HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hur har vemsom?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/29 :  23:56:54  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Jamen roller .... över allt !
W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/12/03 :  18:24:11  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hur uppdaterade är dina RöR absorbenter?
Har du gjort alla trixen?
Ca 15 % mycket lös ull i botten, tyget kan vara glest vid mynningen. Häng en tygremsa (häfta fast eller limma) från topp till botten (inuti...) detta för att bli av med en högre ordnings resonans.
Har du ett rör för varje grundton? Eller kör du 1a och 2a längsled?
Hur funkar min gamla 1000VA traf?

/Martin din mentor.


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/10 :  10:34:27  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
hur har du kopplat försteget?+? funkar den bra?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:41:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
ESL: Rörabsorbenterna är inte superuppdaterade. De står inte optimalt, fast i övrigt är de rätt okej efter anvisningarna.
Jag har ännu bara förstagrundtonen. Rummet är fyrkantigt så rören jobbar ihop skulle jag tro. Kommer fler!
Din gamla trafo är inte nyttjad ännu. Måste ha något att bygga där den behövs.

Hasse: Förstget är kopplat innan delningsfiltret. Den fungerar mycket bra. Även om den är på utbytesväg.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/12/11 :  18:12:09  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Vilken trevlig anläggning Vemsom!!

Beskriv gärna mer om dina basunderdelar.
Jag vill veta allt om dem!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:30:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hehe tack Manga.

De är rätt simpla faktiskt.
W-baffel. fyra SLS12or per sida.

Pricipen är att elementen spelar i elektoronisk motfas så den akustiska fasen blir rätt.

Så mycket svårare än så är inte själva konstruktionen. Lite dämpning i dem också. Kanske lite väl lite lite.. Skall testa lite olika ny. Har möblerat om och fått tämligen annorlunda ljudbild här nu.

Något du undrar över?

Blir snart bild- och presentationsuppdatering här!
Har fått påökat.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:51:37  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag tycker mig känna igen kretskorten i GC'n.

Hur delar du detta (?) via Behringern?
Har du fått EQ något? Har läst att det kan behövas på öppenbaffelbasar.
Vad kostar SLS12:orna?
Hur är det med vibrationer från basarna till topparna (HFLS-1:orna)?

Hur skulle du beskriva ljudet ifrån basarna?
Jag har aldrig hört öppenbaffelbasar. Därav min fråga.



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/12/11 20:52:34
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/11 :  21:14:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
ESL har gjort en tråd om basabsorbenterna. Han är guden. Bäst jag länkar till den tråden :)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952


Byggtråd på basarna.. humm *leta leta*... Nej, tyvärr ingen byggtråd till basarna.
Men vi kan väll ordna ett litet bildreportage:

(har dock bytt element sedan bygget som ni kan se på bilderna)




















// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  11:23:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tycker allt fungerar strålande

Den aktiva delningen fungerar bra. Men behringern ger visst brus i högre frekvenser tyvärr. Men det är inte lika uttalat här som på andra ställen jag hört det.

Kopplingen av basarna är gjort serie/parallellt. Plus, som jag skrev innan, i elektrisk motfas så att elementen spelar mot varandra (annars hade det blivit tyst :)

Basarna driver jag med IcePowern som är hemknåpad. Inte alls knepigt. Det var bara nätdelen som byggdes. Viss möda var det visserligen eftersom det var mitt första bygge.

Länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37566

Tycker absolut du skall våga dig på ett litet bygge :)
Om Ice-modulerna är svåra att få tag på kan du alltid ta hypex, zap eller någon annan modul.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-63288.html

Per-G_Jeppsson har testat båda. Du kan kanske rådfråga honom :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:08:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Vincenten är inte min, men den är rätt mycket bättre.
Mycket bättre "driv".

Humm du får väll räkna med 3-5000kr kanske.
Lite letande efter komponenter kan du komma undan billigt :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:43:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Nej, Det är inte digitala slutsteg. Det är klass D.
Men de blir inte varma. Kyler inte mina alls i stort sett. En tunn plåt bara. Blir inte ens ljumna

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:22:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Nja.. det har väll kanske isåfall blivit förväxlat med att de är klass D, vilket folk ibland får för sig stå för digitalt.

Nja. Tyvärr blir de lite kinkiga om man bygger "egna" saker där. De vill helst att man ägnar sig åt skolarbete :)

Har som sagt aldrig fått mitt att bli varmt alls. Kanske inte drar på speciellt bra heller :) Har dock kompenserat basarna en del. Så de borde få en del effekt vid låga frekvenser.

Har inte sett några trådar som berör uppbyggnaden.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/13 :  01:55:28  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Passerati:

Jag bara kollade länkarna lite snabbt...men jag förtog mig väl inte i sökandet efter fakta...men jag uppfattar det som att om någonting är digitalt eller inte - avgörs om utsignalen bara kan ha vissa diskreta värden....är så fallet med ICE-power?

OM det bara finns diskreta omslags tider för swischningen så är steget att betrakta som digitalt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/13 02:00:35
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/13 :  09:31:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ok, jag spelar död till någon kommer och räddar mig eller kör över mig ;)
Jag rättar mig gärna om jag har fel, bara jag lärt mig något nytt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:43:31  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Om man ska kalla något digitalt borde det rimligen ha ett binärt talsystem. Alltså 1:or och 0:or. Jag är grym amatör på området men som jag har förstått det så är bygger klass D steg på positiv puls negativ puls och ingen puls alls. Alltså (1,0,-1). rätta mig om jag har fel.

Föresten när jag frågade hur försteget var kopplat menade jag hur det var kopplat inuti...:-) Varför är det på väg ut. inte nöjd?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:50:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hasse:
Jo absolut nöjd! det låter super tycker jag.. Men jag är sugen på något fräckare.
Jag bygger som många andra ett rör-försteg med lundahl-trafosar och lite annat gottigt.
Det som jag har nu kan du läsa mer om på Faktiskt.se. Tror de kallar det Naqrefs 5minuter design preamp. Och är en enkel liten förstärkarkräts med OP-förstärkare

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:13:41  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det där med gränsdragning mellan vad som digitalt och analogt är onekligen lite marigt.

Men tänk er en pwm-puls...där man i ena fallet har en binär styrning av pulskvoten (del av perioden som är hög)....då är den att betrakta som digital. Om man då har ett 4-bits-system innebär detta att pulsfaktorn bara kan regleras med hela 16-delar av pulsperioden. Typ 1/16, 2/16, 3/16 osv. Alltså pulskvotens upplösning är binärt begränsad

I ett analogt system kan man få till vilka pulskvoter som helst (mellan 0 och 1 eller straxt under 1). Viss skillnad - även om utgångens SPÄNNINGSNIVÅER är lika för det digitala och analoga varianten.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/19 21:29:31
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:42:11  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
är det presic efter Naqrefs ritning eller har du gjort några mods. Vad har du för, op-amp 2134? Använder man bara en op-amp till 2 kanaler? vet du var den har för ingång impedans? oj många frågor svara om du känner för!

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:43:22  Show Profile  Reply
Kul! Chat hos vemsom

Det finns väl inget som heter digitala förstärkare, i alla fall inte inom hifivärlden? Isf verkar det ju jäkligt dumt att man inte kan ansluta dom digitalt och måste ha massa onödiga A/D D/A omvandlingar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:46:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hasse: Njaaa.. det är lite modds.
Kör lite finare potentiometer samt en annan nätdel. Tog vad jag hittade och kom över. Men annars är det samma.. Tänkte montera dit en sockel så jag kunde testa lite olika OP-ampar :)

Martin.M:
Chatt är skoj! Ingen behöver känna sig ivägen eller något.
Synd man själv inte har något att tillföra bara. Men jag läser givetvis med stort intresse!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/19 :  22:27:34  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
oj . Jag känner att jag sket ut mig nånting som jag igentligen inte vet nåt om. Jag undrar också hur pwm steg gör när dom betsämmer länden på pulserna om det också delas i bitar eller om pulsbrädden är steglös? tex en fyrkantsvåg betecknas (1,1,1,1,-1,-1,-1,-1) eller 4,358764(1), 4,358764(-1).

Jag har ett dac-förstegsbygge på g. tänkte bygga nåt i stil med naqrefs steg. Sockel är en bra ide! Var kan man hitta fördiga nätdelar?

edit: glömt någta ord.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Edited by - Hasse on 2005/12/19 22:30:31
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/19 :  23:01:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Färdiga nätdelar kan du köpa som är till bärbara datorer om du vill ha switchmode. Annars bygger du lätt ett egen liten fin vanlig nätdel.

Är det kombinerad DA och föresteg eller DACT-försteg?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/20 :  23:02:41  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
det ska bli en nonos DAC och ett enkelt försteg i samma låda.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/21 :  08:46:46  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Örrö när får man se dina flätor???

eller får jag vänta tills jag tar mig ner åt

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/22 :  19:18:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Denada: De är superfina och ligger och skall temineras och kramas av kabelstrumpa. Tänkte visa dem så snart de blir klara. Har lite monetära tillkortakommanden. Har även gjort stora ändringar här hemma. Så jag kanske till o med borde bjuda över Johan B och få lite nya bilder :)
min digitalkamera har gett upp... Kanske får DIYa ihjäl (eller rätt på den).

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000