HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett par nya krabater ser dagens ljus. (Färdiga?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/20 :  21:04:10  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Då var det dags för lite flera bilder , ååh nej inte ännu flera tänker ni säkert ...

Idag var jag åter igen en sväng på ljudmakarna och kom inte hem tomhänt denna gång. Dock med en 7jäkla mjölksyra i armarna.

Lådan var stoor...

och tung... Varför kunde jag inte kollat vikten på sakerna INNAN jag beslutade mig för att släpa hem dem till fots?? Jag bara frågar.

Ett halvfärdigt stativ. Det verkar vara ganska balanserat även fast bara hälften av pelarna är ditskruvade.

Båda stativen är klara och står upp och ner samt visar upp sina "gyllene skor".

Nämen usch vad stökigt det var på rummet när jag tog kortet. Så kommer det att se ut sen alltså.

En inzoomning på höger högtalarkabinett med stativ.

Så här ser hon ut bakifrån, kurvig och fin. Mmmm .

Meeeen det tar inte slut i och med att stativen var uppackade och ihopmonterade utan jag gjorde ännu ett besök på stan idag.

Och fick med mig en låda hem, som innehöll lite trevliga komponenter.

Vilket vackert gruppfoto .

Nu saknas endast 4 kondensatorer för att filtret skall vara komplett. Jag ska prata lite med Lasse på Golden Age Music imorgon och se när han kan få hem dem.

Det var allt för ikväll.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/04/20 21:05:45
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:54:08  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Det kommer mera tralalalalaa...

Idag sågade jag till diskanthålen så att elementen precis fick plats. Naturligtvis var jag tvungen att testa och se hur det såg ut med elementen pålagda över hålen. Aaaah vilken vacker syn.

Eftersom jag inte vill ha en dipol limmar jag på den här bakom diskanthålet. Det ser nästan ut som en pepparkaka med glasyr på om man tittar på den bruna mdf-färgen och det vita trälimmet ovanpå.

Då var plattan fastmonterad.

En bild bakifrån på den monterade plattan.

Nu var den heliga stunden inne. Topplattan skulle monteras på den första högtalaren.

Vad tjusigt det blev .

Det var allt för ikväll/natt.

Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/04/22 :  00:08:13  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Gleder meg til å se dem med finer på

Alltid fint å se innom på din tråd, kul at du holder den levende.

R
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:02:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

ska du ha fanér på detta? måste vara omöjligt att lacka med tanke på allt ändträ..
jättesnyggt bygge detta !! ambitiöst.
ska hem i helgen o fortsätta med mina prylar också..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:59:20  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Javisst ska jag ha fanér. När man talar om trollen så har jag faktiskt precis varit och inhandlat fanér på fanérkompaniet i Sthlm. Det blev inte Padouk som jag först hade tänkt mig då personen jag talade med igår hade förväxlat det med Jarrah (då padouken var slut på lager) som inte heller var fy skam, så jag köpte det träfanéret istället.

Tack för den positiva kommentaren. Lycka till med ditt basprojekt!

Padouk

Jarrah. Dock tycker jag bilden är väldigt missvisande då färgen inte alls överrensstämmer med den i verkligheten. Jag ska bara häva i mig lite lunch så kan jag knäppa en bild eller två sen.

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/04/22 12:01:01
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:18:41  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Nu börjar det bli verkligt intressant detta ;-) !!!

---------------------------------

Ang "inte dipol pga pålimmad bakplatta":

På vilket sätt skulle det blivit en dipol?
Menar du att diskantens bakljud skulle ta sej ut genom porten?
Det skulle det säkert göra, men större betydelse (nackdel) måste det väl ändå varit att ha haft diskantens membran exponerat för basens ljudvågor inifrån lådan?
Något man aldrig tillåter i någon högtalare vad jag kan erinra mej...

Kanske är diskantens chassi helt slutet bakåt?
Jag skulle liksom du satt dit den i alla fall.Allt som kan hindra basens vibrationer att nå även diskantchassit är ju vettigt att ta till.
Var mest det där med "dipol" som fick mej fundera...

mvh/edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:30:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

dipol, han kanske försökte vara lite rolig här, jag tycke det va roligt hehe

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:36:18  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Ja nu börjar det hända saker och ting .

Vad jag menade med dipolkonstruktion var att diskanten ser ut så här (se bild nedan). Förmodligen stämmer även det du säger att diskantens membran skulle ha exponerats av basvågorna och gått sönder(?).

edit: Fel bild.

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/04/22 13:38:09
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:40:10  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Eller så har jag kanske förvirrat blandat ihop saker och ting .

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:28:04  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Dom kanske skulle utgöra dipoler om du amvände dom monterade fritt på toppen av lådan...tror nog det är så, dvs den placeringen "gör" dom till dipoler förutsatt att dom spelar lika bakåt som framåt vilket hänger på hur dom är konstruerade.
Ser ut som dom är så funtade, men utformningen av metallplattan/chassit får mej tro att dom är tänkta att användas infällda - fast det är la inte så viktigt med tanke på att ditt projekt innefattar infälld montering.

NN:
hehe, missade att det kunde varit ett litet joke ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:59:21  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
hmmm. band diskanter.. mumma mumma....

Då man lever med ribbons så blir man salig då man ser andra välja sådna element... SYND du inte kan släppa ut dom i dipol......... Det ÄR verkligen enormt trevligt.............

Men rasande fina byggen du gör där. Tidigare sagt det är skoj att följa ditt bygge.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/22 :  23:34:57  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
edison>> Tack för den redogörelsen.

mayro>> När man väl har hört dem är det svårt att vara utan det luftiga och detaljerade ljudet som aldrig blir vasst. Det var precis det jag saknade med mina f.d. B&W som jag sålde av förra helgen. Det gick aldrig att få till luftigheten och släppa lös fokuseringen på något visst ljud med domediskanten. AMTn fokuserar inte på något speciellt och det är en av anledningarna till att jag tycker den låter så härligt.

Vem vet, jag kanske skrotar lådan och bygger mig en dipolkonstruktion om något år eller så . Nää det vore synd på en så pass genomarbetad låda.

Tack för dina positiva ord.

Nu är det dags för lite flera bilder tycker jag.

Då var det dags att limma ihop låda numero deux.

Lagom mycket lim innan topplattan trycktes dit.

Nu beger vi oss av åt ett helt annat håll nämligen till... Ja vad står det på skylten?

De var tyvärr väldigt kinkiga med fotografering inne på deras lager eftersom "de hade massa träslag som de inte ville att andra skulle veta om". Jag fick dock ta en bild på balen där mitt Jarrahfanér låg. Tyvärr blev bilden ganska mörk och dålig. Det rödbruna som killen håller i är Jarrah, som för övrigt kommer från ett eucalyptusträd.

Väl hemma var det dags att kapa av antennerna på lådorna. Då kom bågfilen till bra till pass.

Så här blev det. Jag får nog spackla lite så jacken i kanterna ej ska synas vid fanéringen.

Den här gamle trotjänaren fick vara med då den är utrustad med en metallfil. Det var väldigt jobbigt att slipa ner de små stumparna av rundstagen som stack upp, men efter många om och men blev det slutligen bra.

Det var svårt att få en bra bild som verkligen visar den rätta färgen på fanéret. Den här bilden blev väldigt röd...

... medan den här blev brunare. Den verkliga nyansen ligger någonstans mitt emellan.

Eftersom topplattan limmades på uppkom det ännu en kant som var tvungen att jämnas till med slipmaskinen. Jämt och fint blev det slutligen, men tid tog det.

Det kan nog vara bra att täta utrymmet för diskanten ordentligt och det kan inte bli för mycket lim vid tätning .

Det var allt för ikväll! Sov gott, det ska jag göra i alla fall.

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/26 :  21:51:42  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Då var det dags för lite bilder igen. Det var en fin dag idag och kvällen var till en början riktigt varm och ljuvlig men när solen gick ner kom kylan krypande igen tyvärr. Nåväl, bilder var det... .

Här ligger lådan på operationsbordet och solar sig lite.

En annan vinkel där det syns att brickorna under muttrarna som satt på rundstängerna har skapat ordentliga avtryck i botten- och topplattan som måste spacklas igen.

Ännu en ny vinkel.

Högst upp var alltså den kant som skulle slipas ner.

Ena sidan nerslipad.

Sen upptäckte jag det här . En glipa ungefär i mitten av skivtraven. Hur 17 kan den ha släppt? Jag har inte sett den tidigare men förmodligen var det lite för lite lim just i den skarven. Glipan är på 0,5 mm så inget verktyg jag har går att pilla ner i glipan och få med sig lite lim. Efter ett tips av smallsuperman testade jag att "spackla in" trälim i glipan och sen dra fast tvingarna igen. Vi får väl se om det löser något.

Sen tog batteriet i kameran slut. Den andra lådan blev hur som helst färdigslipad, men det som snurrar i mitt huvud just nu är den förbannade glipan som uppstått från ingenstans.

Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/26 :  22:08:00  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Jag blir otroligt avundsjuk på er som kan bygga så här fina grejer. Helt fantastiskt alltså

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/27 :  15:24:22  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Tackar för de goda orden Drem.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:11:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
MoP - Slipade/ruggade du MDF:ens limytor innan sammanfogning?

MDF har en tendens att bli rätt "glatt" och hal på ytan(ovan och undersida). Lim och andra ytbehandlingar kan fästa dåligt i den glatta ytan då MDF:ens "porer" blivit så hårt sammanpressade vid formningen av själva skivan att lim o dyl, har svårt att tränga in och hålla sig fast. Slipar man eller ruggar upp ytan först så nyper det bättre.

Med anledning av "glipan" då.

M

Edited by - rannagarden on 2005/04/27 23:12:54
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/28 :  09:07:53  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Nej jag slipade inte alls limytorna på MDFen innan jag sammanfogade bitarna.

Som tur är lyckades jag få ihop glipan genom att "spackla in" trälim i glipan och sen på med tvingarna igen. Än så länge verkar det hålla .

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/30 :  08:15:46  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Igår jobbade jag lite på lådorna igen men var för lat för att lägga upp bilderna . De kommer dock nu istället.

Här är resultatet av den limmade glipan. Ganska bra blev det tycker jag.

Efter en spackling ovanpå nersänkningarna som brickorna under muttrarna orsakade blev resultatet så här.
Dessa två bilder är tagna tidigare i veckan .

Igår var det dags för en liten test av fanéring. Det här är några prylar som kan vara bra att ha tillgång till.

Limskrapan var mycket smidig att använda (tack för tipset rannagarden) och limmet blev mycket jämt utspritt på både mdfen och på fanéret. Dock märkte jag att fanéren är ganska skööör och kräver en mycket försiktig behandlig för att inte gå sönder. Med ett par engångshandskar i plast på händerna kändes allt väldigt fumligt men det är nog smällar man får ta när man handskas med kontaktlim.

Nu var i alla fall fanéren monterad. Som det syns gick den av på mitten i 3 delar faktiskt, men jag satte bara fast två av de tre.

Nu till något annat en stund. Den här funkar bra till trä också påstod killen i affären.

Basreflexrören skulle jag gärna vilja ha svarta, eller i alla fall mynningarna på dem. Det här var nog efter första lagret.

Nedsänkningarna också, eftersom de var liiiiite större än elementen och jag tyckte att det syntes.

Det här var nog efter två lager tror jag.

Tillbaka till fanéringen då. Jag testade att skära av fanéren och det gick väl ganska bra tycker jag. Dock lärde jag mig en läxa vilket var att man ska skära inåt när man skär tvärs över fibrerna och inte utåt.

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/30 :  08:21:03  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply

Vi tar och zoomar in lite på fanérbiten som jag beskar. Det blev lite lim på ovansidan också märker jag och för att förhindra det på den riktiga burken kanske man bör undvika att stryka på lim ända ut i kanten så det kommer på underlaget också. Sen bör man som jag nyss nämnde skära innåt när man skär tvärs över fibrerna för annars blir det som det blev i högerkanten av fanérbiten.

Vi zoomar in lite mera och tittar från en annan vinkel där DET TILLÅTNA missödet syns tydligare.

Även här syns det mycket tydligt, men jag har lärt mig av mina misstag hittills tror jag .

Då byter vi område igen. Efter 3 lager färg blev försänkningarna så här svarta. Nu ska det itne synas att hålen är lite större än elementen.

Och basreflexrören blev så här kolsvarta.

Det var allt för igår . Jag tänkte börja fanéra på riktigt idag, bilder om det kommer under eftermiddagen/kvällen om allt gick rätt till.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2005/04/30 :  08:44:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Svetten pärlas i pannan! Kör så det ryker.

M
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/04/30 :  16:24:21  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Det är just sådant här som för mig beskriver DIY på ett utmärkt sätt.

Det är inte stålarna, det blir sällan billigare, men påfallande oftare bättre slutresultat pris/kvalitét och som en vän en gång sa, inom DIY är det MPK-faktorn som är viktigast. MPK= Musik Per Krona.

Jag tror det är tillfredställelsefaktorn i lika hög grad som spelar in vid DIY. Det är allt som oftast ett jävla meck att hålla på.
Men när det är klart.....

Mycket fint dokumenterat och det hela ser ju ut att löpa på kanonbra.
Nu är det bara resten kvar.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/30 :  19:37:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Erfarenhet säger att det är bra att testa nya saker innan man gör dem på det slutgiltiga objektet.
Ser snyggt ut!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/30 :  20:42:43  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Rannagarden>>Det blev ingen fanéring idag pga halvtaskigt väder, men jag har skurit upp fanéren i alla fall. Jag ska försöka sikta på morgondagen istället om vädret tillåter.

akktustakki>>Din gode vän har så rätt så med mpk-faktorn. Det här är bara mitt andra bygge men redan efter första bygget som var ett par HFLS-1, märkte jag att det stämmer verkligen.

Det är ett riktigt meckande att hålla på att bygga men samtidigt är det kul och jag har som praxis att göra det jag gör ordentligt. Skulle jag fuska kan jag lika gärna lägga av med en gång.

Tack för dina goda ord.

Zalve>>Min erfarenhet säger det samma, det är alltid något man inte tänker på även fast det verkar så enkelt. Det lilla man har missat slår tillbaka desto hårdare i efterhand.

Tack .

Nä om jag skulle ta och trolla fram dagens bilder, där fanéringen INTE ingick. Men den som väntar på något gott .

Det här är två verktyg som kan vara bra att använda när man skär fanér.

Så här går det alltså till när man skär fanéret. Det tog ett tag innan jag kom underfund med att linjalen var mycket bra att använda, eller rättare sagt ett måste för annars sprack fanéret bara. Jag köpte först ett par skalpeller från Jula men det visade sig att bladen var alldeles för tunna och gick av när jag applicerade lite tryck på dem. Det slutade med att jag åkte och köpte en ordentlig mattkniv som skar igenom fanéren precis det hade varit smör jag skar i. Vilken skillnad det är på verktyg och verktyg .

Det var verkligen ett precisionsarbete att skära fanéren och jösses vilka femkronor som bildades under armarna för att jag tog i så mycket och arbetade så långsamt .

Som jag sa blev det en del spill innan jag kom underfund med hur fanéren verkligen skulle bearbetas.

Här ligger topp- och bottenskivorna färdigskurna.

Nu har även några sidoskivor tillkommit i gänget.

Eftersom vädret var halvdant bestämde jag mig för att vänta med fanéringen tills imorgon och hoppas på bättre väder då. Istället fyllde jag mina Empirestativ med sand.

Jag var lite osäker på hur pass bra tätning det var mellan pelarna och topp- och bottenplattan så jag lade på en extra tätningslist som egentligen var för fönster , men den funkar bra för det har inte runnit ut någon sand ännu i alla fall.

Sanden jag använde var blästersand från biltema med den mindre storleken på kornen. Egentligen spelar nog inte kornstorleken alltför stor roll men det känns ändå bättre att använda den mindre, då mindre korn får plats i mindre skrymslen. Till höger ser ni mitt öskar som jag använde .

Två pelare är fyllda och en är halvfull.

Båda stativen är fyllda och klara. Efter det här satte jag på likadan tätning som i andra änden av pelarna och sen skruvade jag på topplattorna igen.

Nu ber vi till RA och hoppas att solen visar sig imorgon så jag kan få på lite fanér .

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/04/30 20:50:23
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/05/01 :  12:15:20  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Empire-stativen blev hyfsat tunga efter sandfyllningen, inte sant?

Jag har använt precis samma blästersand som du till mina, och stativen läcker ytterst lite. Visst, man kan se några korn ibland när man städar. Men det är allt.

Lycka till med faneringen!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/01 :  12:30:06  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Ja, jag tror att vikten ökade nästan med det dubbla vilket säger ganska mycket om tyngden. Jag misstänkte att det skulle vara som du säger, dvs att det läckert ytterst lite emellanåt men för att vara på den säkra sidan satte jag på en tätningslist i skarvarna.

Nu är det fanéringsdags! Vi tar det lugnt och metodiskt , så blir slutresultatet säkerligen fint.

Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000