HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mårten Design - HighEnd05
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/15 :  23:59:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mårten Design tog nya grepp på Highend05. De gick åt två håll samtidigt...

I ett mindre rum var det "åter till vinyl" som gällde och i det stora rummet var det multikanal.

Årets stora dragplåster var Duke och basdelen Ellington, kort sagt Duke Ellington.

För att göra något helt oväntat börjar jag vårt besök i vinyl-rummet...




Vinyl är något som kommer starkt och hos MD demades ett rum nästan uteslutande med en Avid-skivspelare som källa.




Det fanns ett "stödhjul" i form av en Advantage Freja för de som tagit med sig de där små silvriga skivorna och ville ha dem spelade...

Zalve hade med sig en riktig pärla till vinylplatta i form av en förstautgåva på Radka Toneff's otroligt fina platta "Fairy tales".

Leif Olofsson och Zalve


Så, på med den!

Leif laddar...




Andakt...






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/16 :  07:23:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Duke visades i en ny version med hög-glanslack, inte så enkelt att fånga på bild...

Väldigt randiga gardiner...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/16 :  10:33:50  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Det lät mycket trevligt i detta rum, lätt ett ljud som jag skulle kunna leva med

Btw. fina bilder... skaplig skillnad mot kompaktdigital.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:38:35  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Är det valnötsfaner på Duke högtalarna?
Väldigt snyggt i alla fall!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:59:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo, de på bilden ovan är i valnöt har jag för mig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/16 :  22:21:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Snyggt. Valnöt känns lite skönt retro.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/17 :  18:05:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Om vi går från högtalarna till källan genom anläggningen blir det ungefär så här...

Mårten Design Duke


Högglanslack är svår att fånga...

EAR 899


EAR 864


Förstärkeriet kom från Esoteric Audio Research, http://www.ear-yoshino.com/ och bestod av slutsteget i 899 samt försteget 864. Slutsteget i 899 går att koppla loss för förstegsdelen och det var precis så de gjorde. 899 är byggt runt KT90 rör och ger 2x70W i stereo konfiguration. EAR 864 har ett inbyggt rör RIAA som kan hantera både MM och MC så det hade inga problem att hantera den Shelter pickup som satt på vinylspelaren.

Avid vinylsnurra


Aviden ur en annan vinkel


Som källa var det då vinylspelaren... Det var en Avid Volvere som stod för vinylspinnandet. Den var utrustad med en SME IV och en Shelter Pickup

SME 309


Snurra, snurra...


Shelter 501 MkII


Och därmed var vi framme vid vinylen och redo att gå till nästa rum

ED: fort och fel...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/17 :  18:22:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då jag var med på bilderna i början, så får jag väl skriva nåt oxå.

Som Pac skrev så hade jag med mig Radka Toneff, mitt första Vinylköp på säkert 15 år.

Jag tyckte det var lämpligt att testa den hos MD.

Första skivan var lite skev, även den som köptes in billigast.
Den andra skivan var klart bättre, men led nog lite av statiska åkommor. (Knastrade lite VÄL mycket)

Sen fick Leif spela valfria skivor. Jösses vad det svängde!! Utan att rummet spelade med. Med 6 st DaaD4 och 4 st DaaD3 så hade Leif och Jörgen plockat bort de största problemen.

Sent på söndagen återvände jag för att lugna ner kroppen. 5 min med Tracey Chapman på vinyl gjorde GOTT!
Kort sagt ett trevligt vinylrum, som led lite av rummets lilla yta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/02/17 :  20:11:31  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Länge leve vinylen

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/18 :  08:30:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
I rummet bredvid härskade denna herren och han skivförsäljning

Jörgen


Skivor i långa rader var det som gällde. Det var Proprius, Prophone, Telarc, Chesky med flera och det fanns både Vinyl och CD/SACD på menyn.



Jag tror att jag hade med mig nästan 10 skivor ut efter lite förhandlingar. Det är alltid roligt att komma hem med lite bra musik från en mässa. Det blir liksom mäss-stämning igen när man sedan spelar dem hemma...

Och vi var många som slängde långa suktande blickar efter skivorna

Pix och Mattias läskar sig


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:31:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
..och vad ser man nu,,, EN av de skivor som jag fastnade för när en utställare demade.
"Good Vibes" längst ner till vänster. Suck!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  12:02:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag har redan 4 av dom som jag ser på bilden. Klart bra skivor!

Bra initiativ från MD att fokusera även på denna viktiga del av intresset: välinspelad musik.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/02/19 :  12:39:32  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Det var ju en rolig SME IV arm som heter 309.
Det blev nog lite fel där PAC

Bara till att läsa på armröret vet jag

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/02/19 :  12:41:51  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Nästa gång jag kommer till Götet skall jag helt klart besöka Mårten Design.Verkar väldigt trevligt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/02/19 :  12:50:16  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Trevligt och välljudande hos MD som vanligt!
Tyvärr tror jag några av guldkornen i skivhögarna var slut när jag kom dit.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/20 :  00:08:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ear, fort och fel från min sida...

Men, jag lovar att kompensera dig för det, kolla bilden nedan



Bredvid skivförsäljningen låg flerkanalsrummet...

Där kördes det multikanal på en riktigt häftig anläggning eller vad sägs om en Gondul 3 från Advantage, 3 stycken EAR 509 monoblock och ett EAR 8L6 stereosteg...

5 rörförstärkta kanaler och en Advantage Gondul multispelare


Ja just, det var enbart rör för att driva Duke högtalarna. Förutom rören till de fem Duke-högtalarna(FR, FL, Center, SR och SL) så fanns Ellington'arnas inbyggda Klass-D förstärkare.



Mycket folk och trångt om saligheten var det...

Vad har vi här då?


Diana Krall live i Paris och det blev trångt...


Även i detta rummet var det lappar uppsatta så att man enkelt kunde se vad det spelades på. Riktigt bra och informativt.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/20 :  00:12:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den som såg Dianal Krall DVD kanske tänkte på henne på hennes skor. Hon spelar jazz i 10cm Stilettklackar...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/20 :  00:46:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Som bakhögtalare stod det ett par Duke i lönnutförande,,, Klart snygga.
Pris straxt under 30k:-



Som center stod Alice,,, i snygg körsbär.



Frontarna i svart pianolack. Duke + Elington



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/20 :  00:55:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Leif sprang på oss när vi var på väg att test Micro Utopian, hos PL Audio, med Rammstein.

"Det där har ni inte testat hos oss"
Va säger man !?

Det var ju bara att masa sig över till MD rummet.

Det pumpade fint med Ellington.

Leif Olofsson, Pac & Dr Moreau

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/02/20 :  06:29:06  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
KompenseradUnderbar bild Pac

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/02/20 :  08:30:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/02/20 :  10:05:22  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Jäklar!! va snygg den kombinationen med Duke och Ellington är.
Hur fungerar det på Mården design center? Är det typ som en vanlig butik eller måste man boka tid o dyl?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/20 :  12:12:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
balrog: Detta går att läsa på Mårtens Designs sida

MÅRTEN CENTRE
Götabergsgatan 18
411 34 GÖTEBORG


ÖPPETTIDER, Drop-in verksamhet

ONS-FRE 15-18.30

LÖR 12-15

Övrig tid: Ring för att boka tid.

TEL:
031 - 20 72 00

FAX:
031 - 20 72 70

EMAIL:
info@martendesign.com


TIPS! Ring och boka tid, så KAN du få en eftermiddag!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/02/20 :  18:11:20  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Tack för infon Zalve
Kunde ju kollat på deras hemsida själv.....sorry

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/20 :  19:58:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Om du ringer, så kan du "räkna" med att bli väl omhändertagen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/03/19 :  09:31:30  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Vad inbringar Avid spelaren för pris?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000