Author |
Topic  |
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 19:23:09
|
Fischerspooner - Odyssey efter recensionen i H&M. Kanske inte 4+ i betyg som de tyckte men väl 4 från mig. Flera bra låtar!
Var i Bordeaux härom veckan och slog till på 2 nya: Dany Brillant - C´est ca qui est bon Glada, korta och mycket melodiösa låtar på franska med mycket blåsinstrument och gitarrer. Hade den förut på MD och den kan klart rekommenderas. 4+
Jack Johnson - On and on. Singer-songwriter artist som låter väldigt mycket som Ben Harper i stilen men han håller sig mer till ett spår och drar inte iväg i gospel eller åt Lenny Kravitz-hållet som B.H. gör i vissa låtar. Medioker platta - kanske tre bra låtar och resten sisådär. Småtrist 3- |
Edited by - Roq on 2005/06/30 19:29:56 |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 20:23:33
|
Skivrea på Skivbörsen i Uppsala idag...25 spänn per CD, då kan man chansa lite.
Bryan Adams - Unplugged, nån här på forumet sa att det är en ypperlig unplugged-platta, och Bryan Adams har sina stunder. Riltons vänner - Här är passion. Låter så mycket Vibafemba ibland att man nästan storknar, och även lika mycket Real Group när de väl kör den grejen. Fast de gör det ju bra. Lars Jansson Trio - The Time We Have, även detta efter tips på forumet! Har inte hunnit lyssna än, men en stor del av skivan ska tydligen vara improviserad. Riverdance...lite pinsamt att köpa en skiva som annonserats på TV4 av nån anledning men låten "The Heart's Cry" är en fröjd för mina öron. Klarare sopran får man leta efter. Janet Jackson - Rhythm Nation 1814. Gillar man inte 80 lär man inte gilla den plattan, men jag diggar tajtheten. Pat Metheny Group - Still Life (Talking). Lite Fourplay-stuk på det, fast aningen roligare, mindre hissmusik. Dream Theater - Live At The Marquee. Enda riktigt roliga liveskivan DT gjort? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 12:13:53
|
CAROLA - "Blott en dag". Inte så dåligt inspelad som någon uttryckt, men inte suverän heller.Sångerna och Carolas sång får dock bara beröm.En klassiker denna plattan.Så många fina verk, ändå skulle det kunna göras minst ett par CD till bara från denna sångförfattares hand... (alla är av Lina Sandell, 1833-1903)
AMY GRANT - "Rock of Ages - Hymns & Faith" Bästa kvinnorösten som finns(!), Amy G gör här sånger från sin uppväxt. Blandat, men mest gamla "kyrk"sånger, samt någon nyare av hennes egen penna.Trodde nog den skulle vara alltför "smörig" men den klarar sej på rätt sida av (min) gräns, mkt tack vare ganska popinriktat sound, samt lite inslag av "americana" i form av mandolin/flöjt/akustiska gitarrer etc. Rätt så middle of the road-produktion, men överlag ett tajt bra ljud, och som sagt - denna röst är bara bäst! Här också bistådd av maken Vince Gill samt Amys syskon mfl. Michael McDonald finns också djupt inne i mixen på nån låt, hehe, synd HAN inte gjorde duett istället för Vince G...
HARRY MANX - "Wise & Otherwise" (tack Svejk för provlyssningen!) Blues med lite Indien-stuk, en del låter som det spelas på sitar (tror det är gitarren som fås att låta så men har inte kollat...) Rätt lugnt och MKT superbt serverat vad gäller teknik samt inspelning.Låtarna är OK, men kanske inte superhöjdare alla gånger, men härligt "mood" över hela plattan. Gitarrljud blir sällan bättre (denna lät OK hemma, men hos Svejk RIKTIGT bra tex)
ERIK TILLING - "Göm mig i dina vingar" & "I skuggan av din nåd" (1 & 2 av en trilogi) Texterna: sk lovsång, meditativa kristna sånger, mest nyskrivet av Erik T samt nån klassisk psalm. Detta till musik med ett rätt lågmält spelmans-/kelt-/popstuk.Suveränt bra solister (Erik T. håller sej till att spela), och mkt välproducerat men inte alls "smörigt" som det tyvärr gärna kan i bli i denna genren. Vissa låtar kunde bli hitar hur lätt som helst, men i svensk radio passar sej inte sånt här (???) ;-) (2:an är i mina öron bäst, musiken tar ut lite större svängar på den)
LUCINDA WILLIAMS - "Essence" Säkert bekant för många forumrävar, men rätt ny för mej.Hörde denna hos Svejk för ett bra tag sen, och nu finns den hemma och förgyller mitt lyssnande. Underbart bra sångerska, med nyansering och uttryck både i mkt lugna resp. lite ruffare låtar.Bra låtar också, i en genre jag av nån anledning har lite klent med skivor av.Denna låter i tillägg väldigt bra! ;-)
Vart visst mkt "religious" denna gång...tjoho.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/07/02 12:20:47 |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 12:20:10
|
A.G skivan måste jag nog få låna och testa,, Har hört en del från henne för, men det var en stund sen,
Vet inte om jag har nämt att Carols senaste är inhandlat, Finns en del guldkorn. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 12:27:06
|
vemsom: Tack ;-) Å tack igen för Neil Youngplattan, den ä lika go' nu som i våras...lär förbli så!!! ;-)
AG har en platta till som "ska" höras: "Behind the Eyes". Mest relationstexter (strul med karln etc) med lätt pop-/bluegrass-/countrystuk...och på den och den nyaste ovan beskrivna är hon på topp röstmässigt. Annars mest halvsmörigt väl lättviktigt från henne, rösten till trots...
Ja, ska inte glömma "Lead Me On" - har många bra låtar och sina rockiga stunder, men är lite aggressiv ljudmässigt...trots (tack vare?) den är "recorded and mixed entirely through Monster Cables" ..hehe
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/07/02 12:31:07 |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 12:50:29
|
Trevligt Edison, jag har inte fått tummarna loss att köpa cdn ännu. Hade velat ha den i lite roligare fodral (så som din tillex) än jewelcase. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 13:09:25
|
Ska sjunga några låtar av Erik Tilling på söndag!
"Frikyrkosnyftare" kallade nån i vår kvartett hans sånger... 
Amy Grants bästa skiva tycker jag för övrigt är den som nådde störst framgång, "Heart In Motion".
Det var nog jag som sa att Carola - "Blott en dag" är dåligt inspelad. Det jag menar är inte att hela skivan är dåligt inspelad, men vissa inslag är solklart överstyrda. Jag minns inte vilken låt jag tänker på främst, men det är en som först är så tyst att man drar upp lite på volymen, och sen - BAM! - kommer en kyrkorgel in, med så hög nivå att den till och med distar. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 13:38:35
|
Det är "Blott en dag" du tänker på. Första sången på skivan. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 15:35:00
|
Ayn: Bryan Adams-Unplugged har jag haft länge och själv tycker jag den är riktigt trevlig.  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/07/03 : 01:06:02
|
Ayn: Visst, den är bra, med vissa brister skulle man kunna säga...
E.T. snyft? ...nej, såg du inte sa det...hehe, men nää, ET's låtar är ju just inte det, men finns mkt snyft i genren, å smör ;-)
Still Life - Talking...nog är det en god bit hissmusik ...men bra hissmusik behövs...också Har den, och tänker inte göra mej av med den  |
Edited by - edison on 2005/07/03 01:11:30 |
 |
|
DIESEL
Member

953 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 00:03:18
|
Dagens beställning till cdon :
Soundgarden - Badmotorfinger Soundgarden - Superunknown
Alice In Chains - Facelift Alice In Chains - Unplugged
Screaming Trees - Uncle Anesthesia Screaming Trees - Sweet Oblivion
Bush - 16 Stone Bush - Razorblade Suitcase
Cantrell Jerry - Boggy Depot
Brad - Interiors
10 skivor, totalkostnad 660 kr . Får väl ses som väldigt överkomligt ... |
Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste
Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand |
 |
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 13:14:10
|
Köpte "Bebel Gilberto - Remixed" (2005) begad men osprättad. Trevlig brasiliansk pop-jazz-samba-electronica som passar bra till semestern. Lite hissmusik/cafe lattemusik kanske, men det kan vara gött det med. Skivan är en en remixskiva av hennes självbetitlade skiva som kom förra året. Jag rekommenderar även hennes tidigare skiva "Tanto Tempo" (2001) och medhörande remixskiva "Tanto Tempo Remixes".
Köpte ett par vinyler begat med. "Brian Eno - Music for films" (1978) och "The very best of Porter Wagoner & Dolly Parton" (1971). Höjdare båda två på så vitt skiljda sätt som det går. |
Never trust someone who claims to be God. |
Edited by - filikoster on 2005/07/04 13:18:42 |
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 14:28:36
|
Efter HiFi Träffen i skellefteå fick man en del skivtips.
Lars Demian och hans greatest hits var en bra skiva..... |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
 |
|
TBA
Member

290 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 20:28:12
|
Peter Gabriel - 4 SACD Doris - Did you give the world some love today Baby CD
Bägge är väldigt bra. |
 |
|
Beat
Member

1505 Posts |
|
sisko
Member

202 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 23:09:38
|
Schyssta skivor DIESEL man kände sig nästan ung på nytt när jag läste beställningen. Badmotorfinger är ju bara så j-a bra.
Själv har jag inhandlat Hank Williams 40 greatest hits. Kanonbra! Rekommenderas starkt för alla som har någon sorts intresse för populärmusikens rötter |
 |
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 02:03:46
|
Nyss blev det följande skivor beställda från CDON.
J. Rodrigo - Concierto De Aranjuez Sophie Zelmani - Sing And Dance Frank Zappa - Make A Jazz Noise Here Josefine Cronholm & Ibis - Hotel Paradise

Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 11:24:25
|
Ännu en vinyl:
 |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 14:03:16
|
Dream Theater & System of a down. |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 11:53:58
|
izzy Ascolta Robyn Don´t stop the music Celine Dion One heart
rea 3 för 100:-
|
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 23:59:34
|
Var sexton år gammal när den kom, snacka om nostalgitripp    

Diana Krall' fanns också med i paketet men........ |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 12:30:45
|
Joss Stone "Mind, Body & Soul" £8.99 från Sainsbury I Bristol i Fredags 
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Piggen
Member

676 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 19:27:40
|
quote: Det är "Blott en dag" du tänker på. Första sången på skivan.
Det distar på massor med andra låtar också, tyvärr. Skivan låter kanon, ända tills det distar så att öronen nästan trillar av |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 22:28:42
|
Då jag inte hittat något att köpa på sistone så passade jag på att köpa en biografi om Nick Cave och de band han arbetat med under åren. Två läsningsessioner och dess ca 300 sidor blev snabbt avverkade. Största nackdelen med boken är att den inte är tillräckligt lång och att den inte sträcker sig längre än till 1994s "Let Love In" och en kort tid därefter där funderingarna på att spela in Murder Ballads dyker upp. Rekommenderas!
 Bad Seed Biography of Nick Cave. Författare: Ian Johntone
|
Edited by - Kaleid on 2005/07/11 22:37:38 |
 |
|
Topic  |
|