HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett par nya krabater ser dagens ljus. (Färdiga?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Pac
200.000-klubben

22007 Posts

Posted - 2005/05/06 :  12:41:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej!

Vilket projekt!

quote:
Jag testade även att försöka lägga bitarna så de överlappade och sen skära igenom två lager samtidigt, så att skarven mellan de två bitarna skulle bli helt perfekt men även det var lönlöst. Det gick inte att skära igenom två lager i ett skär utan jag fick ta det i två omgångar. Den första gången när jag skar genom första lagret följde knivens egg fibrerna i den översta biten och den andra gången följde kniven fibrerna i den undre biten.

Att skära faner på det viset du försökt går avesevärt mycket lättare om man har lite specialverktyg... Så, det är ungefär som vanligt altså

Det som behövs för att göra det du försökte dig på är en rullkniv och en spännjigg. Spännjiggen skall ha en linjal som trycker till fanerbitarna emot varandra med ensenlig kraft. Den går faktiskt att göra med två skruvtvingar och en balk av något slag.
Finessen med rullkniven är att man inte "släpar med sig" faneret på samma sätt som med en vanlig kniv.

Ett annat sätt att få bra kanter är att slipa dem. Men använder en spännjigg ungefär som ovan bara det att den klämmer över en kant på en arbetsbänk i stället. Sedan tar man en slipbräda och slipar kanterna på faneret så att de inte sticker ut från linjalen.

En annan sak som är bra att tänka på när man skall skarva fanér är att använda mycket tunn tejp att tejpa ihop fanérbitarna med. Det finns specialtejper för detta. Jag har för mig att panduro för dem.

Lycka till, det skall bli roligt att se hur det slutliga resultatet blir.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2005/05/06 :  13:20:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Lugn och fin. Bets snyggar till/slätar över lite fel och gör dem svårare att se. Men som du misstänker så kan det bli mörkt, men det går nog att få bra. Se till att läsa på lite om betsning. Testa, testa. Öva, öva.

Det allra värsta kan du naturligtvis nöta lite på med grövre papper. Typ 220 eller så.

M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22007 Posts

Posted - 2005/05/06 :  16:25:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om du inte vill att trät skall mörkna av betsen kan du lägga lite bets i det andra lacklagret..

Dvs inte betsa trät utan lacka med lite bets i lacken i stället

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/06 :  17:24:27  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Pac>> Tackar hjärtligast för tipsen. Jag kunde ju faktiskt ha ställt en fråga i DIY-delen på detta forum om hur man bäst skär fanérark innan jag gick till handling, men det gjorde jag inte och då blev det som det blev . Dock blev resultatet inte helt åt helskotta men det kunde ha blivit bättre, fast det kan det väl nästan alltid antar jag.

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska olja eller lacka lådorna. Med olja syns inte alla skavanker lika tydligt som om jag skulle lacka dem tror jag. Går samma betsprocedur att utföra mellan oljningsomgångarna också eller fungerar det bara vid lackning?

Rannagarden>> Jag får fundera om jag ska betsa lite eller om det kan räcka till med endast olja/lack.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:40:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Det finns inget som hindar så där jättemycket att du kan testa. Funkar det dåligt eller blir dåligt resultat på nåt sätt med olja eller lack så kan du ju alltid köra på Pac´s förslag och blanda lite kulör/bets i lacken eller oljan på senare lager.

M
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/13 :  20:20:14  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Nu har det faktiskt hänt lite mera saker på bygget men jag har varit upptagen med med att skriva klart min exjobbsrapport och nytt jobb har jag fått vilket medför att jag är tvungen att läsa in mig på en massa saker. Då hinner man inte bygga lika mycket eller framför allt att lägga upp bilder .

Men en liten sneaky får jag väl komma med i alla fall .

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/14 :  22:34:36  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Det kanske är på tiden att jag uppdaterar den här tråden och ger en liten lägesrapport. Vi börjar väl med några bilder från tidigare i veckan.

Som sagt, ett paket med den här etiketten väntade på posten.

Det var mycket väl inslaget och tom lackat.

Det här tyckte jag var en kul detalj .

Efter att ha rivit av det första omslagspappret återstod denna lilla tejpade ask.

Vaad kan det vara här bland alla skumgummibitar?

Två av dessa var mina, två var polarens.

De här har ni redan sett men jag lägger ändå in en till bild på dem. Ujuj vad mysigt detaljerad diskant de ger. "Man kan nästan höra lacken på fiolerna" som Lasse på Golden Age Music sa .

Naturligtvis var jag tvungen att provspela liiiite. Det här är ett farligt steg p.g.a. det finns en risk att de resterande bitarna drar ut på tiden .

En av högtalarna utrustad med element. Vackert säger jag bara.

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/14 :  22:39:02  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply

Då reser vi tillbaka till nutiden (eller "dåtiden" då detta skedde under förmiddagen idag).

Min fanérrulle hade visst blivit ett hem för den här lille kraken märkte jag idag när jag skulle skära upp två delar till fronterna på lådorna. Hoppas han hittar ett annat hem .

Frontbiten påsatt!

En låda under bearbetning.

Resultatet!

Imorgon ska den andra lådan också få på sig en frontbit och sen är det slipning med maskin av lådorna som gäller. Har jag tur kanske jag kommer iväg och kan införskaffa en trevlig olja också.

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/14 :  23:59:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Jag röstar för "Beckosan" - Olja ....... Den kan man arbeta upp en mycket hög glans med .....
eller ha den matt. En olja från Becker.

/Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/15 :  08:08:00  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Beckosan verkar ha utgått ur Beckers sortiment enligt deras hemsida .

Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/05/15 :  19:46:56  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
du detdär aser ju bra ut. nu är det bara en massa slipning kvar.. hoppas du hittar en olja som passar bara, kan inte ge nå förslag då jag är helt novis va det gäller oljor.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/15 :  22:16:45  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Har dom ingen annan Olja att förslå då??? Brukar ju finnas nå´t bättre om den "gamla oljan" utgått ....... Ring Beckers försäljningskontor! Begär samtidigt ett "prov"!!

// Wolfgang

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/16 :  06:02:40  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jag har inte själv varit i butik ännu, meen de kan säkert föreslå något alternativ skulle jag tro.

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/05/16 :  08:41:12  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
KAnske värt att pröva Benarolja? Avsed för träbåtar. Finns i matt och blank. Ger lackyta beroende på antalet påstrykningar.
Jag har använt den till mina kostrar. Ger vacker och hållbar yta.
Ovatrol är en liknande produkt fast jag tyckte bättre om Benar.
Dimitri
Go to Top of Page

Guru
Member

2779 Posts

Posted - 2005/05/16 :  17:33:18  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Ett tips är att testa på en bit faner med lite olika oljor till du hittar det som passar....
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:05:16  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Dimitri > Kör du koster i SKÅNE ???? Dom hör hemma på västkusten!!!!

//Wolfgang

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:25:58  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Wolfgang
Skåne......, vänta lite...Har för mig att jag hört det ordet förut......
Bor i Gbg
Dimitri
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/19 :  19:25:07  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Mitt första inlägg på Hififorum får hamna under detta topic.:) Väldigt imponerad över ditt bygge som du gör. Har planer på att i sommar bygga nya stativare med rätt lik form. Tycker det är riktigt snyggt med rundade väggar. Starkt jobbat och fler bilder tack!:)

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/20 :  02:03:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Föredömligt bildreportage. Du dokumenterar alla faser i bygget, även sånt som går galet. Bra! Jag hoppas
på fler lika fina byggreportage i framtiden här på forumet av folk som blivit inspirerade av ditt bygge.

Högtalarna blir ju kanonfina!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/20 :  09:08:18  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Min research om oljor går vidare. Dock har jag hittat något som kallas för möbelolja men jag vet inte om det är det bästa alternativet.

zed51>> Tack för det heta tipset, jag ska kolla upp det.

guru>> Nackdelen är väl att man måste inhandla flera olika sorters oljor för att testa det du föreslår. Det kanske går att få tester på de olika oljorna direkt i butik? Jag får undersöka det.

planetaryice>> Vilken ära för mig att mottaga ditt första inlägg här på forumet i min tråd . Jag fullkomligt avgudar den här designen vilket även var anledningen till att jag använde den. Det hade varit betydligt enklare att bygga en vanlig fyrkantig låda men det hade varit lite för vanligt och tråkigt. Tack för de positiva orden och lycka till med ditt framtida bygge.

BerntJansson>> Tackar för de trevliga lovorden. Jag visar upp mina misstag för att visa att jag bara är mänsklig och kan göra fel även fast jag har gett mig på ett sånt här projekt. Även jag ser fram emot flera trevliga byggtrådar i framtiden.

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/20 :  20:20:10  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Vi börjar väl med att lägga upp några lite halvgamla bilder från i söndags då den andra lådan också fick "kläder".

Sedan hoppar vi fram några dagar tills torsdag kväll då det var dags för slipning av den första lådan.

Skarvarna blev väl inte jättebra även fast jag testade att blanda trälim och slipdamm , nåväl det kanske syns mindre när jag oljar lådorna.

Imorgon är det dags för slipning av låda nummer två.

Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/20 :  21:54:45  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Du har fått en riktigt snygg form på högtalarna, ser fram emot att få se de färdiga sen också. Hoppas det fixar sig med skarvarna.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:06:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Jättekul repotage och riktigt snyggt bygge (fast jag är nog lite partisk )!

Paketet med filterkomponenterna skapar ju rena julstämningen med lack och sigill! Helt underbart med gründliga Tüskar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:18:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu börjar det banne mig likna nått !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/05/24 :  22:22:25  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Sigill på paketet...ger verkligen känsla av att "här kommer det VIKTIGA saker" - det är ju bara för underbart ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000