HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Tomas Slutliga högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:05:19  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
l

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2007/03/27 19:07:43

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:12:07  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Hej!

Tänkte också lägga ut lite bilder, det är ju så kula att titta på andras och nu har jag äntligen en digital-kamera.
Först en bild på skivspelaren:



Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/02/21 20:05:51
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:49:17  Show Profile Send More a Private Message  Reply
Bilderna funkar inte!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:06:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tomas har fått info om det, och vad som blr ändras ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/21 :  20:07:46  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Fick lite besök emellan...

Också en digital källa:




Och nu får jag natta tösen! Ses snart igen

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/02/21 20:14:30
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:34:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den där CDn tycker jag om.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/02/22 :  00:10:33  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Här är en till som gilllar cd'n

Skall bli spännande att se mera av dina prylar .

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2005/02/22 :  15:28:40  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message  Reply
ruskigt läcker cd!!

Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/02/22 :  15:53:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
En ypperlig cd, men vad är det för ett kontrollorgan som ligger där,
min fjärr är liten, svart, ful men funktionell.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:26:27  Show Profile Send zekewolf a Private Message  Reply
Åhh!
En Ariston RD-40 DC !!! Jag äger också en sådan! Vad har du för tonarm och pickup?
Själv har jag en Ariston Opus med en Rata RP-20 pickup. Jag köpte min begagnad för
ett drygt år sedan. Vad har du för strömförsörjning till din Ariston? Jag har bara en
enkel batterieliminator. Är det original, eller? Nåja, jag har fixat en Oltronix psu som
ska byggas in i en "fin" låda när jag får tid.
/ Zeke
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/23 :  18:17:25  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Hej allihopa!

Fick lite emellan. Fjärrkontrollen är till ett Advantage P-1 men det var den bästa bilden jag hade. Det är tyvärr så dåligt ljus och det blänker för mycket om jag tar kort med blixt framifrån så därför blir det lite vinklat. Pickupen är en Ortofon MC 30 Super:



Armen tror jag är original, det där med Oltronix psu låter lite spännande. Någon förbättring?

lite fler bilder!

för er som gillar cdn:


lite slutsteg:


lite närmre:


fick precis mitt nya försteg, kommer snart lite bilder.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/23 :  19:11:49  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Först en bild på det gamla försteget:


Och här står den och luktar ny:


tillhörande nätdel:

lägg märke till speakon kontakten

En närbild:

lampan lyser gult och fint när strömmen är påslagen

Logon:

10 minuters damm

krom:


Återkommer snart med fler bilder

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/02/24 :  08:11:11  Show Profile Send zekewolf a Private Message  Reply
Hallå Tomas,

Din anläggning ser ut att vara helt i min smak! Du får gärna publicera fler bilder!!! Vad gäller Oltronix som psu till skivspelaren så har jag inte provat det ännu. Jag har precis fått hem psu:n och jag behöver få tag på någon bra inbyggnadslåda eftersom anslutnigarna ligger helt öppna i en skruvplint. Men självklart så räknar jag med att det att bli bättre! Jag kommer att lägga ut bilder och resultat när det är fixat.
/ Zeke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/24 :  09:13:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jasså, nytt försteg minsann! Berätta lite om det - är du nöjd med det?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/24 :  11:02:32  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Försteget är från Franska Kora och är toppmodellen i deras linje och slutade att tillverkas 31 dec.-04. Betingar ett pris på 49200kr och spelas just nu in. Det första som slår en är tystheten, det finns inte ett brus hur mkt man än vrider på. Men det är ju klart; Lasse´s
clou-filter och Harmonic Technology´s nätkablage till en separat nätdel filtrerar ganska bra Helt analog steglös volymkontroll vilket jag gillar, och ett helt enastående MM/MC steg. Innan hade jag ett X-LPS från MF och det fick mig nästan att tappa intresset för vinyl, men Bernt gav mig nytt hopp med sitt RIAA nu är jag äntligen hemma. Det blir ju en helt annan kropp med detta försteg, och dynamiken är löjlig(Bernt, du skulle älska den.)Det är totalt oblygt vad gäller de övre registren. En symal-krasch låter för första gången verkligen som en cymbal-krasch. Detta tycker jag är på gott och ont, då det klart är en häftig upplevelse, men inte alltid det bekvämaste bakgrunds lyssning när man umgås + att det lätt blir så härligt engagerande att det är svårt att sluta lyssna. Soundstaget är enormt bra. Tyvärr så slaktar det en och annan inspelning men ger liv åt desto fler. Anläggningen kommer äntligen till sin rätt men det blir lite problematiskt i det relativt lilla rummet.

Högtalarna:






Än sålänge är jag jättenöjd. Jag ska ta en vecka eller så och utvärdera och jämföra. Fransmän:


Lite HT-kablage:


Allmänt kablage:

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/02/24 11:16:27
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/24 :  11:47:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Man kanske skulle ta en tur och lyssna på den lille fransmannen... Det låter ju mycket intressant!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:51:17  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Ja, du skulle nog finna den intressant Bernt. Du är alltid hjärtligt välkommen. Bor nu i Hisings Backa.

Har förresten en sån härn liten leksak också:


Och allt står på denna:


En bild på hela anläggningen:



Har skrivit en liten recension på Kora Eclipse´n:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37712

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/03/06 15:05:46
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:42:17  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Vilken spännande anläggning!
Jag har i sanningens namn inte hört en enda del i din uppsättning, förutom Transparent-kablaget då

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/03/07 :  16:21:59  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Jag har nog lite medvetet undvikit de produkter som är "inne" för att kunna få en mkt bättre prestanda/pris. + att jag bara köpt slutstegen i Sverige och resten i andra delar av världen så har man stött på ett annat utbud.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/03/07 :  19:22:18  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Tomas, tack för dina fina bilder!

Jag har en fråga till dig. När du valde
consonansen, hade du några andra spelare hemma
innan du bestämmde dig? Jag är så nyfiken på
att höra andra consonance ägare berätta hur de
kom fram till sitt val.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:30:21  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Jag bytte ut Advantage CD1 mot Opera´n. Jag lyssnade då även på Classé. Innan har jag haft Copland CDA288, Linn mimikII och en Enlightened Audio Design transport + DA. Innan har jag aldrig känt mig riktigt helnöjd men med denna är jag det.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/08 :  11:22:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
De där högtalarna är sjukt häftiga , har förövrigt Steroplay tidningen från 1995 där de testade dem. De fick mycket fin kritik

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/03/08 :  12:42:51  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
Wow! Du har inte möjlighet att scanna eller liknande och maila en recension. Dynamiken är fenomenal, även den tonala balansen känns klockren. Och det är mkt svårt att inte dansa, eller åtminstone trumma med fingrarna när de spelar. Men de är STORA och vill gärna ha ett stort rum.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:53:10  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Audiovector-modell? De ser stora ut.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:57:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Tomas> Jag kanske kan kopiera testen och skicka den till dig om inget annat. Kan ju även som om jag får tag i en scanner. Återkommer!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/08 :  14:26:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Du tyckte Operan stod sig bättre än 288an ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000