Author |
Topic  |
Beat
Member

1505 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 13:38:15
|
Har du inte en bild på hur fanéret ser ut idag? Skulle va intressant. Håller för övrigt med rannagarden. Låt det torka efter du värmebehandlat. Slipa ner de detaljer som inte satt sig igen. Det finns en risk att du la för tjckt lager med din tröga olja och att den torkade på ytan istället för att dra in i träet. Då reser sig fanéret lite beroende på hur tunnt det är och beroende på hur noga du var med limmet. Men det borde sträcka efter det torkar. Annars, om det mot förmodan inte skulle lösa sig, har du nu en mycket jämnare yta att limma fast nästa lager fanér på....
Lycka till men späd oljan mer. Alltid bättre att använda mer förtunnare och låta oljan ta sig in i porerna och lägga på ett extra lager, när det torkat ordentligt.
Mvh Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
 |
|
martikainen
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 21:20:35
|
Im in love :) har följt bygget sen början och kan bara säga en sak, Underbart! Det är såna som du som får oss dödliga att börja bygga egna saker också. Hoppas verkligen att bubblorna försvinner så du inte behöver göra om för mycket, Lycka till i fortsättningen :)
//mvh mattias |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 21:56:04
|
Beat>> Visst har jag det, se nedan. Jo, visst det kan vara så att jag la på ett lite för tjockt lager av oljan men jag tyckte inte att det var så mycket jag lade på. Fast det kanske var för mycket ändå. Jag hade inte haft lust att fanéra de här lådorna ännu en gång och jag är våldsamt glad att det har bättrat sig så pass mycket sen jag upptäckte hur det såg ut för några dagar sedan. Tack för dina tips.
martikainen>> Vad kul att du är förälskad, men de är mina och jag släpper dem inte i första taget  . Tack för de positiva orden, men dessvärre måste jag göra dig besviken eftersom jag själv också anser mig vara en vanlig dödlig gestalt.
Nedan är bilder på samma bubblor som syntes betydligt markantare för några dagar sedan.
 Med blixt...
 ... och utan blixt. Här är bilden lite modifierad i Photoshop för att det lilla osm finns kvar av bubblorna ska synas.
Som jag skrev tidigare har jag inte utfört någon värmebehandling ännu utan bara låtit lådorna stå inomhus och torka i ett par dygn. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
 |
|
Calle H
Member

147 Posts |
Posted - 2005/06/06 : 23:40:48
|
Dags att säga något:
Kanske inte fokus just nu, men kanonroligt bygge. Bubbligt fanér är väl inte hela världen, du har ju lagt mycket mer tid på lådorna, eller? Detta blir kanonbra. No problemo. När man kör fast (jag fipplar med motocross, som jag alltid kör sönder) är det bara att ta en bärs, gnissla tänder och fortsätt en annan dag.
Hursomhelst, kul att se entusiaster.
Mvh Calle |
Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
|
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/07 : 22:41:15
|
Bubbligt fanér är inte hela världen nej, men när man mer eller mindre är perfektionist kan såna små detaljer kännas lagom irriterande. Jo det blir nog bra ändå till slut tror jag.
Vilken härlig inställning du har när du stöter på problem ...
Tack. |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 20:20:08
|
Jag har precis insett nackdelen att olja/lacka utomhus under den här årstiden. Det är pollen precis överallt och naturligtvis även på mina nyoljade högtalare   |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 20:54:28
|
har du provat "värmemetoden" ännu ??
//Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/08 : 21:45:38
|
Jag behövde aldrig utföra den då bubblorna gick tillbaka när jag lät lådorna torka några dygn till. Dock hann jag köpa in läskpapper . Det kanske kan vara bra att ha till något annat... |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/09 : 18:31:41
|
Är det viktigt att olja lika många lager undertill som på alla andra sidor? Jag funderar på om fanéret kan bete sig lustigt på något vis om det är något/ra lager förre olja på en viss sida. Anledningen till att jag frågar är att jag börjar bli nöjd med oljningen på de resterande sidorna men om jag ställer lådorna med toppen neråt kommer toppen att bli smutsig och jag får olja ännu ett lager vilket jag tänkte undvika. |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 21:34:52
|
En liten teaser får jag väl bjuda på. Den spelar faktiskt för närvarande. God bless mono!  
 |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 01:28:38
|
OJ! Ser brutala ut på stativ! Snygga.
Ang. fanér/olje-frågan om hur många ggr; Det är ingen fara. Massiv-trä (typ bordsskiva el. dyligt) bör behandlas jämlikt med olja. Risk för att den mindre behandlade sidan "krymper/torkar" och materialet "slår" sig annars. Med fanérad MDF är det inget bekymmer.
M |
 |
|
planetaryice
600.000-klubben

477 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 02:27:34
|
Oj oj va snyggt! håller med ranagarden! e ser värkligen brutala ut på stativen! Mer bilder! |
Mitt stativbygge |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 21:50:22
|
Då var det dags för lite mera bilder igen . And the crowd goes    . Jag vet inte om det är så mycket att orda om så jag låter bilderna tala för sig själv.
Några bilder på den första högtalaren.

Några bilder på den andra högtalaren också.

Slutligen en gissningstävling för att visa hur blank oljan gjorde ytan. Vilket skivomslag är det som mer eller mindre speglas i sidan?

|
Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/06/11 21:50:41 |
 |
|
RODA
Member

411 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 22:34:17
|
MJ - thriller ?
EDIT: URSNYGGA !!   
Grattis med nye høyttalere !!!
Mvh Rolf |
Edited by - RODA on 2005/06/11 22:36:30 |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 23:08:23
|
Tack . Jag blev faktiskt ganska nöjd med både utseendet och ljudet själv också, så visst var det värt att lägga ner bortåt 100 timmar på bygget.
Nä, Thriller är fel svar. |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 23:46:17
|
Master - Du är rätt nöjd va?
Med rätta. Grattis!
M |
 |
|
nurfen
Member

484 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 00:57:27
|
Jag gissar på att skivan är min f d Nils Lofgren-skiva!  |
Sweetspot är överskattat! |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 01:50:03
|
Spolen i bashålet ser hyggligt brutal ut, hehe.
Sen kontakterna, som taggarna på en mina...tyder på 'här finns det krut'...
Ja, så var det finishen...kan bara säga: Snyggt!!! |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
Guru
Member

2779 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 12:07:46
|
Detta var det bästa bildreportaget på länge :)
Kan du inte lägga ut lite schema på filtret ?
Mvh |
 |
|
ipren
Member

162 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 16:04:53
|
Mycket vackert ! Har du fått smak för o bygga mer ?
|
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 16:24:00
|
Rannagarden>> Jag är mycket nöjd till och med . Tack.
nurfen>> Fusk! Bara för att jag berättade det för dig var du inte tvungen att avslöja det för hela världen .
edison>> Spolen ÄR ganska brutal och jag vill minnas att matchvikten var närmre 2kg!!! Det finns absolut krut på finlirssidan men det är ingen rockmangelburk med enorm baskapacitet. Fast vem vet vad som blir placerat under dem en vacker dag? . Tackar.
Guru>> Det tackar vi för. Jo, jag har en bild här någonstans över filtret och så fort jag hittat den ska jag publicera det här.
ipren>> Tack tack. Någonstans i bakhuvet finns eventuellt några planer på att bygga ett par "Ellington", men om och när det blir av vette 17. Jag ska börja med att flytta till en egen lägenhet och då tar det som bekant en viss tid innan ekonomin stabiliserats och några hifi-inköp blir aktuella igen. |
 |
|
Calle H
Member

147 Posts |
Posted - 2005/06/13 : 21:20:05
|
Snyggt värre. |
Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
|
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/13 : 22:54:10
|
Calle_H>> Tackar .
Guru>> Här kommer en bild på filtret precis som jag lovade.
 |
 |
|
Draken
Member

1550 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 00:04:37
|
Härligt, härligt! Hoppas att dom spelar lika bra som dom ser ut.
Draken |
 |
|
nurfen
Member

484 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 02:15:35
|
quote: nurfen>> Fusk! Bara för att jag berättade det för dig var du inte tvungen att avslöja det för hela världen
Vad snackar du om? Skrev jag inte att jag gissade?!  |
Sweetspot är överskattat! |
 |
|
Topic  |
|