HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett par nya krabater ser dagens ljus. (Färdiga?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/25 :  10:19:25  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
LeoAretis>> Tackar för de goda orden. Jag förstår att du är partisk .

Det kändes verkligen som julafton när jag fick paketet

johan_björklund>> Ja, visst gör det. Den andra lådan är nästan färdigslipad den också, men för tillfället befinner jag mig på tjänsteresa i Trollhättan så oljningen och det sista slipandet får dessvärre vänta några dagar till.

edison>> Det var ju viktiga saker som kom i paketet för utan dem blir det inte mycket ljud i stugan.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/25 :  15:57:55  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Vad räknar du med att hela högtalarbygget kommer kosta? vad kosta elementen? verkar vara riktigt fina element. Man blir ju nästan sugen på att bygga ett par av dessa

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:05:19  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Oj, från början hade jag satt en gräns på 15' men jag tror att jag har överstigit den gränsen efter alla verktyg och andra små inköp som inte var medräknade i budgeten från början.

EngelholmAudio tar 3500kr/st för diskanterna och strax under 3000kr/st för basarna, men de går att fixa några kronor billigare på annat håll.

En ritning ska nog gå att ta fram om någon önskar det.

Go to Top of Page

Guru
Member

2779 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:33:51  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Oj, från början hade jag satt en gräns på 15' men jag tror att jag har överstigit den gränsen efter alla verktyg och andra små inköp som inte var medräknade i budgeten från början.

Känner igen det där....undrar om det är någon som gör en budget och verkligen håller den ?
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/26 :  19:02:52  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Jag skulle vara intresserad av en ritning! Verkar vara en kanon högtalare. Känns lite som en blandning mellan B&W805 och mårten design..

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/05/26 :  23:17:54  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Riktigt snyggt bygge!

Befinner du dig mer i Trollhättan på tjänsteförrättning och har lite fritid så får du jollra så skall vi ta en hifi-fika. (och utsätta dig för Carlsson...)

mvh Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/27 :  08:45:57  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
planetaryice>> Jag kan skicka över den ikväll när jag når hemmaplan igen. En korsning av B&W 805 samt något från Mårten Design är nog den bästa beskrivningen jag har hört av mina högtalare .

Tux>> Tackar. Hade jag haft tid hade jag mer än gärna ägnat lite tid åt hifi, men dessvärre är inte fallet så. Jag åker hem redan efter lunch idag, men tackar för inbjudan.

Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/28 :  18:24:47  Show Profile Send Wingboot a Private Message  Reply
Det är ju inte direkt så att högtalarna saknar karaktär! Sen lär dom vara njuuuuuuutbara färdiga också

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/29 :  21:10:20  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Hur går det med bygget? Tycker det börjar bli dax med lite bilder.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/30 :  06:07:39  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Wingboot>> Tackar, jag misstänker att du har rätt, eller jag vet att du har rätt eftersom jag faktiskt har testat filtret hehe.

planetaryice>> Dessvärre har det hamnat lite på is pga andra saker med högre prio som jag måste ta hand om för tillfället, men så snart jag fortsätter kommer ni veta om det .

Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/31 :  20:56:49  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Man kan inte tänkas få en ritning på dessa högtalare??

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:55:53  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Planetaryice>> Nu ska du ha en ritning i din mailbox .

Idag efter att mitt exjobb nu är godkänt finns det återigen tid att ägna åt högtalarbygget. Batteriet var slut i kameran märkte jag när jag skulle plåta lite på slipningen. Hur som helst är den andra burken också färdigslipad nu anser jag.

Jag var häromdagen och inhandlade en burk ädelolja från Alcro som ska ge ett fint och blankt resultat. Den enda nackdelen är den långa torktiden (12-24) timmar. De talar om att man ska grunda en första gång med ädelolja förtunnad med 15-25% alifatnafta. Varför gör man denna procedur?

Om någon är intresserad av att kika närmare finns det en pdf här.
www.alcro.se -> produkter i vänsterspalten -> Grundfärger och oljor utomhus i första rullgardinsmenyn i högerspalten -> ädelolja.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:59:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Master - Man drygar oljan med en förtunnare för att det är meningen att oljan skall "gå in" i träet. Det gör den lättare då den är tunn.

Vad var det för finish du ville ha? Högblank? Matt? Lite Sonus Faber-stuk?

M
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:14:37  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Högblank vill jag inte ha för då syns alla misstag, men inte heller matt utan något mitt emellan, vilket jag tycker att den här oljan ger. I butiken hade de ett antal testbitar där de hade använt olika oljor och jag fann att denna olja ger ett otroligt snyggt resultat även fast den egentligen är avsedd för utomhusbruk.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:32:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ok. Kör på den. Enkelt och bara att "pensla-på". Dumt att krångla til det i onödan.

Skall bli otroligt kul att se dina högtalare i färdigt skick snart. Jag tror det blir skitbra! Går i byggartankar själv...

M

Edited by - rannagarden on 2005/06/01 22:32:40
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:43:20  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Tack för ritningarna.:) Om jag väljer att påbörja ett bygge så får du gärna skicka filterkonfigurationen. Fast lådan kommer inte se lika dan ut..Vill ju inte sno för mycket av dig:) Och min blir högblank isf..

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:46:41  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jag gick och köpte en speciell lackpensel också som ska ha extra fina penselstrån som inte ger några "penselavtryck" efter att man penslat på oljan. Det ska bli intressant att se om jag gick på en nit eller om den kanske är bra för det här ändamålet.

Intressant att även du går i byggtankar. Får man fråga vad du funderar på?

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:48:04  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
planetaryice>> Jodå, visst kan du få filterkonfigurationen också. Det är bara att hojta till! Lyckas du få den snygg med en högblank finish blir jag imponerad.

Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:56:59  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Mörk träfanér, svart lack och massa lager lack. Det är vad jag funderar på i alla fall:) Börjar klia i byggfingrarna. Blir riktigt sugen på att börja när jag ser dina bilder.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2005/06/02 :  04:32:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Planetaryice - Ja, visst blir man byggsugen då man ser Masters bilder?

MoP - Nja, tänkte nog börja med nåt smått/enkelt. Så man lär sig lite grunder.

M
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/06/02 :  20:03:23  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
planetaryice>> Det kan nog bli riktigt bra. Så fort det är mörkt syns alla märken betydligt mindre.

rannagarden>> Det låter som en bra idé. Då kommer du säkert bli ännu mera byggsugen efter att du sett det här... .

Idag var det dags för ännu en milstolpe i mitt bygge. Nu var det dags för oljning!

Efter att jag varit och inhandlat lämplig utrustning var jag tvungen att ta ett litet gruppfoto på dem.

Vi zoomar in lite på penseln för att se vad som står på etiketten. Jag fick ett tips av en kille på woody att den här penseln skulle vara bra till oljning också. Borsten var verkligen mjuka på penseln och det kan säkert behövas i alla fall när man penslar på lack.

Då var det dags för uppställning ute på altanen. Bakifrån...

... och framifrån.

Oljan var mycket trögflytande och liknade nästan honung till konsistensen. På burken stog det att att man skulle sörja för god ventilation, men det här var ändå ingenting mot Biltemas kontaktlim .

Då var första lagret med en blandning av alifatnafta och ädelolja pålagt. Hör jag någon som nämna Sonus Faber? F**k SF säger jag bara .

Oljan är fortfarande våt och jag hoppas att den inte kommer vara lika blank när den väl torkat för då kommer allt att synas .

So far so good. Slutresultatet kan nog bli ganska bra tror jag.

Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2005/06/02 :  20:07:11  Show Profile Send keefan a Private Message  Reply
Ja, jävlar.
Du e inte att leka me'.

Respekt
/K
Go to Top of Page

traveller
Member

132 Posts

Posted - 2005/06/02 :  20:22:00  Show Profile Send traveller a Private Message  Reply
Ser riktigt läckert ut, bra jobbat!

» Min anläggning
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/06/02 :  20:23:06  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
ojoj..riktigt snyggt! Kul med bilder:)

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

duratec
Member

124 Posts

Posted - 2005/06/02 :  20:23:48  Show Profile Send duratec a Private Message  Reply
*BYGGPORR* detta kan ju inte annat än sluta me bravur. Vilka läckra burkar. Sen att det bara finns ett par är ju tipptopp :)
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000