Author |
Topic  |
RODA
Member

411 Posts |
Posted - 2005/06/02 : 22:51:34
|
Ooooooohh!!
   |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/06/02 : 23:27:04
|
Varför oljade du inte ända ner, kommer att vara svårt att få bort avsatsen sedan mycket tjusigt
wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/06/02 : 23:29:34
|
Det är det som är det trixiga med olja... få den att nypa i träet - inte lägga sig på ytan. I ditt fall antar jag att det var förtunnaren som skulle hjälpa oljan in i träet (därför skulle den vara med de/-n första gången/-erna).
Ytan = Blank, hård(yta) och mycket stryktålig(yta). Dessvärre svår att bättra på. Påminner om lackat. Nypa i träet = (går in i träet)Matt finish som skall bättras på med flera lager. Anläggas, torkas av/poleras in i upprepningar tills man uppnår det resultat man önskar. Ger slutligen en styrka i träet som ger kraftigt skydd mot det mesta och är mer sammetsaktigt i lyster och att ta i. Lystern mattas av vartefter och får då oljas om för att bli som nytt. Oljat, helt enkelt.
Dock finns det olika oljor som kan appliceras i varierad form.
Hur som helst så ser det f*nimej mäktigt ut. Gillar färgen. Skulle gärna ha ett par.
M |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 06:07:23
|
Tackar för alla positiva ord .
Wolfgang>> Jag kom att tänka på dig i efterhand faktiskt. Men anledningen till att jag inte oljade ända ner var att jag inte ville att tidningspappret skulle fastna på högtalarna, vilket jag misstänker lätt kan ske om det kom olja på det.
rannagarden>> Jovisst var det alifatnaftan som skulle hjälpa till att få in oljan i träet. På oljeburken stod det att ett första lager med utblandad olja räcker och sen 3 ytterligare lager. Dock gäller detta för utemöbler och terasser mm så jag kanske inte behöver ha 4 lager eftersom mina högtalare är tänkta att stå inomhus . Nåja vi får väl se.
Jag tittade nyss ut för att se hur resultatet ser ut och blankheten verkar bestå ganska mycket, på gott och ont. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
 |
|
nahoj
Member

1542 Posts |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 10:56:53
|
Torkar du inte bort överflödsoljan? Brukar man ska göra med oljor, blir bättre yta då. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 11:53:13
|
Mangew - Lite av det jag menade. Knepigt... men jag vet inte instruktionerna på denna olja. De kommer ju bli ganska så blanka då all olja lägger sig på toppen/ytan (inte mindre snygga för det dock!).
M |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 11:58:00
|
Kommer diskantet att spela rätt bak in i porten? Eller är det en skyddsvägg precis bakom? Mina erfarenheter är att ER4'an (odyla element) mår bra av att inte ha en kort låda bakom sig, så man inte lätt kan dämpa ut effektivt. Risken är att det studsar ut igen...
Kan du ändra eller justera något nu eller är det för sent? Kan du se till att det åt minstonde inte blir en parallell yta, utan vinklad på något sätt?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
renesemann
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 13:14:12
|
Hejsan en litten hælsning från Danmark Trods en massa problem ser dit job ganska bra ut, men du har et problem, med at høgtalarna vrider sig, man ser det på bilden, der du har slipat ute, på sidan 3, dom vågretta linjerna er inte paralela, så om någon skulle kopiera dig, så måste man nog se til at man har en botten och en front som er ihoplimat i vinkel, och sen lima resten på efter. Annars er det ju nogon av dom bæsta elemment och komponenter du har fåt tag på så jag håbas at resten har lykkats bra hej René Rattenborg |
René Rattenborg 0045 28510995 |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 19:17:15
|
Varför torkade jag inte av oljan igår egentligen? För att det inte stod något om det på burken såklart... Vad jag inte tänkte på var att den texten säkert var menad för massivt trä och inte tunnt träfanér. Usch vad synd. Det här är en hemsk syn... Jag sörjer djupt.

nahoj>> Det är en bra idé!
mangew>> Jo det är nog pga att jag inte gjorde det som alla luftbubblor under fanéren har bildats. Fram med storsläggan och så skickar vi burkarna till de sälla jaktmarkerna.
rannagarden>> Jo de blev mindre snygga. Bubbliga som tusan .
engelholmaudio>> Diskanten spelar i en egen mycket liten låda och jag har en bit dämpfilt från MDS på väggen bakom diskanten. En del torde det dämpa i alla fall. Jag har hört diskanten i en sluten låda förut och jag tyckte den spelade riktigt trevligt. Utöver filtbiten är blir det svårt att justera något dessvärre.
rensemann>> Jag vet att den ena inte är helt rak, men det är också mitt eget fel då rundstagen böjdes när jag försökte trä på flera skivor samtidigt. Jag hoppades också att resten skulle bli bra men pga att jag inte torkade av oljan blev det mindre bra istället.
|
 |
|
planetaryice
600.000-klubben

477 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 19:22:42
|
Uschhh va jobbigt! Sörjer med dig! Hur ska du göra nu då? fanéra om eller går det att fixa på något sätt? Man lär sig av sina misstag iaf! |
Mitt stativbygge |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 19:24:36
|
Jag vet inte om det går att fixa... Det är inte jag som är snickeriexperten. Jag överväger att bygga nya vanliga fyrkantiga lådor. |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 19:25:46
|
Ta det nu lugnt!!! Du kan justera bubblorna med ett strykjärn !! (Jag skrev faktiskt tidigare i tråden att man skulle torka av oljan). Skaffa ett "läskpapper" och gå på försiktigt på bubblorna. Har oljan börjat klibba får du ev. slipa försiktigt efteråt!! Lycka till och deppa inte, det går att fixa till det.
//Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 19:28:49
|
Tack Wolfgang, vad skulle jag göra utan dina råd och tips? Menar du att man ska stryka ovanpå läskpappret? |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 19:42:48
|
Ja, men tänk på att du inte har för hög värme pröva digfram "försiktigt", och ev. får du gå över med ett slippapper sedan!! Du värmer ut oljan in i läskpappret, samtidigt "smälter" du ihop limmet! > Faneret "krymper", man kan upprepa ett antal gånger! |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 20:49:35
|
Tips om du anser resultatet för misslyckat, ta bort all faner, slipa om, välj en annan faner som kanske går lättare, ex. Bok, Lönn eller den jag har på ett av mina hgt par Gaboon. Det är väldigt billigt(ca. 70:-/m2), lättfanerat, går nästan ej att misslyckas, kan lägga ett lager färgad olja om man ej gillar färgen vilket blir lite glansig, aningen rödaktig(kolla mina Pro ac kloner) sedan klar olja eller båtlack (scooner) på så blir det bra.
Bara ett tips om du ej går vdare med det du har, skrota ej lågorna nu. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 00:36:38
|
Skrota inte lådorna. Inget fel på dem. Verkar som om det vart rätt mycket olja... Fanéret sög vad det kunde och sen fungerade limmet som en fuktbarriär och oljan kunde inte gå vidare in i MDF:en. Oljan gick in i mellan fanér och lim och då blir det inte kul. Det är därför man stryker/torkar bort överflödig olja innan den hunnit börja klibba(på fanérat ämne). Helst inte ligga på mer än 30min innan avtork.
Prova Wolfgangs "värme-metod". Funkar inte den så slipa ned då skiten äntligen härdat.
Sen så skulle jag personligen köra på vanlig, sketen linolja. Enkelt, vanligt, finns gott om dokumentation och DU väljer hur ytan skall bli beroende på hur många upprepningar strykningar och slipningar.
Lider med dig.
M |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 01:08:36
|
Helst inte ligga på mer än 30min innan avtork. > Max 10-15 minuter < inte mer, låt torka ett dygn. sedan om och om igen tills du är nöjd !!! |
 |
|
planetaryice
600.000-klubben

477 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 02:40:48
|
Blir det inte struktur i lacken om man torkar av den hela tiden? Eller har den inte blivit så pass seg än? ska man bara torka av med en vanlig trasa? |
Mitt stativbygge |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 08:25:51
|
Lack är inge bra att torka av efter 30min.
Olja däremot... 
...Torkar/polerar/gnuggar man av med stryktåligt papper (som inte noppar!), eller med en tygtrasa. Passa sig endast för ev. självantändning. LÄS på burken.
M |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 08:52:51
|
Jag ska inte skrota lådorna, jag hade en dålig kväll igår. Allt gick snett och då föll det här som pricken över i'et. De 50 - 60+ timmar som jag har lagt ner på bygget ska inte vara förgäves. Idag ska det handlas läskpapper. Skam den som ger sig!  |
 |
|
RODA
Member

411 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 09:23:48
|
Bra Masterofpuppets!! Gi deg ikke! 
Det er ikke morro når det går imot, men dette klarer du. Om alt blir feil, så har du alltid lack 
Mvh Rolf |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 09:45:36
|
Jag tror att mitt lilla raseriutbrott kom aningen för tidigt. Under natten har det skett mirakel . Efter att ha låtit burkarna stå utomhus ett första dygn efter den första oljningn, misstänker jag att de hade svårt att torka så jag tog in dem igår kväll. Nu har de värsta bubblorna gått tillbaka. Låter jag dem stå lite till kanske resten också sjunker tillbaka. Trä är verkligen ett levande material. |
 |
|
nahoj
Member

1542 Posts |
|
ipren
Member

162 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 11:14:27
|
Underbart med människor som ger sig i kast med såna här projekt. Jag är säker på att slutresultatet blir kanonbra så mera bilder o berättelse om hur det går och "keep up the good work" !!
|
 |
|
Topic  |
|