Author |
Topic  |
Draken
Member

1550 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 12:46:39
|
Följer med spänning din fanering - håller tummarna. Snygga/läckra modeller!
//Draken |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 22:11:03
|
Idag har jag alltså försökt fanéra lite och det har väl gått lite si och så. Det märktes att jag inte har gjort det här många gånger förut eftersom allt kanske inte gick som önskat, men så är det ju också DIY det handlar om och då fååår det vara lite snett tycker jag.
 Vi kastar oss direkt in i stundens hetta där jag har strukit på kontaktlim på ena lådans botten. Det kändes säkrast att börja med bottnarna då misstagen inte skulle synas lika väl som på de andra delarna av lådan. Och en himla tur var väl det .
 Här har även fanérskivan fått lite kontaktlim på sig.
 Och här sitter skivan på plats. T-Rex här på forumet var med och kikade nyfiket på, samt höll mig sällskap medan jag fanérade. Här syns hans fötter med på bild .
 Det var ganska svårt att använda sig av en stållinjal för att få ett litet avstånd mellan kniv och låda just eftersom det inte var så många raka linjer jag skar efter.
 Till slut gav jag upp och skar en halv centimeter utanför kabinettets kant.
 Så här blev resultatet. Inte såå pjåkigt trots allt.
 Och sen kom det här . Jag sparade naturligtvis den lilla biten i hopp om att kunna limma dit den i skrevan senare, meeen den försvann någonstans på vägen så åter igen, tur att det var bottnen jag fanérade först.
 Efter att ha skurit fanéren som stack ut utanför lådan på den vita plankan (som faktiskt är en hylla från Ikea) blev det vita märken på fanéren, precis som om plankan hade färgat av sig på något lustigt sätt. Det ville jag undvika att göra en gång till så jag flyttade upp lådan på min arbetsbänk istället. Där fanns det dock hål här och var, som trilskades lite, men det gick bra ändå.
 Här har båda kabinetten fått topplattorna pålimmade.
 Nu börjar det likna något.
 Efter att ha skurit av tillräckligt mycket fanér på kanterna var det dags för slipning. Jag använde ett sandpapper med grovlek 120 och det gick riktigt bra.
 Lent och fint blev det i alla fall.
 Vi zoomar in lite mera på det närmaste hörnet.
 Här står de två kabinetten och ler i solskenet. Bilden blev lite överexponerad i och med att solen sken och lådorna är så pass ljusa i kontrast till de sprayade nersänkningarna och det rödbruna fanéret.
Nu är vi på god väg mot resans slut!! Hoppas att mina kondingar kommer i veckan så kommer jag ha ett par spelande högtalare till helgen  . Det var allt för idag.
|
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 22:23:56
|
istället för å skära faneret kan du prova använda fräsen...det funkade bäst för mig iaf |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 22:29:06
|
Det verkar läskigt. Jag har inte såå bra koll på den ännu, för att våga fräsa ner fanéret i kanterna. |
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 22:33:54
|
skaffa bara ett frässtål med ett "hjul" längst ner så är det ju bara å gasa sen  |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 23:52:37
|
Eller en liten fanerhyvel. Alltså en liten (vasssomfan) hyvel, klart bäst. dra lite i taget och dra längs fiberna. Synd med flisan. Men nu har du lär dig att ta till extra på faneren och att det bör vara lika jämt skurna på båda ändar.
Dom dära högtalarna blir nog grym till slut.  |
 |
|
dajz
Member

325 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 00:16:40
|
Den skadan du fick fixar du med lite trälim i sprickan och sedan slipar du lite på faneren medans det är vått. Då kommer dammet som då är samma färg som faneren att fastna i limmet och vips så syns det inte. |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 07:12:43
|
Eller tvärt om, slipa faner och blanda "pigmentet" med trälimmer som du sedan limmar med så kommer all limning att blir något så när samma färg. |
/Jonas
|
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 08:09:20
|
Vad kul att jag fått så mycket respons i tråden och att alla "lider med mig" när den lilla sprickan uppstod.
Nothing>> En fanérhyvel borde väl gå att hitta på vilken välsorterad byggmarknad som helst? Eller?
Dajz>> Tackar för tipset.
Euphonic>> Tackar för ditt tips också. Frågan är vilket som är bäst bara .
Jag testslipade lite ovanpå själva fanéren igår för att jag spillde lite lim och jösses vad repigt det blev, fast det kanske inte syns senare när man oljat/lackat. Vågar man ge sig på att slipa? Förstör man inte ådringen i träet på det viset? |
 |
|
dajz
Member

325 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 10:50:05
|
Slipar du med fint papper så ska det inte bli repigt. jag brukar köra ner skurna faner kanter med 120 papper och ska jag sedan reparera något så är det 180 papper som åker fram. Ett tipps är att häfta fast pappret på en bit regel, planka, mdf-bit eller nåt annat plant då minskar risken för att man ska göra kanterna vågiga. När jag slipar ner skurna kanter vid ändträd brukar det fungera med att ta ett grövre papper 60 som är fast häftat på en bräda, lägger sedan lådan med det faneren uppåt, sedan drar plankan försiktigt med ytterst lite tryck, snett ner/ut från lådan. ALDRIG uppåt då kommer garanterat faneren flisa sig. Svårt att beskriva med ord. Förstår du inte hur jag menar så kan jag rita en bild  |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 13:59:36
|
Hur stora fanérbitar kan man köpa? Finns det 85cm långa och 45cm breda bitar? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 15:43:02
|
dajz>> Jag använde 120 att slipa med och jag hann bara ta några drag med sandpappret så såg jag att det blev repigt med en gång. Det kanske dock kan vara för grovt för det här ändamålet. Det blir väl helt enkelt till att kika på något ännu finare. Jag hängde inte riktigt med på din förklaring så en bild vore nog på sin plats.
Niklas_Nord>> De bitar jag köpte var 27cm breda och 2,8m långa. Ska du ha de måtten du frågar efter blir det nog till att skarva . |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 17:22:35
|
Man slipar i fibrernas riktning. Längsgående. Slipar du på tvärs så sabbar du faneret en bra bit ned i träet. Speciellt med 120papper!? Går inte bort vid oljning/lackering. Var noga med det. Minsta repa tvärsgående är inget bra! Och svårt att få bort.
Använd fint sandpapper. MAX 180papper. 220 är väl att rekommendera. Tar lite längre tid, men samtidigt så ser du var som sker innan det är för sent, samt att du kan ha lite koll på läget.
M |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 17:30:33
|
Lim är VÄLDIGT tråkigt att få på fanéret då man skall olja. Oljan "tar fram" fläcken. Noggrann slipning och kanske lite saliv på fläcken efter bortslipning, så att fibrerna reser sig och sedan lite efterslip kan ta bort den - kanske. Eller iallafall det mesta.
M |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 18:22:04
|
Tur att jag inte tog i något då utan bara gnuggade liiite på limfläckarna. Jag ska ta och inhandla sandpapper med grovleken 220.
Dina tips för limborttagningen ska också testas, may the force be with me . Tack. |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 22:24:24
|
Vad skall du köra för olja? Om du nu skulle olja?
M |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 00:45:40
|
BECKOSAN olja i mååånga lager, jag kan lova dig en kanonlyster !!
// Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 06:08:26
|
Vilken olja vet jag inte ännu, men det blir nog olja framför lack i alla fall. |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 14:07:30
|
Hopps! Såg att jag skrev "220papper". Skulle varit 320! 320papper. Sorry! 220 blir nog i grövsta laget.
M |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 16:38:54
|
Oj, 320! Det är väldans fint antar jag. Hittar man det på ett vanligt byggvaruhus? |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 18:17:21
|
Nej, det är inte väldans fint. Väldans fint skulle jag kalla 400papper, som är perfekt som "mellan-slip", mellan lackning eller ruggning för oljning(vartefter). 320 är ett lagom papper för det fanéret du valt. Du kommer förmodligen inte behöva putsa alltför mycket. 320 repar(gräver repor/kapar fibrerna) heller inte SÅ hårt om du skulle komma åt att vifta över fibrerna på "fel" håll som grovlekar nedåt.
Finns på rulle, antar jag? På byggvaruhus har de nog det mesta?!
M |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 18:25:20
|
Då var några ark 320 och 400 inhandlade . Jag stötte på en väldans trevlig gubbe på byggvaruhuset som visade mig en liten magisk flaska som torde lösa mina problem med limmet. Lim & Klotterborttagaren står det på flaskan och den ska inte göra några märken i träet men däremot lösa upp limresterna.
Nu ska jag ut och springa en vända, men senare ikväll ska jag testa borttagaren. Stay tuned! |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 21:31:46
|
Testet av limborttagaren drog ut lite på tiden, och jag har faktiskt inte ännu testat den . Dock har jag fortsatt lite med fanéringen idag.
 Jag testade att försöka skära skarvbitarna raka så att de skulle passa in perfekt men jösses vilket h-e det var. Eftersom träfibrerna inte är raka blev inte snitten raka heller . Jag testade även att försöka lägga bitarna så de överlappade och sen skära igenom två lager samtidigt, så att skarven mellan de två bitarna skulle bli helt perfekt men även det var lönlöst. Det gick inte att skära igenom två lager i ett skär utan jag fick ta det i två omgångar. Den första gången när jag skar genom första lagret följde knivens egg fibrerna i den översta biten och den andra gången följde kniven fibrerna i den undre biten. Till slut gav jag upp att försöka få skarvarna perfekta och sköt problemet en bit fram istället .
 Det krävdes nästan fyra hela ark för att nå runt lådan och jag tejpade ihop dem två och två för att underlätta hanteringen av dem. Här ligger de två första arken ihoptejpade och väntar på lim.
 Även lådan väntar på att få sig en omgång av kontaktlimmet.
 Nu var det limmat här...
 ... och även här.
 Vi tar ett litet kliv framåt och plötsligt sitter det fanér runtomkring hela högtalaren bortsett från på fronten. På den här bilden syns det ganska tydligt att skarvarna mot topp- och bottenplattan blev vågiga och bubbliga . Det gick att förbättra en hel del genom att kavla kanterna med min maglite men helt perfekt blev det ändå inte.
 Istället för att bråka med mattkniven testade jag att klippa bort delarna av arket som gick utanför själva lådan. Det visade sig vara en mycket effektiv metod när jag jobbade mot fibrerna i fanéret.
 Här tar vi åter igen ett hopp. Efter att ha stått och svurit ett tag över det mindre bra resultatet tog jag mitt förnuft till fånga och försökte så gott det gick att trycka in bubblorna och limma med trälim. Mot allt förmodan gick det ganska bra.
Jag gav mig även på skarvarna på sidorna genom att fylla dem med trälim och sen sandpappra ovanpå så slipdammet fastnade i limmet. Det var en mycket bra metod som gjorde dem mer eller mindre osynliga.
 Så här blev slutresultatet.
 Den bakre skarven syns ganska tydligt men om jag slipar lite mera borde den synas mindre hoppas jag.
 Den högra skarven ser ut så här. Det mörka är lim som inte är nerslipat. Även den borde få sig en uppshapening om jag slipar lite mera.
 Och slutligen den vänstra skarven.
Skarvarna mot topp- och bottenplattan blev sådär och jag har funderat på om jag kanske ska sätta någon typ av list där för att mörka mina misstag . Vi får väl se.
Det var allt för ikväll. |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 22:17:38
|
Snyggve!
Jag trodde du fått bitarna klippta där du köpte fanéret?
"Trälimsrester" och oljning är ingen god kombo. Det blir ljusa, flammiga fläckar. Se till att slipa på resterna.
Men du har ju ett par styggt snygga lådor i varje fall. Home-made! Snyggve - igen!
M |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 08:04:26
|
Kanterna på bitarna var ganska raka redan när jag köpte dem men knappast helt raka. Naturligtvis ska limmet slipas bort, men de 320papper som jag köpte slet jag ut ganska snabbt så jag får inhandla några till.
Jag fick ett tips om att lägga på lite mörk bets så syns felen ännu mindre . Dock kanske fanéret blir för mörkt då.
Tack . |
 |
|
Topic  |
|