snyggt att ställa upp grejorna i?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/15 :  12:13:06  Show Profile Send und3ad a Private Message
Både och egentligen. I dagsläget har jag vrålful TV-möbel i tunt trä som inte är stabil för fem öre. I svart dessutom, när jag allra helst vill ha ljust trä som passar ihop med resten av möblemanget. Så nåt som både är snyggt och stabilt (läs förbättrar ljudbilden) vore optimalt.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/15 :  13:14:44  Show Profile Send luften a Private Message
quote:
Du har ju Spider racket från antingen Finite Elemente el kopian E&T från Kina(?). Kina modellen ska ju gå att få väldigt billigt (ca 2000:-). Annars så är det MASSOR med folk som köpt och nu säljer, kolla prisjakt.nu under deras sälj sektion.

Hmm, jag gjorde en sökning där och hittade ett stycke spider till salu... i oktober ifjol?! Är det jag som är dålig att söka eller är dom sålda?

Hursomhelst, jag söker oxo rack åt mej, och hittade ett (IMHO) billigt soundstyle. Tyvärr går det ju inte att demontera för frakt, och eftersom jag bor i finland så blir det lite väl dyrt å forsla över ett sånt hit.

Men, kanske passar in i din prisbild oxo, om du kan tänka dej begagnat.
--> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?visabild=13881&pid=13881 (längst nere).

//air
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/15 :  13:57:52  Show Profile Send JD a Private Message
En Spider är helt klart att rekomendera. En glasbänk kan vara för ögat men inte för örat.... Men det är ditt val att avgöra

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/15 :  17:17:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
JD> Inte alltid sant, glas har resonanser som alla mtrl.
Tunna glassivor vibrerar och sjunger men tjocka eller dubbla utan mellanlägg sänker resonansen. Glas är ju sand mm, dvs ett mineral som är homogeniserat.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/01/15 :  17:23:43  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Bolia gör rätt trevliga möbler. Lite över din budget, men vissa av deras grejer är riktigt snygga enligt mina ögon. Det är inte Nordiska Galleriet-kvalitet på dem, men i klass med IKEA eller Mio tycker jag.

Ta också en titt på rack av "flexy"-modell. Det är många som har byggt rack av den här sorten. Jag insåg först inte hur löjligt lätt det var att "bygga" dessa. Om du kan få brädgården att såga till och kanske till och med borra skivorna är det lättare än att bygga ihop IKEA-möbler.

Edit: Här är en (inte direkt lysande) bild på hur mitt Flexy-rack blev (jag ber om ursäkt för killen som var i vägen. Det var inte high fidelity, det var 100% fidelity--oslagbart!).

Edited by - oscar-ja on 2005/01/15 17:32:26
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/15 :  21:46:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
"Lack" från Ikea.

Billig och helt OK.


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/01/16 :  09:16:41  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag köpte 2st Lekvik från IKEA och ställde brevid varann det blev väldigt bra.Kablarna syns inte heller.
Mvh
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/01/16 :  09:28:10  Show Profile Send Pjotre a Private Message
PAC, har du koll på måtten på Solidtechs nya bänk???
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/01/16 :  19:15:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Flexybänkar är bra tycker jag. Priset blir inte farligt och använder man tex stavlimmad bänkskiva kan brädgården såga till den åt dig för en liten peng.

http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html för mer info om Flexy

Jag har själv en flexy som du kan se bilder på om du klickar på min signaturlänk.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:09:58  Show Profile Send und3ad a Private Message
Tack för alla tips!

Jag ska fundera på vilket av förslagen som kommer att passa mig bäst efter den kommande flytten till ny lägenhet. Då ska det bli stilrent och snyggt i hifi-hörnan!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:25:37  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Tycker IKEA:s Oppli är ett ypperligt alternativ.

Vet att det inte alltid är politiskt korrekt att tycka det, men jag sticker ut hakan...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:33:35  Show Profile Send und3ad a Private Message
quote:
"Lack" från Ikea.


Jag hittar ingen bänk som ser ut som den på bilden. När köpte du den? Kanske har utgått från sortimentet..

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/17 :  14:28:54  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Här har du den: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=11317&langId=-11&parentCats=10104*10173
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/17 :  15:58:18  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jaså! Såg inte att det var hyllvarianten. Den står ju upp på Ikeas bilder.

Får leta bra fötter till den också då. Eller om man kanske skruvar upp den på väggen, med fötter till elektroniken istället.
I vilket fall, tack för tipset!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D

Edited by - und3ad on 2005/01/17 16:41:09
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:00:06  Show Profile Send mva a Private Message
Dahlberg: Vad har du under hyllan? Kan man bestämma innermåttet på väggarna (hyllplanen) hoppas du förstår hur jag menar? Hör av dig om inte. Mikael!

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/27 :  00:04:56  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Såg inte att du frågade i tråden också så jag klistrar väl in PM-svaret här också.
____________________________________________________________________
Den står på några runda justerbara plastfötter som följde med en
annan bänk (inget speciellt alltså) och jag använder 5st, en i
mitten. Två av hyllplanen sitter normalt bara med plugg så dom går
att styra i sidled vid behov.
____________________________________________________________________

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/01/27 00:05:34
Go to Top of Page

soundproof
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/01/27 :  00:36:31  Show Profile  Visit soundproof's Homepage Send soundproof a Private Message
Jag har precis fått in den nya Solid-Tech bänken till vår lokal och den är superläcker, ni som har vägarna förbi Ängelholm får hemskt gärna komma in och kolla på bänken ps den är ju inte så himmla dyr iheller plus att man kan bygga ut den i all oenlighet

Mvh
Soundproof
Metallgatan 11
262 72 Ängelholm
0431-14462 / 0702-331950
www.soundproof.se


Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/28 :  11:31:15  Show Profile Send und3ad a Private Message
Ja, den nya ST-bänken ser riktigt läcker ut. Ängelholm är tyvärr lite långt bort från Göteborg för mig, annars hade man nog kikat förbi. Ser ut att vara en mycket trevlig butik.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000